Brief regering : Fiche: Mededeling stimuleren van startups en innovatie in betrouwbare AI
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3908
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 maart 2024
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij 5 fiches die werden opgesteld
door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissie voorstellen (BNC).
Fiche: Herziening verordening screening buitenlandse directe investeringen (Kamerstuk
22 112, nr. 3905)
Fiche: Raadsaanbeveling verbeteren onderzoeksveiligheid (Kamerstuk 22 112, nr. 3906)
Fiche: Verordening supercomputerinitiatief kunstmatige intelligentie (Kamerstuk 22 112, nr. 3907)
Fiche: Mededeling stimuleren van startups en innovatie in betrouwbare AI
Fiche: Herziening Richtlijn Europese Ondernemingsraden (Kamerstuk 22 112, nr. 3909)
De Minister van Buitenlandse Zaken,
H.G.J. Bruins Slot
Fiche: Mededeling stimuleren van startups en innovatie in betrouwbare AI
1. Algemene gegevens
a) Titel voorstel
Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch
en Sociaal Comité en het Comité van de Regio’s over het stimuleren van start-ups en
innovatie op het gebied van betrouwbare artificiële intelligentie.
b) Datum ontvangst Commissiedocument
24 januari 2024
c) Nr. Commissiedocument
COM(2024) 28
d) EUR-Lex
EUR-Lex – 52024DC0028 – NL – EUR-Lex (europa.eu)
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie
N.v.t.
f) Behandelingstraject Raad
Raad Vervoer, Telecommunicatie en Energie (Telecom)
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Economische Zaken en Klimaat
2. Essentie voorstel
Op 24 januari jl. presenteerde de Europese Commissie (hierna: de Commissie) een mededeling
over het stimuleren van startups en innovatie op het gebied van betrouwbare artificiële
intelligentie (AI), als onderdeel van een breder AI-innovatiepakket.1 In deze mededeling worden de acties en investeringen in 2024 uiteengezet die startups
en industrieën in Europa zullen helpen hun potentieel te verwezenlijken met de ambitie
om mondiale koplopers te worden op het gebied van betrouwbare geavanceerde AI-modellen,
-systemen en -toepassingen. Het pakket omvat naast de mededeling een besluit van de
Commissie tot oprichting van de AI Office2, en een voorstel tot wijziging van Verordening (EU)2021/1173 wat betreft een European
High Performance Computing (hierna: EuroHPC)-initiatief voor startups om het Europese
leiderschap op het gebied van betrouwbare AI te versterken3. Een inhoudelijke beoordeling van het takenpakket van de AI Office wordt meegenomen
in de eerstvolgende geannoteerde agenda voor de formele Telecomraad. Over het voorstel
omtrent het EuroHPC-initiatief is een separaat BNC-fiche opgesteld.
De Commissie richt middels een apart besluit de AI Office op per 21 februari 2024.
De AI Office wordt ondergebracht bij de Europese Commissie en zal nauw samenwerken
met de lidstaten, de EuroHPC Joint Undertaking (JU) en belangrijke stakeholders uit
o.a. de industrie, wetenschap en maatschappelijk middenveld. De taken van de AI Office
komen enerzijds voort uit de AI-verordening4. De AI Office heeft daarin de bevoegdheid gekregen om toezicht te houden op de naleving
van de eisen aan general purpose AI-modellen5. In het oprichtingsbesluit is daarnaast vastgelegd dat de AI Office bij zal dragen
aan de implementatie van de AI-verordening, Europees AI-innovatiebeleid en internationale
samenwerking op het gebied van AI.
De aanleiding voor het AI-innovatiepakket is de snelle ontwikkelingen rondom general purpose AI-modellen. Het toepassen van deze nieuwe technologie biedt veel potentieel voor
verschillende domeinen en sectoren. De Commissie ziet dan ook het belang van het beheersen
van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI voor het verdien- en concurrentievermogen
en de technologische soevereiniteit van de Europese Unie (EU). Daarbij wijst de Commissie
op de vorig jaar door de Commissie gepubliceerde Europese Economische Veiligheidsstrategie6 en aanbeveling kritieke technologieën7. Echter, de drempel om tot de benodigde bouwstenen te komen voor de ontwikkeling
van general purpose AI-modellen ligt hoog. Zo is alleen al de toegang tot grootschalige rekencapaciteit
zeer prijzig, met name voor kleinere bedrijven zoals AI-startups.
Volgens de Commissie beschikt de EU in elk van de bouwstenen van AI – data, rekenkracht,
algoritmen en talent – over belangrijke troeven die benut en versterkt moeten worden.
De mededeling schetst een strategisch investeringskader in betrouwbare AI waarmee
de Unie kan profiteren van haar troeven. Het strategisch investeringskader bouwt voort
op de bestaande Europese benadering van AI, gericht op excellentie en vertrouwen,
met als doel de onderzoeks- en industriële capaciteit te vergroten en tegelijkertijd
de veiligheid en de grondrechten te waarborgen via onder meer de AI-verordening.
Om het AI-landschap van de Unie te versterken en haar mondiale concurrentievermogen
te waarborgen, wil de Commissie met het voorgestelde strategisch investeringskader:
ten eerste, de bestaande supercomputers van de gemeenschappelijke onderneming EuroHPC JU
upgraden zodat deze gebruikt kunnen worden voor AI-ontwikkelingen, en toegankelijk
worden gemaakt voor startups en de wetenschaps- en innovatiegemeenschap die AI-modellen
willen trainen; ten tweede, de toegang tot hoogwaardige data voor onder andere AI-startups
vergroten door de ontwikkeling en implementatie van de gemeenschappelijke Europese
dataruimten te versnellen; ten derde, verantwoorde ontwikkelingen rondom algoritmen
stimuleren door financiering beschikbaar te maken voor onderzoek en ontwikkeling;
ten vierde, de generatieve AI-talentpool van de EU versterken; ten vijfde, het gebruik
van generatieve AI in industriële toepassingsgebieden bevorderen; en, tot slot, de
publieke en private investeringen in AI-startups en scale-ups aanmoedigen, onder meer
via subsidies en durfkapitaal.
De Commissie wil de doelen van het strategisch investeringskader behalen via AI-fabrieken8 en verschillende (lopende) initiatieven. Zo beoogt de Commissie de financiële steun
voor de gemeenschappelijke Europese dataruimten te versterken, de ontwikkeling van
Europese taalmodellen (via de Alliance for Language Technologies European Digital Infrastructure Consortium, ALT-EDIC) te stimuleren, de ontwikkeling van algoritmen te ondersteunen en te investeren
in AI-startups en scale-ups, vaardigheden en de ontwikkeling en het beschikbaar maken
van AI-processorchips. Deze initiatieven zijn als projecten opgenomen in het Europese
Fondsenprogramma Digital Europe (DIGITAL)9. DIGITAL is gericht op het versterken van het EU innovatie- en concurrentievermogen
en het versnellen van de digitale transformatie van Europa ten goede van burgers en
bedrijven. Daarnaast geeft de Commissie aan blijvend te zullen werken aan de verdere
ontwikkeling van de Europese kapitaalmarktunie, om zodoende de financieringsmogelijkheden
voor startups te verbeteren.
Om industriële toepassingen van generatieve AI te stimuleren, richt de Commissie het
initiatief «GenAI4EU» op. Dit initiatief richt zich op het stimuleren van generatieve
AI-toepassingen in de veertien strategische industriële ecosystemen van de Unie, ter
ondersteuning van de transitietrajecten die zijn uiteengezet in de EU-industriestrategie.
Belangrijke toepassingsgebieden omvatten onder andere robotica, gezondheidszorg, biotechnologieën
en chemicaliën, materialen en batterijen, productie en techniek, mobiliteit, duurzaamheid,
AgriFood, wetenschap en de publieke sector.
3. Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel
a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein
Het Nederlandse beleid op het terrein van AI wordt onder andere beschreven in het
Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie (SAPAI)10, de Kabinetsreactie Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) rapport
Opgave AI11, de Strategie Digitale Economie (SDE)12, de Werkagenda Waardengedreven Digitaliseren13, de Agenda Digitale Open Strategische Autonomie (DOSA)14, de Nationale Technologiestrategie (NTS)15 en de Overheidsbrede visie Generatieve AI16. De kern van het Nederlandse AI-beleid is om de maatschappelijke en economische kansen
van AI te verzilveren, en de publieke belangen en waarden bij AI te borgen.
Het kabinet zet in op het versterken van het waardengedreven AI-ecosysteem, onder
meer via de publiek-private Nederlandse AI Coalitie (NLAIC). Deze coalitie is erop
gericht om publiek-private samenwerking in het land te versterken en krachten te bundelen
op het gebied van kennis, innovatie en vaardigheden. Ook faciliteert deze coalitie
internationale bilaterale samenwerking. Dit moet Nederland internationaal positioneren
als één AI-ecosysteem, met als doel het aanjagen van het verzilveren van kansen voor
mensgerichte AI. Zeven regionale hubs zorgen voor het verbinden van innovatieve midden-
en kleinbedrijven (mkb), kennisinstellingen en andere organisaties bij de Nederlandse
AI-benadering. In afstemming met de NLAIC is het meerjarige AiNed Nationaal Groeifonds
investeringsprogramma gericht op de versnelling van de ontwikkeling en toepassing
van verantwoorde en mensgerichte AI. Voor de financiering van digitale innovatie op
AI worden ook open calls van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoeken (NWO) en Rijksdienst
voor Ondernemend Nederland (RVO) ingezet. Begin 2023 is het tienjarige AI-programma
ROBUST gestart voor de realisatie van 17 nieuwe AI onderzoekslabs en 170 promovendi
op het gebied van betrouwbare machine learning. Dit alles draagt bij aan de ambitie van het kabinet om internationaal met de koplopers
mee te doen bij de verantwoorde ontwikkeling en toepassing van AI.
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Het kabinet verwelkomt de voorgestelde maatregelen en staat positief tegenover de
ambities zoals beschreven in de mededeling. Met de totstandkoming van de AI-verordening
heeft de EU grote stappen gemaakt in het vormgeven van regelgevende en juridische
kaders voor AI. Hiermee krijgt de EU duidelijke regels voor betrouwbare en veilige
AI op de Europese interne markt en wordt innovatie bevorderd. De maatregelen in de
mededeling zijn een belangrijke stap in de richting van het versterken van het Europees
concurrentievermogen en technologisch leiderschap op het gebied van verantwoorde AI.
Met betrekking tot de snelle ontwikkelingen rondom general purpose AI-modellen en -systemen, ziet het kabinet dat deze de afgelopen jaren zijn aangejaagd
door met name miljardeninvesteringen vanuit partijen buiten de EU. Deze modellen en
systemen worden daardoor voornamelijk buiten de EU ontwikkeld. Het als eerst kunnen
beschikken over dergelijke AI-modellen, en de toepassingen hiervan in verschillende
sectoren biedt een strategisch voordeel, onder andere omdat de modellen een sleutelrol
in de waardeketen (gaan) hebben. Bovendien kan afhankelijkheid van AI-modellen van
buiten de EU risico’s met zich meebrengen, bijvoorbeeld wanneer deze modellen niet
stroken met onze Europese normen en waarden.
AI is samen met data in de Nationale Technologiestrategie als één van de tien sleuteltechnologieën
geprioriteerd, die van groot belang zijn voor ons verdienvermogen, maatschappelijke
uitdagingen, nationale veiligheid en technologisch leiderschap. Het kabinet onderschrijft
daarom net als de Commissie het belang dat de EU de snelle ontwikkelingen op het gebied
van geavanceerde AI beheerst. Op deze manier kan de EU AI-modellen en -systemen ontwikkelen
in overeenstemming met Europese waarden, en houdt de EU toegang tot de meest geavanceerde
AI-innovaties die bijdragen aan onze brede welvaart en een belangrijke rol hebben
bij maatschappelijke uitdagingen. Een verhoging van de publiek-private investeringen
vanuit Europa kan hieraan bijdragen, evenals een betere gecoördineerde inspanning
en actief leiderschap in het bevorderen van betrouwbare en veilige AI. Daarnaast hecht
het kabinet eraan dat de juiste randvoorwaarden worden gecreëerd om publieke en private
partijen te laten investeren in AI-ontwikkeling. Het kabinet verwelkomt het strategisch
investeringskader dat met de mededeling is gepresenteerd, omdat het bijdraagt aan
het gericht investeren in AI-ecosystemen waar verantwoorde AI centraal staat. Ook
draagt dit kader bij aan het behouden van de coördinatie en samenhang tussen bestaande
en nieuwe initiatieven. Verder verwelkomt het kabinet dit kader, omdat het de focus
legt op investeringen voor de belangrijkste bouwstenen die er momenteel zijn voor
AI: data, rekenkracht, algoritmen en talent.
Het kabinet erkent net als de Commissie het belang van het beschikbaar maken van hoogwaardige
data voor de ontwikkeling van AI. Het kabinet steunt dan ook de ambitie om de ontwikkeling
en implementatie van de gemeenschappelijke Europese dataruimten te versnellen. Het
kabinet vindt het hierin belangrijk dat data aan de hand van de FAIR-principes (Findable, interoperable, accessible and reusable) uit verschillende sectoren kunnen samenkomen, dat interoperabiliteit tussen de verschillende
gemeenschappelijke Europese dataruimten geborgd is, om de baten voor de economie en
maatschappij zo groot mogelijk te laten zijn. Aanvullend benadrukt het kabinet het
belang om in te zetten op de synergie tussen het Europese (open) databeleid en de
ontwikkeling van AI. Bij meer (her)gebruik van (open) data voor AI moeten de bescherming
van persoonsgegevens en de rechten van derden goed geborgd zijn. Het kabinet zal hier
aandacht voor vragen. Gemeenschappelijke Europese dataruimten kunnen hierin een belangrijke
bijdrage leveren door middel van een veilige en privacybeschermende infrastructuur
voor het verzamelen, delen, verwerken en gebruiken van data, waarin de toegang en
het gebruik van gegevens op een eerlijke, transparante en evenredige manier is ingericht.
Het kabinet zal zich hier sterk voor maken.
Het kabinet verwelkomt de oprichting van de Alliantie voor taaltechnologieën (ALT-EDIC).
De ALT-EDIC is als rechtsentiteit gelanceerd met dit AI-innovatiepakket. Frankrijk
host de wettelijke zetel, 14 lidstaten nemen als volwaardig lid deel en 7 lidstaten
nemen als waarnemend lid deel. Nederland neemt deel als volwaardig lid. Het doel van
de ALT-EDIC is om een gemeenschappelijke Europese infrastructuur in taaltechnologieën
op te richten.
Het kabinet is positief over de genoemde projecten die in DIGITAL zijn opgenomen voor
AI. DIGITAL werkt voor een deel met (nationale) cofinanciering. Het kabinet heeft
voor de nationale cofinanciering van geprioriteerde projecten en oproepen die de Strategie
Digitale Economie versterken EUR 75 miljoen begroot. Dit budget wordt beschikbaar
gesteld voor Nederlandse partijen die deelnemen aan deze oproepen en (50–75%) financiering
ontvangen vanuit de Commissie waarbij de behoefte/mogelijkheid bestaat voor een cofinanciering.
De onderwerpen dataruimten voor energie en de maakindustrie, de ontwikkeling van een
Europees open-source foundation model en de ALT-EDIC zijn door het kabinet geprioriteerd voor nationale cofinanciering.
Het kabinet deelt de mening van de Commissie dat het aantrekken van investeringen,
waaronder durfkapitaal, voor Europese AI-startups cruciaal is voor het versnellen
van de inzet van geavanceerde AI-oplossingen en innovaties. Het kabinet verwelkomt
dan ook de inzet van bestaande financiële instrumenten, de European Innovation Council vanuit Horizon Europe en InvestEU, om gericht te investeren in Europese AI-startups.
Het kabinet zal zich ervoor inzetten dat dit behouden blijft.
Het kabinet vindt het van groot belang om talent en vaardigheden te stimuleren voor
de ontwikkeling van verantwoorde (generatieve) AI, en dat iedereen (bij)scholingsmogelijkheden
heeft voor AI-gerelateerde kennis en vaardigheden. Daarom verwelkomt het kabinet de
oproep van de Commissie om specialisten op het gebied van generatieve AI op te leiden,
aan te trekken en te behouden. Het stimuleren van digitale vaardigheden is een van
de pijlers uit de Strategie Digitale Economie17, met als doel om in 2030 één miljoen digitaal geschoolden te bereiken. De eerdergenoemde
nationale cofinancieringsbudget van DIGITAL wordt ook beschikbaar gesteld voor de
oproepen rondom gespecialiseerde onderwijsprogramma’s waarin AI-gerelateerde opleidingen,
trainingsprogramma’s of benodigde infrastructuur kunnen worden aangedragen. Het kabinet
zal zich ervoor inzetten dat dit behouden blijft.
Het kabinet steunt de benadering van de Commissie om via bestaande initiatieven het
mogelijk te maken om speciale AI-processorchips binnen de EU te ontwikkelen en toe
te passen. Dat past bij het streven van de European Chips Act om het halfgeleiderecosysteem
te versterken en in te zetten op het ontwerp en de productie van chips. De ontwikkeling
en inzet van eigen AI-chips zal in potentie ook de afhankelijkheid van niet-Europese
producten en ontwerpen kunnen terugdringen.
Het kabinet vindt het een goed idee om een apart initiatief op te richten gericht
op het bevorderen van de toepassing van verantwoorde generatieve AI in verschillende
industriële toepassingsgebieden, zoals klimaatverandering en ecologische duurzaamheid.
Het kabinet steunt de focus op industriële toepassingen, met tegelijkertijd de inzet
om klimaatverandering aan te pakken. Dit is in lijn met het uitgangspunt in de overheidsbrede
visie op generatieve AI dat generatieve AI moet bijdragen aan duurzaamheid. In de
overheidsbrede visie op generatieve AI onderkent het kabinet de kansen van de toepassing
van generatieve AI voor verschillende (industriële) toepassingsgebieden, en ziet het
belang om verantwoord te blijven experimenteren zodat het potentieel van de technologie
optimaal benut kan worden, met oog voor publieke waarden. Het kabinet zal hier aandacht
voor vragen. Aanvullend op het GenAI4EU initiatief wil het kabinet samen met het bedrijfsleven
actief onderzoeken wat de specifieke meerwaarde van generatieve AI is, bijvoorbeeld
voor het bijdragen aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen, zoals de energietransitie.
Het kabinet zal de dialoog hierover met het bedrijfsleven intensiveren.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
Naar verwachting zijn de lidstaten over het algemeen positief over het gepresenteerde
strategisch investeringskader, omdat lidstaten de noodzaak zien om Europees het concurrentievermogen
op het gebied van AI te versterken met oog op de snelle ontwikkelingen rondom general purpose AI-modellen en -systemen. Enkele grote lidstaten hebben nadrukkelijk hun samenwerking
versterkt op het gebied van AI binnen het innovatie- en industriebeleid en zien dit
als prioriteit voor nationaal en Europees economisch beleid. De positie van het Europees
Parlement is nog onbekend.
4. Grondhouding ten aanzien van bevoegdheid, subsidiariteit, proportionaliteit, financiële
gevolgen en gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
a) Bevoegdheid
De grondhouding ten aanzien van de bevoegdheid van de EU is positief. De mededeling
heeft betrekking op meerdere beleidsterreinen, o.a. de interne markt, industriebeleid,
onderzoek en technologische ontwikkeling. Op het terrein van interne markt is sprake
van een gedeelde bevoegdheid van de Unie en de lidstaten (artikel 4, lid 2, onder
a, VWEU). Op het terrein van onderzoek en technologische ontwikkeling is sprake van
een parallelle bevoegdheid van de EU en de lidstaten, waarbij geldt dat het optreden
van de Unie de lidstaten niet belet hun eigen bevoegdheid uit te oefenen (artikel
4, lid 3, VWEU). Op het terrein van industriebeleid is sprake van een aanvullende
bevoegdheid (artikel 6, onder b, VWEU), dat wil zeggen dat de Unie bevoegd is om met
betrekking tot de Europese dimensie van het industriebeleid het optreden van de lidstaten
te ondersteunen, te coördineren of aan te vullen. De Commissie is zodoende bevoegd
deze mededeling te doen.
b) Subsidiariteit
De grondhouding ten opzichte van de subsidiariteit van de mededeling is positief.
Het doel van de mededeling is om de toegevoegde waarde van AI voor de EU te optimaliseren
en de positie van de EU op AI te versterken. Ter realisatie van deze doelstelling
is optreden op EU-niveau gerechtvaardigd. Door op Europees niveau de troeven waarover
de EU beschikt – data, rekenkracht, algoritmen en talent – optimaal te benutten, kan
de EU een innovatief Europees AI-ecosysteem bevorderen gericht op verantwoorde AI,
ten bate van Europese startups en mkb. De grote investeringen die gemaakt moeten worden
om bijvoorbeeld de hoeveelheid data en rekenkracht te verkrijgen, genoodzaakt een
EU-aanpak. Dit kan onvoldoende door de lidstaten op centraal, regionaal of lokaal
niveau worden verwezenlijkt.
c) Proportionaliteit
De grondhouding ten aanzien van de proportionaliteit is positief. De mededeling heeft
tot doel de toegevoegde waarde van AI voor de EU te optimaliseren en de positie van
de EU op AI te versterken. Het voorgestelde strategisch investeringskader is geschikt
om deze doelstelling te bereiken omdat het de beschikbare troeven waarover de EU beschikt
optimaal benut en toegankelijk maakt voor startups, investeert in innovatie en talent
en het AI-ecosysteem in Europa bevordert. Bovendien gaat het kader niet verder dan
noodzakelijk, omdat het gaat om een aanpak waarbij hoofdzakelijk wordt ingezet op
optimaler gebruik van bestaande instrumenten. Het kabinet zal aandacht blijven houden
voor de verdere uitwerking van nieuwe initiatieven, waaronder het GenAI4EU initiatief.
d) Financiële gevolgen
De mededeling verplicht niet tot een budgettaire inspanning van de lidstaten, maar
beoogt met EU-instrumenten coördinatie tussen de Commissie, lidstaten en andere stakeholders
te bevorderen en financiering te bieden voor Europese initiatieven. De meeste initiatieven
die benoemd worden zijn al onderdeel van lopende werkprogramma’s van EU-fondsen, zoals
Horizon en DIGITAL. Nieuwe initiatieven die worden aangekondigd, zoals de AI Office,
worden ook gefinancierd vanuit de bestaande begrotingen van deze EU-fondsen. Nederland
is van mening dat de benodigde EU-middelen gevonden dienen te worden binnen de in
de Raad afgesproken financiële kaders van de EU-begroting 2021–2027 en dat deze moeten
passen bij een prudente ontwikkeling van de jaarbegroting. Er worden geen financiële
gevolgen voor de Rijksbegroting voorzien. Eventuele budgettaire gevolgen worden ingepast
op de begroting van het/de beleidsverantwoordelijk(e) departement(en), conform de
regels van de budgetdiscipline.
e) Gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
De mededeling bevat geen voorstellen tot formele wetgeving en heeft derhalve geen
gevolgen voor de regeldruk voor het bedrijfsleven. Het strategisch investeringskader
zoals voorgesteld in de mededeling, heeft positieve gevolgen voor de Europese concurrentiekracht,
onder meer door in te zetten op het versterken van het Europese AI-ecosysteem door
High-Performance Computing toegankelijk te maken voor startups, door publieke en private
investeringen in AI-startups en scale-ups aan te moedigen, en door het stimuleren
van innovatie en talent. Europese investeringen bieden meerwaarde door focus en bundeling
van krachten op Europees niveau te realiseren, versnippering en duplicatie van inspanningen
te voorkomen en grensoverschrijdende samenwerking te stimuleren. De positie van het
Europese bedrijfsleven en de academische wereld kan versterkt worden door de verschillende
initiatieven die met het strategisch investeringskaders uiteen worden gezet. Wat betreft
geopolitieke aspecten voorziet het strategisch investeringskader in de noodzaak om
als Europa gezamenlijk op te trekken in het licht van de mondiale concurrentiestrijd.
Partijen buiten de EU investeren fors in de ontwikkeling van general purpose AI-modellen en -systemen, dus Europese actie is noodzakelijk om concurrerend te blijven
en het Europese AI-ecosysteem te ondersteunen.
Indieners
-
Indiener
H.G.J. Bruins Slot, minister van Buitenlandse Zaken
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.