Brief regering : Toezichtrapport WSW 2022
29 453 Woningcorporaties
Nr. 564
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juli 2023
Hierbij bied ik uw Kamer het Toezichtrapport WSW 2022 aan dat is opgesteld door de
                  Autoriteit woningcorporaties (Aw). De Aw voert sinds 2016 het publiekrechtelijke toezicht
                  uit op WSW met als doel het financieel risico van de achtervang van het Rijk en de
                  gemeenten te beheersen. Jaarlijks wordt het rapport aan uw kamer gestuurd. In deze
                  brief ga ik in op de aandachtspunten van de Aw en hoe Waarborgfonds Sociale Woningbouw
                  (WSW) hiermee omgaat. Het rapport Toezicht WSW 2022 is actief openbaar gemaakt via
                  de Wet open overheid.
               
Algemeen
WSW borgt leningen van woningcorporaties. Daarmee garandeert het voor financiers van
                     die leningen de betaling van rente en aflossing. Hierdoor kunnen woningcorporaties
                     zich tegen gunstige voorwaarden financieren op de kapitaalmarkt. Het Rijk en de gemeenten
                     bekleden een achtervangpositie. Dat betekent dat zij bij dreigende liquiditeitstekorten
                     bij WSW steun zullen verschaffen in de vorm van renteloze leningen.
                  
De Aw houdt sinds juli 2016 toezicht op WSW. Dit toezicht richt zich op de naleving
                     van de drie beleidsregels en op een beheerste en integere bedrijfsvoering. In 2021
                     zijn er nieuwe beleidsregels geïntroduceerd. Deze bevatten meer open normen. WSW wordt
                     met deze open normen gehouden aan een bepaald resultaat, maar de manier waarop dat
                     resultaat wordt bereikt, mag WSW in belangrijke mate zelf bepalen. De Aw hanteert
                     als vertrekpunt voor het toezicht een zogenoemde «principle based» aanpak. Het toezicht
                     op de naleving van de beleidsregels en de beheerste en integere bedrijfsvoering is
                     risicogericht en gebaseerd op vertrouwen. Het goed functioneren van onder andere het
                     bestuur en de Raad van Commissarissen (RvC) van WSW is hierbij essentieel. Dit geldt
                     ook voor een goede governance en daarmee het beheersen van de belangrijkste risico’s,
                     inclusief het achtervangrisico.
                  
In het Toezichtrapport WSW 2022 heeft de Aw gekeken naar de naleving van de drie beleidsregels
                     en naar een beheerste en integere bedrijfsvoering. Voor de beoordeling hanteert de
                     Aw een vierpuntsschaal: voldoende, verbetering aanbevolen, verbetering vereist en
                     onvoldoende. In het vervolg van deze brief zal ik voor de verschillende onderdelen
                     eerst ingaan op de belangrijkste aandachtspunten uit het rapport en de reactie van
                     WSW daarop. Tot slot zal ik zelf ingaan op de conclusies die door de Aw worden getrokken.
                  
Beleidsregel I
Beleidsregel I beschrijft hoe de toereikendheid van het risicokapitaal jaarlijks moet
                  worden bepaald door WSW. Het voldoen aan de toereikendheidstoets geeft grote zekerheid
                  dat WSW aan alle borgaanspraken kan voldoen zonder de Staat en VNG in hun positie
                  als achtervang te hoeven aanspreken. Het vereist kapitaal van WSW is voor 1 december
                  2022 berekend door WSW en is gebaseerd op de marktwaarde van het vastgoed en de geborgde
                  leningen per ultimo 2021 en op de vastgestelde ratings (risicoscores) van individuele
                  woningcorporaties per 15 oktober 2022. Het vereiste kapitaal bedraagt volgens WSW
                  € 1.384 miljoen. Het beschikbare risicokapitaal bedraagt per eind 2021 € 2.645 miljoen.
                  Omdat het beschikbare risicokapitaal groter is dan het vereiste kapitaal, is het risicokapitaal
                  van WSW toereikend. De Aw heeft geen opmerkingen bij de berekening van het vereiste
                  en beschikbare risicokapitaal door WSW. Daarmee concludeert de Aw dat WSW heeft voldaan
                  aan de voorwaarden van de Toereikendheidstoets. De toets is tijdig uitgevoerd en het
                  risicokapitaal is groter dan het vereiste kapitaal. De Aw heeft 4 aandachtspunten
                  op het terrein van Beleidsregel I.
               
Beleidsregel II
Beleidsregel II beschrijft de voorwaarden voor verstrekking van borging van geldleningen
                  voor deelnemers. Naast de eigen beoordeling kijkt de Aw ook naar de onderzoeken van
                  Internal Audit WSW. Internal Audit WSW concludeert dat ten aanzien van Beleidsregel
                  II er in 2022 geen bevindingen of aanbevelingen zijn.
               
Beleidsregel III
Beleidsregel III regelt het overleg en de informatieverstrekking van WSW aan de Staat
                  en VNG. De internal auditor van WSW heeft in de audit Beleidsregels vastgesteld dat
                  aan alle afspraken in Beleidsregel III voldaan is. De Aw constateert op basis van
                  gesprekken met de achtervang dat er periodiek overleg is geweest tussen WSW en de
                  achtervang. Dit was op zowel tactisch (operationeel) niveau als op beleidsniveau.
                  WSW heeft ook voldaan aan de informatieverstrekking zoals vastgelegd in een procesbeschrijving
                  en werkafspraken. Daarbij heeft WSW ook aanvullende informatie verstrekt op verzoek
                  van de achtervang. De Aw constateert dat verbeteringen in de informatiestructuur die
                  zijn doorgevoerd in 2020 en 2021 ook zijn doorgetrokken naar 2022. Dit kan ik bevestigen.
               
Beheerste bedrijfsvoering
Onder beheerste bedrijfsvoering, geregeld in artikel 59d van de Woningwet, wordt verstaan
                     de inrichting en de kwaliteit van de uitvoerende processen, de inrichting en de kwaliteit
                     van de administratieve en interne organisatie en de inrichting en kwaliteit van de
                     informatievoorziening en de communicatie.
                  
In 2022 heeft WSW de beleggingsportefeuille aangepast. De Aw heeft specifiek onderzocht
                     of dit proces zorgvuldig is doorlopen.
                  
In 2014 heeft WSW het beleggingsstatuut (beleggingsstatuut 2014) vastgesteld. In dit
                     beleggingsstatuut 2014 staat het beleid beschreven. Aanpassing van het beleid vereist
                     een wijziging in het beleggingsstatuut 2014 die moet worden goedgekeurd door zowel
                     de RvC, de achtervang als de deelnemersraad conform de statuten WSW. De doelstelling
                     is, zo staat in het beleggingsbeleid, om met het vermogen een rendement te behalen
                     dat het rendement van de benchmark die wordt gevolgd zo dicht mogelijk benadert. Om
                     dit te bereiken zal de portefeuille qua samenstelling een goede weerspiegeling moeten
                     zijn van de benchmark. De portefeuille zal op basis van een passief beleid beheerd
                     worden.
                  
In mei 2022 heeft het bestuur van WSW besloten om de bestaande beleggingsportefeuille
                     die gebaseerd is op het beleggingsbeleid uit 2020 te herstructureren. In juni en juli
                     2022 heeft WSW de herstructurering geïmplementeerd. Alle langlopende beleggingen met
                     looptijd langer dan acht jaar zijn verkocht ten gunste van kortlopende beleggingen
                     met looptijd één tot twee jaar. Het bestuur heeft zijn herstructureringsbesluit intern
                     besproken en voorgelegd aan Internal Audit en Juridische Zaken. Op basis van de reactie
                     van deze afdelingen heeft het bestuur geconcludeerd dat de herstructurering past binnen
                     het bestaande beleggingsbeleid. Zo is het besluit vervolgens ook gepresenteerd aan
                     de RvC, de achtervang en de deelnemersraad. Er is niet om een akkoord gevraagd aan
                     de achtervang.
                  
Het besluit van het bestuur van WSW van mei 2022, om de beleggingsportefeuille te
                     herstructureren, past volgens de Aw niet binnen het op dat moment vigerende beleggingsbeleid.
                     De portefeuille is na herstructurering geen goede weerspiegeling meer van de benchmark
                     aangezien in de beleggingsportefeuille leningen met een looptijd langer dan 8 jaar
                     ontbreken. Dit in tegenstelling tot de benchmark waarin ook langlopende leningen (tot
                     en met maximaal vijftien jaar) zitten. Hiermee heeft het bestuur van WSW een actieve
                     positie ingenomen ten opzichte van de benchmark. Dit is in strijd met het passieve
                     beleid dat WSW feitelijk al sinds vaststelling van het beleggingsstatuut in 2014 hanteert
                     en dat nog eens is bevestigd in het beleggingsbeleid 2020. De Aw concludeert dat het
                     wijzigingsproces niet is doorlopen conform de statuten WSW. Eerst moet het nieuwe
                     beleggingsstatuut met de voorgenomen wijzigingen worden goedgekeurd en dan pas kunnen
                     elementen zoals de verkorting van de looptijden worden geïmplementeerd. De Aw acht
                     het daarbij van groot belang dat de gevolgen van de wijzigingen en de onderlinge samenhang
                     duidelijk in kaart worden gebracht en helder worden gecommuniceerd. Het gaat daarbij
                     primair om verwacht rendement, risico en omvang en spreiding van het toekomstig jaarlijks
                     obligo. De Toezichthouder beoordeelt de werkwijze als verbetering vereist. De Aw vindt
                     dit punt in combinatie met twee andere punten zo belangrijk, dat het ook de overall
                     score bepaalt van het onderdeel beheerste bedrijfsvoering.
                  
In een reactie geeft WSW aan dat zij na het lezen van het toezichtrapport kunnen volgen
                     hoe de Aw tot hun analyse en oordeel is gekomen. WSW geeft ook aan dat zij vanuit
                     een andere lezing van het beleggingsstatuut hebben gehandeld en dat zij geconcludeerd
                     hebben dat de verkorting van looptijden van vastrentende beleggingen past binnen het
                     bestaande beleggingsstatuut. WSW geeft aan uitvoering te geven aan het verzoek van
                     de Aw om de besluitvorming te evalueren en om de impact van de wijziging in het beleggingsstatuut
                     op rendement, risico en obligo inzichtelijk te maken.
                  
Integere bedrijfsvoering
Uit artikel 59d van de Woningwet volgt dat de bedrijfsvoering van WSW beheerst en
                  integer moet zijn. Integere bedrijfsvoering houdt in het tegengaan van het risico
                  op belangenverstrengeling en van andere strafbare feiten en andere handelingen die
                  het vertrouwen in de borgingsvoorziening kunnen schaden. De Aw stelt vast dat er sprake
                  is van een integere bedrijfsvoering en is positief over de blijvende aandacht voor
                  integriteit binnen WSW. Op het gebied van de omgang en vastlegging van incidenten
                  komt de Aw met een aanbeveling die WSW overneemt.
               
Conclusie
In ben verheugd dat het rapport Toezicht WSW 2022 bevestigt dat WSW in 2022 aan alle
                     drie de beleidsregels heeft voldaan en dat er sprake is van een integere bedrijfsvoering.
                     Dit is in lijn met het Rapport Toezicht WSW 2021. De conclusie over beleidsregel III
                     onderschrijf ik. Er is 1 bevinding met kwalificatie verbetering vereist. Er zijn 3
                     bevindingen met kwalificatie verbetering aanbevolen en er zijn 4 aandachtspunten.
                     Ik ben tevreden met de reactie van WSW waarin ze schrijft de bevindingen te herkennen
                     en er opvolging aan geeft. Daarnaast ben ik blij met de positieve woorden van de Aw
                     over WSW. Dit onderstreept mijn vertrouwen in de robuustheid en veerkracht van ons
                     borgstelsel. Op basis hiervan kunnen corporaties in de komende jaren op een verantwoorde
                     wijze bijdragen aan belangrijke maatschappelijke opgaven, zoals sociale woningbouw,
                     verduurzaming en leefbaarheid.
                  
Hier staat tegenover dat de Aw de kwalificatie «verbetering vereist» aan het onderdeel
                     beheerste bedrijfsvoering heeft gegeven. De Aw komt tot dit oordeel door het verloop
                     van het besluitvormingsproces over het nieuwe beleggingsbeleid, wat eerder in deze
                     kamerbrief uitgebreid is beschreven. Daarin blijkt dat de Aw en WSW een andere interpretatie
                     hebben of de aanpassingen in de beleggingsportefeuille passen binnen het toen geldende
                     beleggingsbeleid. De Aw doet de aanbeveling om het proces te evalueren en de impact
                     van het nieuwe beleggingsbeleid te analyseren.WSW geeft mondeling in een reactie aan
                     BZK aan hier gehoor aan te geven.
                  
Vanwege het verschil van interpretatie zie ik uit naar de evaluatie en impactanalyse
                  en ik zal er op toezien dat WSW de aanbeveling van de Aw opvolgt.
               
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening