Brief regering : Stand van de uitvoering december 2023
26 448 Structuur van de uitvoering werk en inkomen (SUWI)
Nr. 742
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID EN VOOR ARMOEDEBELEID,
PARTICIPATIE EN PENSIOENEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 januari 2024
Om sociale zekerheid voor mensen te kunnen realiseren is een toegankelijk en eenvoudig
sociaal zekerheidsstelsel essentieel. Hierin spelen publieke dienstverleners een belangrijke
rol. Zo kunnen zij zorgen voor dienstverlening en handhaving die aansluit bij de behoeften
van mensen en signaleren zij waar wet- en regelgeving in de uitvoering knelt. Mensen
krijgen in de praktijk vaak met de overheid te maken via een uitvoeringorganisatie.
Met deze Stand van de uitvoering bieden wij uw Kamer meer inzicht in wat er op dit
moment speelt in de publieke dienstverlening. Zo informeren wij uw Kamer op een toegankelijke
manier over de inzet van de SVB en UWV om persoonlijke dienstverlening aan te bieden.
We rapporteren over wat er goed gaat, en we zijn transparant over de risico’s en dilemma’s
waar de uitvoeringsorganisaties voor staan. De Stand van de uitvoering ontvangt uw
Kamer twee keer per jaar. Jaarlijks in juni ontvangt uw Kamer gelijktijdig van UWV,
de SVB en LCR knelpuntenbrieven. U ontvangt in deze Stand van de uitvoering een update
over de voortgang van de door UWV, de SVB en LCR in de knelpuntenbrieven genoemde
knelpunten.
Onderwerpen
In de Stand van de uitvoering komen de volgende onderwerpen aan de orde:
• Dienstverlening. In dit hoofdstuk beschrijven we ontwikkelingen in de dienstverlening van UWV en de
SVB. De SVB en UWV werken aan meer persoonlijke en proactieve dienstverlening. Zo
is er bij UWV een speciaal team Geldzorgen aangesteld dat mensen met financiële problemen
verder kan helpen. Daarnaast komen ook de uitdagingen in de dienstverlening naar voren.
Zoals de werkvoorraden, die het tijdig besluiten en uitbetalen bemoeilijken. Bij UWV
gaat het dan om de sociaal medische beoordelingen en bij de SVB om de internationale
uitvoering. Ook vragen diverse herstelacties, die mede ontstaan zijn door ingewikkelde
wet- en regelgeving, veel van de capaciteit van de uitvoeringsorganisaties.
• Handhaving. Dit hoofdstuk beschrijft alle ontwikkelingen rondom handhaving door UWV en de SVB.
De gezamenlijke visie op het handhavingsbeleid in de sociale zekerheid is de afgelopen
tijd sterk veranderd. Zo is er meer oog voor onbedoelde fouten en wordt er meer gewerkt
vanuit vertrouwen. Tegelijkertijd blijft het belangrijk om daadwerkelijk misbruik
tijdig en passend te kunnen waarnemen en aanpakken. Om meer passende handhaving mogelijk
te maken, wordt het handhavingsbeleid herijkt. Het wetsvoorstel Handhaving sociale
zekerheid is in voorbereiding. Daarnaast wordt sterk ingezet op preventie. Dit komt
tot uiting in het opgerichte team Preventie van UWV, de SVB en VNG, dat zich inzet
om fouten en vergissingen door mensen te voorkomen. Verder komen in dit hoofdstuk
onder andere risicoscans (UWV), onderzoek naar vermogen in het buitenland (SVB) en
het multidisciplinaire team grensoverschrijdend samenwerken aan bod.
• Continuïteit van de organisaties. In dit hoofdstuk gaan we in op aspecten die van invloed zijn op de continuïteit van
de uitvoeringorganisaties. Zo hebben er in de verantwoording van UWV en de SVB naar
SZW belangrijke veranderingen plaatsgevonden. Naast het sturen op alleen kwantitatieve
indicatoren die gericht waren op tijdigheid, rechtmatigheid en doelmatigheid, zijn
indicatoren ontwikkeld die gericht zijn op publieke waarden. Naast positieve ontwikkelingen
hebben UWV en de SVB te maken met grote uitdagingen op het gebied van personeel en
ICT. De uitvoeringsorganisaties staan voor grote ICT veranderopgaven, deze opgaven
kunnen nieuwe (beleids)ontwikkelingen en de daarbij gewenste aanpassingen remmen.
Ondertussen wordt door middel van diverse projecten, zoals het project Generieke voorzieningen
voor softwareontwikkeling en testen (GST) en het moderniseren van het AA systeem,
hard gewerkt aan deze opgaven.
• Voortgang knelpuntenbrieven. Hier geven we de voortgang aan van de knelpunten die in 2021, 2022 en 2023 door de
SVB, UWV en LCR zelf zijn aangeleverd.
Concluderend zijn er grote stappen gezet in de publieke dienstverlening. Op het gebied
van proactieve en persoonlijke dienstverlening worden de komende tijd nog meer stappen
gezet, bijvoorbeeld in de werkagenda SUWI. Ook zijn er grote uitdagingen, zoals op
het gebied van ICT en herstelacties. Om deze uitdagingen het hoofd te kunnen bieden
is het belangrijk dat we gezamenlijk blijven werken aan het verbeteren en vereenvoudigen
van het sociale zekerheidsstelsel. Dit doen we bijvoorbeeld met het wetsvoorstel Handhaving
sociale zekerheid, door te werken aan vereenvoudiging van de WW en door gezamenlijk
te werken aan het vereenvoudigen van de kindregelingen. De Stand van de uitvoering
en de aangeleverde knelpunten helpen ons hierbij, doordat ontwikkelingen en uitdagingen
binnen het stelsel goed inzichtelijk worden gemaakt. We gaan graag met uw Kamer in
gesprek over de Stand van de uitvoering, ook om te bekijken hoe de Stand van de uitvoering
en de knelpuntenbrieven u het beste kan helpen bij het uitvoeren van uw taken. We
nodigen uw Kamer ook van harte uit om bijvoorbeeld via werkbezoeken zelf kennis te
maken met de publieke dienstverlening van de SVB en UWV.
Bij deze Stand van de uitvoering ontvangt u de jaarplannen van Stichting Inlichtingenbureau
(IB) en het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), UWV en de SVB voor
2024 en het UWV Informatieplan 2024–2028. Tevens ontvangt u het rapport «Evaluatie
Generieke Werkgeversvoorziening», het rapport «Onderzoek Ervaringen met het gebruik
van voorzieningen bij meerdere loketten», de memo «Inzicht werkzoekendenbestand bijstandsgerechtigden»,
aanbiedingsbrief Totaalrapportage informatiebeveiliging GeVS, het geactualiseerd Interventieprotocol
Informatiebeveiliging SUWI/GeVS en de memo bruto-netto.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
C.E.G. van Gennip
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen