Brief regering : Belangrijkste budgettaire wijzigingen Ontwerpbegroting 2024
36 410 XVI Nota over de toestand van ’s Rijks Financiën
Nr. 10
BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 september 2023
Op verzoek van uw Kamer bied ik hierbij een overzicht aan van de belangrijkste budgettaire
uitgaven die zijn opgenomen in de Ontwerpbegroting 2024 van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en sport. In het overzicht zijn alleen de belangrijkste uitgaven voor 2024
opgenomen. Deze uitgaven en verplichtingen worden ingevolge artikel 105 van de Grondwet
ter autorisatie aan het parlement voorgelegd. In de toelichting van de maatregelen
is de meerjarige doorwerking opgenomen. Daarmee biedt dit overzicht inzage in de grootste
wijzigingen die zijn verwerkt in de eerste suppletoire begroting die betrekking hebben
op het jaar 2024 en de wijzigingen die op weg naar de ontwerpbegroting recentelijk
zijn vastgesteld. Nadrukkelijker betreft het hier geen grote wijzigingen die volgen
uit autonome ontwikkelingen.
Overzichtstabel belangrijkste budgettaire mutaties
Belangrijkste budgettaire mutaties 2024 (bedrag x € 1.000)
Artikel
2024
1) Verbrede inzet zelfafnameset baarmoederhalskanker
1
2.800
2) Pandemische paraatheid
1, 2, 4
94.800
3) Integraal zorgakkoord
2
14.050
4) Dak- en thuisloosheid
3
64.750
5) Implementatie- en beheerskosten eigen bijdrage huishoudelijke hulp
3
6.500
6) Hervormingsagenda Jeugd
5
179.000
7) Digitale en fysieke weerbaarheid (NIS2/CER)
4
5.070
8) Investeringsakkoord wijkverpleging
4
50.000
9) Gegevensuitwisseling
3, 4
14.928
10) COVID-19
1
247.624
11) DUTCH
4
47.000
Verbrede inzet zelfafnameset baarmoederhalskanker
In 2023 is de verbrede inzet van de zelfafnameset voor baarmoederhalskanker bij het
bevolkingsonderzoek opgenomen in de begroting naar aanleiding van een amendement van
het lid Paulusma (Kamerstuk 36 200 XVI, nr. 28). De zelfafnameset wordt met ingang van 2024 structureel actief toegestuurd aan de
doelgroep van het bevolkingsonderzoek. Dit verlaagt de drempel en zal waarschijnlijk
gaan leiden tot een hogere deelname. Het jaarlijkse budgettaire beslag hiervan is
€ 2,8 miljoen. In de uitvoering kan tijdelijk vertraging ontstaan als dit beleid pas
na 1 januari 2024 voortgezet kan worden genomen.
Pandemische paraatheid
De middelen voor pandemische paraatheid zijn gereserveerd voor het versterken van
de publieke gezondheid, goed voorbereide zorg en een versterkte leveringszekerheid.
De optelsom voor artikel 1, 2 en 4 betreft € 94,8 miljoen in 2024 en loopt op naar
€ 112 miljoen in 2025 en circa € 145 miljoen per jaar tussen 2026–2028. Deze middelen
zijn onder andere bedoeld voor de landelijke functionaliteit infectieziektebestrijding,
de (verdere) versterking van IV en ICT bij GGD’en en kennisontwikkeling. In de uitvoering
van deze beleidsuitgangspunten kan tijdelijk vertraging ontstaan.
Integraal Zorgakkoord
In het kader van het Integraal Zorgakkoord zijn onder meer middelen beschikbaar gekomen
voor kwaliteitsstandaarden, onderzoek naar de organisatiegraad van paramedische zorg
en het programma onderzoek en kwaliteit in de ELV, GRZ en GZSP. Dit betreft € 14 miljoen
in 2024, oplopend naar € 14,7 miljoen in 2025 en € 16,5 miljoen in 2026. In 2027 bedraagt
dit nog € 8 miljoen. In de uitvoering kan tijdelijk vertraging ontstaan als gevolg
van het moment waarop de ontwerpbegroting behandeld wordt.
Dak- en thuisloosheid
Vanaf 2024 is structureel ruim € 64 miljoen beschikbaar voor de aanpak van dak- en
thuisloosheid. Het grootste deel van de uitgaven (€ 62 miljoen) betreft een decentralisatieuitkering
aan gemeenten. Deze middelen zijn gereserveerd voor het voorkomen van dakloosheid,
de om- en afbouw van de maatschappelijke opvang en het realiseren van woonplekken
met passende ondersteuning voor (dreigend) dakloze mensen. Deze is reeds aangekondigd
in de circulaire van het Gemeentefonds.
Implementatie- en beheerskosten eigen bijdrage huishoudelijke hulp
Voor de implementatie- en beheerskosten van de eigen bijdrage voor huishoudelijke
hulp is in 2024 € 6,5 miljoen beschikbaar. Dit loopt af naar € 3,2 miljoen in 2028.
Deze middelen waren bedoeld voor het CAK. Het CAK is verantwoordelijk voor het innen
van de eigen bijdrage. In de eerste jaren zijn hier ook implementatiekosten mee gemoeid.
In latere jaren betreffen dit de beheerskosten. Gegeven dat ook met de voorjaarsbesluitvorming
is besloten om de eigen bijdrage anders vorm te geven is het nodig om het CAK hiervoor
in de uitvoering middelen ter beschikking te stellen. Het is mogelijk dat het CAK
pas later kan aanvangen met de (voorbereidingen voor) implementatie van de eigen bijdrage.
Hervormingsagenda Jeugd
Voor de investeringen en uitvoeringskosten van de Hervormingsagenda is in 2024 via
de voorjaarsbesluitvorming additioneel € 91 miljoen beschikbaar. Daarnaast was voor
2024 voorzien dat er reeds besparingen werden gerealiseerd, maar deze zijn vertraagd.
Daarvoor is € 88 miljoen overgeheveld naar het Gemeentefonds. Dit leidt tot een totale
additionele toevoeging van € 179 miljoen in 2024 aan het Gemeentefonds voor de hervormingsagenda
Jeugd. Deze middelen zijn vrijgemaakt op de VWS-begroting. Voor 2025 betreft dit respectievelijk
€ 95 miljoen voor de investeringen en uitvoeringskosten, en € 101 miljoen voor de
vertraging in de besparingen. Gegeven dat de middelen reeds zijn overgeheveld naar
het Gemeentefonds treedt er geen vertraging op in de uitvoering. Het is echter wel
wenselijk dat de Kamer zich voldoende bewust is dat de uitgaven beschikbaar zijn gesteld
in 2024.
Digitale en fysieke weerbaarheid (NIS2/CER)
De Europese richtlijn voor digitale en fysieke weerbaarheid (NNIS2) leidt er toe dat
zorginstellingen en -bedrijven verplicht worden om maatregelen te nemen om de kans
op cyberincidenten te verkleinen. Dit raakt ook aan de richtlijn voor de veerkracht
van kritieke entiteiten (CER) waarin de fysieke weerbaarheid van zorgpartijen centraal
staat. Beide richtlijnen vraagt implementatie in het zorgveld als de uitvoerders van
de richtlijn. De uitgaven lopen op van € 5 miljoen in 2024 naar structureel € 8 miljoen.
Het is mogelijk dat er vertraging ontstaat in de uitvoering en implementatie.
Investeringsakkoord wijkverpleging
Het investeringsakkoord moet leiden tot het inrichten van een regionaal, en waar passend
een landelijk, opleidingsaanbod. In dit opleidingsaanbod wordt op innovatieve, toekomstig
bestendige en efficiënte wijze vorm en inhoud gegeven aan opleiden en scholing in
de wijkverpleging. In 2024 en 2025 is hier € 50 miljoen voor beschikbaar, en in 2026
€ 30 miljoen. De middelen worden jaarlijks beschikbaar gesteld, waarbij in dit geval
autorisatie van het parlement moet worden afgewacht voor de openstelling 2024.
Gegevensuitwisseling
Dit betreft een optelsom van divers beleidsvoornemens in het kader van gegevensuitwisseling.
Dit is bijvoorbeeld de elektronische verpleegkundige overdracht (circa € 9,3 miljoen
in 2024), en beter gevulde en beter werkende persoonlijke gezondheidsomgevingen (€ 4,2
miljoen in 2024). Meerjarig is voor gegevens uitwisseling € 12,9 miljoen beschikbaar
in 2025, € 10,7 miljoen in 2026 en € 1,4 miljoen in 2027. Het is mogelijk dat de uitvoering
vertraagd wordt als dit beleid niet op 1 januari kan aanvangen.
COVID-19
Voor de uitvoering van vaccinaties voor het coronavirus is in 2024 € 180 miljoen beschikbaar
voor de GGD en GGD-GHOR om een basiscapaciteit vaccinaties in stand te houden, € 4
miljoen voor de selectie van risicogroepen en € 29 miljoen voor het RIVM voor de coördinatie
van het vaccinatieprogramma. Daarnaast zijn nog diverse middel en beschikbaar voor
onderzoek (o.a. via het RIVM) en monitoring van het virus (€ 34 miljoen). Deze middelen
zijn toegevoegd aan de VWS-begroting om opvolging te geven aan het advies van de Gezondheidsraad.
DUTCH
Vanuit het Nationaal Groeifonds (NGF) is de aanvraag voor het project Digital United
Training Concepts for Healthcare (DUTCH) gehonoreerd met een bijdrage van € 48 miljoen
verplichtingenruimte in 2024 en kasuitgaven van € 47 miljoen in 2024, en € 1 miljoen
in 2025. Het project DUTCH is gericht op innovatie van bij- en omscholing van zorgprofessionals
via digitale training en simulatie. Hierdoor kunnen meer zorgprofessionals sneller
worden opgeleid, omdat voor de begeleiding een minder groot beroep hoeft te worden
gedaan op mensen die al in de zorg werken. Het project richt zich in eerste instantie
op de beroepen met grote tekorten (operatieassistent, anesthesiemedewerker en radiodiagnostisch
laborant) en heeft als doel om daarna op te schalen naar andere tekortberoepen in
de zorg. In de uitvoering kan tijdelijk vertraging ontstaan als gevolg van het moment
waarop de ontwerpbegroting behandeld wordt.
Er zijn geen consequenties voor de premie gefinancierde uitgaven en de zorgtoeslag.
We blijven uiteraard wel werken aan de voorbereiding van het VWS-beleid om geen onnodige
vertraging in de uitvoering op te lopen. Voor het daadwerkelijk verplichten van middelen
is op sommige punten wel autorisatie van het parlement nodig en dit zal ik ook afwachten.
Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
E.J. Kuipers
Indieners
-
Indiener
E.J. Kuipers, minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport