Brief regering : Voortgangsbrief kansspelen op afstand december 2023
24 557 Kansspelen
Nr. 218
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 december 2023
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de ontwikkelingen op de online kansspelmarkt
                  en het brede pakket aan maatregelen dat ik voornemens ben om te nemen om spelers meer
                  bescherming te bieden bij online kansspelen. Ook deel ik met uw Kamer in de bijlagen
                  een tweetal recent uitgevoerde onderzoeken met betrekking tot online kansspelen, te
                  weten het onderzoek «Speellimieten bij online kansspelen: Een onderzoek naar ervaringen
                  en behoeften van spelers» (uitgevoerd door I&O Research in opdracht van het WODC),
                  de «Deelrapportage gedragsinzichten bij het instellen van speellimieten» (uitgevoerd
                  door D&B in opdracht van het WODC).1
Sinds de legalisering van de online kansspelmarkt zie ik zorgwekkende en onwenselijke
                  ontwikkelingen. De huidige situatie heeft er daarbij toe geleid dat ik mij genoodzaakt
                  zie om nog voor de evaluatie van de Wet kansspelen op afstand (koa) van volgend jaar
                  al verdergaande maatregelen te nemen, daar waar dit mogelijk is binnen de kaders van
                  de wet. Naar aanleiding van de grote hoeveelheid ongerichte reclame voor online kansspelen,
                  heb ik per 1 juli 2023 ongerichte reclame voor online kansspelen verboden. Het recente
                  onderzoek van de Kansspelautoriteit (Ksa) naar de invulling van de zorgplicht door
                  aanbieders en het rapport «Gokken met Gezondheid, advies online kansspelen» van de
                  Nationaal Rapporteur Verslavingen (NRV)» geven ook reden tot zorg over de bescherming
                  van kwetsbare spelers door aanbieders. De huidige wet is gebaseerd op principes met
                  een hoog abstractieniveau en ik zie dat aanbieders te veel ruimte pakken en onvoldoende
                  hun verantwoordelijkheid nemen om spelers te beschermen. Ik acht het noodzakelijk
                  spelers beter te beschermen, aangezien het voorgaande kan leiden tot problemen zoals
                  schulden, problematisch gedrag, en kansspelverslaving. Dit is des te meer zorgelijk,
                  omdat relatief veel jongvolwassenen online gokken. Tegelijkertijd is het van belang
                  dat mensen die online willen gokken, dit kunnen doen in een vergunde omgeving met
                  wettelijke waarborgen en toezicht en zij niet zijn aangewezen op gokken in een illegale
                  omgeving zonder enige bescherming.
               
In deze brief ga ik specifiek in op een breed pakket aan maatregelen dat ik voornemens
                  ben te gaan nemen. Dit betreffen maatregelen die de speler voorafgaand en tijdens
                  deelname aan online kansspelen bescherming biedt. Het betreft onder meer een maandelijkse
                  stortingslimiet van 350 euro voor volwassenen en 150 euro voor jongvolwassenen. Indien
                  een speler een hogere limiet wil instellen, moet dit via een persoonlijk contactmoment
                  met de aanbieder gebeuren waarin hij ook gewezen wordt op de gevolgen en de risico’s
                  van het instellen van een hoge limiet. Aanvullend hierop is de Ksa voornemens om strengere
                  kaders in beleidsregels op te nemen, onder meer met een verplichting voor aanbieders
                  om te kijken of een speler financieel niet in de problemen komt wanneer een volwassen
                  speler 700 euro in de maand daadwerkelijk stort op de spelersrekening. Bij jongvolwassen
                  spelers (18 tot en met 23 jaar) is dit 350 euro in de maand.
               
Alvorens ik een toelichting geef op bovengenoemde maatregelen, sta ik stil bij de
                  actuele ontwikkelingen van de online kansspelmarkt. Dit doe ik aan de hand van de
                  monitoringsrapportage online kansspelen, de marktscan kansspelen 2023 en het zorgplichtonderzoek
                  van de Ksa.
               
Actuele ontwikkelingen online kansspelmarkt
Twee jaar na opening van de markt komen meer gegevens en onderzoeken beschikbaar over
                     de (vergunde) online markt en is het steeds beter mogelijk om op basis daarvan te
                     kijken wat nodig is om consumenten beter te beschermen.
                  
Afgelopen maanden is een aantal rapportages opgeleverd waarmee verder inzicht is verkregen
                     in de ontwikkelingen van de online kansspelmarkt. Op 5 oktober jl. heb ik met uw Kamer
                     de monitoringsrapportage online kansspelen gedeeld.2 Hieruit bleek dat de groei van de online kansspelmarkt afvlakt en wordt voldaan aan
                     de doelstelling dat minimaal 80 procent van de spelers speelt bij een legale online
                     kansspelaanbieder. Maar ook bevestigde de monitoringsrapportage eerdere zorgwekkende
                     signalen. Namelijk dat er relatief veel nieuwe spelers lijken zijn, dat jongvolwassenen
                     relatief veel accounts hebben in verhouding tot volwassenen en dat het aantal inschrijvingen
                     in Centraal Register Uitsluiting Kansspelen (CRUKS) blijft stijgen.
                  
Naast de monitoringsrapportage online kansspelen publiceerde de Ksa op 19 oktober
                  2023 de marktscan kansspelen 2023, met gegevens over het jaar 2022.3 Hierin constateerde de Ksa dat het totale brutospelresultaat van kansspelen is toegenomen
                  van 2 miljard euro in 2021 naar 3,4 miljard euro in 2022.4 Deze toename komt deels door de lagere omzet van landgebonden casino’s in 2021 door
                  covid-19-maatregelen en deels door de groei van de online kansspelmarkt. Het is de
                  eerste keer dat de marktscan zowel naar online als landgebonden kansspelaanbod kijkt.
                  Daarbij is een verschuiving te zien van landgebonden naar online kansspelen. In 2022
                  gaven volwassen Nederlanders gemiddeld 258 euro uit aan kansspelen bij vergunde aanbieders.
                  In 2021 was dat 158 euro. Dit lagere bedrag in 2021 is deels terug te voeren op de
                  covid-19-maatregelen. Zo gaven Nederlanders in 2019, het jaar voor de covid-19-pandemie,
                  221 euro uit. De uitgaven aan illegale online kansspelen kunnen niet betrouwbaar worden
                  becijferd en zijn daarom niet meegeteld.
               
Tot slot heeft de Ksa de invulling van de zorgplicht door kansspelaanbieders onderzocht
                  en op 7 september jl. de rapportage over het onderzoek naar de invulling van de zorgplicht door aanbieders van online
                     kansspelen gepubliceerd.5 Hierover heb ik met uw Kamer op 12 september jl. gesproken tijdens het vragenuur.6 Uit het onderzoek is gebleken dat duidelijkere kaders nodig zijn voor de invulling
                  van de zorgplicht die kansspelaanbieders hebben om te voorkomen dat gokkers te veel
                  risico en problematisch speelgedrag ontwikkelen. De Ksa constateert veel verschillen
                  in invulling van de zorgplicht door kansspelaanbieders en dit gaat ten koste van de
                  bescherming van de speler. De Ksa heeft afgelopen periode gekeken hoe zij haar beleidsregels
                  wil aanscherpen en is voornemens om na een consultatieronde begin 2024 strengere kaders
                  in beleidsregels op te nemen. Daar ga ik later in deze brief verder op in.
               
Maatregelen betreffende (grenzen van het) speelgedrag en de zorgplicht
Verslavingspreventie is een belangrijke pijler van het kansspelbeleid. De komende
                  tijd is mijn beleidsinzet specifiek gericht op extra maatregelen om kansspelverslaving
                  tegen te gaan, zoals eerder aangekondigd in mijn brief van 1 juni 2023.7 De lopende en toekomstige activiteiten, onderzoek en beleidsontwikkeling maken deel
                  uit van een werkagenda verslavingspreventie. Hier werk ik nauw samen met het Ministerie
                  van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Ksa. Daarbij betrek ik ook de preventiepijlers
                  bij genotsmiddelen: beschikbaarheids-, reclame- en prijsmaatregelen. Ik ben voornemens
                  uw Kamer begin 2024 hier nader over te informeren. Ondertussen ga ik volop aan de
                  slag met maatregelen om spelers tijdens het spelen beter te beschermen.
               
Om te komen tot een effectief pakket aan maatregelen heb ik onderzoek laten doen naar
                  speelgedrag en de effecten van speellimieten zijn beperkt wetenschappelijke inzichten
                  voorhanden. Daarom heb ik hier onderzoek naar laten doen. De eerste deelrapportage
                  over het onderzoek naar gedragsinzichten bij het instellen van speellimieten (uitgevoerd
                  door D&B in opdracht van het WODC) en het panelonderzoek van I&O research ten aanzien
                  van speellimieten en speelgedrag geven wetenschappelijke onderbouwing voor effectieve
                  maatregelen.8 De uitkomsten benadrukken dat het van belang is om spelers te helpen bewuster hun
                  grenzen aan te geven voorafgaand aan deelname en hen tijdens het gokken te wijzen
                  op hun speelgedrag.9 Het zorgplichtonderzoek van de Ksa heeft daarnaast laten zien dat aanscherping van
                  regelgeving nodig is om aanbieders duidelijke kaders te geven wanneer en hoe zij de
                  speler bescherming moeten bieden, omdat zij de zorgplicht die zij hebben voor de speler,
                  nu onvoldoende zelf invullen.10 Naast deze onderzoeken zijn stakeholders geraadpleegd, zoals het Trimbos-instituut
                  en brancheorganisaties voor online kansspelen.
               
Momenteel wordt een deel van de spelers niet aangezet om bewust grenzen te bepalen,
                  maar juist geprikkeld om onbezonnen keuzes te maken en bijvoorbeeld speellimieten
                  in tijd en geld veel te hoog in te stellen. De speler wordt onvoldoende gewezen op
                  de risico’s van gokken en het belang van het instellen van limieten. Het wettelijke
                  uitgangspunt is dat de speler verantwoordelijk is voor zijn eigen speelgedrag en het
                  instellen van de grenzen hiervan.11 De speler moet daarbij echter wel in staat worden gesteld op verantwoorde wijze zijn
                  grenzen te bepalen. Juist op dit punt schort het in de praktijk.12
Ik zet mij daarom in een pakket maatregelen in te voeren om de kaders aan te scherpen.
                  Dit betreft ten eerste voorschriften voor het instellen en wijzigen van speellimieten.
                  Ten tweede betreft dit een stortingslimiet van 350 euro per maand voor volwassenen
                  en 150 euro per maand voor jongvolwassenen, waarbij de speler persoonlijk contact
                  moet hebben met de kansspelaanbieder als hij een hogere limiet wil instellen. Ten
                  derde acht ik het noodzakelijk om regels te stellen die de speler tijdens het spelen
                  bewuster maken van zijn speelgedrag. Momenteel werk ik daarom aan een ontwerpregeling
                  waarin de onderstaande maatregelen worden voorgeschreven. Mijn inzet is erop gericht
                  deze in februari 2024 in consultatie te laten gaan. Naast een formele consultatie
                  zullen naar verwachting de maatregelen door middel van notificatie onder de aandacht
                  van de Europese Commissie moeten worden gebracht vanwege veranderingen in de spelsystemen
                  (technische en operationele eisen). Deze processen kosten tijd. Tegelijkertijd vind
                  ik het belangrijk om deze maatregelen zo snel als mogelijk in te voeren. Daar waar
                  het mogelijk is, zal ik dan ook processen gelijktijdig laten verlopen. Dit resulteert
                  erin dat ik in het vierde kwartaal van 2024 verwacht het brede pakket aan maatregelen
                  in te kunnen voeren.
               
Hieronder licht ik de bovengenoemde drie maatregelen nader toe. Daarbij sta ik tevens
                  stil bij de acties die ik onderneem op het gebied van overkoepelende limieten.
               
Maatregelen voor het verantwoord bepalen van speellimieten
Om te voorkomen dat spelers worden gestimuleerd (te) hoge speellimieten in te stellen
                  of te kiezen voor (zeer) hoge vooraf ingevulde limieten, wil ik zorgen voor een neutrale
                  omgeving waarin de speler zijn grenzen bepaalt. Dit betekent dat zowel voor het instellen
                  als het wijzigen van de limieten door de speler, de vergunninghouder lege invulvelden
                  dient aan te bieden en de speler geen keuzeopties aanbiedt. Verder mogen op de pagina
                  waar de speler zijn grenzen instelt of wijzigt, geen visuele of auditieve verwijzingen
                  naar kansspelen staan of verwijzingen die positieve associaties oproepen, zoals afbeeldingen
                  van kansspelen. Ook dient de vergunninghouder aan de speler een bevestiging te vragen
                  of de speler bereid is zijn ingestelde geldbedrag te verliezen. Dit om de speler bewust
                  te maken van de risico’s van gokken. En de vergunninghouder dient de bedragen van
                  limieten in euro weer te geven.
               
Persoonlijk contactmoment bij een hoge stortingslimiet
De bovenstaande maatregelen dragen eraan bij dat een speler op verantwoorde wijze
                  zijn limieten bepaalt. Daarbij vind ik het cruciaal dat een speler zich bewust wordt
                  van de hoogte van zijn limieten als deze zeer hoog zijn. Ik spreek dan specifiek over
                  een bedrag van 350 euro per maand voor volwassen spelers en 150 euro voor jongvolwassen
                  spelers (18 tot en met 23 jaar). Ik heb het voornemen om voorschriften uit te werken
                  die erin voorzien dat alle spelers die meer geld dan het genoemde bedrag willen storten,
                  dat uitsluitend kunnen doen via persoonlijk contact met de kansspelaanbieder, waarbij
                  de speler bewust wordt gemaakt van de hoogte van het bedrag en hij daarop extra kan
                  reflecteren.
               
Bij de bepaling van bovenstaande bedragen heb ik resultaten van het IenO-onderzoek
                  meegenomen, een data-uitvraag gedaan bij kansspelaanbieders en cijfers uit de monitoringsrapportage
                  van de Ksa en gesprekken met deskundigen betrokken. Met het aangegeven bedrag van
                  350 euro meen ik een grote groep spelers extra te kunnen beschermen.13 Tegelijkertijd kunnen spelers nog steeds hun eigen grenzen bepalen, zoals de wet
                  voorschrijft. Voor jongvolwassenen hanteer ik een lagere stortingslimiet van 150 euro.
                  Zij hebben doorgaans minder te besteden en wetenschappelijk is aangetoond dat jongvolwassenen
                  een lagere impulscontrole hebben en daarmee gevoeliger zijn voor problematisch of
                  risicovol speelgedrag. Dit rechtvaardigt het lagere bedrag waarbij deze specifieke
                  groep wordt gewezen op de risico’s en waarbij zij alleen via persoonlijk contact een
                  hogere stortingslimiet kan instellen.
               
Voor dit persoonlijke contactmoment worden nadere voorschriften uitgewerkt. Het is
                  daarbij de bedoeling dat gedurende het contactmoment de kansspelaanbieder de consument
                  attendeert op de mogelijk negatieve gevolgen en de risico’s van het instellen van
                  een dergelijke hoge limiet en informeert over CRUKS en Loket Kansspel. Aanvullend
                  creëert de invoering van dit verplichte persoonlijke contactmoment een normatieve
                  grens voor de speler. Uit de gedragswetenschap blijkt dat mensen genegen zijn zich
                  aan een norm te committeren wanneer ze daarop gewezen worden en niet graag van de
                  norm afwijken. Ik verwacht dat een deel van de spelers hierdoor zijn stortingslimiet
                  onder genoemde bedragen instelt of nalaat deze naar boven te wijzigen. Ook zal een
                  deel de extra handeling van het contactmoment niet willen verrichten. Indien een speler
                  toch boven genoemde bedragen zijn eigen stortingslimiet wil bepalen, dient het contactmoment
                  de speler uit de anonimiteit en de roes van het online gokken te halen en de speler
                  extra te laten reflecteren op zijn ingestelde of gewijzigde grenzen. Wanneer een speler
                  tijdens dit contactmoment indicatoren laat zien van risicovol of problematisch speelgedrag
                  door bijvoorbeeld irritatie of agressie, is dit aanleiding voor de kansspelaanbieder
                  om de speler te monitoren en zo nodig een interventie toe te passen.
               
Maatregelen die tijdens het gokken bewust maken van speelgedrag
Aanbieders maken deels al gebruik van instrumenten die spelers helpen te reflecteren
                  op hun speelgedrag. De inzet van deze instrumenten is echter zeer verschillend en
                  hiervoor zijn in de wet- en regelgeving geen duidelijke minimumeisen bepaald. Daarom
                  ben ik voornemens te voorzien in een aantal vaste maatregelen die spelers helpen te
                  reflecteren op hun speelgedrag tijdens het online gokken. Zo dient de speler bij aanvang
                  van een online kansspel een melding te ontvangen indien de standaardspelinzet afwijkt
                  van de minimale inzet. Hierdoor wordt de speler voordat het spel aanvangt erop geattendeerd
                  dat hij ook minder hoge bedragen kan inzetten. Ook dienen spelers informatieve pop-ups
                  te ontvangen die hen wijzen op het speelgedrag in relatie tot de speelduur en de door
                  de speler ingestelde limieten. De aanbieder dient voorts passende maatregelen te treffen
                  zodat de inzet van de speler op elk moment wordt weergegeven in euro’s om te voorkomen
                  dat spelers geldbesef verliezen. Naast deze algemene maatregelen moet de aanbieder
                  nog steeds interveniëren indien een speler risicovol of problematisch speelgedrag
                  vertoont. De reeds bestaande voorschriften met betrekking tot verslavingspreventie
                  gelden onverkort en daarnaast bestaat het eigen – daarop aanvullende – verslavingspreventiebeleid.
               
Aanscherping beleidsregels door de Kansspelautoriteit
De Ksa zet zich in, zoals eerder benoemd, haar beleidsregels aan te passen omdat in
                  de praktijk gebleken is dat aanbieders te veel ruimte hebben bij de invulling van
                  hun zorgplicht en dit ten koste gaat van de bescherming van spelers. Deze beleidsregels
                  zien op de verplichtingen voor de kansspelaanbieder om tijdig in te grijpen als iemand
                  problematisch of risicovol gedrag vertoont. Hier onderzoekt de Ksa ook een verplichting
                  waarbij de kansspelaanbieder dient te kijken of de speler financieel niet in de problemen
                  komt wanneer de speler in een maand meer dan 700 euro daadwerkelijk stort op de spelersrekening.
                  Voor jongvolwassenen is dit 350 euro. Verder is de Ksa voornemens een verplichting
                  tot real-time monitoring van spelers op te leggen, ook buiten kantoortijden. Ook wil
                  de Ksa dat naast veranderingen in speelgedrag een bredere set aan indicatoren voor
                  risicovol of problematisch speelgedrag wordt geanalyseerd. Verder wil de Ksa dat kansspelaanbieders
                  de toegang tot het speelaccount beperken als ze geen contact kunnen krijgen met een
                  speler. Gelijktijdig met deze brief gaan de beleidsregels van de Ksa in consultatie.
               
Overkoepelende speellimieten
Naast de bovenstaande maatregelen heb ik in de beleidsreactie op het rapport van de
                  NRV aangegeven een belangrijk voordeel te zien in overkoepelende speellimieten.14 Zo wordt voorkomen dat spelers bij het bereiken van hun limiet bij de ene aanbieder
                  uitwijken naar een andere aanbieder waar zij hun limiet nog niet bereikt hebben. Overkoepelende
                  speellimieten kunnen daarmee een belangrijke rol spelen in het beperken van onmatig
                  speelgedrag, vroegsignalering en tijdige interventie. Overkoepelende speellimieten
                  zijn niet mogelijk binnen de huidige kaders van de wet- en regelgeving. Ik heb vooronderzoek
                  gedaan naar de technische mogelijkheden om in Nederland overkoepelende speellimieten
                  in te richten. Deze lijken er te zijn, maar hiervoor is vervolgonderzoek nodig. Daarom
                  onderzoek ik hoe ik overkoepelende speellimieten mogelijk kan maken en neem ik dit
                  mee in de voorbereiding van een wetswijziging na de evaluatie van de Wet koa.
               
Evaluatie Wet kansspelen op afstand
Volgend jaar wordt de Wet koa geëvalueerd. Het hoofddoel van de evaluatie is te beoordelen
                  in hoeverre de met de wet beoogde doelen zijn bereikt met betrekking tot betere consumentenbescherming,
                  verslavingspreventie en het voorkomen van kansspelgerelateerde criminaliteit.15 Ter voorbereiding op de evaluatie is een vooronderzoek uitgevoerd waarmee inzicht
                  wordt gegeven in alle aspecten van het beleid die onder de evaluatie moeten vallen.
                  Daarnaast gaat het vooronderzoek in op de methode waarmee de wetsevaluatie uitgevoerd
                  kan worden. Het vooronderzoek is net afgerond. Gelijktijdig met deze brief zend ik
                  uw Kamer de beleidsreactie op dit vooronderzoek en op de recente wetgevingsbrief van
                  de Ksa.
               
Tot slot
Met de geschetste maatregelen zet ik stevig in om consumenten beter te beschermen
                  en daarbij kansspelverslaving tegen te gaan in een vrij recent gelegaliseerde markt
                  voor online kansspelen. De voorgenomen maatregelen zullen voor aanbieders aanzienlijke
                  aanpassingen betekenen, net als eerder de beperkingen op het gebied van reclame. Om
                  de bescherming van kwetsbare groepen beter te borgen, acht ik deze maatregelen echter
                  noodzakelijk.
               
Volgend jaar staat de eerste helft van het jaar in het teken van de implementatie
                  van deze maatregelen en van de evaluatie van de Wet koa. In de tweede helft van 2024
                  verwacht ik op basis van de evaluatie en met behulp van het beleidskompas te kunnen
                  bezien of en welke wetswijzigingen opportuun zijn. Daarbij kijk ik naar alle doelen
                  van het kansspelbeleid: verslavingspreventie, consumentenbescherming en het voorkomen
                  van kansspelgerelateerde criminaliteit. Ondertussen blijf ik aandacht houden voor
                  signalen uit de praktijk en verder werken aan verbeteringen op het gebied van verslavingspreventie.
               
De Minister voor Rechtsbescherming,
                  F.M. Weerwind
Indieners
- 
              
                  Indiener
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming