Brief regering : Reactie op verzoek commissie over het rapport ‘PNN Monitor International Scholarship PhD Candidates’ van het Promovendi Netwerk Nederland (PNN)
31 288 Hoger Onderwijs-, Onderzoek- en Wetenschapsbeleid
Nr. 1104
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR EN WETENSCHAP
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 februari 2024
Hierbij stuur ik uw Kamer de reactie op het verzoek van de vaste commissie voor Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap om te reageren op het rapport «PNN Monitor International Scholarship
PhD Candidates» van het Promovendi Netwerk Nederland (PNN). In het rapport presenteert
het PNN de resultaten van een onderzoek naar internationale beurspromovendi in Nederland.
Op 20 december 2023 heb ik uw Kamer een brief gestuurd over internationale beurspromovendi
in Nederland.1 Deze brief heeft de brief van uw Kamercommissie waarschijnlijk gekruist. In mijn
brief ga ik in op de positie van internationale beurspromovendi, waarbij ik onder
andere gebruik heb gemaakt van het voorgenoemde rapport van het PNN. In voorgenoemde
brief heb ik uw Kamer geïnformeerd dat ik met Universiteiten van Nederland (UNL) het
gesprek aan ga over een set aan afspraken tussen universiteiten en andere relevante
stakeholders in het veld over de omgang met internationale beurspromovendi.
Verder noemt het PNN in zijn rapport de sociale veiligheid van de beurspromovendi.
De sociale veiligheid van studenten, docenten en onderzoekers, waaronder de beurspromovendi,
gaat mij aan het hart. Ik heb uw Kamer vorig jaar een brief gestuurd waarin ik mijn
aanpak ten aanzien van sociale veiligheid in het hoger onderwijs en de wetenschap
heb toegelicht.2 Onderdeel hiervan is een landelijk programma dat gericht is op het bevorderen van
de sociale veiligheid, waaronder die van de beurspromovendi. Ik verwacht uw Kamer
rond de zomer te informeren over de stand van zaken van dit programma.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
R.H. Dijkgraaf
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.H. Dijkgraaf, minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap