Brief regering : Kosten rijbewijskeuringen en voortgang optimalisatietraject stelsel medische rijgeschiktheid
29 398 Maatregelen verkeersveiligheid
Nr. 1085
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 december 2023
In de Kamerbrief van 8 juli 2022 is toegezegd om de Kamer in het vierde kwartaal van
2023 te informeren over de voortgang van het optimalisatietraject voor het beoordelen
van de medische rijgeschiktheid.1 Ook is in de Kamerbrief van 22 mei 2023 toegezegd de Kamer op de hoogte te brengen
zodra de nieuwe tariefstructuur voor de medisch-specialistische rijbewijskeuring bekend
is.2
Met deze brief wordt invulling gegeven aan beide toezeggingen.
Daarnaast wordt de Kamer in deze brief geïnformeerd over de adviesaanvraag bij de
Gezondheidsraad over de rijgeschiktheid bij stollingsstoornissen.
Kosten medische keuringen
Per 1 januari 2024 voert de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) een nieuwe tariefstructuur
in voor de medisch-specialistische rijbewijskeuringen. Deze structuur is tot stand
gekomen in afstemming met het CBR en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
Nieuw is dat de medisch specialist de aanvullende tijd die nodig is om iemand fysiek
te keuren, niet meer per 15 minuten, maar alleen nog per 5 minuten in rekening mag
brengen. Daarnaast vermindert het aantal indicaties voor de keuringen waarbij het
mogelijk is om aanvullende kosten voor het voorbereiden van de keuring en het opstellen
van het keuringsverslag in rekening te brengen.3 Tenslotte wordt de informatieplicht uitgebreid. Zo moet het voor burgers voorafgaand
aan de keuring duidelijk zijn hoeveel een standaard keuring bij de arts kost en wanneer
welke aanvullende kosten in rekening worden gebracht. Bovendien moet de factuur duidelijk
zijn en voor de burger controleerbare informatie over de berekende kosten bevatten.
De verwachting is dat het door deze maatregelen voor burgers makkelijker wordt om
de keuringskosten bij aanbieders te vergelijken en te controleren of de in rekening
gebrachte kosten juist zijn. Daarnaast daalt het maximale tarief voor enkele keuringen
(waaronder keuringen voor autisme, AD(H)D en epilepsie) en komt de hoogte van de rekening
meer in lijn met de werkelijke tijd dat iemand bij de arts binnen is geweest. Hierdoor
valt een deel van de rijbewijskeuringen goedkoper uit en dalen de lasten voor de burger.
Zo kost een 17 minuten durende keuring voor AD(H)D of autisme in 2023 maximaal € 203,16
(exclusief BTW). In 2024 is het maximale tarief dat de specialist in rekening kan
brengen voor deze keuring vastgesteld op € 125,53 (exclusief BTW).
Voortgang stelseloptimalisatietraject
In 2022 is de Kamer op de hoogte gebracht van beoogde maatregelen voor de optimalisatie
van het stelsel voor het beoordelen van de medische rijgeschiktheid.4 In de periode 2023–2024 werkt het ministerie de beoogde maatregelen nader uit op
inhoud en op juridische en financiële aspecten. Daarnaast onderzoekt het ministerie
wat de invloed van de maatregelen is op de rijbewijshouders, of de maatregelen voldoende
uitvoerbaar zijn en wat er nodig is om de maatregelen in te voeren. Tenslotte brengt
het ministerie in kaart of de maatregelen voldoende aansluiten bij de huidige5 en toekomstige Europese wet- en regelgeving.6 Op dit moment vinden hiertoe onderstaande onderzoeken en beleidsverkenningen plaats.
Meldplicht voor de rijbewijshouder en informatierol voor de arts
Voor de uitwerking van deze maatregel onderzoekt Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid (SWOV) voor welke medische aandoeningen of medicijngebruik, het
beste een meldplicht voor de rijbewijshouder kan gelden. Daarnaast brengt het ministerie
in kaart of en hoe de bestuursrechtelijke handhaving van een dergelijke meldplicht
het beste vormgegeven kan worden in de wet- en regelgeving. Tenslotte onderzoekt Instituut
Verantwoord Medicijngebruik (IVM) wat zorgprofessionals nodig hebben om hun patiënten
optimaal voor te lichten over een dergelijke meldplicht.
Laagdrempelige 75+ screening
SWOV onderzoekt welke bestaande medische screeningstesten het meest geschikt zijn
om tijdens de keuring relevante beperkingen in het zien, denken en doen van rijbewijshouders
op te sporen. Daarnaast verkent het ministerie welke (medisch) professionals een dergelijke
keuring het beste uit kunnen voeren.
Verbeteren proces voor melding naasten
Wanneer artsen of familieleden zorgen hebben over de rijgeschiktheid van een patiënt
of naaste, kunnen zij dit aan het CBR melden. Het CBR verkent of dit proces geoptimaliseerd
kan worden. Hierbij ligt de nadruk op enerzijds inhoud en proces van informatievoorziening
en anderzijds de mogelijkheid tot uitbreiding van handelingsperspectief van betrokkenen.
Bevorderen bewustwording medische rijgeschiktheid
Het ministerie brengt in kaart wat de meest effectieve aanpak is om de bewustwording
rondom de medische rijgeschiktheid bij rijbewijshouders te vergroten. Daarnaast onderzoek
het ministerie hoe en welke boodschap over de nieuwe maatregelen en het rijden met
een aandoening of medicijngebruik het beste overgebracht kan worden.
De verwachting is dat de resultaten van deze verkenningen en onderzoeken eind volgend
jaar bekend zijn. De Kamer wordt eind 2024 opnieuw geïnformeerd over de voortgang
van het stelseloptimalisatietraject.
Proportionaliteit rijbewijskeuringen
Nieuwe behandelmethoden zorgen ervoor dat mensen met een stollingsstoornis (in het
bijzonder hemofilie) minder vaak hinder ondervinden van invaliderende pijnklachten
en gewrichtsbeperkingen. Dit maakt een heroverweging van de medische rijgeschiktheidseisen
bij deze groep aandoeningen nodig. Daarom heeft het ministerie de Gezondheidsraad
om advies hierover gevraagd.7 Het adviesrapport van de Gezondheidsraad wordt in het eerste kwartaal van 2024 verwacht.
De Kamer wordt geïnformeerd zodra het advies bekend is.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat