Brief regering : Samenwerking Nederland - India
36 180 Doen waar Nederland goed in is – Strategie voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Nr. 90
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 4 december 2023
Recent heb ik een werkbezoek gebracht aan India, waarover ik uw Kamer met deze brief
informeer, alsmede over de vervolgstappen.
Inleiding
India is qua bevolkingsomvang het grootste land ter wereld en ook voor het Nederlandse
volksgezondheidsbeleid zeer relevant. Ik denk daarbij vooral aan de leveringszekerheid
van medische producten, digitalisering, het beleid t.a.v. antimicrobiële resistentie
(AMR) en het beleid ten aanzien van klimaatverandering en volksgezondheid. Ik heb
deze reis gebruikt om kennis te nemen van recente ontwikkelingen in India op deze
thema’s en voor het leggen en versterken van relaties, zowel op politiek niveau, als
met private partijen. Ik ben voornemens mijn inzet ten aanzien van de bilaterale samenwerking
met India verder te versterken en om te bezien welke strategie hier het best geschikt
voor is. Uiteraard doe ik dit in samenwerking met de andere relevante departementen,
Nederlandse veldpartijen en, waar opportuun, Europese partners.
Samenwerking Nederland India
De samenwerking tussen Nederland en India speelt zich af binnen het reeds bestaande
Memorandum of Understanding (MoU) en past binnen het kader van de Nederlandse Mondiale Gezondheidsstrategie1. De focus ligt op verschillende domeinen van volksgezondheid.
Leveringszekerheid van medische producten
Een prioriteit voor ons volksgezondheidsbeleid is de beschikbaarheid van voldoende
en goede medische producten. Het gaat daarbij zowel om geneesmiddelen (inclusief vaccins),
als om medische hulpmiddelen.
We zijn daarbij in Nederland en Europa voor een belangrijk deel afhankelijk van internationaal
opererende marktspelers, welke voor een belangrijk deel gevestigd zijn in India en
China. Belangrijke discussies over strategische autonomie ten spijt, is Europa op
dit moment niet zelfvoorzienend en we zullen dit op korte termijn ook niet worden.
Internationale samenwerking met deze landen is daarom van groot belang. India als
majeure producent van geneesmiddelen, is van groot belang voor de leveringszekerheid
in Nederland. Ik wil daarom de samenwerking met India versterken voor een verbreding
van de mondiale toeleveringsmarkt van medische producten. Met meer mogelijke producenten
worden de toeleveringsketens diverser en betrouwbaarder. Hiermee vergroten we de beschikbaarheid
van hoogwaardige medicijnen en gezondheidsproducten voor de Nederlandse patiënt. Ik
heb hiertoe in India gesproken met industriepartners en marktautoriteiten, zoals de
Central Drugs Standard Control Organisation (CDSCO). Dit is de Indiase instantie voor markttoelating en inspectie van medische
producten. Centraal stonden mogelijkheden om samenwerking te organiseren met Nederlandse
en Europese (EMA) medicijn-agentschappen. Hierbij kan worden gedacht aan kennisdeling
ten aanzien van toezicht, markttoelating, en beoordeling van klinisch onderzoek en
de knelpunten in de toeleveringsketens.
Er heeft na mijn bezoek aan India, een vervolgbezoek vanuit India aan Nederland plaatsgevonden
en marge van het WHO World Local Production Forum (WLPF).
De Indiase Minister of State for Chemicals
(verantwoordelijk voor het farmaceutisch beleid) en de CDSCO legden verschillende
werkbezoeken af, waarbij de leveringszekerheid van medische producten centraal stond.
Tevens is er in de kantlijn van het WLPF een Memorandum of Intent (MoI) getekend tussen de CDSCO en de Nederlandse relevante agentschappen: IGJ, aCBG
en CCMO.
Dit MoI structureert de mogelijke regulatoire samenwerking. Ook hebben er gesprekken
plaatsgevonden met het EMA. Centraal daarbij stonden mogelijkheden om, ter versterking
van het Indiase regelgevende systeem, samenwerking te organiseren met Nederlandse
en Europese (EMA) medicijnagentschappen.
Deze samenwerking zal worden afgetrapt met drie webinars met de agentschappen en het
CDSCO, om de invulling van het MoI verder te bepalen.
Ook zal de mogelijkheid voor een Joint Working Group on Pharmaceuticals worden verkend. De bilaterale samenwerking moet daarbij plaatsvinden binnen de kaders
van de Europese en multilaterale processen. Deze samenwerking moet ook worden gezien
in het licht van de onderhandelingen tussen India en de EU over een Free Trade Agreement.
Digitalisering
Digitaliseringsprocessen (E-health) zijn voor de ontwikkeling van de gezondheidszorg
van groot belang. Om de zorg nu en in de toekomst toegankelijk, betaalbaar en van
goede kwaliteit te houden, is een mix van fysiek en digitale zorgverlening van belang.
Ook beter gebruik van gezondheidsdata is van groot belang voor de volksgezondheid
in de komende jaren. Elektronische gegevensuitwisseling en digitalisering van zorgprocessen
zijn cruciale randvoorwaarden voor de transformatie naar passende zorg en voor het
halen van de doelen uit bijvoorbeeld het Integraal Zorgakkoord (IZA). India beschikt
over een groot arsenaal aan hoogwaardig ICT-personeel en ook de organisatie van de
gezondheidzorg in India leunt sterk op ICT en digitalisering.
De visie en strategie van waaruit India hierbij werkt, kent voor een belangrijk deel
dezelfde uitgangspunten als die we in Nederland en Europa kennen. Denk hierbij aan
de centrale positie van de patiënt, privacy en security by design, transparantie en
een open source-benadering voor Application Programming Interfaces (API’s). Dit omvat
ook technische koppelvlakken waarmee digitale diensten van zorggegevens gebruik kunnen
maken.
Waar India sterk en vergevorderd is in de infrastructuur en in applicaties, liggen
er ook grote opgaven. Bijvoorbeeld de structurering van informatie in klinische settings,
in eenheid van taal (semantische interoperabiliteit) en daarmee in het ontsluiten
van het enorme datapotentieel voor onderzoek, beleid en innovatie (secundair gebruik).
Deze uitgangspunten bieden goede aanknopingspunten voor verdere samenwerking. Binnenkort
vindt een innovatie missie plaats in India van verschillende Nederlandse stakeholders
in het kader van databeheer en gebruik met een focus op kankeronderzoek, diagnostisering
en behandeling.
Antimicrobiële resistentie en zoönose
Deze prioriteit is al sinds 2014 onderdeel van de bestaande samenwerkingsovereenkomst
met India. Dit is nogmaals bevestigd tijdens mijn bezoek aan India. Ik ben in overleg
met het Indiase Instituut voor Medisch Onderzoek (ICMR) en het Nationaal Centrum Infectie
Ziekten (NCDC) over hoe ik de Nederlandse inzet verder kan integreren in het nieuwe
nationale actieplan antimicrobiële resistentie (AMR) van de Indiase overheid en de
inzet van andere partners uit Europa en de VS. Ik bevorder verder de One health benadering als vervolg op een door de ambassade uitgevoerde studie op gebied van
gebruik van antibiotica in veterinaire sectoren en via watermanagement.
Klimaatverandering en gezondheid
In de samenwerking met India zal ook worden ingezet op de effecten van klimaatverandering
op gezondheid en vice versa, zoals ook geformuleerd in de Mondiale Gezondheidsstrategie.
De complexiteit en ernst van de impact van klimaatverandering op de volksgezondheid
wordt steeds meer voel- en zichtbaarder. Belangrijke voorbeelden hiervan zijn het
toenemende gevaar van de verspreiding van tropische infectieziekten en hitte-gerelateerde
volksgezondheidsproblemen.
Het werken aan deze grote maatschappelijke opgave is een prioriteit voor mij. In de
Mondiale Gezondheidsstrategie die het kabinet heeft opgesteld, is dit ook een van
de drie leidende thema’s. Ook in India wordt de impact van klimaatverandering een
steeds groter probleem voor de volksgezondheid, naast problemen rond luchtverontreiniging.
Nederland is een van de leidende landen in het streven om de impact van klimaatverandering
op de volksgezondheid een prominente plaats te geven in het mondiale volksgezondheidsdebat.
Ik heb daarom in India ideeën uitgewisseld over het concept van planetaire gezondheid
en hoe daarin praktische stappen te nemen. India is op dit vlak een koploper binnen
de Aziatische Ontwikkelingsbank (ADB) regio en werkt in samenwerking met de ADB aan
de oprichting van een klimaat- en gezondheids-hub in New Delhi, met als voornaamste
doel het onderzoeken van hoe klimaatverandering de gezondheid beïnvloedt. Verder is
het voor Nederland en in het bijzonder RIVM belangrijk om op het gebied van tropische
ziekten en de carbon-footprint van de gezondheidssector, expertise uit te wisselen.
Ik heb het RIVM gevraagd na te gaan of samenwerking met India op dit terrein zinvol
kan zijn.
India-strategie VWS
Alle eerder genoemde thema’s vormen de kern van het beleid van VWS ten aanzien van
India. Deze onderwerpen bieden talrijke aanknopingspunten om te streven naar een integrale
strategische benadering. Daarbij worden nieuwe terreinen zoals verduurzaming en academische
samenwerking geïntegreerd, evenals reeds bestaande samenwerkingsgebieden met India,
zoals op het gebied van AMR. Momenteel onderzoek ik de mogelijkheid om, gebaseerd
op het bestaande Memorandum of Understanding met India en de Nederlandse mondiale gezondheidsstrategie, een meer samenhangende
meerjarige strategie voor samenwerking met India te ontwikkelen. In dit kader verken
ik diverse thema's met als doel een allesomvattende strategie te formuleren.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.J. Kuipers
Indieners
-
Indiener
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport