Brief regering : Uitkomsten burgerpanelonderzoek laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp
31 066 Belastingdienst
Nr. 1264
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARISSEN VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 5 juli 2023
Bijgevoegd vindt u de op 27 juni 2023 ontvangen eindrapportage van het burgerpanelonderzoek
naar de laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp. Dit betreft een kwalitatief
onderzoek waarbij in een besloten online platform vragen worden voorgelegd aan een
diverse groep burgers.
Het platform bestaat uit 175 burgers die graag meedenken over overheidscommunicatie
en aanverwante maatschappelijke vraagstukken. Deze leden geven waardevolle input,
maar kwetsbare doelgroepen, zoals laaggeletterden en mensen met weinig digitale vaardigheden,
zijn niet vertegenwoordigd.De resultaten zijn daarom indicatief en niet representatief
(89 respondenten) en om die reden niet te extrapoleren naar de gehele Nederlandse
bevolking. Ze geven echter wel een eerste inzicht in de wensen en voorkeuren voor
de vormgeving van de laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp.
In het panel zijn onder meer de volgende vragen gesteld:
• Wat vinden burgers belangrijk als het gaat om het zoeken/krijgen van (juridische)
fiscale hulp?
• Aan welke zaken hebben burgers behoefte en wat levert hen dit op?
• In hoeverre is het voor de respondenten belangrijk dat de rechtshulp onafhankelijk,
laagdrempelig, snel, deskundig, persoonlijk, doenlijk en rechtszeker is en er beslissingsbevoegdheid
is?
Aan het panel zijn, ten behoeve van de discussie, ook een aantal varianten voorgelegd
voor de vormgeving van laagdrempelige onafhankelijke fiscale rechtshulp.
Uit het onderzoek blijkt dat de respondenten uit het panel enthousiast zijn over een
laagdrempelige en bereikbare voorziening voor (rechts)hulp. Onafhankelijkheid van
de hulp vindt men met name van belang wanneer er een conflict is. Voor het oplossen
van problemen vindt men het vooral van belang dat er voldoende bevoegdheden zijn.
Er zijn verschillende concepten voorgelegd met vormen van hulpverlening waarbij onderscheid
gemaakt is naar eerstelijns en tweedelijnshulp. Voor de eerstelijnshulp ziet men graag
een loket dichtbij, bijvoorbeeld bij gemeenten waar men snel bij problemen op verschillende
domeinen geholpen wordt. Voor de tweedelijnshulp zijn de meningen verdeeld en is de
voorkeur (m.n. voor wat betreft de onafhankelijkheid en afstand tot hulp) afhankelijk
van het soort problematiek.
De deelnemers aan het panel maken zich zorgen over de haalbaarheid. Is er voldoende
budget en werken er bij de Belastingdienst en Dienst Toeslagen genoeg kundige mensen
om deze hulp te bieden. Ook waarschuwt het panel dat het toevoegen van loketten het
landschap nog ingewikkelder kan maken.
In de opdracht van de kwartiermaker voor de belangenbehartiger belastingplichtigen
en toeslaggerechtigden is meegegeven dat deze de uitkomsten van dit onderzoek meeneemt.
Voor de uitkomsten die betrekking hebben op de vormgeving van de overheidsloketten
gaan we in gesprek met andere partijen zoals het programma Werken aan de Uitvoering,
de Belastingdienst en Dienst Toeslagen om te bezien welke elementen zij mee kunnen
nemen in de huidige of in ontwikkeling zijnde dienstverlening.
Erop vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
De Staatssecretaris van Financiën,
A. de Vries
Indieners
-
Indiener
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën -
Medeindiener
A. de Vries, staatssecretaris van Financiën
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.