Brief regering : Reactie op de motie van het lid Bikker c.s. over een overkoepelende limiet voor storten en verliezen bij onlinecasino's zonder mogelijkheid tot verhoging (Kamerstuk 36410-VI-60)
24 557 Kansspelen
Nr. 220 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 1 maart 2024
Op 13 februari 2024 heeft uw Kamer een motie aangenomen van het lid Bikker c.s., waarin
de regering wordt verzocht om voor de zomer over te gaan tot een overkoepelende limiet
voor storten en verliezen bij online casino’s zonder mogelijkheid tot verhoging.1 De vaste Kamercommissie voor Justitie en Veiligheid heeft mij verzocht u te informeren
hoe ik uitvoering geef aan de motie. In reactie hierop stuur ik deze brief.
Zoals ik aan uw Kamer heb aangegeven, onderschrijf ik de zorgen over de bescherming
van de speler.2Ik ben een voorstander van overkoepelende speellimieten, maar het is complex om dat
te realiseren. Daarom werk ik met prioriteit uit hoe een systeem van overkoepelende
speellimieten mogelijk kan worden gemaakt. Dit proces kost evenwel aanzienlijk meer
tijd dan uw Kamer, gezien de motie, voor ogen heeft. Ik constateer dat uw Kamer nu
in meerderheid anders denkt over het uitgangspunt waar destijds door de wetgever nadruk
op werd gelegd, namelijk de eigen verantwoordelijkheid van spelers. Ook is er destijds
niet gekozen voor een «nationale spelersadministratie» vanuit het oogpunt van privacy.
Voor wijzigingen hiervan is het essentieel dat de werking en effectiviteit voldoende
wordt onderbouwd. Dat betekent bijvoorbeeld dat moet worden onderzocht of een limiet
zonder mogelijkheid tot verhoging het meest effectief is in het beschermen van consumenten
en het voorkomen van kansspelverslaving, of dat een andere vorm van een overkoepelende
limiet passender is. Ik bezie langs vier lijnen in welke vorm een overkoepelende speellimiet
effectief en proportioneel mogelijk kan worden gemaakt.
1. Analyse en weging effecten op de kansspeldoelen
De speler kan momenteel de hoogte van zijn limieten bepalen en hij kan deze te allen
tijde wijzigen. Hier heeft de wetgever toentertijd voor gekozen, omdat uit verschillende
onderzoeken bleek dat zelf opgelegde grenzen het meest effectief werkten. Verder staat
in het huidige juridische kader niets over verlieslimieten. Alvorens dit uitgangspunt
wordt gewijzigd, is nadere wetenschappelijke onderbouwing nodig waarom en in welke
vorm overkoepelende speellimieten proportioneel en effectief zijn. Ik laat daarom
onderzoeken hoe een zo groot mogelijk deel van de spelers zo goed mogelijk kan worden
beschermd.
2. Verkenning technische oplossingen
Gelijktijdig kijk ik hoe een nieuw technisch systeem kan worden ontwikkeld waar een
speellimiet overkoepelend geregistreerd wordt. Dit zal een complex systeem zijn, omdat
hier enerzijds per speler gegevens van alle kansspelaanbieders moeten worden gekoppeld
en anderzijds gegevens aan kansspelaanbieders en de speler moeten worden teruggekoppeld.
Een eerste verkenning over de technische mogelijkheden heb ik al laten uitvoeren,
waaruit meerdere technische opties naar voren zijn gekomen. Deze worden nu nader onderzocht.
Ook moet worden bezien hoe de technische oplossingen in wet- en/of regelgeving vertaald
kunnen worden. En is het van belang te bezien hoe aan juridische vereisten ter zake
bijvoorbeeld privacy en het vrij verkeer van diensten kan worden voldaan.
3. Beheer en toezicht
Tevens verken ik hoe het systeem het beste kan worden ingericht, ontwikkeld, beheerd
en door welke partij dit kan worden uitgevoerd. Verder dient op de werking van het
systeem toezicht te worden gehouden. Ook is de vraag hoe de toezichthouder middels
dit systeem toezicht kan houden op de online kansspelaanbieders.
4. Wet- en regelgeving
Voor het realiseren van overkoepelende speellimieten is een wijziging van de amvb
en waarschijnlijk de wet nodig. Dit lukt niet voor de zomer. De bovengenoemde werkzaamheden
en analyses vragen tijd. De resultaten daaruit moeten vervolgens vertaald worden naar
wet- en regelgeving. Vervolgens moet het proces van consultatie, advisering (Adviescollege
Toetsing Regeldruk, Autoriteit Persoonsgegevens, Afdeling advisering van de Raad van
State) en notificatie (Europese Commissie) nog plaatsvinden. Een amvb- of wetswijzigingstraject
zal daardoor tenminste één respectievelijk twee jaar duren.
Ik zie net als uw Kamer sinds de legalisering van de online kansspelmarkt zorgwekkende
ontwikkelingen. Het zetten van bovenstaande stappen heeft daarom mijn prioriteit.
Ik zie de motie als een oproep aan de regering om uiterst voortvarend aan de slag
te gaan met het uitwerken van een overkoepelende limiet. Ik zal de Kamer voor de zomer
informeren over de voortgang. Eind dit jaar wil ik de contouren gereed hebben voor
overkoepelende limieten en zal die met uw Kamer delen. Vervolgens kunnen hiervoor
juridische kaders – gedelegeerde regelgeving en waar nodig wetswijziging – worden
uitgewerkt met inachtneming van de evaluatie Kansspelen op afstand, die in oktober
2024 wordt opgeleverd en van andere mogelijke onderzoeken.
Vooruitlopend op het bovenstaande heb ik op 20 februari jl. een regeling in consultatie
gegeven met aanvullende maatregelen om spelers die deelnemen aan online kansspelen
beter te beschermen. Hierover heb ik uw Kamer op 21 december 2023 geïnformeerd.3 De wijzigingsregeling stelt extra eisen aan vergunninghouders om spelers niet te
beïnvloeden bij het instellen van hun limieten en hen gedurende deelname te wijzen
op hun speelgedrag en risico’s van gokken. Onderdeel hiervan is een persoonlijk contactmoment
wanneer de speler een hoge limiet instelt. Mijn inzet is erop gericht om die regeling
in oktober 2024 in werking te laten treden.
De Minister voor Rechtsbescherming, F.M. Weerwind
Indieners
-
Indiener
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming