Brief regering : Reactie op het amendement van de leden Beckerman en Stultiens over een extra evaluatiemoment na 2 jaar (Kamerstuk 36136-19) en het gewijzigd amendement van het lid Hertzberger over het behouden van de propedeutische fase voor voltijdopleidingen in het hoger beroepsonderwijs (Kamerstuk 36136-20)
36 136 Wijziging van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek houdende de verankering van eenheden van leeruitkomsten in die wet (Wet leeruitkomsten hoger onderwijs)
Nr. 22 BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 maart 2024
Op 11 maart 2024 hebben de leden Beckerman en Stultiens een amendement1 ingediend over het opnemen van een wettelijk evaluatiemoment binnen twee jaar na
invoering van het wetsvoorstel Leeruitkomsten hoger onderwijs. Op 11 maart heeft daarnaast
het lid Hertzberger haar (eerder ingediende) subamendement op dit wetsvoorstel gewijzigd
in een zelfstandig amendement2 ten behoeve van het behoud van de propedeutische fase voor studenten in voltijdsopleidingen
met een substantiƫle praktijkcomponent in het hoger beroepsonderwijs, die geheel bestaan
uit eenheden van leeruitkomsten. Beiden amendementen zijn ingediend in verband met
de plenaire behandeling van het wetsvoorstel op 7 maart 2024.
Ik laat het oordeel over het amendement Becker/Stultiens aan uw Kamer. Het is belangrijk
om via een evaluatie goed inzicht op te bouwen over de werking van de regelgeving
in de praktijk. Voor de volledigheid merk ik op dat de evaluatie binnen twee jaar
ook is te beschouwen als een invoeringstoets op de werking van de nieuwe regelgeving.
Dit stelt mij in staat om signalen vanuit de studenten en de instellingen over de
werking mee te nemen en te bezien of, en zo ja, welke bijstelling nodig is.
Ook het oordeel over het herziene amendement van het lid Hertzberger laat ik aan uw
Kamer. Het amendement beperkt de mogelijkheid voor instellingen om af te zien van
het instellen van een propedeutische fase tot alleen deeltijdse en duale opleidingen
in het hoger beroepsonderwijs. Hiermee blijft de functie van de propedeutische fase
behouden voor studenten in voltijdsopleidingen die geheel bestaan uit eenheden van
leeruitkomsten, ten behoeve van de doorstroom naar het wetenschappelijk onderwijs.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, R.H. Dijkgraaf
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap