Brief regering : Voortgang Banenafspraak Rijk
34 352 Uitvoering en evaluatie Participatiewet
Nr. 309
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 december 2023
De Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen stuurde uw Kamer op 6 juli
                     van dit jaar een brief1 waarin uitgebreid werd in gegaan op de resultaten van de Banenafspraak over het jaar
                     2022. In de brief werd o.a. opgemerkt dat extra aandacht nodig is en blijft voor de
                     inzet van overheidswerkgevers op de Banenafspraak. In deze brief informeer ik uw Kamer
                     over de extra stappen die worden ondernomen om de realisatie van banen binnen het
                     Rijk te bevorderen.
                  
Conform de afspraken uit het Bestuurlijk akkoord2 neem ik uw Kamer in deze brief mee in de aanpak en realisatie binnen de sector Rijk
                     zoals deze nu is. Daarnaast geef ik u een update met betrekking tot de vorig jaar
                     geïntroduceerde maatregelen om een verdere impuls te geven aan de Banenafspraak binnen
                     het Rijk: centrale financiering en verdere inzet op Social Return door middel van
                     de gebundelde leveranciersaanpak.
                  
1. Aanpak sector Rijk
Binnen het Rijk hechten we waarde aan een inclusieve organisatiecultuur, waarin alle
                     medewerkers actief betrokken en opgenomen worden in de groep. Waar zij zichzelf kunnen
                     zijn, zich vrij voelen om hun mening te geven, zich gewaardeerd en gerespecteerd voelen
                     en waar zij zich in een veilige leeromgeving kunnen ontwikkelen3. Een belangrijk onderdeel van de ambitie om een inclusieve werkgever te zijn, is
                     het bieden van zinvol en duurzaam werk in een veilig werkklimaat voor de doelgroep
                     Banenafspraak. Het Rijk blijft zich inzetten om aan deze opgave te voldoen.
                  
In het najaar van 2022 stuurde de toenmalige Minister van BZK u een brief4, met daarin een uitgebreide beschrijving van de rijksbrede aanpak, gekenmerkt door
                     vier sporen: 1) individuele plaatsingen, 2) collectieve plaatsingen, 3) banen gerealiseerd via
                        Social Return en 4) banen gerealiseerd in samenwerking met andere werkgevers. Het is en blijft een belangrijke maatschappelijke opgave ervoor te zorgen dat mensen
                     met een arbeidsbeperking gelijkwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving door betaald
                     werk, zodat een gelijkwaardig bestaan kan worden opgebouwd en tevens de waardevolle
                     talenten, de mogelijkheden en het potentieel van deze doelgroep benut wordt. Dit is
                     een opgave waar het Rijk zich voor blijft inzetten. Hierbij blijft het Rijk leren
                     van de succesverhalen en de praktijkervaringen in de afgelopen jaren. Op basis van
                     deze opgedane kennis en ervaringen zijn belangrijke randvoorwaarden vastgesteld om
                     effectief invulling te kunnen geven aan de opgave Banenafspraak. Deze aspecten vormen
                     de basis voor de aanscherping en verbreding van de focus binnen het Rijk de komende
                     tijd, welke gericht is op het verder brengen van de Banenafspraak. Verderop in deze
                     brief ga ik uitvoeriger in op deze hernieuwde focus.
                  
Tien jaar Banenafspraak
De Banenafspraak bestaat inmiddels ruim 10 jaar. In deze 10 jaar hebben collega’s
                     zich met veel motivatie en energie ingezet voor de doelgroep Banenafspraak. Deze inspanningen
                     hebben geleid tot mooie successen. Er zijn rijksbreed inmiddels 3.995 banen gerealiseerd.
                     Hierbij gaat het om een breed scala aan functies, met name op hbo- en wo-niveau maar
                     ook op mbo-niveau.
                  
Naast het realiseren van directe banen droegen Rijksoverheidsorganisaties de afgelopen
                     jaren ook indirect bij aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt, door
                     als springplank te fungeren naar een carrièrestap binnen en buiten de Rijksoverheid.
                     In het laatste geval neemt het aantal gerealiseerde banen voor mensen uit de doelgroep
                     Banenafspraak door de betreffende organisaties af, maar leveren zij wel een belangrijke
                     bijdrage aan het doel van de Banenafspraak. Hetzelfde geldt voor banen gerealiseerd
                     door middel van Social Return5.
                  
Daarnaast bestaat ook de rijksbreed opererende organisatie Binnenwerk, een onderdeel
                     van BZK. Binnenwerk richt zich op plaatsingen in teamverband met een vaste teamleider
                     en individuele begeleiding van een jobcoach. Waardoor specialistische begeleiding
                     en maatwerk adequaat kan worden ingezet, een belangrijk aspect ten behoeve van de
                     duurzame inzetbaarheid van medewerkers. In samenwerking met Binnenwerk zijn inmiddels
                     ruim 800 banen gerealiseerd, onder andere op het gebied van gebouwassistentie, archiefbewerking
                     en bos- en natuurbeheer (i.s.m. Staatsbosbeheer). Dit zijn mooie resultaten waar we
                     binnen het Rijk trots op zijn.
                  
2. Realisatie en cijfers
Lessen en ervaringen
In de brief van het najaar van 2022 van de toenmalige Minister van BZK6 werd nader ingegaan op de lessen, ervaringen en knelpunten van de afgelopen jaren.
                  Deze zijn echter niet altijd even eenduidig. Dit heeft onder andere te maken met verschillen
                  tussen de Rijksoverheidsorganisaties in cultuur, structuur en personeelsbestand. Wat
                  voor de ene organisatie werkt, hoeft voor de andere organisatie niet een succes te
                  zijn. Ook heeft het Rijk verschillende werkprocessen waar plaatsingen zelden mogelijk
                  zijn, omdat de specifieke werkomstandigheden dit nauwelijks toelaten. Bijvoorbeeld
                  bij de Dienst Justitiële Inrichtingen, waar medewerkers te maken hebben met veiligheidsrisico’s
                  in de omgang met gedetineerden. Daarnaast bestaat regelmatig een mismatch tussen het
                  type beschikbare werkzaamheden en het werk- denkniveau van de doelgroep. Binnen het
                  Rijk zijn veel kennis-gedreven werkzaamheden die vragen om een theoretisch werk- en
                  denkniveau. Alhoewel een deel van de doelgroep op dit werk- en denkniveau functioneert,
                  geldt dit voor het overgrote deel van de doelgroep niet. Het creëren van banen met
                  meer praktische werkzaamheden is een uitdaging. Onder andere omdat deze werkzaamheden
                  veelal zijn uitbesteed aan de markt.
               
Realisatie kwantitatieve doelstelling
De kwantitatieve doelstelling voor de Rijksoverheid over 2022 was het realiseren van
                  in het totaal 5.144 banen. Eind 2022 waren er in totaal 3.749 banen gerealiseerd binnen
                  het Rijk en eind Q2 2023 waren dat er in totaal 4.1757. Ook indirect is bijgedragen aan het verkleinen van de afstand tot de arbeidsmarkt
                  voor mensen uit de doelgroep Banenafspraak via Social Return. Naar schatting werden
                  in het eerste kwartaal van 2022 tussen de 15.000–17.000 banen in de marktsector gerealiseerd
                  vanwege inkoop door de overheid en/of de SROI eis8.
               
Tabel 1 Aantal voltijdsbanen van 25,5 uur voor medewerkers onder de Wet Banenafspraak
                     2023Q21
Bron: UWV, Binnenwerk, contractpartijen raamovereenkomst, ministeries.
1 I.v.m. afronding kan het voorkomen dat sommige totaalwaardes of sommige percentages
                        niet overeenkomen met berekening met de afgeronde waardes in de tabel.
                     
2 Het voorlopige doel wordt berekend m.b.v. de quotumcalculator met quotumpercentage
                        2,76 procent o.b.v. het aantal fte in het 1e kwartaal van 2023.
                     
3 De banen onder Binnenwerk zijn verdeeld over de ministeries waarvoor Binnenwerk het
                        gemandateerd werkgeverschap uitvoert. De ministeries betalen de banen van deze medewerkers
                        en Binnenwerk voert leiding, begeleiding en administratie uit en houdt de bezetting
                        op peil.
                     
4 Het aantal fte waarop het doel van BZ is gebaseerd, is inclusief banen voor uitgezonden
                        personeel op de posten.
                     
5 IenW/RWS realiseert naast directe banen ook banen via de Groeituin Social Return.
6 Het aantal fte waarop het doel van JenV is gebaseerd, is exclusief de executieve
                        functies bij DJI (10.491 fte).
                     
7 De executieve functies van DJI worden nog wel meegenomen bij de berekening van de
                        totale doelstelling – de uitzondering binnen het veiligheidsdomein betekent namelijk
                        geen verlaging van de uiteindelijke doelstelling. Hierdoor missen er nog 409 doelbanen
                        (o.b.v. 10.491 fte) die nog niet belegd zijn onder de ministeries.
                     
3. Stand van zaken extra maatregelen om de instroom te verhogen
Gelet op de achterstand die moet worden ingehaald om binnen het Rijk aan het quotum
                  te voldoen, werden eind vorig jaar aanvullend op de lopende initiatieven expliciet
                  twee maatregelen getroffen om een extra impuls te geven aan de instroom van banen
                  voor de doelgroep Banenafspraak.
               
Centrale financiering
In 2022 vond positieve besluitvorming plaats over het inrichten van centrale financiering
                     van banen voor de Banenafspraak binnen de ministeries die nog niet voldoen aan het
                     eigen quotum. Bij de totstandkoming van de afspraak om over te gaan op een centrale
                     financieringsconstructie, is aan de ministeries zelf overgelaten hoe de financieringsconstructie
                     intern zou worden ingeregeld.
                  
Dit jaar heeft bij een aantal ministeries aangetoond dat het succesvol organiseren
                     van een centraal budget het realiseren van banen binnen de organisatie verder op gang
                     kan brengen. Het voorkomt bijvoorbeeld dat herhaaldelijk gesprekken moeten worden
                     gevoerd over het beschikbaar stellen van financiële middelen voor het realiseren van
                     banen. Tegelijkertijd is het ook een extra stimulans voor leidinggevenden om ruimte
                     en passende werkzaamheden te creëren binnen de afdeling en worden meer organisatieonderdelen
                     betrokken bij de Banenafspraak door centrale financiering. Er zijn echter ook ministeries
                     die de centrale financieringsconstructie hebben teruggedraaid. Het risico van centrale
                     financiering is namelijk dat medewerkers uit de doelgroep onnodig lang boven de formatie
                     worden geplaatst, terwijl vanuit de inclusiviteitsgedachte het streven is naar instroom
                     op een vaste formatieplek, met alle rechten die daarbij horen. Omdat de centrale financieringsconstructie
                     een instrument is en geen doel op zich en ministeries zelf primair verantwoordelijk
                     zijn voor het realiseren van banen, maken de ministeries zelf een adequate inschatting
                     wanneer het instrument wel of niet ten goede komt aan de eigen invulling van de Banenafspraak.
                  
Extra inzet op Social Return
In de Kamerbrief van 7 oktober 2022 zijn extra inspanningen op het gebied van Social
                  Return aangekondigd in de vorm van een stapsgewijs op te bouwen netwerkorganisatie
                  binnen het Rijk. Hierbij is het de bedoeling dat de gebundelde leveranciersaanpak
                  bijdraagt aan de arbeidsparticipatie voor mensen met een arbeidsbeperking. Hoewel
                  Social Return-inspanningen bijdragen aan de maatschappelijke opgave om de afstand
                  tot de arbeidsmarkt onder andere voor mensen uit het doelgroepregister te verkleinen,
                  tellen deze banen op dit moment niet mee voor het quotum van de sector Rijk. We zien
                  echter veel potentie in de samenwerking tussen de markt en overheid die Social Return
                  met zich meebrengt. We blijven dan ook in de geest van de Wet Banenafspraak inzetten
                  op Social Return. Met de start van de netwerkorganisatie wordt dit over de grenzen
                  van ministeries heen ingericht. Ik verwacht veel van deze vorm van Social Return.
                  Het gaat hierbij vooral om het opleiden van kandidaten voor krapteberoepen. Voor de
                  Rijksoverheid kan dit ook een belangrijk middel zijn om mensen uit de banenafspraak
                  op te leiden voor duurzame instroom binnen de Rijksoverheid, op nieuwe of bestaande
                  banen. Parallel daaraan lopen ook Social Return-activiteiten bij ministeries en organisatieonderdelen
                  zelf. Een voorbeeld hiervan is de Groeituin Social Return bij Rijkswaterstaat (RWS).
                  Het inkoopvolume van RWS heeft namelijk een grote potentie om sociale impact te maken
                  via inkoop, in samenwerking met haar leveranciers. Op 17 oktober 2023 is het wetsvoorstel
                  vereenvoudigde banenafspraak aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstuk 36 449). Hierin is onder andere opgenomen dat het onderscheid tussen markt en overheid op
                  termijn zal worden opgeheven. Ik ben blij met het perspectief dat hiermee wordt geboden
                  en verwacht dat dit nog meer kansen zal bieden voor het realiseren van banen ten behoeve
                  van de doelgroep Banenafspraak.
               
4. Hernieuwde focus
Het realiseren van banen is, ondanks alle inspanningen, niet eenvoudig. Het commitment
                     aan de Banenafspraak blijft echter onveranderd hoog. Hierbij is het belangrijk dat
                     we de opgave niet uit het oog verliezen, door de toenemende focus op cijfers en aantallen.
                     Het realiseren van duurzame en kwalitatief goede banen voor mensen uit de doelgroep
                     is wat we met elkaar willen bereiken. Er wordt dan ook een hernieuwde focus aangebracht
                     die gericht is op het stimuleren om de Banenafspraak zowel kwantitatief als kwalitatief
                     verder te brengen, de medewerkers om wie het gaat centraal te stellen en vol in te
                     zetten op het behouden van de reeds ingestroomde rijkscollega’s met een doelgroepindicatie.
                  
Zoals eerder beschreven, maken de onderlinge verschillen tussen ministeries het uitdagend
                     om in concrete zin één set aan maatregelen voor te schrijven die de Banenafspraak
                     verder gaat brengen. Specifieke omstandigheden zoals het primaire proces en de samenstelling
                     van het personeelsbestand vragen om een organisatie specifieke aanpak. Desondanks
                     is er consensus over het belang van het opnieuw centraal stellen van de opgave Banenafspraak,
                     waarbij;
                  
• De mogelijkheden centraal staan in de gesprekken en het handelen t.b.v. de Banenafspraak;
• Het ambassadeurschap voor de Banenafspraak in alle lagen van de organisatie nog zichtbaarder
                           wordt;
                        
• Verder inzicht verkregen wordt in wat haalbaar is, zodat realistische verwachtingen
                           kunnen worden geschept en hiernaar wordt gehandeld met het gevolg dat het volledige
                           potentieel binnen het Rijk wordt benut.
                        
4.1. De focus binnen het Rijk de komende tijd
Concreet zet het Rijk de komende tijd in op de volgende thema’s:
− Inrichten adequate begeleidingsstructuur
Begeleiding is essentieel voor het succes van een plaatsing. Het gaat hier niet alleen
                           om de geplaatste kandidaat uit de doelgroep. Ook de begeleiding die (interne) jobcoaches,
                           buddy’s en directe collega’s bieden is (tijd)intensief. Om de succeskans te vergroten,
                           kijken we naar verschillende manieren om begeleiders en direct betrokken collega’s
                           beter te ondersteunen. Bijvoorbeeld door middel van intervisie, leernetwerken en ondersteunende
                           trainingen en cursussen. In aanvulling daarop is het ook belangrijk om te leren van
                           de doelgroep zelf: waar ligt de ondersteuningsbehoefte? En als een plaatsing niet
                           slaagt, is het belangrijk om te reflecteren waarom het niet is gelukt en wat een volgende
                           keer beter kan.
                        
− Inventariseren kansrijke domeinen Binnenwerk
Hoewel elke baan telt en van grote maatschappelijke betekenis is, realiseren we ons
                           dat inzet op het creëren van directe banen binnen het Rijk alleen niet voldoende zal
                           zijn om de doelstellingen te halen. De samenstelling van de doelgroep Banenafspraak
                           verandert en er is in toenemende mate behoefte aan meer praktische banen en werkzaamheden.
                           Dit vraagt in de praktijk om improvisatievermogen, lef en creativiteit. Om versnelling
                           aan te brengen in de creatie van banen, inventariseert Binnenwerk samen met de departementen
                           welke kansrijke domeinen er zijn binnen de Rijksoverheid om op grote schaal banen
                           te creëren voor mensen uit de doelgroep Banenafspraak. Voor de volgende domeinen worden
                           momenteel de mogelijkheden in kaart gebracht:
                        
• Informatiehuishouding;
• (fysieke) Controle / toezicht;
• Pandgebonden dienstverlening in het facilitaire domein;
• ICT assistentie beheer & onderhoud;
• Bedrijfskleding (reparatie);
• Registratie / administratie.
Kansrijke ideeën worden momenteel nader uitgewerkt en begin 2024 wordt naar verwachting
                     duidelijk hoeveel banen deze rijksbrede samenwerking (potentieel) oplevert.
                  
− Aanscherpen
                              Kwaliteit en duurzaamheid
Hoewel de wet Banenafspraak stuurt op kwantitatieve banen en niet specifiek op de
                           kwaliteit van deze banen is het belangrijk om te benadrukken dat duurzame banen realiseren
                           voor de doelgroep Banenafspraak het doel is. Parallel aan het realiseren van banen
                           en geschikte werkpakketten, is het belangrijk om de duurzaamheid van de werkzaamheden
                           in gedachten te houden. Het risico bestaat dat de inspanningen die tot nu toe zijn
                           gedaan, niet beklijven en dat gecreëerde banen voor de doelgroep een tijdelijk karakter
                           houden. Hoewel we ons nu inspannen om onze doelstellingen zo goed mogelijk te behalen,
                           verbreden we het accent in de uitvoering geleidelijk van instroom naar, behoud, doorstroom
                           en mobiliteit van de doelgroep Banenafspraak binnen het Rijk. Net als ieder ander
                           is ook de doelgroep Banenafspraak gebaat bij een stabiele werkomgeving en een duidelijk
                           toekomstperspectief.
                        
Zoals eerder aangegeven in deze brief is en blijft de Banenafspraak een belangrijke
                  maatschappelijke opgave. De inspanningen om deelname aan de samenleving door betaald
                  werk inclusiever te maken, blijven dan ook onverminderd doorgaan.
               
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
                  A.C. van Huffelen
Indieners
- 
              
                  Indiener
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties