Brief regering : Inwerkingtreding wetsvoorstel van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen
35 603 Wijziging van de Tijdelijke wet Groningen in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen
Nr. 89
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 30 juni 2023
Op 1 juli treedt de Wet van 19 april 2023 tot wijziging van de Tijdelijke wet Groningen
in verband met de versterking van gebouwen in de provincie Groningen (Stb. 2023, nr. 164) (wet versterken) (Kamerstuk 35 603) in werking. Het kabinet heeft in 2018 besloten om de gaswinning af te bouwen en
om de afhandeling van schade en de versterking volledig in publieke handen te nemen.
De mogelijkheid voor publieke afhandeling van het schadeherstel is geregeld in de
Tijdelijke wet Groningen (TwG) (Kamerstuk 35 250). Met de wet versterken wordt ook de versterkingsoperatie definitief publiekrechtelijk
vastgelegd.
De wet versterken regelt de hoofdlijnen van de versterkingsprocedure, de stappen die
de eigenaar van het gebouw doorloopt in het versterkingstraject en de rollen die de
betrokken partijen uitvoeren. Eigenaren en bewoners komen meer centraal te staan in
de versterkingsoperatie. Zij hebben controle over wat er wel of niet met hun gebouw
gebeurt. De wet versterken beschrijft een navolgbaar en transparant versterkingsproces
waarbij is ingezet op stroomlijning en versnelling van de versterking van onveilige
gebouwen in Groningen. Er is ingezet op samenhang – waar mogelijk en nodig – met schadeherstel
zodat de eigenaar, die met zowel schade als versterken te maken heeft, voor een gecombineerde
aanpak kan kiezen. De wet geeft eigenaren de keuze om de uitvoering van de versterkingsmaatregelen
in eigen beheer te nemen. In alle gevallen biedt de Nationaal Coördinator Groningen
(NCG) begeleiding en uitleg tijdens het traject. De wet biedt daarnaast bestuursrechtelijke
rechtsbescherming aan de eigenaren en een vergoeding van eventuele kosten die daartoe
worden gemaakt. Daarnaast bevat de wet de grondslag voor de heffing om de kosten voor
de versterking op NAM te verhalen.
Vanaf 1 juli gaat NCG met deze wet werken. NCG werkt al in de geest van de wet. Als
wet- of regelgeving anders uitpakt dan bedoeld, dan mag de wet voor bewoners geen
belemmering zijn. NCG gebruikt de input van bewoners bij de verdere implementatie
van de wet en het opvangen van eventuele knelpunten. Mochten er problemen optreden,
dan heeft NCG ruimte om met pragmatische oplossingen de gevolgen in het belang van
de bewoners op te vangen.
Op het gebied van de schadeafhandeling regelt deze wet dat het bewijsvermoeden ook
afzonderlijk geldt voor de gasopslag Grijpskerk. Ook krijgt het Instituut Mijnbouwschade
Groningen (IMG) met de inwerkingtreding van deze wet definitief een ruimere bevoegdheid
voor duurzaam schadeherstel. Op basis van de regeling voor duurzaam schadeherstel
kunnen onderliggende gebreken (zoals een verzwakte fundering) die bijdragen aan het
terugkeren of verergeren van bevingsschade worden verholpen. Het IMG start deze zomer
in pilotvorm met 300 woningen en heeft daarvoor op 27 juni jl. zijn werkwijze bekendgemaakt.1
Ik zal u in het najaar informeren over het verloop van de implementatie van het wetsvoorstel.
De Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat,
J.A. Vijlbrief
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
J.A. Vijlbrief, staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat