Brief regering : Publicatie Onderzoeksrapport Effectieve gedragsinterventies voor stimulering van duurzame bezorgkeuzes
30 196 Duurzame ontwikkeling en beleid
32 813
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 813
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 26 juni 2023
De e-commercesector groeit en daarmee neemt ook het aantal vervoersbewegingen van
pakketbezorgers toe. Conform toezegging1 aan het lid Van der Graaf tijdens de begrotingsbehandeling IenW op 30 november 2022
heb ik in samenwerking met de brancheorganisatie Thuiswinkel.org en Topsector Logistiek
een onderzoek laten uitvoeren naar de bijdrage die online consumenten kunnen leveren
aan de verduurzaming van de e-commercesector door te kiezen voor een bezorgoptie met
een zo laag mogelijke CO2-uitstoot. In het onderzoek is door middel van een praktijktest nagegaan hoe webshops
hun klanten kunnen stimuleren om te kiezen voor de als meest duurzaam aangemerkte
bezorgoptie. Bijgaand stuur ik u het onderzoeksrapport met de titel «Effectieve gedragsinterventies
voor stimulering van duurzame bezorgkeuzes.»
De e-commercesector heeft de ambitie om in 2025 de CO2-uitstoot sterk terug te dringen en werkt hard aan bezorging met zo weinig mogelijk
uitstoot. Dit is onderdeel van een grotere missie van de sector om – uiteindelijk
– te komen tot circulaire e-commerce. Daarin wordt niet alleen ingezet op emissies
maar ook op verpakkingsmaterialen, retourzendingen en het bewegen van consumenten
tot het doen van duurzamere inkopen. Als onderdeel van deze transitie is Thuiswinkel.org
momenteel bezig met het inrichten van een proces voor de introductie van herbruikbare
verpakkingen, een proactieve ketenaanpak om te komen tot grip op en reductie van CO2-uitstoot van online bestellingen en onderzoekt het de bijdrage die consumenten kunnen
leveren aan duurzamere e-commerce. Het bijgaande onderzoek kijkt naar de bijdrage
van de consument aan het terugdringen van de CO2-uitstoot van pakketbezorging via de keuze voor een bepaalde bezorgoptie.
In het onderzoek zijn tijdens het bestelproces elf verschillende gedragsinterventies
getest onder een representatieve groep van ruim 35.000 klanten van vier Nederlandse
webshops. Door het grote aantal waarnemingen kon met een statistische analyse worden
vastgesteld hoe het gedrag van de consument effectief kan worden beïnvloed om te kiezen
voor de meest duurzame bezorgoptie. In 2021 is hier al experimenteel onderzoek naar
gedaan, maar dit is de eerste keer dat gedragsinterventies live en op zo grote schaal
getest zijn bij bestaande webshops.
Uit de resultaten blijkt dat webshopklanten met relatief eenvoudige interventies op
de check-out pagina kunnen worden aangezet om een duurzame bezorgoptie te kiezen.
Het standaard aanvinken van de duurzaamste bezorgoptie in combinatie met een duurzaamheidslogo
of tekst leidt tot ruim twee keer zoveel duurzame bezorgkeuzes als in de controleconditie.
Dit betekent dat het nudgen van consumenten richting de keuze met de laagste CO2-uitstoot daadwerkelijk substantiële duurzaamheidswinst oplevert. Thuiswinkel.org
zal de resultaten gebruiken om deze kans samen met webwinkels en pakketvervoerders
te benutten. Zo ontwikkelt de brancheorganisatie een duurzaamheidsstandaard voor webshops
waarin deze uitkomsten meegenomen worden.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat