Brief regering : Planningsbrief Wet toekomst pensioenen
36 067 Wijziging van de Pensioenwet, de Wet inkomstenbelasting 2001 en enige andere wetten in verband met herziening van het pensioenstelsel, standaardisering van het nabestaandenpensioen, aanpassing van de fiscale behandeling van pensioen en enige andere wijzigingen ten aanzien van pensioen (Wet toekomst pensioenen)
Nr. 196 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR ARMOEDEBELEID, PARTICIPATIE EN PENSIOENEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 15 januari 2024
Op 1 juli 2023 is de Wet Toekomst Pensioenen (Wtp) in werking getreden. Op 14 juni
2023 heb ik de Tweede Kamer en Eerste Kamer een planningsbrief gestuurd over de planning
van de uitwerking van de moties en toezeggingen behorende bij de behandeling van de
Wtp.1
Met deze brief geef ik, op verzoek van uw Kamer, een actuele stand van zaken over
de lopende moties en toezeggingen. Ook zal ik in deze brief – conform het verzoek
van uw Kamer – ingaan op een eventuele wijziging van het overgangsrecht betreffende
de premievrije voortzetting vanwege arbeidsongeschiktheid bij een verzekeraar en de
nota van wijziging op de Wet pensioenverdeling bij scheiding.
Premievrije voortzetting Arbeidsongeschiktheidspensioen Verzekeraars
Met de brief van 9 november 2023 heb ik uw Kamer laten weten dat ik mij ervoor zal
inspannen om het in de wet vastgelegd overgangsrecht te verruimen.2 Op dit moment ben ik aan het onderzoeken op welke wijze een verruiming gerealiseerd
kan worden. Ik begrijp dat verzekeraars, werkgevers en hun deelnemers gebaat zijn
bij snelle invoering en maatregelen ter overbrugging van de termijn tot inwerkingtreding.
Op dit moment kijk ik samen met de sector, de Belastingdienst en het Ministerie van
Financiën wat mogelijke passende maatregelen kunnen zijn. Voor de volledigheid merk
ik op dat het (verruimde) overgangsrecht geen verplichting zal zijn maar een bevoegdheid
zal geven om tussen werkgever, werknemer en verzekeraar afspraken te maken over de
premievrije voortzetting vanwege arbeidsongeschiktheid bij wisseling van uitvoerder.
Wetsvoorstel pensioenverdeling bij scheiding 2022
In het nader rapport bij het Wtp3 is ingegaan op het Wetsvoorstel pensioenverdeling bij scheiding. Vanwege de inhoudelijke
samenhang met het Wetsvoorstel pensioenverdeling bij scheiding 20224, is de regering voornemens om de inwerkingtredingsdatum van die wet op te schuiven
naar het einde van de transitieperiode.
Het uitstel van de inwerkingtredingsdatum van het wetsvoorstel pensioenverdeling bij
scheiding betekent dat het beoogde doel van dit wetsvoorstel, namelijk het verbeteren
van de bescherming van de scheidende partners, pas later bereikt zal worden. De regering
zal daarom bij nota van wijziging overbruggingsmaatregelen voorstellen waardoor de
verdeling van pensioen bij scheiding al eerder in de geest van het wetsvoorstel kan
plaatsvinden. Deze nota van wijziging zal ook noodzakelijke (technische en redactionele)
wijzigingen bevatten als gevolg van de Wet toekomst pensioenen.
Omdat de noodzakelijke wijzigingen naar aanleiding van de Wtp substantiëler zijn dan
eerder verwacht, zal de nota van wijziging een volledig wetgevingsproces (inclusief
internetconsultatie en advies Raad van State) doorlopen. Ik ben voornemens om de nota
van wijziging rond de zomer te publiceren voor internet-consultatie, zodat u de nota
van wijziging daarna kunt betrekken bij de verdere behandeling van deze wet.
Moties en toezeggingen
In onderstaande tabellen wordt op hoofdlijnen de actuele planning weergegeven per
motie en toezegging. Dit betreft de planning naar huidige inschatting.
Tabel 1. Overzicht moties Tweede Kamer en bijbehorende beoogde planning.
Motie
Actuele planning
Motie van de leden Palland en Ceder over bij de monitoring de randvoorwaarden meenemen
die zijn opgenomen in het pensioenakkoord (Kamerstuk 36 067, nr. 148)
Het plan van aanpak voor de monitoring is op 14 juni 2023 met de Kamer gedeeld.1 Het monitoren van de randvoorwaarden maakt onderdeel uit van dit plan van aanpak.
Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar over geïnformeerd via de voortgangsrapportage.
De eerste rapportage verwacht ik voor het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van de leden Smals en Stoffer over het monitoren van afspraken over compensatie
en de obstakels die sociale partners ondervinden om deze te realiseren (Kamerstuk
36 067, nr. 177)
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp. Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar
over geïnformeerd via de voortgangsrapportage. De eerste rapportage verwacht ik voor
het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van het lid Smals over gedurende de transitieperiode monitoren of pensioenfondsen
een carve-out nodig hebben in verband met een evenwichtige belangenafweging (Kamerstuk
36 067, nr. 118)
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp. Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar
over geïnformeerd via de voortgangsrapportage. De eerste rapportage verwacht ik voor
het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van de leden Ceder en Stoffer over de nieuwe vormgeving van het nabestaandenpensioen
zo snel mogelijk evalueren en monitoren (Kamerstuk 36 067, nr. 158)
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp. Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar
over geïnformeerd via de voortgangsrapportage. De eerste rapportage verwacht ik voor
het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van het lid Stoffer c.s. over het regelmatig uitvoeren van invoeringstoetsen
na inwerkingtreding van de Wtp (Kamerstuk 36 067, nr. 163)
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp. Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar
over geïnformeerd via de voortgangsrapportage. De eerste rapportage verwacht ik voor
het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van het lid Maatoug c.s. over een uitvoeringsmonitor over de arbeidsvoorwaardelijke
afspraken en in 2026 bezien of het invaren op tijd en verantwoord kan worden ingevoerd
(Kamerstuk 36 067, nr. 166)
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp. Uw Kamer wordt hier twee keer per jaar
over geïnformeerd via de voortgangsrapportage. De eerste rapportage verwacht ik voor
het zomerreces met uw Kamer te kunnen delen.
Motie van de leden Nijboer en Maatoug over een nieuwe regeling waardoor het voor mensen
met zware beroepen ook na 2025 mogelijk is eerder met pensioen te gaan of minder dagen
te werken (Kamerstuk 36 067, nr. 140)
Over dit vraagstuk waren sociale partners de afgelopen periode onderling in gesprek
in de Stichting van de Arbeid. Helaas liggen de gesprekken op dit moment stil. Om
verder te komen met dit vraagstuk heb ik de twee voorzitters van de Stichting van
de Arbeid uitgenodigd om met mij hierover te spreken. Ik wil de Kamer in het voorjaar
informeren over uitkomsten van de gesprekken over dit vraagstuk, zodat een nieuw kabinet
hiermee aan de slag kan en eventuele vervolgmaatregelen aansluitend kunnen ingaan
op de huidige overgangsmaatregelen.
Motie van de leden Stoffer en Smals over het onderzoeken van de mogelijkheden om de
pensioenopbouw voor zelfstandigen te verbeteren, zowel in de tweede als de derde pijler
(Kamerstuk 36 067, nr. 162)
De uitwerking van de motie wordt betrokken bij de kabinetsreactie op het advies van
de Stichting van de Arbeid over zelfstandigen zonder pensioenopbouw. De Stichting
van de Arbeid buigt zich op dit moment nog over het advies. De kabinetsreactie volgt
daarna.
Motie van het lid Smals over onderzoeken hoe het overgangsrecht voor partnerpensioenaanspraken
gestroomlijnd kan worden (Kamerstuk 36 067, nr. 119)
Het onderzoek naar het overgangsrecht partnerpensioen is nog niet afgerond. De Tweede
Kamer wordt hierover in april 2024 geïnformeerd.
Motie van de leden Van Beukering-Huijbregts en Nijboer over ervoor zorgen dat alle
externe werknemers die via een aanbestede of uitbestede opdracht voor de overheid
werken, pensioen opbouwen (Kamerstuk 36 067, nr. 126)
De Kamer zal in het voorjaar van 2024 worden geïnformeerd over de juridische mogelijkheden,
en indien blijkt dat er voldoende mogelijkheden zijn, over hoe het kabinet hier vervolg
aan wil geven.
Motie van de leden Van Beukering-Huijbregts en Den Haan over deelnemers onafhankelijk
informeren over het invaren van hun pensioen en over de plaats waar zij terechtkunnen
met klachten (Kamerstuk 36 067, nr. 127)
Op de publiekswebsite Pensioenduidelijkheid.nl, een samenwerking van vakbonden, werkgeversorganisaties,
pensioenuitvoerders en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, is onafhankelijke
informatie te vinden over de nieuwe regels voor pensioen. Deze informatie is veelal
op B1-niveau en biedt inzicht in algemene thema’s van de veranderingen als gevolg
van de Wet toekomst pensioenen. De website geeft informatie in categorieën zoals «wat
betekent het [de wijzigingen red.] voor mij?» en «wat kan ik doen?». Voor specifieke
informatie over wat bijvoorbeeld invaren voor een deelnemer betekent, is de pensioenuitvoerder
de aangewezen instantie om die informatie te verschaffen. De publiekswebsite geeft
ook informatie over de situatie wanneer deelnemers klachten of een geschil hebben
en wordt verwezen naar de interne klachtenprocedure bij de betreffende pensioenuitvoerder,
de externe geschilleninstanties en de rechter. De pensioenuitvoerders en de geschilleninstanties
informeren deelnemers op hun beurt eveneens over de mogelijkheden, routes en voorwaarden.
Motie van het lid Van Beukering-Huijbregts over werkgevers wettelijk verplichten om
aspirant-werknemers al voor indiensttreding te informeren over de invulling van de
arbeidsvoorwaarde pensioen (Kamerstuk 36 067, nr. 128)
De Tweede Kamer is met de Verzamelbrief pensioenonderwerpen van 9 november 2023 geïnformeerd
over de wijze waarop aan deze motie invulling is gegeven.2
Motie van de leden Nijboer en Maatoug over verzekerden beter beschermen bij de doorverkoop
van portefeuilles door verzekeraars (Kamerstuk 36 067, nr. 141)
Ik ben in gesprek met DNB en AFM over de wijze waarop in het toezicht de borging van
de positie van deelnemers is vormgegeven en of daarover bepaalde zaken meer duidelijkheid
behoeven. De Tweede Kamer zal in april 2024 worden geïnformeerd over de uitkomsten
hiervan.
Motie van de leden Nijboer en Maatoug over actie ondernemen om de kosten voor vermogensbeheer
van pensioenfondsen substantieel te verlagen (Kamerstuk 36 067, nr. 142)
De Tweede Kamer is met de Verzamelbrief pensioenonderwerpen van 9 november 2023 geïnformeerd
over de wijze waarop aan deze motie invulling is gegeven.
Motie van het lid Palland c.s. over onderzoeken of na invoering van de Wtp de vertegenwoordiging
door de belanghebbenden in het pensioenfonds afdoende is voor evenwichtige besluitvorming
(Kamerstuk 36 067, nr. 149)
Over het plan van aanpak onderzoek governance in het nieuwe stelsel is de Tweede Kamer
met Verzamelbrief pensioenonderwerpen van 9 november 2023 geïnformeerd.
X Noot
1
Kamerstuk 36 067, nr. 191.
X Noot
2
Kamerstuk 32 043, nr. 624.
Tabel 2. Overzicht toezeggingen Tweede Kamer en bijbehorende beoogde planning.
Toezegging
Actuele planning
De handreiking evenwichtige transitie wordt, zodra deze gereed is, gedeeld met de
Tweede Kamer.
De handreiking is op 1 juli 2023 gepubliceerd op werkenaanonspensioen.nl. In de Kamerbrief van 3 juli 20231 zijn beide Kamers hierover geïnformeerd.
In de handreiking evenwichtige transitie wordt expliciet ingegaan op adequate compensatie
bij lage dekkingsgraden.
De handreiking is op 1 juli 2023 gepubliceerd op werkenaanonspensioen.nl. In een Kamerbrief2 zijn beide Kamers hierover geïnformeerd. In de handreiking wordt ook ingegaan op
adequate compensatie bij pensioenfondsen met een lage dekkingsgraad.
Er is toegezegd om met een voorstel te komen waarbij voor zelfstandigen vrijwillig
voortzetten van de pensioenregeling na einde dienstverband, de default wordt.
De uitwerking van deze toezegging wordt betrokken bij de kabinetsreactie op het advies
van de Stichting van de Arbeid over zelfstandigen zonder pensioenopbouw. De Stichting
van de Arbeid buigt zich op dit moment nog over het advies. De kabinetsreactie volgt
daarna.
In de eerstvolgende evaluatie van de Algemene nabestaandenwet (Anw) wordt meegenomen
dat de groep werknemers zonder pensioenopbouw groeit en wat de samenhang is met de
huidige Wtp.
De vorige evaluatie Anw is in december 2019 naar de Tweede Kamer verstuurd. De volgende
evaluatie moet voor 2028 zijn afgerond en zal dan aan uw Kamer gezonden worden.
Er is toegezegd om het wezenbegrip te uniformeren.
Het geüniformeerd wezenbegrip zal worden meegenomen in een eerstvolgend passend wetsvoorstel.
Er is toegezegd om te onderzoeken of ook wezenpensioen vrijwillig kan worden voortgezet.
De vrijwillige voortzetting van de wezendekking zal worden meegenomen in een eerstvolgend
passend wetsvoorstel. (zie ook motie EK 36 067, AR).
X Noot
1
Kamerstuk 32 043, nr. 614.
X Noot
2
Kamerstuk 25 883, nr. 466
Tabel 3. Overzicht moties Eerste Kamer en bijbehorende beoogde planning.
Motie
Actuele planning
Motie van het lid Crone c.s. waarin de regering wordt verzocht om in overleg met sociale
partners te komen tot een voortzetting en voor lager betaalden een verruiming van
de Regeling voor Vervroegde Uittreding (RVU) of daarmee vergelijkbare regeling en
de Kamers voor Prinsjesdag te informeren over de uitkomsten (Kamerstuk 36 067, Y).
Over de voortgang van het gesprek rond duurzame inzetbaarheid en zwaar werk na 2025
zijn de Tweede Kamer en Eerste Kamer voor Prinsjesdag 2023 geïnformeerd.1 Over dit vraagstuk waren sociale partners de afgelopen periode onderling in gesprek
in de Stichting van de Arbeid. Helaas liggen de gesprekken op dit moment stil. Om
verder te komen met dit vraagstuk heb ik de twee voorzitters van de Stichting van
de Arbeid uitgenodigd om met mij hierover te spreken. Ik wil de Kamer in het voorjaar
informeren over uitkomsten van de gesprekken over dit vraagstuk, zodat een nieuw kabinet
hiermee aan de slag kan en eventuele vervolgmaatregelen aansluitend kunnen ingaan
op de huidige overgangsmaatregelen.
Motie van het lid Moonen c.s. waarin de regering wordt verzocht een onderzoek in te
stellen hoe de achterblijvende pensioenopbouw in het nieuwe pensioenstelsel kan worden
weggenomen en de uitkomsten daarvan, alsmede de beleidsvoornemens en het tijdpad van
de regering om deze pensioenkloof te dichten, met de Kamer te delen (Kamerstuk 36 067, Z).
Ik verwacht in de loop van 2024 de resultaten van het onderzoek en mogelijke beleidsvoornemens
te kunnen aanbieden.
Motie van het lid Crone c.s., waarin de Minister wordt verzocht, nadat de Wet toekomst
pensioenen is aangenomen, binnen afzienbare tijd ook de pensioenen voor politici volgende
deze wet vorm te geven (Kamerstuk 36 067, AO)
Eind 2023 hebben sociale partners in de Pensioenkamer een hoofdlijnenresultaat pensioenregeling
ABP bereikt. De Minister van BZK zal uw Kamer op korte termijn informeren over het
wetgevingstraject ten aanzien van het vervolg en de uitwerking van de pensioenen in
het nieuwe pensioenstelsel voor politieke ambtsdragers en de keuzes die daartoe zijn
gemaakt.
Motie van het lid Moonen c.s., waarin de wens wordt uitgesproken dat wanneer conclusies
van de uitgevoerde evaluatie van de regeling voor externe geschilbeslechting daartoe
aanleiding geven alsdan, in overleg met de Minister van Justitie en Veiligheid of
Minister voor Rechtsbescherming, tot aanpassing wordt over gegaan, en die bindend
adviesregeling in de vorm van een algemene maatregel van bestuur bij beide Kamers
voor te hangen (Kamerstuk 36 067, AP).
Het Besluit toekomst pensioenen is aangepast: het uitgangspunt is dat de geschilleninstantie
een bindend advies geeft, tenzij een klager kiest voor een niet-bindend advies. Drie
jaar na de start van de geschilleninstantie (in 2027) zal een evaluatie plaatsvinden,
waarbij zal worden bezien of de «tenzij» kan vervallen. Als uit de evaluatie blijkt
dat bindend advies de voorkeur geniet, dan zal in overleg met het Ministerie van J&V
het wettelijk kader op dat punt worden aangepast, en zal het besluit waarin dat wordt
doorgevoerd bij beide Kamers worden voorgehangen.
Motie van het lid Oomen-Ruijten c.s. waarin de Minister wordt verzocht om de dekking
voor het wezenpensioen voort te zetten op dezelfde wijze als voorzien voor de vrijwillige
voortzetting van de dekking voor partnerpensioen, en dit op een zo kort mogelijke
termijn in een eerstvolgend passend wetsvoorstel te regelen (Kamerstuk 36 067, AR).
De vrijwillige voortzetting van de wezendekking zal worden meegenomen in een eerstvolgend
passend wetsvoorstel.
Motie van het lid Oomen-Ruijten c.s. waarin de Minister wordt verzocht de vrijwillige
voortzetting van het partnerpensioen uit artikel 61a van de Pensioenwet zo snel als
mogelijk als default in de wet op te nemen, en dit op een zo kort mogelijke termijn
in een eerstvolgend passend wetsvoorstel te regelen (Kamerstuk 36 067, AS).
Met de pensioensector wordt de mogelijkheid van een default voortzetting risicodekking
onderzocht. De uitkomsten van het onderzoek worden bezien in relatie tot de reeds
bestaande maatregelen in het wetsvoorstel. Bij een positieve uitkomst kan de default
voortzetting in een daarvoor passend wetsvoorstel worden opgenomen. De Kamer wordt
hier voor 1 juli 2024 over geïnformeerd.
X Noot
1
Kamerstuk 25 883, nr. 466
In de voorgaande planningsbrief van 14 juni 2023 waren de toezeggingen die ik aan
de Eerste Kamer had gedaan n.a.v. de behandeling van de Wtp nog niet opgenomen. Hieronder
is een actueel overzicht opgenomen.
Tabel 4. Overzicht toezeggingen Eerste Kamer en bijbehorende beoogde planning.
T03629 Overleg sociale partners over gezond doorwerken tot het pensioen ook na 2025
Hierover waren sociale partners de afgelopen periode onderling in gesprek in de Stichting
van de Arbeid. Helaas liggen de gesprekken op dit moment stil. Om verder te komen
met dit vraagstuk heb ik de twee voorzitters van de Stichting van de Arbeid uitgenodigd
om met mij hierover te spreken. Ik wil de Kamer in het voorjaar informeren over uitkomsten
van de gesprekken over dit vraagstuk, zodat een nieuw kabinet hiermee aan de slag
kan en eventuele vervolgmaatregelen aansluitend kunnen ingaan op de huidige overgangsmaatregelen.
T03630 Kamer periodiek informeren over voortgang transitie
De Eerste Kamer zal doorlopend worden geïnformeerd over de voortgang van de transitie.
Dit loopt mee in de monitoring van de Wtp zoals beschreven in het plan van aanpak
monitoring zoals op 14 juni 2023 met de Tweede Kamer is gedeeld.1
T03631 Toetsing aanwijzing geschilleninstantie
Uw Kamer is per brief 21 december 2023 geïnformeerd over het proces rond de geschilleninstanties.2 In die brief heb ik laten weten dat uw Kamer nader geïnformeerd zal worden over de
beide aanwijzingen. Ik ben voornemens u hierover eind februari per brief te informeren.
Daarbij zal ik de openstaande toezeggingen in relatie tot de aanwijzing recht doen.
T03632 Wijziging uiterste transitiedatum
Op dit punt heeft het kabinet een wetsvoorstel in voorbereiding om de transitieperiode
met één jaar te verlengen.3 De Raad van State heeft haar advies bij dit wetsvoorstel eind 2023 uitgebracht. Op
dit moment beraadt het Kabinet zich daarop.
T03633 Uitwerking vrijwillige voortzetting wezenpensioen
De vrijwillige voortzetting van de wezendekking zal worden meegenomen in een eerstvolgend
passend wetsvoorstel. (zie ook toezegging aan de TK).
T03634 Uitzoeken reglement J&V rondom structuur/onafhankelijkheid geschillencommissie
Uw Kamer is per brief 21 december 2023 geïnformeerd over de geschilleninstanties.4 In die brief heb ik laten weten dat uw Kamer nader geïnformeerd zal worden over de
beide aanwijzingen. Ik ben voornemens u hierover eind februari per brief te informeren.
Daarbij zal ik de openstaande toezeggingen in relatie tot de aanwijzing recht doen.
T03635 Delen plan van aanpak evaluatie rol en positie verschillende belanghebbenden
in fondsen
Over het plan van aanpak onderzoek governance in het nieuwe stelsel is de Tweede Kamer
met Verzamelbrief pensioenonderwerpen van 9 november 2023 geïnformeerd.5
T03636 Gesprek sociale partners beeld pensioenopbouw 18- en 19-jarigen in relatie
tot franchise
Ik heb gesproken met de betreffende sociale partners, uitvoeringsorganisatie en het
betreffende fonds. In het amendement Van Dijk c.s. (CDA)6 worden de fiscale maxima tot het invaarmoment tijdelijk buiten toepassing gesteld.
T03637 Gesprek met de pensioensector om telefonische ondersteuning in gedragslijn
op te nemen
Hierover is met de pensioensector gesproken. De pensioensector heeft reeds in de «gedragslijnen»
opgenomen dat er altijd telefonisch contact mogelijk moet zijn. De pensioensector
handelt dus in overeenstemming met wens van de Kamer.
T03638 Aanstellen regeringscommissaris pensioentransitie
Voldaan, met ingang van 1 januari 2024 is de regeringscommissaris transitie pensioenen
gestart met haar werkzaamheden Uw Kamer is hierover geïnformeerd per de brief van
24 november 2023.7
T03639 Nudging betrekken bij verbetermogelijkheden pensioen voor zelfstandigen
De uitwerking van deze toezegging wordt betrokken bij de kabinetsreactie op het advies
van de Stichting van de Arbeid over zelfstandigen zonder pensioenopbouw. De Stichting
van de Arbeid buigt zich op dit moment nog over het advies. De kabinetsreactie volgt
daarna.
T03640 Onderzoek naar voorstel CDA opnemen vrijwillige voortzetting risicodekking
als default
Uw Kamer zal over het onderzoek naar het opnemen van de vrijwillige voortzetting van
de risicodekking als default in het nabestaandenpensioen voor de zomer van 2024 worden
geïnformeerd.
T03641 Delen plan van aanpak «Seniorenkansenvisie»
Dit is met uw Kamer gedeeld.
X Noot
1
Kamerstuk 36 067, nr. 191.
X Noot
2
Kamerstuk 36 067, nr. 194
X Noot
3
Kamerstuk 36 067, nr. 195.
X Noot
4
Kamerstuk 36 067, nr. 194
X Noot
5
Kamerstuk 32 043, BI.
X Noot
6
Kamerstuk 36 421, nr. 11.
X Noot
7
Kamerstuk 36 067, BF
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen, C.J. Schouten
Indieners
-
Indiener
C.J. Schouten, minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen