Brief regering : Reactie op de motie van de leden Bromet en Inge van Dijk over het vergroten van de betrokkenheid van jongeren bij politieke besluitvorming (Kamerstuk 35925-VII-22)
36 200 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2023
Nr. 175
BRIEF VAN DE MINISTER VAN BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juli 2023
In deze brief informeer ik u over de gesprekken die ik heb gehouden met diverse jongeren
en jongerenorganisaties over hun betrokkenheid bij de politiek en de wijze waarop
mijn ministerie jongerenparticipatie ondersteunt. Het is van belang dat jongeren meedoen
in onze democratie en betrokken zijn. Hun perspectief, ideeën en inbreng doen ertoe
en verbeteren het beleid en de besluitvorming. Daarom vind ik het een zorgelijk signaal
dat slechts 36 procent van de jongeren heeft gestemd bij de afgelopen gemeenteraadsverkiezingen.1 Tegelijkertijd zie ik dat de huidige generatie jongeren zich weldegelijk politiek
engageert, denk bijvoorbeeld aan hun deelname aan de klimaatmarsen en woonprotesten.
Juist daarom vind ik het, met uw Kamer,2 van belang van jongeren zelf te horen hoe zij willen meedoen in de democratie. In
het navolgende ga ik per onderwerp in op de ideeën en suggesties van jongeren, hoe
we met deze ideeën en suggesties aan de slag zijn gegaan en wat we er in de toekomst
nog meer mee kunnen doen.
De afgelopen maanden heeft mijn ministerie gesprekken gevoerd met diverse politieke-
en maatschappelijke jongerenorganisaties over de wijze waarop zij bij de politiek
betrokken willen worden. De selectie van jongerenorganisaties voor deze gesprekken
is besproken met en aangevuld door de Nationale Jeugdraad (NJR).3 Om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen, heb ik ervoor gekozen om niet alleen
in gesprek te gaan met jongeren die zijn aangesloten bij een jongerenorganisatie.
Tijdens twee bijeenkomsten in het land en bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken
en Koninkrijksrelaties is daarom ook gesproken met jongeren die geen lid zijn van
politieke of maatschappelijke jongerenorganisatie. Daarbij ging het om jongeren tussen
13–23 jaar, van vmbo’ers tot universitaire studenten, en van leden van cliëntenraden
van instellingen tot jongerenraden van gemeenten.
Suggesties van jongeren en inzet van BZK
Jongeren geven aan graag beter betrokken te willen worden bij alle maatschappelijke
thema’s; van thema’s die hen direct raken, zoals onderwijs en mentaal welzijn, tot
bredere maatschappelijke onderwerpen als ongelijkheid en de woningmarkt. Het onderwerp
waarover zij het liefst hun stem willen laten horen is het klimaatbeleid.
Verschillende suggesties die jongeren doen sluiten goed aan op het beleid van BZK.
Zo zijn er onder meer met jongeren(organisaties) en partners, zoals de NJR, onderzoeken
uitgevoerd naar wat jongeren verwachten van de democratie en of jongeren en bestuurders
elkaar begrijpen.4 Verder heeft de Number 5 Foundation5, in opdracht van BZK, met jongeren gekeken naar bestaande en nieuwe vormen van jongereninspraak.
Number 5 heeft dit samen met jongeren opgetekend in het rapport «Bondgenoten in de
democratie». Uw Kamer is hier vorig jaar over geïnformeerd.6
1. Verbind klaslokaal en (politieke) besluitvorming
Suggesties van jongeren
Jongeren onderstrepen het belang van burgerschapsonderwijs. Zij vinden het belangrijk
dat jongeren een goede theoretische basiskennis opdoen, maar ook dat hen daarnaast
voldoende kansen worden geboden om invulling te geven aan burgerschapsonderwijs in
de praktijk buiten. Bijvoorbeeld door een actieve maatschappelijke rol te vervullen
bij landelijke of regionale verkiezingen. Dit komt niet alleen hun ontwikkeling ten
goede. Ook de democratie kan hier veel profijt van hebben. Jongeren kunnen direct
een bijdrage leveren aan de maatschappij door op school al de kans te krijgen mee
te denken en beslissen over politieke en maatschappelijke kwesties.
Daarnaast geven jongeren die zelf politiek of maatschappelijk betrokken zijn aan dat
juist zij als geen ander aan leeftijdgenoten duidelijk kunnen maken hoe de democratie
werkt en hoe je je stem kan laten horen. Daarmee kunnen ze jongeren informeren en
enthousiasmeren om zelf betrokken te raken.
Inzet BZK
De Ministeries van BZK en JenV verstrekken jaarlijks subsidie aan ProDemos ter ondersteuning
van de kennis over en betrokkenheid van jongeren bij de democratie en de rechtstaat.
Scholieren bezoeken het parlement, gemeenteraden en rechtbanken. Dit gebeurt veelal
onder begeleiding van politiek en maatschappelijk betrokken jongeren. Ook verstrekt
ProDemos lespakketten aan middelbare scholen, waarin scholieren aan de hand van spel
en debat inzicht krijgen in hoe de democratie werkt. Voorafgaand aan de gemeenteraads-verkiezingen
in 2022 hebben jongeren van de NJR en ProDemos in opdracht van BZK tien verkiezingsfestivals
georganiseerd voor mbo-studenten. Doel daarvan was hen te laten weten waar de gemeenteraadsverkiezingen
om draaien, zodat ze gemotiveerd en geïnformeerd zijn om hun stem uit te brengen.
Het Ministerie van BZK verstrekt jaarlijks subsidie aan het Comité 4 en 5 mei. Hiermee
worden educatieve activiteiten georganiseerd die met name zijn gericht op jongeren
op het (v)mbo. Zo stimuleert het Comité de dialoog over vrijheid, democratie, rechtsstaat
en de Tweede Wereldoorlog.
Ik bezie met partners (zoals Prodemos en OCW) wat we extra kunnen doen ter bevordering
van democratisch burgerschap in Nederland. We maken vanuit BZK in ieder geval een
aantal extra projectsubsidies vrij voor versterking van kennis, vaardigheden en democratisch
bewustzijn. Zo zullen we op locatie in aantal vernieuwingsgebieden (NPLV) op scholen
en in de wijken extra aandacht besteden investeren in kennis en vaardigheden bij (jonge)
mensen. Daarnaast verleen ik een subsidie voor het pilotproject Politiek in Elke Klas
(PIEK). Dat zich richt op het verbeteren van de debatvaardigheden van middelbare scholieren.
Ook bezoeken leerlingen gemeente- en provinciehuizen, de Tweede Kamer en het Europees
Parlement. Dit pilotproject is succesvol gebleken en mijn ministerie verkent de mogelijkheden
om door middel van een extra subsidie impuls nog dit jaar een uitgebreide editie van
het PIEK project te organiseren. Dit project is bij het Ministerie van OCW onder de
aandacht gebracht als positief voorbeeld.
In 2021 is de wet Verduidelijking van de burgerschapsopdracht aan scholen in het funderend
onderwijs geïntroduceerd. De aanbevelingen van de Staatscommissie Hervorming Parlementair
Stelsel waren één van de aanleidingen om het burgerschapsonderwijs aan te scherpen.7 Hiermee wordt het burgerschapsonderwijs in het primair, voortgezet en speciaal onderwijs
verder verduidelijkt. Verder is in het Examen- en kwalificatiebesluit van de Wet educatie
en beroepsonderwijs opgenomen dat de werking van de democratie wordt behandeld binnen
mbo-opleidingen.8 OCW heeft een expertgroep gevraagd om advies uit te brengen over hoe de inhoud en
minimale kwaliteit van het burgerschapsonderwijs kan worden verduidelijkt. Het adviesrapport
is inmiddels verschenen.9 De Minister van OCW heeft aangekondigd voor de zomer een kabinetsreactie te versturen.10 Het Expertisepunt Burgerschap ondersteunt scholen in het speciaal, primair, voortgezet
en middelbaar beroepsonderwijs en de lerarenopleidingen bij de burgerschapsopdracht.
ProDemos is een van de samenwerkende partners van het Expertisepunt. Ten slotte ga
ik op korte termijn in overleg met collega van bewindslieden van OCW en SZW over het
versterken democratisch bewustzijn van jongeren. Dit is noodzakelijk voor levendige
democratie en kan verder worden versterkt.
2. Betrek jongeren beter op landelijk niveau
Suggesties van jongeren
Ministeries kunnen volgens jongeren meer doen om gebruik te maken van het netwerk
en de expertise van jongerenorganisaties. Jongerenorganisaties voeren graag structureel
gesprekken op de departementen met een afvaardiging van alle jongerenorganisaties
over de voor hen belangrijke maatschappelijke thema’s. Jongeren zien graag dat departementen
ruimte maken voor structureel overleg met jongeren(organisaties). Dit kan bijvoorbeeld
door jongeren te laten deelnemen aan reguliere overleggen op de departementen waarin
besluiten worden genomen. Ook hebben jongeren de suggestie gedaan om rondetafelgesprekken
met bewindspersonen en beleidsambtenaren te houden, samen met afgevaardigden van enkele
politieke jongerenorganisaties en relevante maatschappelijke jongerenorganisaties.
Jongerenorganisaties raden daarnaast aan te zorgen dat ambtenaren relevante jongerenorganisaties
kennen en hen tijdig betrekken bij beleidsontwikkeling en -uitvoering. Zij vinden
het belangrijk dat ook hun ambtelijk netwerk in Den Haag goed wordt onderhouden. Dit
vereist juist bij jongerenorganisaties aandacht, omdat zij regelmatig wisselen van
bestuur. De landelijke overheid kan hieraan bijdragen door het houden van kennismakingsdagen
of het delen van contacten.
Jongerenorganisaties geven overigens aan dat zij de laatste jaren steeds vaker om
hun inbreng worden gevraagd op beleid. Tegelijkertijd merken ze dat ze vaak de capaciteit
missen om voldoende expertise op te bouwen. Zij zouden hier graag in worden ondersteund
en vinden dit ook terecht gezien hun inspanningen.
Inzet BZK
BZK betrekt jongeren op verschillende manieren bij zijn beleidsvormingsprocessen en
blijft dat doen. Bij de voorbereiding van het burgerforum over klimaat- en energiebeleid,
waarbij BZK samen optrekt met EZK, is representativiteit bijvoorbeeld een belangrijke
voorwaarde. Leeftijd, maar ook opleidingsniveau, woonplaats en geslacht kunnen indicatoren
zijn waarop burgers worden geselecteerd voor het burgerforum. We kiezen ervoor om
burgers vanaf 16 jaar te laten deelnemen aan het burgerforum. De visie op burgerbetrokkenheid
op energie en klimaat benadrukt het belang van het betrekken van jongeren. In het
uitvoeringsprogramma van het burgerforum worden verschillende activiteiten ontwikkelt
die specifiek gericht zijn op het betrekken van jongeren.
Bij de City Deal Kennis Maken van het programma Agenda Stad van BZK is de inzet versnelling
tot stand brengen bij het oplossen van maatschappelijke opgaven van steden door onderzoekers,
docenten en studenten hierbij grootschalig te betrekken. Bij deze City Deal zijn over
de afgelopen vijf jaar meer dan tienduizend studenten betrokken. Uitgangspunt van
de City Deal is dat de stad een rijke leeromgeving biedt waar studenten praktijkervaring
kunnen opdoen. Tegelijkertijd kan de stad profiteren van de kennis en vaardigheden
van studenten. De Univer©ity en haar Urban Living Labs (ULL’s) in Limburg, gecoördineerd
door Zuyd Hogeschool, zijn daar een succesvol voorbeeld van. In de ULL’s worden concrete
opgaven rond thema's als veiligheid, gezondheid, klimaatadaptatie en kwaliteit van
de openbare ruimte in nauw overleg met o.a. gemeentebesturen, woningcorporaties en
buurtbewoners geïdentificeerd en werken studenten vervolgens oplossingen uit. Cruciaal
daarbij is de interdisciplinaire samenwerking: studenten leren niet alleen van de
opgaven, maar ook van het samenwerken met elkaar, over opleidings- en instellingsgrenzen
heen. Daarbij werkt de City Deal nu aan opschaling (mede dankzij 5 mln financiering
vanuit het Ministerie van OCW) om in 10 steden alle studenten op zo'n manier van onderwijs
te voorzien.
Ook is een vertegenwoordiging van jongerenorganisaties betrokken geweest bij de ontwikkeling
van een generatietoets om de mogelijke effecten van beleid en wet- en regelgeving
op verschillende generaties11 inzichtelijk te maken, direct na inwerkingtreding (tot 10 jaar) en op de lange termijn
(20–30 jaar). De eerste versie van de generatietoets is toegepast in een aantal pilotprojecten.
De resultaten van deze pilots zijn op 12 juli 2022, 22 oktober 2022 en op 26 april
2023 aan uw Kamer verzonden.12 Uit deze pilots volgt dat de hoeveelheid beschikbare kwantitatieve en kwalitatieve
data over toekomstige effecten van beleid en wetgeving op dit moment nog beperkt is.
In het kader van Brede Welvaart werken de planbureaus samen aan een analysekader en
een kernset van indicatoren waarmee inzicht kan worden gegeven in causale verbanden
tussen de bij de planbureaus beschikbare data en in eventuele afruileffecten. Daarmee
kan in de toekomst ook de generatietoets worden uitgebreid en versterkt. Voor de verdere
doorontwikkeling en toepassing is de generatietoets als instrument opgenomen in het
Beleidskompas, dat op 29 maart jl. is gelanceerd.13
Ik roep departementen en lokale overheden op om jongeren en jongerenorganisaties actief
uit te nodigen om inbreng te leveren bij beleid. Relevant is dat zij waar nodig randvoorwaarden
en ondersteuning bieden als jongeren en jongerenorganisaties inbreng leveren. Ik hoop
hen daartoe te inspireren. Zo heeft BZK, naar Deens voorbeeld, jongeren de kans gegeven
een projectvoorstel in te dienen om hun initiatief te ondersteunen. Er zijn drie projecten
geselecteerd, gefinancierd door BZK en gecoacht door de NJR. Een voorbeeld hiervan
is het uitbrengen van het boek «Ons Recht», geschreven door de 14-jarige Lars Westra,
met portretten van jonge kinderrechtenstrijders. Ook hebben ervaringsdeskundige jongeren
de site «stilgeweest.nl» opgezet voor jongeren die een geval van zelfdoding in de
familie hebben meegemaakt. Met deze experimenten is nagegaan wat jongeren nodig hebben
om hen op weg te helpen hun initiatief te realiseren. Bij de evaluatie bleek dat de
jongeren veel baat hadden bij de adviesrol van NJR bij het bereiken van de landelijke
en lokale overheid. Dat blijkt voor veel jongeren een hoge drempel. Ook laat deze
pilot goed zien dat een klein beetje extra geld vaak een grote impuls geeft aan jongereninitiatieven.
Daarnaast is het Ministerie van BZK in gesprek met het vfonds (Nationaal Fonds voor
Vrede, Veiligheid en Veteranenzorg) om te onderzoeken op welke programma’s samenwerking
mogelijk is. Het vfonds heeft per 1 april 2023 haar subsidiekader herzien waardoor
het nu mogelijk is om subsidie aan te vragen in het kader van democratie. BZK kan
met oog op de jongerenorganisaties en subsidieaanvraag een faciliterende rol spelen
en jongeren de weg wijzen en in contact brengen met het vfonds voor subsidies. Verder
heeft BZK in 2021 onderzocht hoe jongeren het beste met bestuurders in contact kunnen
komen en blijven, zodat er een vruchtbare basis ontstaat voor samenwerking.14 De belangrijkste bevindingen zijn opgenomen in het manifest #MijnStemTelt. Daarin
is ook opgenomen dat jongeren waar mogelijk moeten worden vergoed voor hun inspanningen.
Dit manifest is toegevoegd als bijlage.15
Ook bij andere ministeries zijn er volop voorbeelden van structurele contacten tussen
jongeren en departementen. Denk aan de Jongerenmilieuraad van het Ministerie van Infrastructuur
en Waterstaat en de jongerendenktank West Wing en de pilot internationale Jongerenadviescommissie
van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Ook werken meerdere ministeries goed samen
met de VN- jongerenvertegenwoordigers en hebben ze regelmatig contact met relevante
jongerenorganisaties. Als Minister van BZK moedig ik deze contacten aan.
3. Betrek jongeren bij de lokale politieke besluitvorming
Suggesties van jongeren
Jongeren vinden het belangrijk dat bestuurders hen ook op lokaal niveau opzoeken.
Bestuurders kunnen bijvoorbeeld naar scholen komen en laagdrempelig met jongeren proberen
samen te werken. Alle jongeren weten heel goed wat ze vinden over hun eigen leefomgeving
en willen daarbij ook graag meer betrokken worden. Jongeren adviseren verder om ervoor
te zorgen dat gemeentelijke jongerenraden niet alleen inhoudelijk interessant zijn,
maar dat het ook gezellige bijeenkomsten zijn zodat jongeren met verschillende achtergronden
elkaar kunnen ontmoeten.
Ook als het gaat om communicatie raden jongeren gemeenten aan hen op te zoeken. Jongeren
hechten daarom bijvoorbeeld aan goede informatievoorziening via sociale media over
het werk van de gemeenten. Jongeren hebben behoefte aan concrete voorbeelden van wat
gemeenten en provincies doen, bijvoorbeeld via open dagen op het gemeentehuis.
Ten slotte gaven jongeren aan dat het raadslidmaatschap wat hen betreft meer moet
worden gestimuleerd. Ze suggereerden om hiertoe desnoods jongerenquota in te stellen.
Inzet BZK
In 2021–2022 heeft BZK samen met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) het project
Democratie en Jongeren bij zes gemeenten ondersteund. Deze gemeenten hebben gemeentehuizen
opengesteld zijn aan de slag gegaan met verschillende vormen van jongerenparticipatie,
waaronder debatwedstrijden op scholen en een rap en film gemaakt door jongeren over
hun gemeente. Daarmee is geprobeerd jongeren bestuurders laagdrempelig in contact
te brengen en te laten samenwerken. De geleerde lessen zijn op 3 maart 2022 gepresenteerd
tijdens het festival #MijnStemTelt. Daarbij presenteerden jongeren en bestuurders
samen het manifest #MijnStemTelt. Voor jongeren betekent jongereninspraak niet alleen
meepraten, maar ook meewerken en meebeslissen. Ook stimuleert het manifest bestuurders
om met jongeren te communiceren op een wijze die bij jongeren past en daarbij goed
gebruik te maken van nieuwe media. Inmiddels hebben 66 gemeenten het manifest ondertekend.
BZK en de VNG ondersteunen hen actief in het toepassen van het manifest en het uitwisselen
van ervaringen.
Ook het Europees Partnerschap Democracy Reloading ondersteunt tien gemeenten in Nederland bij het verbeteren van de lokale democratie
door het betrekken van jongeren bij besluitvorming. BZK en de VNG werken hierin samen
met Erasmus+. De kennis en ervaring uit het manifest #MijnStemTelt zijn onderdeel
van dit traject. Dat geldt ook voor een workshop over hoe je bestuurlijk draagvlak
kunt krijgen voor jongerenparticipatie binnen de gemeente.
Ook ondersteun ik de aanpak van jongerenorganisatie Tienskip om jongeren wegwijs te
maken in de lokale democratie. Tijdens een projectdag vertellen lokale bestuurders
over hun werk en bespreken ze met jongeren de voorstellen of vragen die vooraf door
de jongeren zijn ingediend. Enkele voorstellen worden verder uitgewerkt, bijvoorbeeld
de verlichting van fietspaden in de buitengebieden bij Leeuwarden. Op deze manier
maken bestuurder inzichtelijk wat er bij de overheid gebeurt en kunnen jongeren direct
invloed uitoefenen. Vanuit BZK wordt het initiatief van Tienskip ondersteund en gestimuleerd
met een financiële impuls. We ondersteunen daarmee de ambitie van Tienskip om ook
in andere regio’s aan de slag te gaan met het betrekken van meer jongeren bij de (lokale)
democratie.
Voor de kwaliteit en herkenbaarheid van de democratische besluitvorming is het van
belang dat de decentrale volksvertegenwoordigingen divers en inclusief zijn samengesteld.
Het is aan politieke partijen om de kandidatenlijsten voor verkiezingen samen te stellen.
Het is aan hen om te kiezen of zij daaraan quota verbinden voor vertegenwoordiging
van jongeren in gemeenteraden. Wel subsidieer ik het project «diversiteit en inclusie»
van de Nederlandse Vereniging voor Raadsleden, waarmee in thematische sessies het
raadswerk voor groepen die een minderheid vormen in de raad (zoals jonge raadsleden)
wordt belicht en de dilemma’s worden besproken. Ik zal uw Kamer binnenkort informeren
over mijn verdere inzet ter bevordering van een divers en inclusief bestuur als onderdeel
van een brief over de voortgang van acties en maatregelen ter versterking van de positie
van decentrale volksvertegenwoordigingen.16
Ook bij participatieprocessen is het belangrijk dat de groep deelnemers representatief
is. Met het wetsvoorstel Versterking participatie op decentraal niveau, bevordert
het Ministerie van Binnenlandse Zaken dat decentrale overheden heldere kaders en spelregels
opstellen voor participatie, die passen bij de lokale omstandigheden. In het ondersteunend
beleid bij deze wet zal nadrukkelijke aandacht worden besteed aan de uitgangspunten
voor behoorlijke participatie. Eén van de uitgangspunten is de aandacht voor representativiteit
en inclusie: de overheid moet specifieke aandacht besteden aan lastiger te bereiken
groepen, zoals jongeren.
Tot slot
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties blijft met de hierboven
genoemde acties de samenwerking zoeken met jongeren. Jongeren hebben een plek aan
tafel nodig, zodat rekening kan worden gehouden met hun wensen en zorgen. Het op gelijkwaardige
voet samenwerken tussen jongeren en overheid vraagt iets van hen allebei. Betrokkenheid
bij de (politieke) besluitvorming vraagt van jongeren een inspanning om zich te verdiepen
in beleid, politiek en democratie. Politiek en overheid zullen op hun beurt ruimte
en vertrouwen moeten geven aan jongeren. Zo zorgen we dat de stem van alle jongeren
telt.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
H.G.J. Bruins Slot
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
H.G.J. Bruins Slot, minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties