Brief regering : Toezegging inzake ingelopen achterstanden ouderdossiers
31 066 Belastingdienst
Nr. 1350
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 25 maart 2024
In het commissiedebat van 19 maart 2024 heb ik toegezegd uw Kamer te informeren over
de ingelopen achterstanden van de dossiers. In de 14e voortgangsrapportage (VGR)1 is aangegeven dat aan het einde van het eerste kwartaal van 2024 de achterstanden
op hersteldossiers is weggewerkt. Hierbij kan ik bevestigen dat deze achterstand is
ingelopen. Dat betekent dat dossiers voor bezwaar en CWS tijdig worden geleverd voor
de betreffende gesprekken en dat ouders bij de integrale beoordeling hun dossier kunnen
opvragen.
In de 16e VGR2 is aangekondigd dat UHT samen met de werkgroep toeslagenadvocaten van de NOvA en
in afstemming met de Oudercommissie, BAC en CWS het ouderdossier heeft ontwikkeld:
één uniform dossier dat beter voldoet aan de informatiebehoefte van ouders en gemachtigden.
Het bevat alle mogelijk relevante documenten voor herstel in iedere fase van het proces
en voldoet volgens de toeslagenadvocaten en de Oudercommissie aan hun informatiebehoefte.
Inmiddels is ook FSV-informatie aan het ouderdossier toegevoegd.
In de 16e VGR is daarbij toegezegd om vanaf april 2024 het ouderdossier op verzoek te verstrekken
als ouders behoefte hebben aan meer informatie dan het informatie- en beoordelingsformulier.
Op dit moment kan worden voldaan aan de vraag naar dossiers bij bezwaar en verzoeken
om aanvullende werkelijke schade (CWS). Daarnaast worden de eerste ouderdossiers verstrekt
bij de integrale beoordeling. UHT zet alles op alles om naast de verstrekking van
dossier aan ouders wiens bezwaar- of CWS-behandeling start ook in de IB-fase op verzoek
dossiers te verstrekken. Op dit moment is UHT nog in staat aan beide vragen te voldoen.
De behoefte aan dossiers kan zich uiteraard in de loop van de tijd verder ontwikkelen.
Daarbij moet rekening worden gehouden met een mogelijk toenemende vraag naar ouderdossiers
in het kader van de versnellingsmaatregelen. Zoals toegezegd aan de heer Mulder zal
ik uw Kamer voor het meireces voorzien van een vooruitblik van de afhandeling van
de ouderdossiers.
Ten slotte zijn er ook verzoeken van ouders om alle informatie die over hen bekend
is bij de Belastingdienst en de dienst Toeslagen, te ontvangen. Dit noemen we het
persoonlijk dossier. Het samenstellen van het persoonlijk dossier is zeer tijdrovend
en het verstrekken van deze dossiers kan niet op korte termijn plaatsvinden. Er liggen
op dit moment nog 4.966 aanvragen voor het persoonlijk dossier. Uit onderzoek is gebleken
dat ouders niet tevreden zijn over het persoonlijk dossier. Het persoonlijk dossier
bevat veel technische en niet-relevante informatie en geeft vaak geen antwoord op
de vraag waarom ouders gedupeerd zijn. Aan ouders die om hun persoonlijk dossier hebben
verzocht, zal daarom worden gevraagd of zij als alternatief het ouderdossier willen
ontvangen. Vanaf medio 2024 zal geleidelijk aan gestart worden met het bellen van
ouders om een keuze te maken. De verwachting is dat voor ouders hiermee in de belangrijkste
informatiebehoefte kan worden voorzien. Op basis van de beschikbare capaciteit worden
ouders benaderd om hen te informeren over de keuze. Indien een ouder alsnog een compleet
persoonlijk dossier wenst, dan moet wel rekening worden gehouden met een zeer lange
wachttijd van mogelijk meerdere jaren. Zoals aangegeven in de 16e VGR, zal prioriteit worden gegeven aan het verstrekken van ouderdossiers.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Financiën,
A. de Vries
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. (Aukje) de Vries, staatssecretaris van Financiën