Brief regering : Toezeggingen, gedaan tijdens het debat over de opvolging van het rapport 'Ongekend onrecht' van 23 mei 2023, inzake reconstructie van de mail van 5 juni 2019
35 510 Parlementaire ondervraging kinderopvangtoeslag
Nr. 136 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2023
In de brief van 17 mei 2023 inzake de beantwoording op vragen van de vaste Kamercommissie
voor Financiën over de brief van 10 februari 2023 en in het debat van 23 mei jl. over
de opvolging van het rapport «Ongekend onrecht», is toegezegd om te reconstrueren
wat er is gebeurd met de aangetroffen mail van 5 juni 2019 van mevrouw González Pérez
aan de secretaresse van de voormalig Staatssecretaris de heer Snel.1 De reconstructie – voor zover dit te achterhalen was – treft u hieronder aan. Daarnaast
informeer ik u over de toezegging uit de brieven van 21 december 2022 en 29 maart
20232 om (nog niet openbare) documenten die zijn aangeleverd voor de parlementaire enquête
fraudebeleid en dienstverlening (PEFD) en die relevant zijn voor de toeslagenaffaire
te identificeren en openbaar te maken op het Informatiepunt Kinderopvangtoeslag (KOT).
De mail van 5 juni 2019 is met bovengenoemde brief van 17 mei 2023 reeds aan uw Kamer
verstrekt. De bijlage van deze mail bevatte twee gespreksverslagen die met deze brief
openbaar zijn gemaakt. Tevens bevatte de bijlage vier transcripties, die vertrouwelijk
aan uw Kamer zijn verstrekt. In onderstaande reconstructie zal nader in worden gegaan
op wat er is gebeurd met de mail van 5 juni 2019. Daarbij worden verschillende documenten
genoemd uit de periode 2016–2019, met aan het eind een samenvattend overzicht van
deze documenten.
Reconstructie van de mail van 5 juni 2019
Op 22 maart 2023 heeft de vaste Kamercommissie voor Financiën vragen gesteld. Daarbij
heeft de heer Omtzigt gevraagd of er e-mailcorrespondentie tussen mevrouw González
Pérez en de directe secretaresse van (voormalig) Staatssecretaris Snel rondom de maanden
mei–juni 2019 bestaat die bedoeld was om hem de zaak duidelijk te maken voordat mevrouw
González Pérez bij hem op gesprek kwam op 11 juni 2019. Daarop zijn de mailboxen van
de secretaresses van de voormalig Staatssecretaris de heer Snel doorzocht. In een
van deze mailboxen is een mail van 5 juni 2019, met o.a. transcripties in de bijlage,
aangetroffen.
Op 5 juni 2019 werd een crisisteam CAF 11 opgezet. De aanleiding voor het instellen
van het crisisteam was de aanhoudende publieke aandacht, de vele Kamervragen, de gebrekkige
informatievoorziening en de koerswijziging in de CAF 11-zaak.3 Na ontvangst van de mail van mevrouw González Pérez op 5 juni 2019, heeft de secretaresse
van de toenmalige Staatssecretaris de mail doorgestuurd naar de secretaris van het
crisisteam CAF 11.4 Op 10 juni 2019 is de mail nogmaals door de secretaresse doorgestuurd naar de secretaris
en de voorzitter van het crisisteam CAF 11, de toenmalige plaatsvervangend directeur-generaal
Fiscale Zaken. De mail is vervolgens voor zover bekend niet verder doorgestuurd aan
anderen. Uit de reconstructie en uit navraag bij enkele betrokkenen blijkt niet dat
de mail van 5 juni 2019 is betrokken in de voorbereiding op het gesprek van 11 juni
2019 tussen voormalig Staatssecretaris Snel en mevrouw González Pérez.
Voor dit gesprek op 11 juni 2019 geldt dat bij het uitvoeren van deze reconstructie
uit navraag bij enkele betrokkenen bleek dat hier een verslag van is gemaakt en bewaard
door de ambtenaar die het verslag heeft opgesteld. Dit verslag is ook niet eerder
openbaar gemaakt, hoewel dit wel had gemoeten bij bijvoorbeeld de Parlementaire ondervragingscommissie
Kinderopvangtoeslag (POK). Het verslag van het gesprek is wel diezelfde maand nog
toegezonden aan mevrouw González Pérez. Helaas is voor verschillende stappen in het
zoekproces voor de POK niet gelogd welke documenten zijn verzameld en welke documenten
vervolgens als (niet) relevant zijn beoordeeld. Daarom is ook hier niet mogelijk gebleken
om met zekerheid vast te stellen waarom dit verslag niet aan de POK is verstrekt.
Dit verslag treft u aan als bijlage bij deze brief.
De mail van 5 juni 2019 en de bijlagen (waaronder de transcripties) zijn niet aan
de POK geleverd. Zoals eerder vermeld in de brief van 10 februari 2023 (Kamerstuk
35 510, nr. 115) hadden de vorderingen van de POK «betrekking op de ministeriële commissie Aanpak
Fraude en de opvolging van het rapport van de Nationale ombudsman «Geen powerplay
maar fair play»». Er is informatie gevorderd die het niveau van plaatsvervangend directeur-generaal
of hoger heeft bereikt. De mailbox van de plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale
Zaken is in het kader van de informatievordering wel doorzocht en diens mails zijn
aan de POK geleverd. Deze betreffende mail van 5 juni 2019 zat niet bij de geleverde
mails, hoewel deze wel in de mailbox van de plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale
Zaken is teruggevonden. Zoals hierboven reeds is aangegeven is helaas voor verschillende
stappen in het zoekproces voor de POK niet gelogd welke documenten zijn verzameld
en welke documenten vervolgens als (niet) relevant zijn beoordeeld. Daarom is het
ook voor deze mail niet mogelijk gebleken om vast te stellen waarom deze niet aan
de POK is verstrekt. In dit geval is het een mogelijkheid dat de mail en bijlagen
weliswaar zijn verzameld, maar als niet relevant zijn aangemerkt, omdat de transcripties
primair informatie over individuele dossiers van ouders bevatten. Een andere mogelijkheid
is dat de mail niet is geselecteerd als gevolg van het geautomatiseerde zoek- en selectieproces.
De mail en bijlagen hadden ook naar boven moeten komen in het kader van verschillende
onderzoeken en Wob/Woo-verzoeken over het CAF 11-dossier. Er valt niet te reconstrueren
waarom dit niet is gebeurd. De mail van 5 juni 2019 is geen onderdeel van het PwC-onderzoek
naar het memo Palmen.5 Op basis van de door PwC toegepaste zoekstrategie, is deze niet naar voren gekomen.
Twee van de vier transcripties (van 28 juni 2016 en 10 april 2017) zijn wel door PwC
betrokken in het onderzoek, doordat ze als onderdeel van een groter geheel (circa
700 pagina’s) besloten zaten in een van de onderzoeksbronnen, het digitale documentenmanagementsysteem
Digidoc, en daar vanuit de toegepaste zoektermen naar boven zijn gekomen. Deze informatie
heeft PwC echter als niet-relevant beoordeeld voor de onderzoeksvragen in het kader
van de reconstructie en tijdlijn van het memo Palmen, nu er geen informatie instond
die relevant was voor de onderzoeksvragen van PwC. Zoals vermeld in de brief van 1 juni
20236 geldt voor het PwC-onderzoek naar het memo Palmen dat PwC binnen een door PwC gekozen
selectie van periode en bronnen vrij heeft kunnen zoeken naar stukken die zij relevant
vonden voor het onderzoek.7 Daaronder bevond zich ook de mailbox van de voorzitter van het crisisteam CAF 11,
de toenmalige plaatsvervangend directeur-generaal Fiscale Zaken, waar de mail van
5 juni 2019 in zat.
Tot slot zijn er geen eigen gespreksverslagen vanuit de Belastingdienst/Toeslagen
aangetroffen die zien op de bijeenkomsten van 28 juni 2016, 10 april 2017 en 8 mei
2017. Wel is er op 15 mei 2017 een brief naar de advocate gestuurd naar aanleiding
van het gesprek van 10 april 2017 en 8 mei 2017 waarin de gemaakte afspraken worden
bevestigd.8 Ook in de correspondentie van 21 juni 2017, 6 juli 2017, 21 juli 2017 en 18 augustus
2017 tussen Belastingdienst/Toeslagen en de advocate wordt nog verwezen naar de gesprekken
van 10 april 2017 en 8 mei 2017.9 Deze documenten zijn allen eerder openbaar gemaakt.
Document
Openbaar
Vindplaats
Onderdeel POK
Verslag gesprek voormalig Staatssecretaris Snel en de advocate 11 juni 2019
Nog niet
Bijlage bij deze Kamerbrief
Nee
Bijlagen mail 5 juni 2019, transcripties van de gesprekken op:
(1) 28 juni 2016
(2) 10 april 2017
(3) 8 mei 2017 (deel 1)
(4) 8 mei 2017 (deel 2)
Vertrouwelijk verstrekt aan de Tweede Kamer
Vertrouwelijk gedeeld gelijktijdig met de Kamerbrief van 17 mei 2023
Nee
Bijlagen mail 5 juni 2019, gespreksverslagen:
(5) 16 juni 2016
(6) 24 juni 2016
Ja
Bijlage bij de Kamerbrief van 17 mei 2023
Nee
Brieven waarin verwezen wordt naar de gesprekken van 10 april en 8 mei 2017:
– Brief van 15 mei 2017 aan de advocate
Ja
– Informatiepunt KOT: 126-brief-bt-nav-gesprek-met-gemachtigde-2-gob-op-8-5-2017-1.pdf (rijksoverheid.nl)
Ja
– Correspondentie van 21 juni 2017, 6 juli 2017, 21 juli 2017 en 18 augustus 2017
tussen de advocate en Belastingdienst/Toeslagen
Ja
– Stuk 23 t/m 26 op Informatiepunt KOT: Informatiepunt Kinderopvangtoeslag.Rijksoverheid.nl
Ja
Bijlagen van mail A.10.70
In de brief van 1 juni 202310 is ingegaan op de toezegging aan de heer Omtzigt om uw Kamer te informeren over de
bijlagen van mail A.10.68 uit de Reconstructie en tijdlijn van het memo-Palmen van
PwC.11 Mail A.10.68 heeft 11 bijlagen, die grotendeels al eerder openbaar zijn gemaakt.
De twee bijlagen die niet eerder openbaar zijn gemaakt betreffen een intranetbericht
en een inventarislijst. Er is toegezegd dat van een van de bijlagen bij mail A.10.68,
namelijk mail A.10.70, de bijlagen worden gecontroleerd op niet eerder openbaar gemaakte
stukken. Mail A.10.70 heeft 19 bijlagen, die grotendeels eerder openbaar zijn gemaakt.
Vijf bijlagen zijn (gedeeltelijk) nog niet openbaar gemaakt. Het gaat om twee mails
die feitelijke informatie bevatten, twee conceptversies van een notitie en een document
met daarin enkele vragen vanuit de media over de CAF 11-casus. De aangetroffen bijlagen,
die nog niet openbaar zijn gemaakt, worden voor de volledigheid alsnog als bijlage
met deze Kamerbrief meegestuurd. In onderstaande tabel wordt per bijlage de vindplaats
aangegeven.
Nr.
Naam bijlage
Vindplaats
1
170314 Verslag MT dag 170314 CONCEPT (ALLEEN VOOR HET MT)
Bijlage bij de brief van 1 juni 2023.1
2
Algemene brief GP
Informatiepunt KOT.2
3
Bijlage brief burgers GP
Informatiepunt KOT.3
4
Brief burgers GP
Informatiepunt KOT.4
5
Brief XXX aan GP met verzendbewijs 21 juni 2017
Informatiepunt KOT.5
6
Correspondentie trail
Informatiepunt KOT.6
7
Mail aan XXX met twee memo’s
Bijlage van deze brief. De mail bevat twee Kamerbrieven als bijlage, nr. 8 en 9.
8
Reactie op rapport No «geen powerplay maar fair play»
Bijlage van nr. 7. Kamerstukken II 2019/20, 31 066, nr. 572.
9
Geen powerplay maar fairplay (16022018)
Bijlage van nr. 7. Kamerstukken II 2017/18, 31 066, nr. 396.
10
Mail van mij aan XXX dd 19 oktober en XXX reactie daarop.
Bijlage A.10.69 van het PwC-onderzoek. De reactie op de mail is nog niet eerder openbaar
gemaakt. Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.
11
Memo aan stas met zijn aantekeningen vwb excuses
Informatiepunt KOT.7
12
Notitie bij reactie aan Nationale ombudsman over onderzoek stoppen KOT_ 2014
Dit is een conceptversie van de reeds openbare memo van 31 oktober 2017.8 Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.
13
Notitie voor de Staatssecretaris 7 augustus 2017
Dit is een conceptversie van de reeds openbare nota van 9 augustus 2017.9 Deze treft u aan in de bijlage van deze brief.
14
Ondertekende brief XXX aan GP 21 juli 2017
Informatiepunt KOT.10
15
Reactie brief XXX 21 juni 2017
Informatiepunt KOT.11
16
Reactie brief XXX 21 september 2017
Bijlage A.10.27 van het PwC-onderzoek.
17
Reactie op brief XXX 21 september 2017
Zelfde stuk als nummer 15. Bijlage A.10.27 van het PwC-onderzoek.
18
Vragen media
Bijlage van deze brief.
19
Vragenformulier 22-10-2020
Kamerstukken II 2020/21, vraag 2020Z19469.
X Noot
1
Kamerstuk 35 510, nr. 132.
X Noot
2
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
3
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
4
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
5
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
6
stuk-026.pdf (rijksoverheid.nl).
X Noot
7
2017-09-08-dgbd-2017-181050-n-rapport-no-over-gastouderopvang-de-juridische-gevolgen-van-excuses-aan-burgerspdfpdf.pdf
(rijksoverheid.nl).
X Noot
8
09-2017-10-31-dgbd-2017-211076-reactie-aan-no-over-onderzoek-stoppen-kot-2014pdfpdf.pdf
(rijksoverheid.nl).
X Noot
9
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
10
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
X Noot
11
https://informatiepuntkinderopvangtoeslag.rijksoverheid.nl/publicaties/….
Openbaarmaking van aanvullende stukken
In de brieven van 21 december 2022 en 29 maart 2023 is toegezegd dat de stukken die
zijn aangeleverd in het kader van de parlementaire enquête fraudebeleid en dienstverlening
(PEFD) worden doorzocht 12 en dat daarbij nog niet eerder gepubliceerde documenten over de toeslagenaffaire
worden gepubliceerd op het Informatiepunt KOT.
Bij de selectie van deze documenten voor de PEFD is, vanwege een andere vordering,
breder gekeken dan naar documenten die zien op de toeslagenaffaire. Ook geldt dat
de informatievorderingen van de POK zich richtte op de ministeriële commissie Aanpak
Fraude en de opvolging van het rapport van de Nationale ombudsman «Geen powerplay
maar fair play». Er is bij de POK bovendien alleen informatie gevorderd die het niveau
van plaatsvervangend directeur-generaal of hoger heeft bereikt. Het onderzoek van
de PEFD is veel breder.13 Hierdoor zijn logischerwijs ook andere documenten die zien op toeslagen naar boven
gekomen. Het gaat om een zeer grote hoeveelheid informatie. Voor de PEFD is in beeld
gebracht hoeveel documenten er in totaal zijn en er bleken op de netwerkschrijven
van de Belastingdienst (inclusief Toeslagen) ca. 4 miljard documenten te staan verdeeld
over 9000 servers. Deze zeer grote hoeveelheid informatie is versnipperd en daarmee
lastig centraal doorzoekbaar.
Het is frustrerend dat er nog documenten gevonden worden die nog niet openbaar zijn.
Tegelijkertijd wil ik benadrukken dat er ook na deze zoekslag niet uitgesloten kan
worden dat er op een later moment documenten gevonden worden die niet eerder openbaar
zijn gemaakt. In een organisatie van dergelijke omvang als de Belastingdienst en Toeslagen
bestaat nu eenmaal een grote hoeveelheid documenten. Maar ook hier geldt hoe gerichter
de zoekvragen, hoe gerichter men kan zoeken naar een bepaald (relevant) stuk. En anderzijds
hoe breder en/of omvangrijker de zoekvraag, hoe meer documenten er gevonden worden.
De geleverde documenten met een relatie tot de kinderopvangtoeslagaffaire worden de
komende periode in twee batches gepubliceerd op het Informatiepunt KOT. Vanwege de
hoeveelheid aan documenten was het niet mogelijk deze inhoudelijk te beoordelen. Het
kan niet op voorhand worden uitgesloten dat er in de documenten gedeeltelijk nieuwe
informatie staat.
Vandaag wordt een eerste set van ca. 1000 stukken op het Informatiepunt KOT geplaatst.
Het anonimiseren van persoonsgegevens van deze hoeveelheid documenten is een enorme
inspanning en kost veel tijd. Inzet is dat de overige stukken kort na het zomerreces
op het Informatiepunt KOT worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Financiën, A. de Vries
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën