Brief regering : Vervoerplannen 2024 Waddenveren
23 645 Openbaar vervoer
Nr. 807
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 oktober 2023
De rederijen van de Vervoerconcessie Waddenveren West en Vervoerconcessie Waddenveren
Oost, respectievelijk de B.V. Terschellinger Stoomboot Maatschappij (hierna: TSM)
en Wagenborg Passagiersdiensten B.V. (hierna: WPD), hebben de vervoerplannen voor
2024 bij mij ingediend. Jaarlijks dienen beide rederijen een vervoerplan in met een
beschrijving van de plannen voor het volgende dienstregelingsjaar. De vervoerplannen
behoeven instemming van mij, als concessieverlener. Met deze brief informeer ik uw
Kamer over mijn instemming.
Instemmen vervoerplannen TSM en WPD 2024
Ik heb besloten in te stemmen met de vervoerplannen 2024 van TSM (zie bijlage 1) en
WPD (zie bijlage 2). Ik licht mijn beslissing ten aanzien van beide vervoerplannen
hieronder nader toe.
Beide vervoerplannen zijn door de rederijen schriftelijk en mondeling aan de consumentenorganisaties
en de decentrale overheden voorgelegd. De rederijen hebben de zienswijzen en adviezen
van deze partijen overgenomen of hebben duidelijk gemotiveerd waarom ze hiervan zijn
afgeweken. Ook voldoen beide rederijen aan de eisen uit de vervoersconcessies. Teksten
in de vervoerplannen die geen betrekking hebben op de eisen uit de vervoerconcessies
heb ik enkel voor kennisgeving aangenomen.
Wijzigingen vervoerplannen 2024
Tarieven
De tarieven van beide rederijen worden met 8,9% verhoogd. Dit is in overeenstemming
met het voorgestelde maximumtariefniveau dat jaarlijks door mijn ministerie wordt
vastgesteld.
Overige wijzigingen TSM
De dienstregeling 2024 van TSM bevat nagenoeg evenveel afvaarten als in 2023. Het
aantal afvaarten van de sneldienst tussen Harlingen en Vlieland ligt iets lager, omdat
er sprake is van structurele onderbezetting op een aantal afvaarten die nu nog wel
in de dienstregeling opgenomen zijn. Het gaat om allereerst de afvaarten van de sneldienst
op vrijdag om 10:30 van Harlingen naar Vlieland en 11:35 van Vlieland naar Harlingen
van 1 tot en met 15 maart en 9 tot en met 22 november. Ten tweede gaat het om de afvaarten
van de sneldienst van Vlieland naar Harlingen om 19:10 van mei tot en met september
op dinsdag en woensdag en de afvaart van de sneldienst om 20:10 van mei tot en met
september op dezelfde dagen.
TSM heeft daarnaast het bagagetarief (het tarief voor extra bagage boven de hoeveelheid
toegestane bagage) en supplemententarief (het tarief voor fietsendragers en imperialen)
afgeschaft. Ook zal TSM vanaf 2024 één van de schepen op een nieuwe schonere brandstof
laten varen en het gebruik van afval in de horeca-aangelegenheden reduceren. In het
kader van verduurzaming vind ik dat een positieve ontwikkeling.
Overige wijzigingen WPD
Op 5 september jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd over een tussentijds structureel gewijzigde
dienstregeling1. Deze nieuwe dienstregeling is ingegaan op 8 september jl. tot het eind van dit jaar.
Dit betekent dat er met één schip zes keer per dag per richting wordt gevaren op basis
van een vijfkwartiersdienstregeling en met een tweede schip afhankelijk van de waterstand
tot vier keer per dag. In voornoemde brief heb ik aangegeven dat deze dienstregeling
nog in 2023 zou worden geëvalueerd en dat deze evaluatie de basis zou vormen voor
de dienstregeling 2024.
Het voorstel van WPD is om de dienstregeling, die op 8 september jl. ingegaan is,
in 2024 voort te zetten. Ik heb navraag gedaan bij de betrokken stakeholders en de
reflecties op deze dienstregeling zijn positief. Zo wordt aangegeven dat zij minder
te maken hebben met vertragingen dan wel uitval van afvaarten. Ook sluit de vijfkwartiersdienstregeling
aan bij wensen die decentrale overheden en consumentenorganisaties in het verleden
al met mij gedeeld hebben. Daarom stem ik nu in met de voorgestelde dienstregeling
en zal een uitgebreidere evaluatie te zijner tijd gebruikt worden voor aanpassingen
aan de dienstregeling, mocht daar aanleiding toe zijn.
WPD stelt verder voor om in 2024 het reserveren voor personen, fietsen en motoren
voor de veerdienst in te voeren. Dit om haar reizigers een betere service te bieden,
door hen te verzekeren van een plek aan boord.
WPD gaat daarnaast in 2024 verder met het opstellen van een nieuw vervoersconcept,
welke een beeld geeft van hoe het vervoer van en naar Schiermonnikoog en Ameland er
in de toekomst uit kan gaan zien. Haar doel is om in 2024 een concrete opdracht aan
een architectenbureau te verstrekken om de vloot van de toekomst uit te tekenen op
basis van de wensen die ze heeft opgehaald bij de gebruikers.
Tot slot
Ik wil graag mijn dank en waardering uitspreken naar de rederijen na het uitdagende
jaar waarin veel flexibiliteit nodig was. Gezien de afhankelijkheid van de eilanders
en de bezoekers van de Waddeneilanden is het cruciaal dat de bereikbaarheid van de
eilanden geborgd blijft en waar mogelijk verbeterd wordt. In hun vervoerplannen voor
2024 laten TSM en WPD naar mijn mening zien dat ze daar op inzetten.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat