Brief regering : Verslag van de formele Telecomraad van 2 juni 2023 in Luxemburg
21 501-33 Raad voor Vervoer, Telecommunicatie en Energie
Nr. 1029
BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN DE STAATSSECRETARIS VAN
BINNENLANDSE ZAKEN EN KONINKRIJKSRELATIES
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 juni 2023
Hierbij bieden wij u het verslag aan van de formele Telecomraad van 2 juni 2023 in
Luxemburg. Daarnaast ontvangt u in de bijlagen de reactie van Nederland op de consultatie
van de Europese Commissie over toekomstige elektronische connectiviteit en digitale
infrastructuur.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
De Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
A.C. Van Huffelen
Verslag formele Telecomraad 2 juni 2023
Gigabit Infrastructure Act
Voortgangsrapportage
Tijdens de Telecomraad heeft de Raad kennisgenomen van de voortgangsrapportage over
het voorstel voor de verordening gigabit infrastructuur. Eurocommissaris Breton benadrukte
in zijn inleiding dat dit voorstel van groot belang is voor het behalen van de connectiviteitsdoelen
uit het Digitaal Decennium.
Nederland verwelkomde de verordening gigabit infrastructuur. Het verbeteren van de
digitale connectiviteit is essentieel voor het concurrentievermogen van de EU. Nederland
heeft daarbij wel aandacht gevraagd voor de proportionaliteit van de voorgestelde
maatregelen en de impact op bestaande nationale systemen en procedures. In het bijzonder
heeft Nederland aangegeven dat de administratieve lasten voor bedrijven en nationale
en lokale overheden beperkt moeten worden en dat in het voorstel rekening moet worden
gehouden met verschillende nationale systemen voor vergunningverlening.
Meerdere lidstaten deelden deze aandachtspunten en gaven aan dat nationale systemen
en procedures behouden moeten blijven als deze effectief blijken te zijn. Sommige
lidstaten gaven aan dat automatische vergunningverlening niet wenselijk is en dat
door de implementatie van de GIA geen onredelijke lasten aan de lidstaten moeten worden
opgelegd. In dit kader pleitten meerdere lidstaten voor een langere overgangsperiode.
Interoperable Europe Act
Voortgangsrapportage
Het Zweedse voorzitterschap presenteerde de voortgangsrapportage over de verordening
Interoperabel Europa en gaf aan dat er de afgelopen maanden veel voortgang is geboekt
in de onderhandelingen. De verordening is door de Europese Commissie voorgesteld om
de interoperabiliteit tussen digitale overheidsdiensten van verschillende lidstaten
te vergroten. De Commissie wees erop dat er nog de nodige stappen nodig zijn op het
gebied van grensoverschrijdende dienstverlening tussen lidstaten, onderstreepte het
belang van deze wetgeving en riep op tot spoedige afronding.
Nederland gaf aan de doelstellingen van de verordening te steunen. Net als een aantal
andere lidstaten riep Nederland het Zweedse voorzitterschap op tot een snelle afronding
van de onderhandelingen over het voorstel. Nederland heeft daarbij verder aandacht
gevraagd voor het doorzoeken van interoperabiliteitsoplossingen (herbruikbare oplossingen,
standaarden en documentatie), die gemakkelijker vindbaar moeten worden door deze te
categoriseren via een nieuw in te stellen centraal publieke dienstenregister. In het
huidige voorstel zijn deze oplossingen namelijk nog ongeordend.
Lidstaten verwelkomden de voortgangsrapportage en noemden de voorgestelde verordening
als een belangrijke stap in het kader van het Digitaal Decennium. Het belang van interoperabiliteit
voor grensoverschrijdende dienstverlening is voor veel lidstaten evident. Tegelijkertijd
benoemden lidstaten ook het belang van proportionaliteit en het beperken van bindende
interoperabiliteitseisen tot grensoverschrijdende diensten. Ook riepen meerdere lidstaten
op tot het beperken van de administratieve en financiële lasten voor met name regionale
en lokale overheden.
Cyber Resilience Act
Voortgangsrapportage
Het Zweedse voorzitterschap presenteerde de voortgangsrapportage over het voorstel
voor een verordening voor horziontale veiligheidseisen voor digitale producten. Het
voorzitterschap gaf aan tot het einde van haar mandaat zoveel mogelijk voortgang te
willen boeken in de Raadsonderhandelingen.
Nederland onderschrijft het belang van horizontale wetgeving die de cyberveiligheid
van producten regelt omdat dit een voorwaarde is voor een weerbare en veilige digitale
economie. In de Raad heeft Nederland in het bijzonder aandacht gevraagd voor twee
punten. Ten eerste het behoud van een betrouwbare en goed uitvoerbare conformiteitstoets
door derde partijen voor meer gevoelige producten. Daarbij heeft Nederland het belang
benadrukt van waarborgen als een impact
assessment, certificatieschema, consultatie van het bedrijfsleven en voldoende tijd voor implementatie.
Ten tweede heeft Nederland het belang benoemd van rapportageverplichtingen op basis
van centrale nationale systemen, zodat de Computer Security Incident Response Teams (CSIRT’s) van alle lidstaten goed zijn aangesloten en toegang hebben tot alle relevante
informatie.
Veel lidstaten steunden het voorstel voor de Cyber Resilience Act (CRA) en spraken net als Nederland de hoop uit dat het Zweedse voorzitterschap nog
tijdens haar termijn tot een algemene oriëntatie komt. Meerdere lidstaten wezen erop
dat de CRA een kans biedt om internationale normen voor de cyberveiligheid van producten
en waardeketens vast te leggen. Dit punt werd ook gemaakt door Eurocommissaris Breton,
die daarbij aangaf dat een geharmoniseerde aanpak op EU-niveau, het versterken van
de Europese interne markt en het concurrentievermogen cruciaal zijn in de huidige
geopolitieke situatie. Meerdere lidstaten noemden ook een evenwichtige verdeling van
administratieve lasten en proportionaliteit van maatregelen als aandachstpunten.
Toekomst van de connectiviteitssector
Beleidsdebat
Tijdens de Raad is een beleidsdebat gevoerd over de toekomst van de connectiviteitssector
in de EU. Dit debat was gerelateerd aan de door de Europese Commissie opgezette consultatie
over toekomstige elektronische connectiviteit en digitale infrastructuur. Deze consultatie
sloot op 19 mei jl. U vindt de Nederlandse reactie op de consultatie bijgevoegd bij
dit verslag.
Nederland gaf aan dat het de connectiviteitsdoelstellingen die zijn vastgelegd in
het Digitaal Decennium volledig ondersteunt. In het bijzonder onderschreef Nederland
daarbij het doel dat alle huishoudens in Europa in 2030 een mobiele aansluiting hebben
op basis van 5G en een vaste aansluiting van minimaal 1 gigabit per seconde. Nederland
gaf aan dat het op basis van feiten niet het beeld herkent dat Europese telecombedrijven
onvoldoende kunnen investeren of dat bestaande instrumenten onvoldoende zouden zijn
om regionale investeringsgaten te dichten. Daarbij benadrukte Nederland dat het kritisch
is ten aanzien van eerdere beleidsdiscussies die nu opnieuw dreigen te worden gevoerd.
Dit betreft discussies over een grotere rol van de Commissie bij spectrumuitgifte
en het toestaan van een internettolheffing door telecombedrijven. Nederland heeft
daarom in de Raad gepleit voor een op feiten gebaseerde benadering, waarbij uitsluitend
maatregelen worden voorgesteld die nodig en geschikt zijn om daadwerkelijke problemen
met connectiviteit op te lossen. Daarbij dienen de belangen van Europese eindgebruikers
zoals consumenten centraal te staan en dient de netneutraliteit niet aangetast te
worden.
Lidstaten spraken hun steun uit voor de EU-doelstellingen voor 5G en glasvezel in
2030. Enkele lidstaten gaven aan dat investeringen in digitale connectiviteit proprotioneel
verdeeld moeten worden en dat ook intensieve gebruikers van connectiviteitsnetwerken
hieraan zouden moeten bijdragen. Een brede groep lidstaten uitte echter net als Nederland
zorgen over beleidsrichtingen als het mogelijk toestaan van een internettolheffing
door telecombedrijven. Hierbij werd aangevoerd dat een dergelijke heffing nadelige
gevolgen kan hebben voor de Europese digitale transitie, innovatie kan remmen, netneutraliteit
in gevaar kan brengen en belangen van Europese consumenten en bedrijven kan schaden
door onder meer hogere abonnementskosten en een lagere kwaliteit van internet. Meerdere
lidstaten wezen daarbij op adviezen van consumentenorganisaties en BEREC, de Europese
koepelorganisatie van telecommarkt-toezichthouders. Een brede groep lidstaten merkte
ook op dat er momenteel geen sprake is van marktfalen en dat eventuele voorstellen
van de Europese Commissie op dit terrein vooraf moeten worden gegaan door een grondige
impact assessment.
Diversenpunt lopende wetgevingsonderhandelingen: Dataverordening, raamwerk voor een
Europese digitale identiteit en ePrivacy-verordening
Het voorzitterschap informeerde de Raad over de onderhandelingen over de Dataverordening,
het raamwerk voor een Europese digitale identiteit en de ePrivacy-verordening. Deze
onderhandelingen bevinden zich allen in de triloogfase. Het voorzitterschap gaf aan
dat er de afgelopen maanden met name voortgang is geboekt in de triloogonderhandelingen
over de Dataverordening en het raamwerk voor een Europese digitale identiteit. In
de onderhandelingen over de ePrivacy-verordening liggen de mandaten van de wetgevers
ver uit elkaar, al is er het afgelopen jaar wel enige voortgang geboekt op meer specifieke,
technische punten.
De zorgen van uw Kamer met betrekking tot het voorstel voor een raamwerk voor een
Europese digitale identiteit, onder meer besproken tijdens het interpellatiedebat,
vormen ook in de triloogfase de kern van het Nederlandse standpunt. Nederland heeft
deze aandachstpunten tijdens de Raad nogmaals benoemd en in het bijzonder het belang
benadrukt van een expliciet verhandelverbod van gegevens die in de toekomst via wallets
kunnen worden uitgewisseld. Enkele lidstaten gaven aan meerwaarde te zien in een raamwerk
voor een Europese digitale identiteit en spraken de hoop uit op een snelle afronding
van de onderhandelingen.
Onder het diversenpunt over de ePrivacy-verordening heeft Nederland, indachtig de
moties van de leden Dekker-Abdulaziz en Kathmann1, ervoor gepleit om op Europees niveau alsnog met een oplossing voor het cookievraagstuk
te komen. Voor Nederland is het van belang dat het voor burgers mogelijk is om in
één keer aan te geven waarmee zij akkoord gaan en waarmee niet, zodat dit niet langer
per website hoeft te worden aangegeven. Vanwege de beperkte voortgang in de onderhandelingen
over de ePrivacy-verordening kijkt Nederland ook naar alternatieve oplossingen. In
dat kader verwelkomt Nederland het initiatief van Eurocommissaris Reynders om te kijken
naar vrijwillige opties die het voor eindgebruikers makkelijker moeten maken om cookies
te weigeren en om alternatieven te vinden voor op tracking gebaseerde advertenties.
Diversenpunt 5G-veiligheid
De Europese Commissie kondigde aan binnen afzienbare tijd een rapport te publiceren
over de EU-toolbox voor 5G-veiligheid. In het rapport zal de Commissie ingaan op vooruitgang
die is geboekt in lidstaten maar ook op risico’s rond hoog-risico aanbieders. De Commissie
benadrukte het belang van EU-coördinatie in de huidige geopolitieke context. Een enkele
lidstaat wees erop dat de EU concreter moet optreden en meer veilige netwerken zou
moeten financieren, ook buiten de EU.
Diversenpunt internationale initiatieven over digitalisering
De Europese Commissie gaf een update over de voortgang van internationale initiatieven
in het digitale domein, met een focus op de EU-VS Trade & Technology Council (TTC)
en Digitale Partnerschappen. De Commissie gaf daarbij aan dat tijdens de vierde TTC-bijeenkomst
in Zweden op 31 mei jl. onder meer is gesproken over nieuwe technologieën, standaardisering,
digitale connectiviteit en waardeketens voor halfgeleiders.2 Daarnaast gaf de Commissie aan dat de eerste TTC-bijeenkomst tussen de EU en India
op 16 mei jl. positief is verlopen. De EU en India hebben afgesproken verder samen
te werken op onder meer het gebied van kwantum-computing, betrouwbare AI, halfgeleiders
en digitale vaardigheden.3 Tot slot stond de Commissie kort stil bij de Digitale Partnerschappen met Japan,
Singapore en Zuid-Korea. In juni en juli vinden er in het kader van deze partnerschappen
besprekingen plaats tussen de Europese Commissie en deze drie landen. Enkele lidstaten
benadrukten het belang van strategische samenwerking met derde landen.
Diversenpunt conferentie over duurzame AI en AI voor duurzaamheid
Het Zweedse voorzitterschap gaf een terugkoppeling van de conferentie over duurzame
AI en AI voor duurzaamheid die op 2 en 3 mei jl. plaatsvond in Göteborg. De conferentie
bestond uit vier sessies, over 1) hoe we duurzame AI kunnen garanderen, 2) duurzame
AI-ecosystemen, 3) de rol van AI in de digitale en groene transities en 4) het perspectief
van de burger in de ontwikkelingen rondom AI.
Diversenpunt generatieve AI
Door een lidstaat was een diversenpunt aangevraagd voor een gedachtewisseling over
hoe lidstaten omgaan met generatieve AI, in het licht van alle snelle ontwikkelingen
op dit gebied. Lidstaten boden een overzicht van instrumenten die zij gebruiken om
innovatie in AI te stimuleren, het mkb te ondersteunen en vaardigheden en bewustzijn
rondom AI te vergroten. Lidstaten gaven aan dat onder meer ethiek, transparantie en
cyberveiligheid aandachtspunten zijn. In diverse landen zijn handleidingen in de maak
voor het bedrijfsleven en overheden.
Indachtig de motie van het lid Leijten4 hecht het kabinet eraan richting uw Kamer te benoemen dat tijdens de onderhandelingen
over de AI-verordening er actief op wordt ingezet dat in de AI-verordening duidelijk
wordt opgenomen dat een genomen besluit altijd begrijpelijk kenbaar wordt gemaakt.
Nederland bestudeert in dit kader het voorstel van het Europees Parlement voor een
notitificatieplicht.
Diversenpunt Internationale Telecommunicatie Unie
Een drietal lidstaten had een diversenpunt aangevraagd over het opzetten van een coördinatiemechanisme
binnen de EU voor het versterken van de relaties tussen de Internationale Telecommunicatie
Unie (ITU) en de EU. Dit zou moeten leiden tot meer slagkracht van de EU binnen de
ITU. Enkele lidstaten steunden dit idee, terwijl er ook lidstaten waren die aangaven
dat het zinvoller is om vanuit de bestaande structuren als de Europese Conferentie
voor Post en Telecommunicatie de EU-coördinatie te versterken. Deze lidstaten betoogden
ook dat het van belang is om te investeren in presentie in technische werkgroepen
onder de ITU.
Diversenpunt index van de Digitale Economie en Samenleving
Een lidstaat had een diversenpunt aangevraagd over de index van de Digitale Economie
en Samenleving (DESI). Deze lidstaat stelde dat de DESI een belangrijke rol speelt
in de vorming van beleid en uitvoering van acties op het gebied van digitalisering.
Om de DESI zoveel mogelijk te laten aansluiten bij de huidige uitdagingen op het gebied
van digitalisering stelde deze lidstaat een herziening van de indicatoren en methodologie
van de DESI voor. Het pleidooi voor een meer dynamisch proces en herijking van de
DESI kreeg steun van meerdere lidstaten.
Diversenpunt voorzitterschapsprogramma juli-december 2023
De Spaanse delegatie heeft de Raad tot slot geïnformeerd over de belangrijkste prioriteiten
voor de Telecomraad tijdens hun voorzitterschap van de Raad in de tweede helft van
2023. Het Spaanse voorzitterschap zal zich met name inzetten voor het afronden van
de lopende triloogonderhandelingen over de AI-verordening en Dataverordening (indien
deze nog niet wordt afgerond onder het Zweedse voorzitterschap) en de onderhandelingen
in de Raad over de CRA, de verordening gigabit infrastrucuur en de verordening voor
een Interoperabel Europa. Daarbij gaf Spanje aan dat de AI-verordening een historische
kans is voor Europa om een voortrekkersrol te spelen in de ontwikkeling en regulering
van AI. Daarnaast zal Spanje zich tijdens haar voorzitterschap inzetten voor het opzetten
van nieuwe partnerschappen tussen de EU en Latijns-Amerika.
Nederland kan zich vinden in de prioriteiten van het aankomende Spaanse voorzitterschap
en onderschrijft het belang van het afronden van de triloogonderhandelingen over de
AI-verordening en Dataverordening. De recente ontwikkelingen hebben aangetoond dat
kaders voor AI, waarin de AI-verordening voorziet, hard nodig zijn om de ontwikkeling
van verantwoorde AI-systemen vorm te geven. Ook is het van belang er spoedig een akkoord
wordt bereikt over de Dataverordening, zodat de data-economie wordt gestimuleerd,
de keuzevrijheid en concurrentie in de Europese markt voor clouddiensten wordt vergroot
en gebruikers van producten en diensten meer controle over hun data krijgen. Nederland
vindt het daarnaast van belang dat er onder het Spaanse voorzitterschap voortgang
wordt geboekt in de onderhandelingen over de ePrivacy-verordening.
Indieners
-
Indiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Medeindiener
A.C. van Huffelen, staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.