Brief regering : Intensivering grenstoezicht
19 637 Vreemdelingenbeleid
Nr. 3154 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN JUSTITIE EN VEILIGHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juli 2023
Naar aanleiding van de vraag van het lid Brekelmans (VVD) heb ik toegezegd uw Kamer
schriftelijk te informeren over de operationele en juridische mogelijkheden van herinvoering
van de binnengrenscontroles, inclusief een analyse van de kosten en baten van deze
maatregel. Daarbij zou ook het effect van het recente arrest van het hof Den Haag
over het verbod op etnisch profileren bij MTV-luchtcontroles worden meegenomen. Met
deze brief kom ik deze toezegging na. Ook de motie van het lid Eerdmans1, waarin de regering wordt verzocht de Nederlandse grensbewaking te intensiveren,
wordt met deze brief nagekomen.
Intensivering van de MTV-controles in de binnengrenszone
Op grond van Europese regelgeving is tijdelijke herinvoering van grenscontroles binnen
de Schengenzone alleen mogelijk als er sprake is van een ernstige bedreiging van de
openbare orde of de binnenlandse veiligheid. Hoewel op dit moment de nodige uitdagingen
bestaan ten aanzien van de asielprocedure en opvang, heeft het kabinet vooralsnog
niet de binnengrenscontroles in Nederland ingevoerd. Zoals eerder aan uw Kamer gemeld,
zet het kabinet in op intensivering van de informatiegestuurde mobiel toezicht veiligheidscontroles
(MTV-controles) in de binnengrenszone met België en Duitsland. Dergelijke controles
in de binnengrenszone worden in Nederland door de Koninklijke Marechaussee (KMar)
reeds sinds 12 november 2022 uitgevoerd.
Impact uitspraak hof op uitvoering MTV-controles
In de Kamerbrief van 20 februari 2023 (Kamerstukken 30 950 en 19 637, nr. 328) is aangegeven dat de impact van het door het hof uitgesproken verbod ziet op de
MTV-controles die door de KMar worden uitgevoerd op de luchthavens. Bij deze MTV-luchtcontroles
is er namelijk sprake van individuele selectiebeslissingen, dit in tegenstelling tot
controles in treinen en van weg- en vaarverkeer. Bij de uitvoering van de MTV-controles
in treinen en van weg- en vaarverkeer worden namelijk alle passagiers van een geselecteerde
coupé, voertuig of vaartuig gecontroleerd. Ras en etniciteit waren al geen onderdeel
van de selectiebeslissingen in de uitvoering van de MTV-controles in treinen en van
weg- en vaarverkeer. De uitspraak van het hof betreft geen andere taken van de KMar.
Herinvoeren van de binnengrenscontroles
Het tijdelijk (her)invoeren van grenscontroles aan de binnengrenzen van het Schengengebied
is onder strikte voorwaarde mogelijk op basis van de Schengen Grenscode (SGC). De
voorwaarden waaronder en de wijze waarop (te volgen procedure) wordt beschreven in
de artikelen 25, 26, 27 en 28 SGC. Tijdelijke herinvoering van grenscontroles binnen
de Schengenzone is alleen mogelijk als er sprake is van een ernstige bedreiging van
de openbare orde of de binnenlandse veiligheid. Het is een maatregel die pas als ultimum
remedium wordt ingezet, mede omdat het ongewenste gevolgen heeft voor het vrij verkeer
van personen en de interne markt binnen het Schengengebied. In het kader van de migratiecrisis
in 2016 is reeds in kaart gebracht wat de uitvoeringsconsequenties zijn bij het invoeren
van grenscontroles aan de Nederlandse binnengrenzen. De benodigde capaciteit voor
de uitvoering van de controles varieert al naar gelang de keuze voor een bepaald model.
Er zijn verschillende scenario’s mogelijk. Hieronder volgt een algemene toelichting
op deze scenario’s. De operationele toelichting van deze scenario’s is toegelicht
in de vertrouwelijke bijlage2 bij deze brief.
Maximaal scenario binnengrenscontrole
In dit scenario zijn alle grensovergangen met Duitsland en België onderverdeeld in
vier verschillende prioriteitslocaties. Het gaat hierbij om het invoeren van permanente
controles op locaties 1 en 2. Prioriteitslocaties 3 en 4 worden afgesloten en onder
permanent toezicht gesteld. In dit scenario zullen prio 1 intra Schengenvluchten en
alle intra-Schengen vluchten op lokale luchthavens gecontroleerd worden.
Minimaal scenario binnengrenscontrole
Bij dit scenario worden de locaties 1- het meest intensief gecontroleerd en in mindere
mate wordt ook op locaties 2- gecontroleerd en wordt gesurveilleerd op de prio 3 en
4-locaties. De controle van een aantal intra-Schengenvluchten zal op basis van relevante
informatie van de KMar, buurlanden en EU-agentschappen informatiegestuurd worden uitgevoerd.
Benodigde capaciteit
Voor de herinvoering van de grenscontroles in de verschillende scenario’s is een aanzienlijke
extra personele inzet vanuit KMar benodigd. De KMar heeft deze capaciteit niet en
zal de bovengenoemde scenario’s niet zelfstandig kunnen uitvoeren. Ondersteuning van
andere uitvoeringsorganisaties, of een beroep op militaire bijstand of steunverlening
zal voor de uitvoering noodzakelijk zijn.
Gevolgen voor ketenpartners
Daarnaast betekent het invoeren van de binnengrenscontroles hoogstwaarschijnlijk ook
een toename van de benodigde inzet van andere organisaties waarmee de KMar samenwerkt.
Dit zijn onder ander politie, Douane, DJI, OM vanuit hun eigen taakgebieden. Er zal
bijvoorbeeld rekening moeten worden gehouden met capaciteit die benodigd is voor de
afhandeling van incidenten en verrichten van onderzoek bij een mogelijke toename van
geconstateerde strafbare feiten tijdens de grenscontroles. Aan laatstgenoemde zal
opvolging moeten worden gegeven door de betreffende (opsporings-)diensten. Te denken
valt aan afhandeling van zaken waarbij niet alleen irreguliere migranten worden aangetroffen,
maar ook (mensen)smokkelaars, verboden goederen, drugs en gezochte personen
Impact infrastructuur en economie
Naast personele consequenties hebben de verschillende varianten uiteraard ook een
fors aantal infrastructurele consequenties. Hierbij valt te denken aan het blokkeren
van de grensovergangen (inclusief toezicht), maar ook infrastructurele aanpassingen
voor de grensovergangen met Duitsland en België. Afhankelijk van het gekozen scenario
zullen er ook weer fysieke grensovergangen ingericht moeten worden. De realisatie
van deze infrastructurele voorzieningen kan enige tijd duren. Daarnaast hebben deze
infrastructurele voorzieningen een negatieve impact op het personen- en goederenverkeer.
Tijdens de migratiecrisis 2016 heeft de transportsector een inschatting gemaakt van
de mogelijke schade door oplopende wachttijden aan de verschillende grenspassages
in lidstaten. De schade alleen al voor Nederlandse verladers en transporteurs werd
op € 2,1 miljoen per dag geschat.
Beoogd effect herinvoeren van binnengrenscontroles
Het herinvoeren van de binnengrenscontroles kan bijdragen aan
(1) Het reduceren van de migratiestromen naar Nederland en het tegengaan van irreguliere
migratie;
(2) Het bestrijden van mensensmokkel en het voorkomen van inhumane incidenten; en
(3) Het voorkomen van incidenten met een grote inbreuk op de nationale veiligheid en openbare
orde.
Het invoeren van de binnengrenscontrole is geen instrument om het aantal asielaanvragen
te beperken. Wanneer iemand tijdens de binnengrenscontroles asiel aanvraagt, dient
deze aanvraag in behandeling te worden genomen. Als de grenscontroles aan de binnengrenzen
heringevoerd worden, is grensdetentie (naar analogie van het Schipholmodel) van asielzoekers
mogelijk, echter daaraan stellen Europese regels wel duidelijke grenzen en voorwaarden.
Detentie zou mogelijk kunnen zijn indien de aanvraag naar eerste inschatting wordt
afgewend als kennelijk ongegrond, kennelijk niet ontvankelijk of niet in behandeling
te nemen.
De invoering van de binnengrenscontroles en de beperkte mogelijkheid van grensdetentie
kunnen een preventief effect hebben op migranten en mensensmokkelaars en daarmee zouden
dat migratieroutes kunnen verplaatsen. Daarbij kan ook nog opgemerkt worden dat op
dit moment een wijziging van het Wetboek van Strafrecht wordt voorzien die verband
houdt met artikel 197a Sr inzake mensensmokkel. Op basis daarvan zal Nederland rechtsmacht
hebben over eenieder die zich buiten Nederland schuldig maakt aan mensensmokkel. Daarmee
kan georganiseerde mensensmokkel effectiever worden aangepakt.
Verder zal net als met de huidige intensivering van het MTV er ook meer zicht worden
verkregen op de migratiestromen hetgeen dienstbaar is aan een gerichtere aanpak van
irreguliere migratie.
Conclusie
Het kabinet is van mening dat het sluiten van de Nederlandse binnengrenzen vooralsnog
geen duurzame oplossing is voor het complexe migratievraagstuk. Zoals hierboven is
geschetst heeft het sluiten van de binnengrenzen zeer ongewenste gevolgen voor de
Nederlandse open economie en het functioneren van Schengen. In plaats daarvan werkt
het kabinet met de buurlanden en gelijkgezinde landen aan de versterking van de buitengrenzen,
beperken van de instroom en het tegengaan van ongewenste vormen van secundaire migratie
door het verbeteren van analyse en risico-gestuurde monitoring aan de binnengrenzen.
Daarnaast zet het kabinet in op voortgang op bet boeken van resultaat op het Pact
en de herziening van Schengengrenscode. Dit is voor Nederland een kans om reeds lang
bestaande onwenselijke situaties onder het huidige Europese asielsysteem aan te pakken
en te komen tot een beter intra-EU beheer van asiel en migratie.
De Staatssecretaris van Justitie en Veiligheid, E. van der Burg
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
E. van der Burg, staatssecretaris van Justitie en Veiligheid