Brief regering : Beleidsreactie op inspectierapporten over de forensische zorg
33 628 Forensische zorg
24 587
Justitiële Inrichtingen
Nr. 99
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR RECHTSBESCHERMING
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 juni 2023
Op 21 juni 2022 ontvluchtten twee tbs-gestelden uit Forensisch Psychiatrisch Centrum
(FPC) Pompestichting in Nijmegen. Een handlanger maakte met een slijpwerktuig een
opening in het hek dat rondom de kliniek staat. De twee tbs-gestelden zijn door deze
opening gekropen en reden met de handlanger weg in een klaarstaande auto. Een ontvluchting
uit een FPC met hulp van buitenaf is uitzonderlijk. De twee tbs-gestelden zijn inmiddels
aangehouden. De handlanger is veroordeeld voor hulp bij een ontvluchting. Geen van
de twee tbs-gestelden wordt op dit moment verdacht van het plegen van nieuwe strafbare
feiten in Nederland. De Inspectie Justitie en Veiligheid (hierna: de Inspectie) heeft
een onderzoek uitgevoerd naar deze ontvluchting1.
De Inspectie heeft daarnaast een rapport gepubliceerd over het functioneren van de
vier Penitentiair Psychiatrische Centra (PPC’s). Ik heb dat rapport op 17 mei 2023
aan uw Kamer gestuurd.2 Gedetineerden met een psychiatrische stoornis en wiens zorgvraag groter is dan de
zorgmogelijkheden binnen reguliere detentie, verblijven in een PPC. Vier locaties
bieden deze zorg aan: Justitieel Centrum Zaanstad, Penitentiaire Inrichting (hierna:
PI) Haaglanden, PI Vught en PI Zwolle. In deze brief geef ik mijn beleidsreactie op
beide rapporten.
1. Ontvluchting FPC Pompestichting
In een FPC verblijven mensen aan wie tbs met dwangverpleging is opgelegd. Zij zijn
veroordeeld voor het plegen van een tbs-waardig delict waarbij zij (gedeeltelijk)
ontoerekeningsvatbaar zijn verklaard. FPC’s hebben het hoogste beveiligingsniveau
dat we kennen in de forensische zorg. Dit is noodzakelijk voor de veiligheid van de
maatschappij en in de kliniek. Dat twee tbs-gestelden ontvluchten uit zo’n hoogbeveiligde
kliniek is voor mij dan ook onaanvaardbaar. Het is daarom goed dat de Inspectie hier
een grondig onderzoek naar uit heeft gevoerd en aanbevelingen heeft gedaan waarmee
we de forensische zorgverlening kunnen verbeteren. Ik neem de aanbevelingen dan ook
over en stel daarbij externe deskundigen aan om de verbeteringen te monitoren.
1.1 Eindoordeel Inspectie ontvluchting FPC Pompestichting
De Inspectie concludeert dat FPC Pompestichting onvoldoende scherp op de veiligheid
is geweest. Uit niets is gebleken dat de informatie uit de
voorgeschiedenis van de twee tbs-gestelden heeft geleid tot beperkingen aan hun contacten
met de buitenwereld of in het toekennen van vrijheden binnen de kliniek. Daarbij houdt
de kliniek volgens de Inspectie onvoldoende zicht op het contact dat tbs-gestelden
met hun netwerk onderhouden en is er onvoldoende zicht op tbs-gestelden met terreinverlof.
Op de plek waar de twee tbs-gestelden ontvluchtten ontbrak het op dat moment aan een
dubbele beveiligde ring. De Inspectie concludeert verder dat de crisisstructuur van
FPC Pompestichting goed functioneert. Tot slot geeft de Inspectie aan dat FPC Pompestichting
te weinig heeft geleerd van de ontvluchtingen in 2017 en 2019.
De Inspectie doet de volgende aanbevelingen:
A. Aanbeveling aan DJI en FPC Pompestichting
Ga met elkaar in gesprek en maak afspraken over hoe FPC Pompestichting de scherpte
op de veiligheid gaat verbeteren.
Zorg ervoor dat op het moment dat er niet aan eisen wordt voldaan er afspraken worden
gemaakt over wat er nodig is om wel aan de eisen te voldoen. Kijk daarbij of er tijdelijke
dan wel compenserende maatregelen nodig zijn om risico’s te beperken.
B. Aanbeveling aan FPC Pompestichting
Zorg dat de veiligheid centraal komt te staan binnen de organisatie. En zorg hierbij
dat forensische scherpte een meer prominente rol krijgt binnen de organisatie. Faciliteer
medewerkers hierin door minimaal te zorgen voor:
− duidelijke werkinstructies op alle kritische processen;
− toerusting van medewerkers voor de uitvoering van deze processen;
− sturing op de uitvoering van de werkinstructies en de processen.
C. Aanbeveling aan DJI
Ga monitoren hoe FPC Pompestichting de scherpte op de veiligheid verbetert.
1.2 Beleidsreactie
Ik sta voor een sector waarin kwalitatief hoogwaardige zorg wordt geleverd met als
doel de veiligheid van de maatschappij en het werken aan herstel van tbs-gestelden.3 Zoals ik in mijn brief aan uw Kamer van 9 juni 2022 heb aangegeven, hecht ik groot
belang aan het lerend vermogen van de forensische zorg.4 Dat de Inspectie in haar rapport de vinger legt op het lerend vermogen van FPC Pompestichting,
vind ik dus een harde boodschap. Maar die sterkt me wel in mijn ambitie om te blijven
werken aan een sector die leert van incidenten en blijvend inzet op verbetering. Dit
rapport laat zien dat het leren nooit klaar is, maar continu aandacht vraagt. Leren
gaat immers niet vanzelf. Het vereist kritische zelfreflectie, een open houding en
ruimte voor tegenspraak. Dit in een omgeving waar een moeilijke doelgroep wordt behandeld
met een hoog risico op recidive, en waar scherpte op de veiligheid continu vereist
is. Niet voor niets is in het Kwaliteitskader Forensische zorg opgenomen dat veiligheid
voorop staat. Voordat ik aangeef hoe de aanbevelingen worden opgepakt en de veiligheid
weer centraal komt te staan in FPC Pompestichting, licht ik toe dat ik externe deskundigen
laat aanstellen om de verbeteringen te monitoren. Dat vind ik noodzakelijk gegeven
de conclusie van de Inspectie dat de kliniek te weinig heeft geleerd van eerdere ontvluchtingen.
1.2.1 Lerend vermogen
De Inspectie concludeert dat FPC Pompestichting te weinig heeft geleerd van eerdere
ontvluchtingen. De kliniek heeft de afgelopen jaren meerdere verbeteringen doorgevoerd,
maar dat is niet voldoende gebleken. De Inspectie beveelt aan dat DJI afspraken maakt
met FPC Pompestichting over hoe de kliniek gaat verbeteren en DJI dit gaat monitoren.
Deze gesprekken lopen al: de maatregelen die ik verder in deze brief beschrijf worden
besproken en afgestemd tussen DJI en de kliniek (aanbeveling A).
Externe monitoring
Maar dat vind ik niet genoeg. De conclusie van de Inspectie vraagt in mijn optiek
om een extra stap, juist omdat ik zo hecht aan dat lerend vermogen. Ook recente incidenten
(onttrekkingen aan verlof en ongeoorloofde internettoegang) in deze kliniek onderstrepen
de noodzaak hiervan. Daarom stelt DJI op mijn verzoek onafhankelijke, gerenommeerde
deskundigen aan die de uitvoering van en interne sturing op verbetermaatregelen gaan
monitoren, en het lerend vermogen van FPC Pompestichting zullen stimuleren. Deze deskundigen
zijn niet in dienst van de kliniek of DJI en beschikken over de relevante kennis aangaande
forensische scherpte en materiële beveiliging. Zij zullen de kliniek gevraagd én ongevraagd
aanspreken op de uitvoering van de noodzakelijke verbeteringen en de stappen die worden
gezet. Zij gaan periodiek over de voortgang rapporteren aan DJI, FPC Pompestichting
en aan de Raad van Bestuur van Stichting Pro Persona Holding (aanbeveling C).5 De kliniek heeft aangegeven hier volledige medewerking aan te geven. Dat betekent
dat de deskundigen toegang krijgen tot de kliniek, naar eigen inzicht met medewerkers
kunnen spreken en documentatie op kunnen vragen. In beginsel worden zij aangesteld
voor een periode van 1 jaar, met de mogelijkheid tot verlenging. Namens mij besluit
DJI te zijner tijd over een verlenging op basis van de resultaten die de kliniek dan
heeft behaald en het advies van de deskundigen.
Breder leereffect sector Forensische Zorg
De bevindingen van de Inspectie kunnen ook voor andere tbs-klinieken aanleiding zijn
om werkprocessen te verbeteren. Daarom wordt het rapport ook besproken in het Bestuurlijk
Overleg Forensische Zorg, in het overleg met TBS Nederland en het Forensisch Netwerk.6
Vervolg door de Inspectie
De Inspectie heeft aangegeven voor de zomer van 2024 geïnformeerd te willen worden
over de voortgang van de verbetermaatregelen en hier een gezamenlijk bestuurlijk gesprek
over te voeren met de kliniek en DJI. Ik zal uw Kamer hier dan over informeren.
1.2.2 Veiligheid centraal
De directie van FPC Pompestichting en de Raad van Bestuur van Pro Persona hebben aangegeven
de noodzaak en urgentie van verbetering te onderkennen. Naar aanleiding van de aanbevelingen
van de Inspectie heeft FPC Pompestichting
een verbeteraanpak opgesteld. De verbeteraanpak bestaat uit twee componenten. In de
eerste plaats worden kritische processen verbeterd. Die verbeteringen zien op de onderwerpen
die de Inspectie heeft benoemd in het rapport, zoals forensische scherpte, zicht op
contacten met het netwerk, terreinverlof en materiële beveiliging. Om er voor te zorgen
dat de veiligheid weer centraal staat, gaat de kliniek deze werkprocessen verbeteren
en aanscherpen. Ten tweede worden medewerkers beter toegerust om scherp te zijn op
de veiligheid en om hen te faciliteren in het werken in een lerende omgeving waarin
ruimte is voor tegenspraak. Ik ga hieronder nader in op de twee componenten.
Verbeteren kritische processen
De Inspectie wijst in het rapport op een aantal kritische processen dat verbetering
behoeft (aanbeveling B). De belangrijkste hiervan zijn de materiële beveiliging, hoe
men omgaat met terreinverlof en de wijze waarop de kliniek zicht houdt op het contact
van tbs-gestelden met hun netwerk. De Inspectie beveelt aan om deze processen te verbeteren
en de medewerkers er beter op toe te rusten.
Materiele beveiliging
Ten tijde van de ontvluchting was de bouw van het tweede hekwerk rondom de hele kliniek
nog niet afgerond. De ontvluchting vond plaats op een plek waar het tweede hek nog
niet stond. Inmiddels is het nieuwe hekwerk gerealiseerd waardoor er rondom de hele
kliniek een dubbele schil van minimaal 5 meter hoog is. In aanvulling hierop zal de
kliniek nieuwe technische voorzieningen installeren ten behoeve van het toezicht.
Ook wordt er verbouwd zodat tbs-gestelden die in een latere fase van hun behandeling
zitten niet op het terrein in aanraking kunnen komen met tbs-gestelden met minder
vrijheden. Hiervoor zijn wederom aanpassingen in de gerealiseerde omtrekbeveiliging
noodzakelijk. Een tweede reden voor deze verbouwing is dat hierdoor taken van beveiligers
gescheiden kunnen worden. Het toezicht op het gehele complex en het monitoren van
alarmsystemen wordt namelijk gescheiden van de toegangscontrole en het controleren
van tbs-gestelden, bezoekers en medewerkers. Deze verbouwing zal in juni 2024 klaar
zijn.
Terreinverlof
FPC Pompestichting beschikt over een buitenterrein binnen de beveiligde ring waar
tbs-gestelden buiten kunnen zijn, mits zij daar toestemming voor hebben. De Inspectie
concludeert dat de kliniek geen goed zicht heeft op tbs-gestelden die buiten zijn.
De kliniek gaat hiervoor een gebouwelijke ingreep doen zodat er een toegangscontrole
is om dat terrein op te mogen. Door de toegangscontrole is straks ook altijd duidelijk
hoeveel tbs-gestelden op het terrein zijn. Als een maximum is bereikt, wordt de toegang
afgesloten en/of gaan (extra) medewerkers naar buiten om toezicht te houden. Dit moet
eind 2023 gereed zijn. Verder gaat de kliniek het vrijhedenbeleid dat nu wordt gehanteerd
geheel herzien.
Totdat bovengenoemde verbouwingen gerealiseerd zijn, blijven tijdelijke maatregelen
van kracht. Voorbeelden hiervan zijn tijdelijk hekwerk op meerdere plaatsen en extra
cameratoezicht. Ook zet de kliniek op plekken een extra beveiliger in. De extra maatregelen
worden pas afgeschaald na goedkeuring van DJI.
Toezicht op contact netwerk
Het systeem waar tbs-gestelden mee bellen wordt aangepast zodat zij alleen telefonisch
contact kunnen hebben met telefoonnummers gekoppeld aan personen die gescreend en
goedgekeurd zijn. Voor het screenen van mensen krijgen medewerkers extra begeleiding.
Alle telefonische contacten (zowel inkomend als uitgaand) worden bijgehouden en overzichten
worden maandelijks verstrekt aan de behandelcoördinator en de zorgmanager. Dit is
in juli 2023 gereed.
Toerusting medewerkers
Een essentieel onderdeel van het werken in de forensische zorg is het hebben van zogeheten
forensische scherpte. Forensische scherpte is het vermogen, of de vaardigheid, om
alle professionele kennis, kennis van de voorgeschiedenis van de cliënt, spelende
belangen en (subtiele) signalen te laten samenkomen tot een afweging of beslissing.
Daarbij is het van belang over dit proces (indien nodig) te communiceren met de tbs-gestelde
en collega’s en (indien nodig) ernaar te handelen om het risico op onveilige situaties
voor de samenleving, de tbs-gestelde en professionals te minimaliseren. Voorafgaand
aan de ontvluchting is personeel volgens de Inspectie onvoldoende forensisch scherp
geweest. Een voorbeeld is het feit dat de voorgeschiedenis van de twee tbs-gestelden,
met daarin meerdere agressie-incidenten en onttrekkingen, niet tot andere keuzes in
het toekennen van vrijheden heeft geleid. Ook was er op een opnameafdeling te weinig
kennis van psychopathologie.
Medewerkers zijn het kapitaal van FPC’s. Door hun dagelijkse inzet werken zij succesvol
aan de behandeling en resocialisatie van tbs-gestelden.7 Dat werk is moeilijk, uitdagend en complex. Ik spreek dan ook mijn waardering uit
voor het goede werk dat zij doen. Wat daarbij hoort, is dat de medewerkers blijven
leren en blijven verbeteren. De kliniek heeft de opgave dat lerend vermogen te borgen.
Daarom zet de kliniek fors in op het opleiden van personeel, in lijn met het Kwaliteitskader
Forensische Zorg (aanbeveling B). De opleidingen zullen met name gericht zijn op forensische
scherpte, daaraan ondersteunende methodieken en complexe psychopathologie. Ook komt
er meer ruimte voor intervisie en supervisie, zodat dilemma’s en tegengestelde inschattingen
besproken kunnen worden in een veilige en lerende omgeving. De kliniek kijkt tot slot
naar de inzet van externe coaches in complexe casuïstiek ten behoeve van extra tegenspraak.
Interne sturing op verbetering
De uitvoering van de verbetermaatregelen gebeurt onder regie van een door FPC Pompestichting
aan te stellen programmamanager die periodiek zal rapporteren aan de directie van
FPC Pompestichting en de Raad van Bestuur van Pro Persona.8 Hiermee zal de kliniek controleren of de werkprocessen inderdaad beter worden uitgevoerd
conform nieuwe afspraken (aanbeveling B). Door de verbetermaatregelen moet de veiligheid
centraal komen te staan binnen de organisatie.
1.2.3 Strafbaarstelling ontvluchting
Op 5 november 2019 heeft mijn ambtsvoorganger aan uw Kamer toegezegd de strafbaarstelling
van onttrekking aan vrijheidsbeneming ter hand te zullen nemen.9 Ik ben op dit moment bezig met de uitwerking van dit wetsvoorstel. Met dit voorstel
wordt het ontvluchten uit een justitiële inrichting, waaronder een FPC, strafbaar
gesteld. Een ontvluchting ondermijnt het gezag van justitie en brengt gevoelens van
onveiligheid teweeg in de samenleving. Ik verwacht het wetsvoorstel dit najaar in
consultatie te brengen.
2. Penitentiair Psychiatrische Centra
Het PPC staat voor een verantwoorde forensische zorgverlening aan gedetineerden met
ernstige psychische problemen en psychiatrische stoornissen die op reguliere regimes
onvoldoende behandeld kunnen worden.10 De PPC’s doen dit door binnen een penitentiaire setting doeltreffende, doelmatige
en op de gedetineerde gerichte zorg te bieden. De geleverde zorg moet voldoen aan
de eisen van het kwaliteitskader forensische zorg. Het uiteindelijke doel van de behandeling
is dat de gedetineerde op een zo veilig en verantwoorde manier terugkeert in de maatschappij.
Op deze wijze draagt het PPC bij aan de veiligheid van de samenleving. De Inspectie
heeft in 2021 en 2022 onderzoek gedaan naar de wijze waarop de PPC’s uitvoering geven
aan de normen die betrekking hebben op de uitvoering van de rechtspositie van gedetineerde
patiënten, de wijze waarop er met gedetineerde patiënten wordt omgegaan alsmede de
interne veiligheid en personele zorg en inzet.
2.1 Eindoordeel Inspectie functioneren PPC’s
De Inspectie is van oordeel dat de vier PPC’s volledig voldoen aan de aan hen gestelde
normen op het gebied van omgang met gedetineerde patiënten. De PPC’s behandelen hun
gedetineerde patiënten respectvol en humaan. Ten aanzien van de rechtspositie van
gedetineerde patiënten, de interne veiligheid en de personele zorg en inzet voldoen
de PPC’s niet volledig aan alle normen. De doorlichting heeft plaatsgevonden gedurende
een bijzondere periode. Het coronavirus en de maatregelen die zijn getroffen om verspreiding
tegen te gaan hebben een grote impact gehad op de taakuitvoering van de PPC’s en de
mate waarin PPC’s aan de hen gestelde normen voldoen. Corona en de bijbehorende maatregelen
hebben een weerslag gehad op de personele bezetting. Er was sprake van een hoog personeel
verzuim, naast de al aanwezige vacatures. Er werd met dagdiensten gewerkt in plaats
van met vroege en late diensten. Hierdoor waren er minder contactmomenten tussen medewerkers
en tussen leidinggevenden en medewerkers. De Inspectie constateert dat er gedurende
de coronaperiode een groot beroep is gedaan op medewerkers. Opleidingen en trainingen
die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van executieve functies konden op momenten
fysiek niet doorgaan. Ook stond het dagprogramma tijdens de coronaperiode onder druk.
Het dagprogramma is regelmatig ingekort, waardoor gedetineerde patiënten vaker dan
gebruikelijk ingesloten werden op hun cel.
2.2 Beleidsreactie
De Inspectie komt tot een genuanceerd beeld van de PPC’s en heeft daarbij oog voor
de grote druk waaronder de medewerkers van de PPC’s hebben gestaan gedurende de coronaperiode.
Ik spreek hier nogmaals mijn waardering uit voor de prestatie die deze medewerkers
hebben geleverd onder die moeilijke omstandigheden. De coronaperiode is inmiddels
voorbij en ik ben blij met de scherpe blik van de Inspectie. De uitkomsten van de
doorlichting stellen de PPC’s en DJI in de gelegenheid gericht in te zetten op verbetering.
Ook dit rapport laat zien dat het leren nooit klaar is, maar continu aandacht vraagt.
Ook de PPC’s zijn een omgeving waar een moeilijke doelgroep wordt behandeld met een
hoog risico op recidive, en waar scherpte op de veiligheid continu vereist is.
De Inspectie constateert dat binnen de PPC’s de primaire focus zorg aan gedetineerde
patiënten is. Hoewel de Inspectie dit begrijpt gelet op de opdracht van de PPC’s,
is de Inspectie van oordeel dat veiligheid ook scherp op het netvlies van de PPC’s
dient te staan. Ik onderschrijf dit oordeel en neem alle aanbevelingen van de Inspectie
over. Hierna wordt kort beschreven hoe invulling aan de aanbevelingen wordt gegeven.
2.2.1 Rechtspositie
Aan de PPC’s:
− Zorg dat alle gedetineerde patiënten over huisregels kunnen beschikken in een voor
hen begrijpelijke taal.
De Inspectie constateert dat de huisregels nu alleen op verzoek in enkele andere talen
dan de Nederlandse taal beschikbaar zijn. Ik ben van oordeel dat alle gedetineerde
patiënten actief geïnformeerd moeten worden over de huisregels en hun rechten en plichten.
Daarom zorgen alle PPC’s nog dit jaar voor een actuele versie van de huisregels. Deze
komen beschikbaar in de talen: Nederlands, Engels, Frans, Spaans, Arabisch en Pools.
Aan de PPC’s en DJI:
− Zorg voor sanctiebeleid waarin naast ruimte voor het leveren van maatwerk, het risico
op willekeur en rechtsongelijkheid wordt ingeperkt.
Gedetineerden worden via de huisregels geïnformeerd over wat wel en niet toelaatbaar
is binnen de PPC. Zij worden bij binnenkomst op de hoogte gebracht welke regels er
gelden en dat sancties of maatregelen kunnen volgen als regels worden overtreden.
In de PPC’s is het vanwege de specifieke kenmerken van de doelgroep belangrijk dat
iedere sanctie maatwerk is en dat de feiten en omstandigheden van het individuele
geval worden betrokken. Om willekeur en rechtsongelijkheid te voorkomen heeft DJI
in een informatieblad voor de directeuren en de medewerkers van DJI samengevat wat
de wettelijke regels zijn rond het opleggen van sancties en ook hoe invulling kan
worden gegeven aan maatwerk.11
2.2.2 Interne veiligheid
Aan de PI’s die een PPC huisvesten:
− Draag zorg dat de IBT’s voldoen aan de door DJI gestelde eisen.
− Draag zorg voor een volledige geweldsinstructie.
Door de coronamaatregelen hebben de opleidingen en onderhoudstrainingen van het interne
bijstandsteam (hierna: IBT) gedurende periodes niet plaatsgevonden.
Drie van de vier IBT’s van PI’s met een PPC voldeden tijdens het onderzoek niet volledig
aan alle eisen van DJI. De Inspectie is van oordeel dat elk IBT aan deze eisen dient
te voldoen of dat de eisen dienen te worden aangepast indien blijkt dat ze niet meer
passen bij de actuele situatie. Conform de aanbeveling zal DJI nog dit jaar beoordelen
wat er nodig is om elk IBT aan de eisen te laten voldoen en/of het beleidskader IBT
aangepast moet worden. Ook de geweldsinstructie wordt nog dit jaar door DJI op elke
locatie geactualiseerd. Ik vind het belangrijk dat al het executieve personeel volledig
op de hoogte is wie wanneer bevoegd is tot het gebruik van welk geweldsmiddel. Daarmee
voorkomen we de kans op onjuiste toepassing van geweldsmiddelen.
Aanbeveling aan de PPC’s:
− Heroverweeg het standpunt ten aanzien van uitgebreide controles en de inzet van de
LBB hierbij om de aanwezigheid van contrabande tegen te gaan.
In alle PPC’s vinden dagelijkse celinspecties plaats, waarbij onder meer wordt gecontroleerd
op de aanwezigheid van contrabande. Met ingang van 2023 is het beleid op dit punt
al aangepast en zodoende voert de Landelijke Bijzondere Bijstandseenheid (LBB) twee
keer per jaar binnen de PPC’s inspecties uit.12
2.2.3 Personele zorg en inzet
Aan de Minister voor Rechtsbescherming:
− Draag zorg voor passende financiering ten behoeve van benodigde opleidingen binnen
het PPC om medewerkers toe te rusten op de uitoefening van hun functie.
In de voortgangsbrief forensische zorg van 31 januari 2023 is uw Kamer geïnformeerd
over de visie op de rol van de PPC’s in het gevangeniswezen. Hiertoe zijn structurele
extra middelen (27,8 mln.) voor de PPC’s beschikbaar gesteld door het Kabinet.13 Deze extra middelen helpen bij het faciliteren van de benodigde zorg aan een steeds
complexere doelgroep en verlichten de bestaande werkdruk in de PPC’s. Hiermee geef
ik invulling aan deze aanbeveling.
Tot slot
Door veroordeelden met psychiatrische problematiek, verslavingsproblematiek en/of
een verstandelijke beperking te behandelen in de forensische zorg werken we succesvol
aan recidivevermindering. Dat is een belangrijke maatschappelijke opgave waar dagelijks
hard aan wordt gewerkt in een complexe omgeving.
We moeten dit goede werk koesteren. Onderzoek van de Inspectie laat zien dat goede
forensische zorg geen vanzelfsprekendheid is. Ik voel de verantwoordelijkheid om blijvend
in te zetten op kwaliteitsverbetering en het lerend vermogen van de sector. In deze
brief heb ik toegelicht dat ik daarom de aanbevelingen van de Inspectie overneem.
Voor FPC Pompestichting zetten we een extra stap door externe deskundigen aan te stellen
die de verbeteringen kritisch gaan volgen en daarover rapporteren.
De Minister voor Rechtsbescherming,
F.M. Weerwind
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
F.M. Weerwind, minister voor Rechtsbescherming