Brief regering : Plan van aanpak voor de verduurzaming van geconditioneerd transport
31 305 Mobiliteitsbeleid
               22 112
                Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
         
Nr. 438
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 11 december 2023
Een aanzienlijk deel van de goederen die dagelijks over de Nederlandse wegen worden
                  vervoerd is geconditioneerd; dat wil zeggen gekoeld of verwarmd. Samen met de sector
                  werk ik aan de verduurzaming van geconditioneerd transport. Bijgaand deel ik het plan
                  van aanpak voor deze verduurzaming met uw Kamer. De uitvoering van dit plan van aanpak
                  moet leiden tot een vermindering in energieverbruik en een emissiereductie van broeikasgassen
                  en luchtverontreinigende stoffen in de transportsector. Het plan van aanpak is afgestemd
                  met de relevante belangenorganisaties Transport en Logistiek Nederland en RAI-Vereniging.
                  In het plan van aanpak richt ik mij op:
               
• het bereiken van meer efficiëntie, door bijvoorbeeld betere isolatie en slimmere manieren
                        van beladen van vrachtvervoer;
                     
• het via wetgeving verder normeren van de uitstoot van luchtverontreinigende stoffen;
• het elektrificeren van koelsystemen en het faciliteren van de benodigde walstroominfrastructuur.
Met TNO ben ik een meetprogramma gestart, waarbij er gemeten wordt aan de uitstoot
                  van verschillende soorten koelsystemen om zo beter het probleem in kaart te kunnen
                  brengen. Dit programma wordt in de loop van 2024 afgerond. Daarnaast zet ik internationaal
                  nu al in op een aanscherping van de uitstootnorm voor mobiele machines, waaronder
                  koelgeneratoren vallen1. Ik zal uw Kamer in het derde kwartaal van 2024 informeren over de stand van zaken
                  van de uitvoering van het plan van aanpak en deel daarbij een globale planning voor
                  de volgende fasen van het plan.
               
Met het delen van dit plan van aanpak voldoe ik aan de motie van het Kamerlid Koerhuis2, waarin is gevraagd om een plan van aanpak voor de verduurzaming van koeltransport
                  en het realiseren van walstroominfrastructuur, waarbij de sector betrokken wordt.
                  Ik heb toegezegd dit plan van aanpak eind 2023 met de Kamer te delen3.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  V.L.W.A. Heijnen
Indieners
- 
              
                  Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat