Brief regering : Heropening Tijdelijk Noodfonds Energie 2024
29 023 Voorzienings- en leveringszekerheid energie
36 410
Nota over de toestand van ’s Rijks Financiën
Nr. 459
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 22 januari 2024
Op 6 december 2023 heb ik u geïnformeerd over de voorgenomen heropening van het Tijdelijk
Noodfonds Energie in 2024 (TNE, hierna het Noodfonds)1. Het Noodfonds, een privaat initiatief van energieleveranciers, heeft in 2023 ruim
50.000 kwetsbare huishoudens kunnen helpen bij het betalen van hun onverwacht sterk
gestegen energierekening. Om te voorkomen dat de armoede oploopt en om de kinderarmoede
te laten dalen, heeft het kabinet voor 2024 maatregelen getroffen om huishoudens met
een laag en laag midden inkomen te ondersteunen. Door een bijdrage te leveren aan
het Noodfonds, aanvullend op het koopkrachtpakket, hebben huishoudens die hun energierekening
niet meer kunnen betalen een tijdelijk vangnet.
Graag vat ik de belangrijkste punten over de werking van Noodfonds voor u samen en
deel ik de belangrijkste aanpassingen ten opzichte van 2023.
Heropening
Ik kan u mededelen dat op 22 januari 2024 het Noodfonds het loket opent voor aanvragen.
Dit kan via de website (noodfondsenergie.nl) en de app van het Noodfonds. Aanvragen
worden in behandeling genomen tot en met 31 maart. Naar verwachting kan het Noodfonds
op basis van de huidige energieprijzen circa 70.000 huishoudens helpen met de beschikbare
60 miljoen euro.
Zoals gemeld in mijn brief over de heropening van het Noodfonds, heeft het Noodfonds
de geleerde lessen uit 2023 meegenomen en is er gewerkt aan een verbetering van de
toegankelijkheid en dienstverlening. Zo is het aanvraagproces vereenvoudigd en worden
mensen beter geïnformeerd over de mogelijkheden om een herbeoordeling aan te vragen,
mocht de aanvraag zijn afwezen.
Het Noodfonds zorgt ervoor dat relevante partijen, waaronder maatschappelijke organisaties,
goed zijn voorbereid en dat tijdens de openstelling partijen up-to-date blijven. Ook
bieden lokale inlooppunten en vrijwilligersorganisaties in samenwerking met de Nederlandse
Schuldhulproute weer hulp aan bij het doen van een aanvraag. De met vrijwilligers
opgezette inlooppunten en keukentafelgesprekken worden benut om mensen die moeite
hebben met het aanvraagproces hulp aan te bieden.
Wie kunnen ondersteuning aanvragen?
In 2024 kunnen huishoudens met een bruto-inkomen tot 200% van het sociaal minimum
en een energiequote van 10% (was 13% in 2023) en huishoudens tot bruto 130% van het
sociaal minimum met een energiequote van 8% (was 10% in 2023) bij het Noodfonds terecht.
Zij kunnen een aanvraag doen via noodfondsenergie.nl.
Hoe werkt het aanvraagproces?
Net als in 2023 wordt, wanneer een huishouden in aanmerking komt voor een bijdrage,
vanuit het Noodfonds de bijdrage betaald aan de energieleverancier van het betreffende
huishouden. De energieleverancier verrekent vervolgens deze bijdrage met de energierekening.
Wanneer er sprake is van een openstaande schuld van het huishouden bij de energieleverancier,
wordt de bijdrage hiermee verrekend. Als deze openstaande schuld lager is dan de toegekende
bijdrage, of het huishouden geen openstaande schuld heeft, wordt de steun over de
eerstvolgende zes maanden verrekend met de energierekening. Mocht het verrekenen over
zes maanden niet mogelijk zijn, bijvoorbeeld omdat het huishouden een overstap maakt
naar een andere energieleverancier, dan verrekent de energieleverancier de resterende
steun met de eindafrekening of keert dit direct uit op het rekeningnummer waarmee
de energierekening werd betaald.
Subsidievoorwaarden
Naast de geldende wet- en regelgeving voor subsidies2, zijn onderstaande voorwaarden van toepassing op de subsidie:
• De te subsidiëren activiteiten staan open voor klanten van alle energieleveranciers
met een leveringsvergunning;
• Bij de aanvraag wordt zowel het inkomen als de energiekosten getoetst. De energieleverancier
verrekent vervolgens deze bijdrage met de energierekening. Een uitkering van het fonds
is een gift, er wordt bij huishoudens niet teruggevorderd;
• De maximale bijdrage vanuit de overheid is twee derde van het totale budget (voor
nu 40 miljoen euro), de energieleveranciers dragen een derde bij (20 miljoen euro)
bij. Mocht het noodzakelijk zijn om meer middelen vrij te maken voor het Noodfonds,
dan is daarvoor vanuit het Rijk nog eens maximaal 20 miljoen euro extra gereserveerd.
Daarbij geldt als voorwaarde dat derde (private) partijen minimaal 10 miljoen euro
inleggen;
• Het verleende subsidiebedrag mag uitsluitend gebruikt worden voor de financiële bijdrage
aan huishoudens met financiële problemen door een hoge energierekening.
Monitoring
Het is van belang om de uitputting van het fonds goed te monitoren. Het Noodfonds
houdt daartoe de vinger aan de pols over het aantal aanvragen, de hoogte van de financiële
ondersteuning en de uitvoeringskosten. Het bestuur van het fonds hecht hieraan grote
waarde, zodat het fonds op tijd kan bijsturen als dat nodig of gewenst is. Met het
Noodfonds heb ik afgesproken dat vroegtijdig melding wordt gemaakt van dreigende uitputting.
In dat geval overlegt het kabinet met de energieleveranciers (de opdrachtgevers van
het Noodfonds) over of en zo ja onder welke voorwaarden het Noodfonds kan worden voortgezet.
Tot slot
Ik ben de initiatiefnemers, het bestuur van het Tijdelijk Noodfonds Energie en alle
andere partijen opnieuw zeer erkentelijk voor hun inspanningen de afgelopen periode
en ben verheugd dat het Noodfonds wordt heropend en de publiek-private samenwerking
daarmee wordt voortgezet.
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen