Brief regering : Reactie op een tweetal aangenomen moties van het lid Klaver over Chemours Dordrecht (Kamerstuk 22343-382 en 383)
22 343 Handhaving milieuwetgeving
Nr. 387 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 2 november 2023
Hierbij ontvangt u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
(IenW), op verzoek van de Kamer, een reactie op een tweetal aangenomen moties van
het lid Klaver1.
Kamerstukken 22 343, nr. 382
De eerste motie vraagt de regering om erop toe te zien dat Rijkswaterstaat de watervergunning
van Chemours Dordrecht aanscherpt of zo nodig intrekt om de maatschappelijke functies
van het water te herstellen.
Rijkswaterstaat heeft namens de Minister IenW in oktober 2022 een nieuwe watervergunning
afgegeven aan Chemours voor het lozen van koelwater, hemelwater en grondwater. Voor
het lozen van het (gezuiverd) procesafvalwater via de rioolwaterzuivering Dordrecht
heeft Chemours een vergunning van de provincie Zuid-Holland die tegelijkertijd is
afgegeven.
Er is op dit moment geen aanleiding om de watervergunning te bezien. Bij het verlenen
van de vergunning is de geldende waterkwaliteitswetgeving gevolgd, waarbij de vergunning
is beoordeeld op verenigbaarheid met de verschillende belangen die de Waterwet dient,
zoals bijvoorbeeld de drinkwatervoorziening en natuur. De best beschikbare technieken
(BBT) worden toegepast om emissies te voorkomen of te beperken.
Daarnaast is met behulp van de immissietoets gecontroleerd of de lozing geen ontoelaatbare
effecten heeft op het direct ontvangende oppervlaktewater en de drinkwatervoorziening.
De uitkomst van de toetsing gaf geen aanleiding voor het opnemen van strengere lozingseisen
ten opzichte van de eerder verleende vergunning. Wel zijn nieuwe eisen opgenomen ten
aanzien van onderzoek en monitoring.
Omdat sprake is van Zeer Zorgwekkende Stoffen, is in de vergunning een minimalisatieplicht
opgenomen zodat emissies steeds verder worden teruggedrongen. Er zijn sinds 2022 geen
andere normen, aangescherpte BBT of andere nieuwe omstandigheden die grondslag bieden
voor intrekking of aanscherping. In de Kamerbrief van 13 oktober jl. over de werking
van artikel 6.22 Waterwet2 is uitgelegd dat aanscherping of intrekking onder deze omstandigheden niet mogelijk
is. Rijkswaterstaat houdt toezicht op de naleving van de vergunning door Chemours.
De frequentie van het toezicht is in 2023 opgeschaald en wordt in 2024 verder verhoogd.
Er is op dit moment dus geen aanleiding om vanuit het principe van BBT of de emissietoets
de vergunning te herzien. Dat neemt niet weg dat op dit moment samen met de provincie
al onderzocht wordt welke juridische en technische (BBT+) mogelijkheden er zijn om
zo snel mogelijk de emissies van PFAS naar lucht en water door Chemours te reduceren
naar nul. Dit ter uitvoering van de motie van het lid Van Esch3. In de Kamerbrief van 25 oktober jl.4 is toegelicht hoe invulling wordt gegeven aan die motie.
Onderdeel van die invulling is onderzoek naar aanvullende technische mogelijkheden
om emissies te minimaliseren. Eventuele aanvullende maatregelen kunnen aan Chemours
worden opgelegd in het kader van de minimalisatieverplichting, in de vorm van BBT+,
en vormen dan een aanscherping van de vergunning. Voorafgaand aan het WGO Water van
29 januari 2024 wordt de Kamer nader geïnformeerd over de uitvoering van deze motie.
Kamerstukken 22 343, nr. 383
De tweede motie vraagt het ministerie om de risico's van bodemvervuiling door PFAS
voor de drinkwatervoorziening in de omgeving van Chemours Dordrecht in kaart brengen
en hierop de nodige actie te ondernemen zodat de drinkwatervoorziening nu en in de
toekomst niet in gevaar komt.
Op grond van de verplichtingen uit de Drinkwaterrichtlijn moeten voor alle drinkwaterwinningen
risico’s voor de onttrekking van het water om drinkwater van te maken in beeld gebracht
worden. Indien het nodig is om de kwaliteit van het drinkwater te waarborgen, moeten
maatregelen genomen worden om deze risico’s te beheersen. Het analyseren van risico’s
ten aanzien van de (drink)watervoorziening is ingericht als een cyclisch proces, zodat
continu verbetering mogelijk is.
De verantwoordelijkheid hiervoor ligt allereerst bij het bevoegd gezag (Provincie
of de waterbeheerder). Om dit proces te ondersteunen werkt het Ministerie van IenW
op dit moment, samen met het bevoegd gezag, aan een nieuw protocol voor het uitvoeren
van de risicoanalyse en het risicobeheer conform de eisen die de herziene Drinkwaterrichtlijn
daaraan stelt. Op deze wijze wordt ook invulling gegeven aan de motie van de Kamer.
Het drinkwater in Dordrecht was en is betrouwbaar. Het voldoet aan de normen uit de
Drinkwaterrrichtlijn en het Drinkwaterbesluit. De drinkwatervoorziening voor inwoners
van Dordrecht en het oostelijk deel van de Hoeksche Waard wordt via de productielocatie
Baanhoek door Evides Waterbedrijf verzorgd. Het water dat deze productielocatie gebruikt
is afkomstig van diep gelegen grondwater, en oppervlaktewater uit de Maas. Deze bronnen
worden niet beïnvloed door de aanwezigheid van de PFAS-verontreiniging onder het terrein
van Chemours.
Het water in spaarbekkens in de Brabantse Biesbosch wordt ingenomen via innamepompstation
Bergsche Maas. Dit pompstation ligt op grote afstand van Chemours. Het water uit het
bekken Grote Rug (bij de productielocatie) wordt al langere tijd niet voor de drinkwatervoorziening
gebruikt.
De grondwaterbronnen voor de drinkwaterproductielocatie Baanhoek liggen elders op
het Eiland van Dordrecht op afstand van de productielocatie (bij Jeugddorp, in Polder
de Biesbosch en bij Kop van het Land). Deze diepe grondwaterbronnen (tussen de 80–140 meter
diep) zijn door een dikke kleilaag goed beschermd tegen vervuiling.
Het grondwater onder het terrein van productielocatie Baanhoek van Evides Waterbedrijf
wordt niet gebruikt voor de drinkwatervoorziening en komt ook niet in contact met
het water dat voor de drinkwatervoorziening wordt gebruikt.
De kwaliteit van oppervlakte- en grondwaterbronnen, en het water dat naar deze bronnen
toestroomt wordt nauwlettend gemonitord. Op deze wijze weet Evides Waterbedrijf tijdig
of, en zo ja welke kwaliteitsveranderingen te verwachten zijn, en is zij in staat
de drinkwatervoorziening te waarborgen. Evides Waterbedrijf publiceert op haar website
de meetgegevens over de kwaliteit van het water afkomstig van alle gebruikte bronnen
en alle productielocaties.5
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat