Brief regering : Planning uitvoering maatregelen Nij Begun
35 561 Parlementaire enquête aardgaswinning in Groningen
Nr. 52 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 juli 2023
In het plenaire debat van 6 en 7 juni jl. (Handelingen II 2022/23, nr. 89, item 23 en Handelingen II 2022/23, nr. 90, items 4, 10 en 12) over de kabinetsreactie Nij Begun, in navolging op het enquêterapport Groningers boven gas van de commissie Van der Lee (Kamerstuk 35 561), heb ik toegezegd uw Kamer nog voor het zomerreces een korte brief te sturen over
de uitvoering van de maatregelen die het kabinet heeft aangekondigd. Met deze brief
geef ik hier invulling aan. Daarbij beperk ik mij tot de maatregelen die betrekking
hebben op het verbeteren van de schadeafhandeling en versterking. Na het zomerreces
volgt een uitgebreidere brief over de status van de uitwerking en uitvoering van alle
50 maatregelen.
Focus op uitvoering
Sinds het debat met uw Kamer over de kabinetsreactie Nij Begun staan de implementatie en uitvoering van de kabinetsreactie op het rapport van de
parlementaire enquêtecommissie centraal (Kamerstuk 35 561, nr. 17). Hier hoort ook de benodigde cultuuromslag bij. Samen met bewoners, maatschappelijke
organisaties, uitvoeringsorganisaties en regionale overheden werken we de maatregelen
verder uit om zo snel mogelijk tot concrete oplossingen te komen voor de problemen
waar gedupeerden dagelijks mee te maken hebben. De schadeafhandeling en versterking
van onveilige huizen hebben daarbij absolute prioriteit. Het is in deze fase van uitvoering
van cruciaal belang dat bewoners zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn, wat
ze kunnen verwachten en wanneer.
Hieronder informeer ik u over de belangrijkste ontwikkelingen in de uitvoering.
Schade
Het stopzetten van de onderzoeken naar causaliteit tot 60.000 euro heeft binnen de
schadeafhandeling prioriteit. Bewoners hebben benadrukt hoe de stapeling van onderzoeken,
de onzekere uitkomsten en de discussies over de oorzaken van schades hen belasten
en frustreren. Het IMG is inmiddels gestopt met de causaliteitstoets en geeft bewoners
die al een schademelding hebben lopen de keuze om, als zij dit willen, te wachten
met de verdere afhandeling van hun schademelding tot dat de nieuwe werkwijze, volledig
is ingevoerd. Hiervoor treft het IMG momenteel de nodige voorbereidingen, zoals aanpassingen
in de ICT en het aanpassen van instructies aan deskundigen. Vanaf september start
het IMG stapsgewijs met de nieuwe werkwijze.
Tegelijkertijd is het IMG gestart met de uitvoering van een aantal maatregelen én
om, samen met de NCG, de beoogde cultuurverandering te realiseren. De volgende maatregelen
zijn inmiddels in uitvoering of starten op zeer korte termijn:
• De overheid is gestopt met procederen tegen bewoners met inzet van de Landsadvocaat.
• Het IMG heeft het hoger beroep ingetrokken in alle nog lopende zaken tegen bewoners
en gaat in de toekomst ook niet meer in hoger beroep.
• Het IMG laat niet langer meerdere verschillende deskundigen een oordeel vellen over
de causaliteit van schades als dit niet in het voordeel is van de bewoner. Zo worden
tegenstrijdige deskundigenoordelen over één schade voorkomen.
• Bewoners met schade hebben twee keer zo lang de tijd voor het indienen van een zienswijze
of bezwaar. Het IMG heeft daartoe de termijnen verdubbeld.
• Per 1 juli 2023 kunnen gedupeerden kosteloze juridische, financiële en bouwkundige
bijstand ontvangen dankzij de inwerkingtreding van de wet Versterken. Dit geldt zowel
voor schadeherstel als versterking.
• Het IMG selecteert 300 woningeigenaren in de kern van het aardbevingsgebied om als
eerste duurzaam schadeherstel te krijgen. Daar waar versterken en duurzaam herstel
samenvallen, maken het IMG en NCG aanvullende afspraken over een gecoördineerde aanpak
voor de desbetreffende woningen.
• Het IMG start deze zomer met het aanpakken van knelpunten in de schadeafhandeling.
Vanaf inwerkingtreding van de ministeriële regeling kan het IMG besluiten nemen. Dat
is naar verwachting in september.
• Vanaf september wordt de maximale vergoeding voor immateriële schade voor kinderen
verhoogd van € 1.700 naar € 5.000. Binnen een huishouden krijgt iedereen hetzelfde
bedrag, waarbij de vergoeding voor het gezinslid met de hoogste schade leidend is.
Een nader overzicht van de inmiddels lopende of in voorbereiding zijnde maatregelen
vindt u in de tabel op pagina 5 van deze brief. Sommige maatregelen hebben meer tijd
nodig om in werking te treden, bijvoorbeeld omdat ICT-systemen moeten worden aangepast,
regelingen moeten worden gewijzigd of opgesteld of omdat er een wetstraject nodig
is om een maatregel in werking te kunnen laten treden. Zo wordt de AMvB voor de afbakening
van het effectgebied nu voorbereid voor verzending naar de Raad van State. Voor de
publicatie van de Staat van Groningen en de verruiming van de kaders voor de schadeafhandeling
zal een wetstraject moeten worden doorlopen. Vooruitlopend op deze wettelijke verankering
zal het kabinet al starten met het jaarlijks publiceren van de Staat van Groningen,
waarvan de eerste versie in april 2024 verschijnt.
Versterking
Bewonersbegeleiders van de NCG hebben sinds mei 2023 een mandaat van 50.000 euro om
knelpunten en/of schrijnende situaties van bewoners in de versterking snel aan te
pakken zonder lange toestemmingsprocedures. Het kan bijvoorbeeld gaan om extra voorzieningen
in de tijdelijke huisvesting (THV) in geval van ziekte, invaliditeit, ouderdom of
een bijzondere omstandigheid. Denk hierbij aan een mobiele airco als een bewoner veel
last heeft van de warmte. Of behang op een kinderkamer voor het creëren van een beter
thuisgevoel voor kinderen bij langdurig verblijf in THV.
Het tackle team van de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) wordt ingezet in het
geval dat er een probleem of knelpunt in het versterkingsproces geconstateerd wordt
waar een bewoner niet goed of snel genoeg geholpen kan worden. Bij samenloop met schade
sluit het IMG aan. Inmiddels is in 16 casussen versneld een oplossing geboden.
In alle gebieden waar veel woningen worden versterkt, te beginnen met de dorpen in
de Dorpenaanpak, praten bewoners mee met de NCG over de planning en uitvoering van
de versterking in hun straat, buurt of dorp. Daarnaast biedt de NCG per direct aan
bewoners van huizen waar ingrijpende versterkingsmaatregelen nodig zijn, isolatiemaatregelen
aan tot het niveau aardgasvrijgereed. Voorwaarde is dat het uitvoeringsontwerp niet
al dusdanig is gevorderd dat de voortgang van de versterking in geding komt. Bij huizen
waarvan de versterking op korte termijn start, gaat NCG in gesprek met de bewoners
over een passende oplossing. Ook lost de NCG actief knelpunten en verschillen op.
In juni heeft de NCG zes spreekuren voor bewoners georganiseerd, met als doel te leren
van ervaringen van bewoners en om feedback op te halen van bewoners over de versterkingsoperatie.
Deze informatie gebruikt de NCG om de organisatie beter in te richten voor zowel werknemers
als Groningers.
Daarnaast is ook de NCG gestart met de voorbereiding en uitvoering van een aantal
maatregelen die een grote, positieve invloed moeten hebben op de situatie van bewoners:
• Bewoners in de Ommelanderstraat en Blinkerdlaan in Ten Boer hebben, net als hun buren,
sloop-nieuwbouw aangeboden gekregen. Zo biedt de NCG maatwerk om verschillen in de
versterking tegen te gaan. De commissie van Geel komt in augustus met adviezen over
omgang met andere moeilijk uitlegbare verschillen.
• De NCG is gestart met de werving van een bouwmeester versterking Groningen, zodat
bij de versterking meer aandacht wordt gegeven aan het verbeteren van de ruimtelijke
kwaliteit, zonder de versterking te vertragen. Ook start de ontwikkeling van gemeentelijke
(wijk)visies deze zomer.
• Voor betere ondersteuning aan bewoners zijn inmiddels in de gemeenten Eemsdelta, Het
Hogeland, Midden-Groningen en Oldambt gecombineerde loketten van IMG-NCG gestart.
Deze zomer worden de loketten uitgebreid met verbeterde dienstverlening van SNN en
het Erfgoedloket.
• Met extra middelen voor leefbaarheid en wijkontwikkeling kunnen gemeenten en de NCG
ervoor zorgen dat wijken en dorpen na afronding van de versterking niet alleen veiliger
zijn, maar ook mooier en fijner om te wonen. Gemeenten stellen hier gebieds- en dorpsvisies
voor op en bewoners krijgen inspraak over de wijze waarop het extra geld wordt ingezet.
• Voor de regionale overheden is extra geld beschikbaar gesteld om in samenhang met
de versterking te kunnen investeren in de openbare ruimte, leefbaarheid, indexering
van bouwkosten en het aantrekken van extra personeel. EZK is met de regio in gesprek
over hoe deze middelen snel kunnen worden besteed.
Speciale taskforces
In het debat met uw Kamer over de kabinetsreactie heb ik toegezegd om speciale taskforces
aan te stellen die zich gaan richten op het versneld oppakken van complexe dossiers
van bewoners en het helpen van agrariërs en mkb’ers met meervoudige problematiek.
Juist bij deze groepen verloopt de schadeafhandeling en versterking stroef, wat tot
veel ergernis en onvrede leidt. Deze zomer worden de voorbereidingen getroffen om
de taskforces zo snel mogelijk van start te laten gaan. De taskforces moeten een stevig
mandaat krijgen, met doorzettingsmacht, om effectief te kunnen werken. Het doel is
dat zij nog voor het eind van het jaar operationeel zijn.
Tot slot
Het kabinet is doordrongen van het belang om snelheid te maken, maar onderdeel van
de gewenste cultuurverandering is ook om geen beloften te doen die niet waargemaakt
kunnen worden, en in de uitvoering oog te hebben voor het ontstaan van onwenselijke
verschillen, haalbaarheid en uitvoerbaarheid. Voor de ontwikkeling van een generatielange
Economische en Sociale Agenda wordt nauw samengewerkt met de regio en worden de opdrachten
deze zomer gezamenlijk vastgesteld. Conform motie van het lid Nijboer c.s. (Kamerstuk
35 561 nr. 30) worden op het gebied van leefbaarheid al wel financiële middelen beschikbaar gesteld.
Dit zodat geen onomkeerbare besluiten genomen worden over het sluiten van voorzieningen,
in afwachting van de ontwikkeling van een Sociale Agenda. Het kabinet zal uw Kamer
na de zomer een uitgebreidere brief sturen over de status van de uitwerking en uitvoering
van het gehele maatregelingenpakket uit Nij Begun.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat, J.A. Vijlbrief
Indieners
-
Indiener
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat