Brief regering : Centraal informatiepunt mobiele bereikbaarheid 112
29 517 Veiligheidsregio’s
24 095
Frequentiebeleid
Nr. 247
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 12 juli 2023
Op 1 juni 2021 heeft uw Kamer de motie van de leden Inge van Dijk en Rajkowski1 met algemene stemmen aangenomen (Handelingen II 2020/21, nr. 85, item 15). De motie «verzoekt de regering, voor 1 januari 2022 met voorstellen te komen om de «witte gebieden»
in Nederland te ontsluiten, zodat voldaan kan worden aan de ondergrens van mobiele
bereikbaarheid, namelijk 112 te kunnen bellen».
In reactie op deze motie heb ik in verschillende brieven en commissiedebatten een
toelichting gegeven op de mobiele netwerkdekking in Nederland en de bereikbaarheid
van 112 in het bijzonder2. Daarin heb ik toegelicht dat de netwerkdekking in Nederland tot de absolute wereldtop
behoort en dat die verder wordt verbeterd door de dekkings- en snelheidsverplichting
die in 2020 is opgelegd. 100% mobiele netwerkdekking is desalniettemin niet mogelijk
is. De natuurkundige aard van radiogolven alleen al maakt dit onmogelijk. Daarnaast
wordt de mate van dekking ook beïnvloed door seizoensinvloeden, atmosferische omstandigheden,
geografische structuren, steeds beter geïsoleerde huizen en de kwaliteit van de antenne
in iemands mobiele toestel.
Ik zet in op het verder verbeteren van de mobiele bereikbaarheid van 112 door het
goed laten werken van bellen via 4G (VoLTE) en bellen via Wifi. Ook met het oog op
de verwachte afschakeling van 2G en 3G. Hierover heb ik uw Kamer geïnformeerd in mijn
brief van 8 december 20223 en de beantwoording van vragen van het lid Dekker-Abdulaziz van 30 mei 20234.
Daarnaast heb ik, zoals toegezegd in mijn brief van 28 juni 2022 en tijdens het commissiedebat
van 15 december 20225, onderzocht of het mogelijk is om een centraal punt in te richten waar mensen meldingen
over gebrekkige mobiele bereikbaarheid van 112 kunnen doen. Met deze brief informeer
ik uw Kamer over de voortgang hiervan.
Centraal informatiepunt
In een eerste verkennende fase zijn gesprekken gevoerd met de Rijksinspectie Digitale
Infrastructuur (RDI), de drie mobiele netwerkaanbieders (KPN, T-Mobile en VodafoneZiggo)
en het Ministerie van Justitie en Veiligheid (J&V) over de mogelijke oprichting van
een centraal punt waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid
van 112 ervaren.
Alle partijen waarmee is gesproken zien voordelen, maar ook specifieke aandachtspunten
voor het oprichten van een dergelijk centraal punt. Een belangrijk voordeel is dat
er één centraal punt komt waar mensen zowel informatie kunnen vinden over mobiele
bereikbaarheid van 112, als meldingen kunnen doen als ze gebrekkige mobiele bereikbaarheid
ervaren. Aandachtspunten zijn de zorgen dat veel meldingen over algemene mobiele netwerkdekking
zullen gaan en de verwachtingen die worden gewekt met een dergelijk centraal punt,
aangezien niet ieder probleem altijd kan worden opgelost. De aandachtspunten kunnen
worden ondervangen door de wijze waarop het centrale punt wordt ingericht.
Op basis van deze verkenning heb ik dan ook besloten opdracht te geven aan de RDI
om een centraal informatiepunt in te richten, waar mensen terecht kunnen als ze gebrekkige
mobiele bereikbaarheid van 112 ervaren. Het doel van het informatiepunt is dat mensen
informatie kunnen vinden over mobiele bereikbaarheid van 112 en tips om zelf die bereikbaarheid
te verbeteren. Daarnaast moet er via het punt melding kunnen worden gemaakt van situaties
waarin 112 mobiel onbereikbaar was.
De reikwijdte van het centrale informatiepunt zal alleen de mobiele bereikbaarheid
van specifiek 112 beslaan en niet mobiele bereikbaarheid in het algemeen. Verder zal
het centrale informatiepunt alleen over de mobiele bereikbaarheid van 112 gaan tot
aan verbinding met de meldkamer van 112. Hoe de verbinding vervolgens binnen de systemen
van de meldkamer van 112 is georganiseerd, is een ander domein en valt onder de verantwoordelijkheid
van de Minister van J&V.
Belangrijke aspecten voor de inrichting van het centraal informatiepunt door de RDI
zijn in ieder geval hoe aan meldingen passende opvolging kan worden gegeven, hoe in
individuele gevallen kan worden teruggekoppeld, hoe over meldingen kan worden gerapporteerd
en hoe het centraal informatiepunt kan bijdragen aan verdere beleidsmatige keuzes
om de mobiele bereikbaarheid van 112 nog verder te versterken. Na een jaar zal het
centrale informatiepunt worden geëvalueerd.
Ik verwacht uw Kamer begin 2024 nader te kunnen informeren over de voortgang van de
inrichting van het centrale informatiepunt door de RDI.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat