Brief regering : Adviesrapport EU Scientific Advisory Board on Climate Change
31 793 Internationale klimaatafspraken
32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 251 BRIEF VAN DE MINISTER VOOR KLIMAAT EN ENERGIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 juli 2023
Op 15 juni is het proces richting een nieuwe EU-klimaatdoel voor 2040 van start gegaan
met het advies van de EU Scientific Advisory Board on Climate Change. Een nieuw EU
klimaatdoel voor 2040 is een belangrijke stap op weg naar een klimaatneutrale Unie
(uiterlijk) in 2050. Deze brief schetst de hoofdlijnen van het advies, en de vervolgstappen
in het proces.
EU-doel voor 2040 en samenhang met mondiale klimaatambitie
De EU Klimaatwet schrijft voor dat de Europese Commissie uiterlijk zes maanden na
de eerste Global Stocktake van het Parijs Akkoord met een voorstel moet komen voor
een 2040-doel. De eerste Global Stocktacke vindt in december dit jaar plaats bij COP28.
De EU Klimaatwet vereist dat een nieuw doel voor 2040 gebaseerd moet zijn op een gedetailleerd
Impact Assessment, waarbij rekening wordt gehouden met de uitkomst van de Global Stocktake
en de voortgang in het klimaatbeleid binnen de Unie en op lidstaatniveau. Samen met
het voorstel voor een nieuw EU doel voor 2040 publiceert de Commissie een indicatief
broeikasgasbudget1 voor de periode 2030–2050 op basis van de beste beschikbare wetenschappelijke kennis.
Voor de vaststelling van de bijdrage van de EU aan de mondiale doelen is een separate
tijdlijn. Een nieuw EU NDC (Nationally Determined Contribution) voor 2035/2040 moet formeel 9 tot 12 maanden voorafgaand aan COP30 eind 2025 worden
ingediend. Het is daarom belangrijk dat de Commissie vroeg in 2024 met haar Impact
Assessment en voorstel komt.
Wetenschappelijk advies over EU broeikasgasbudget en 2040 doel
Op 15 juni heeft de EU Scientific Advisory Board on Climate Change (ESABCC) een adviesrapport
uitgebracht over een nieuw Europees klimaatdoel voor 2040 en het EU broeikasgasbudget
voor 2030–2050. De wetenschappers in de ESABCC stellen een bandbreedte voor een nieuw
EU 2040-doel voor op basis van een aantal uitgangspunten, namelijk haalbaarheid («feasibility»)
en beginselen voor rechtvaardigheid voor een eerlijke EU bijdrage («fair share»)2 aan het beperken van de opwarming van de aarde tot 1,5 graad. Uit meer dan 1000 wetenschappelijke
klimaatscenario’s is daartoe een selectie gemaakt van scenario’s met het uitgangspunt
dat de 1,5 graad doelstelling niet of nauwelijks (tijdelijk) wordt overschreden en
met realistische geofysische, technologische, en sociaal-culturele aannames. Met het
oog op haalbaarheid is ook rekening gehouden met milieurisico’s en uitdagingen rondom
de opschaling van groene technologie.
Uit deze wetenschappelijke analyse volgt het advies om het EU broeikasgasbudget tussen
2030–2050 te limiteren tot 11–14 Gt. Daar zou een 2040-doel van netto 90–95% reductie
t.o.v. 1990 bij passen. Hierbij wordt aangetekend dat de toepassing van verschillende
rechtvaardigheidsbeginselen voor een nog hogere doelstelling pleit dan wat praktisch
haalbaar is. De ESABCC adviseert dan ook om voor de bovenste limiet van de bandbreedte
te gaan als EU en om steun te geven aan en samen te werken met landen buiten de EU
om dit tekort op te vullen.
De ESABCC heeft verschillende transitiepaden ontwikkeld om invulling te geven aan
de EU-doelstelling voor 2040. Die transitiepaden leunen op de reductie van energie-
en grondstoffenverbruik, de opschaling van groene technologieen, of een combinatie
daarvan en verschillen in de mate waarin ze kunnen bijdragen aan andere beleidsdoelen
(zoals zelfvoorzienendheid in de energievoorziening). Alle beoordeelde transitiepaden
hebben een aantal zaken gemeen, zoals grootschalige elektrificatie, vrijwel volledige
uitfasering van kolen tegen 2030 en aardgas tegen 2040, forse energiebesparing en
een flinke reductie van niet CO2-emissies. Ik zie uit naar een nadere analyse van de ESABCC in de tweede helft van
dit jaar van een mogelijke beleidsmix op Europees niveau om daaraan invulling te geven.
Met de nationale Klimaatwet stuurt het kabinet op zogeheten puntdoelen, een emissiereductiedoel
in een specifiek jaar. Het is in de nationale Klimaatwet niet gespecificeerd wat het
emissiebudget voor Nederland is over meerdere jaren heen. Ik heb in antwoord van vragen
van het lid Teunissen toegezegd te verkennen of de introductie van een zogeheten koolstofbudgetbenadering
als onderdeel van de nationale Klimaatwet zinvol is. Het rapport van de ESABCC zal
ik daarbij betrekken. Hierover zal ik u na de zomer per brief informeren.
Nederlandse inzet in het verdere proces EU 2040 doel
De Europese Commissie is nu eerst aan zet om met een voorstel te komen. Dat voorstel
wordt begin 2024 verwacht samen met het Impact Assessment. Daarbij moet de Commissie
rekening houden met het advies van de ESABCC.Het EU-doel voor 2040 moet een ambitieuze
en logische stap zijn naar een klimaatneutrale Unie uiterlijk in 2050. Het nieuwe
doel moet in lijn zijn met internationale toezeggingen en voortbouwen op de voortuitgang
die al is geboekt in het klimaatbeleid. Belangrijk is dat het nieuwe doel op wetenschappelijke
inzichten en de uitkomst van de Global Stocktake gebaseerd is.
Het kabinet is blij dat het ESABCC-rapport rekening houdt met wat nodig is en wat
haalbaar is.
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie