Brief regering : Voortgangsrapportage beleidsprogramma circulair textiel 2023
32 852 Grondstoffenvoorzieningszekerheid
Nr. 251
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2023
In april 2020 ontving uw Kamer het beleidsprogramma circulair textiel 2020–2025 (Kamerstuk
32 852, nr. 116). Hierin staan de doelen opgenomen die in 2050 tot een circulaire textielketen moeten
leiden. Hierbij ontvangt u in de bijlage, mede namens de Minister voor Buitenlandse
Handel en Ontwikkelingssamenwerking, de derde voortgangsrapportage van het circulair
textielbeleid. Deze bevat de stand van zaken van het textielbeleid en gaat in op relevante
toezeggingen en moties.1 In deze brief licht ik de belangrijkste ontwikkelingen eruit en kijk ik vooruit.
Ontwikkelingen op het textielbeleid
Het afgelopen jaar is de inzet op circulair textiel onverminderd sterk geweest. Met
de Denim Deal zijn mooie resultaten behaald, dankzij stappen die de aangesloten partijen
uit de hele denimketen hebben gezet. De wetgeving voor de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid
textiel (UPV textiel) treedt bijna in werking. En winkelend publiek in Utrecht en
Leiden heeft kennis kunnen maken met tweedehands kleding dankzij de Preloved Fashion Fair. Het kabinet zet naast nationaal beleid ook in op Europees beleid voor circulair textiel
en dringt daarbij aan op ambitie. Zo bracht de Europese Commissie verschillende voorstellen
uit die ook voor textiel zullen gaan gelden. Bijvoorbeeld de Ecodesign voor Duurzame
Producten kaderverordening, waardoor duurzame ontwerpeisen aan textiel kunnen worden
gesteld. Ook biedt het voorstel de mogelijkheid om een verbod op vernietiging van
onverkochte voorraden in te voeren en een productpaspoort verplicht te stellen. Het
Groene Claims voorstel gaat misleidende en slecht onderbouwde expliciete milieuclaims
tegen. En ook het EU-voorstel over het bevorderen van reparatie zal voor textiel gaan
gelden.
De afgelopen maanden heeft Nederland tijdens de onderhandelingen over de Ecodesign
kaderverordening steeds gepleit voor een verbod op vernietiging van onverkocht textiel.
In de gemeenschappelijke positie van de lidstaten is nu dan ook een verbod op vernietiging
van onverkochte kleding en kledingaccessoires opgenomen.2 Het kabinet blijft gedurende de onderhandelingen met het Europees Parlement en de
Europese Commissie inzetten op een hoog ambitieniveau.
Hieronder ga ik in op een paar belangrijke zaken die in de voortgangsrapportage terugkomen.
Uitgebreide producentenverantwoordelijkheid textiel
Per 1 juli 2023 treedt de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV) textiel
in werking.3 Dit is een belangrijke stap richting een circulaire textielketen en een grote mijlpaal.
Tegelijkertijd zal het kabinet ook aandacht hebben voor mogelijke verbeteringen en
uitbreidingen van de UPV textiel, mede naar aanleiding van de motie van de leden Hammelburg
en Hagen (beiden D66).4 Zo heb ik een studie uitgezet om meer zicht te krijgen op de schoenenketen en een
eerste inschatting te kunnen maken of schoenen op termijn kunnen worden toegevoegd
als productgroep aan de UPV textiel. Voor het einde van het jaar verwacht ik u hierover
te kunnen informeren. Ook gaat het kabinet bij de evaluatie van de UPV textiel, die
uiterlijk vijf jaar na inwerkingtreding wordt uitgevoerd, kijken of er voldoende gedifferentieerde
tarieven worden gehanteerd, waarbij rekening wordt gehouden met circulariteit zoals
repareerbaarheid en recyclebaarheid. Zo worden bedrijven aangemoedigd om hun textielproducten
circulair en duurzaam te produceren.
Resultaten van de monitor op beleidsdoelstellingen circulair textiel
Zoals elk jaar informeer ik u over de doelen uit het beleidsprogramma. Dit jaar is
over 2021 gemeten. In de bijlage vindt u een overzicht van de voortgang op het behalen
van de doelen. Het aandeel duurzaam en gerecycled materiaal in nieuwe producten ligt
precies op schema, terwijl het aandeel textiel dat in Nederland wordt hergebruikt
helaas nog ver achterblijft. Het verlagen van de milieu-impact van de textielsector
ligt ver voor op schema, maar het overgrote deel van deze daling is te verklaren door
een krimp van consumptie door de lockdowns die ook in 2021 nog veel invloed hadden
op het leven en (koop-)gedrag van Nederlanders. Het is daarom op dit moment nog lastig
te zeggen of dit blijvende trends zijn of dat de consumptieniveaus van voor de pandemie
zullen terugkeren. Vanzelfsprekend blijft het textielbeleid gericht op een daling
van de milieu-impact.
Vooruitblik
Er is de afgelopen jaren veel gebeurd op het terrein van circulair textiel. Niet alleen
op beleidsmatig niveau – bijvoorbeeld met de invoering van de UPV voor textiel en
de Europese Textielstrategie – maar ook in de samenleving met circulaire initiatieven
en toegenomen bewustwording van de milieu-impact van kleding. Tegelijkertijd zien
we nog steeds een hoge mate van consumptie, productie en milieu-impact in de textielketen.
Het werk is daarom niet af. De komende jaren zet ik daarom nog steeds in op verduurzaming
van de textielketen. Ik wil in 2024 een vervolg op het beleidsprogramma uitbrengen,
waarin verminderen van consumptie en productie een belangrijk aandachtspunt is. Via
een participatietraject nemen we daarbij de zorgen en ideeën van burgers mee in de
vorming van het beleid. Op Europees niveau blijf ik pleiten voor ambitieus beleid
voor zowel de Ecodesign voor duurzame producten kaderverordening als de groene claims
voorstel. Ook kijk ik uit naar de verandering die de invoering van de UPV textiel
teweeg gaat brengen in de textielsector.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat