Brief regering : Fiche: Aanbeveling inzake de bestrijding van online piraterij van live (sport)evenementen
22 112 Nieuwe Commissievoorstellen en initiatieven van de lidstaten van de Europese Unie
Nr. 3718 BRIEF VAN DE MINISTER VAN BUITENLANDSE ZAKEN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 9 juni 2023
Overeenkomstig de bestaande afspraken ontvangt u hierbij 2 fiches die werden opgesteld
door de werkgroep Beoordeling Nieuwe Commissie voorstellen (BNC).
Fiche: Richtlijn en mededeling ter bestrijding van corruptie binnen de EU (Kamerstuk
22 112, nr. 3717)
Fiche: Aanbeveling inzake de bestrijding van online piraterij van live (sport)evenementen
De Minister van Buitenlandse Zaken, W.B. Hoekstra
Fiche: Aanbeveling inzake de bestrijding van online piraterij van live (sport)evenementen
1. Algemene gegevens
a) Titel voorstel
AANBEVELING VAN DE COMMISSIE over de bestrijding van onlinepiraterij van sport- en
andere live-evenementen
b) Datum ontvangst
4 mei 2023
c) Nr. Commissiedocument
COM (2023) 2853
d) EUR-Lex
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=PI_COM:C(2023)2853
e) Nr. impact assessment Commissie en Opinie
Niet opgesteld
f) Behandelingstraject Raad
Raad voor Concurrentievermogen
g) Eerstverantwoordelijk ministerie
Ministerie van Justitie en Veiligheid
2. Essentie voorstel
Op 4 mei 2023 heeft de Europese Commissie (hierna: de Commissie) een aanbeveling gepubliceerd
om commerciële onlinepiraterij van sport- en andere live-evenementen te bestrijden.
Commerciële onlinepiraterij van sport- en andere live-evenementen betreft het online
doorgeven van sport- en andere live-evenementen zonder dat daarvoor de benodigde toestemming
is verkregen. Dit berokkent uitvoerende kunstenaars, organisatoren van live- en sportevenementen
en omroeporganisaties schade.
De voorliggende aanbeveling geeft invulling aan de in mei 2021 aangenomen resolutie
van het Europees Parlement (hierna: EP) over de uitdagingen van de organisatoren van
sport- en andere live-evenementen in een digitale omgeving.1 De Commissie heeft bij de voorbereiding van de aanbeveling belanghebbenden geraadpleegd
tijdens een bijeenkomst in februari 2023 met vertegenwoordigers van omroeporganisaties,
organisaties van sportrechten, liveoptredens en online-tussenpersonen en nationale
autoriteiten. De Commissie heeft verder overleg gepleegd met de lidstaten in het kader
van het Contactcomité auteursrecht. De aanbeveling bouwt voort op het Actieplan 2020
inzake intellectueel eigendom.2
In de voorliggende aanbeveling beschrijft de Commissie drie manieren om online piraterij
te bestrijden. Allereerst een snellere behandeling van meldingen dat sport- en andere
live-evenementen zonder de benodigde toestemmingen worden doorgegeven. De zogenoemde
notice and takedown procedure is een veelgebruikte procedure waarbij rechthebbenden bij aanbieders van
tussenhandeldiensten kunnen melden dat sport- en andere live-evenementen illegaal
worden doorgegeven. De aanbieder van een tussenhandeldienst moet na een dergelijke
melding de content verwijderen of de toegang ertoe blokkeren. De aanbeveling nodigt
de lidstaten uit tot een snellere behandeling van notice and takedown procedures, voortbouwend op de digitaledienstenverordening (hierna: DSA). Uiteraard
dient daarbij met alle betrokken, op grondrechten terug te voeren, belangen rekening
te worden gehouden.
Ten tweede spoort de Commissie lidstaten aan om gebruik te maken van dynamische rechterlijke
bevelen op basis van de rechtsmiddelen in de handhavingsrichtlijn3. Op grond van het geldende recht kan worden opgetreden tegen sites die illegaal live-content
uitzenden. De aanbeveling moedigt de lidstaten aan om het ook juridisch mogelijk te
maken om op te treden tegen inbreukmakende mirrorsites. Een mirrorsite is een kopie van de in casu inbreukmakende site. Op deze manier zou een door de rechter
toegewezen bevel om een inbreukmakende site te blokkeren of te verwijderen, ook direct
van toepassing zijn op de actieve mirrorsites. Hiervoor is dan geen afzonderlijk rechtelijk bevel tot verwijdering of blokkering
benodigd.
Ten derde stelt de Commissie voor om legaal aanbod bij gebruikers van dergelijke streams
te bevorderen. De lidstaten worden aangemoedigd om gebruikers bewuster te maken van
het aanbod van live uitgezonden sport- en andere evenementen. De lidstaten worden
ook verzocht gebruikers die toegang proberen te krijgen tot diensten die ongeoorloofde
doorgifte van live uitgezonden sport- en andere evenementen aanbieden en op grond
van een bevel zijn geblokkeerd, te informeren over de redenen voor de blokkering en
hen informatie te verstrekken over het legale aanbod dat beschikbaar is.
Verder wordt de versterking van de samenwerking tussen alle betrokken belanghebbenden
door de uitwisseling van informatie en beste praktijken gepropageerd. Het Europees
Waarnemingscentrum voor inbreuken op intellectuele-eigendomsrechten gaat onderzoeken
welke mogelijke effecten de aanbeveling heeft. De Commissie zal op basis daarvan beslissen
of aanvullende wetgevende maatregelen op EU-niveau nodig zijn.
3. Nederlandse positie ten aanzien van het voorstel
a) Essentie Nederlands beleid op dit terrein
Nederland zet in op de bestrijding van illegale doorgifte van sport- en andere live-evenementen.
De handhaving van het auteursrecht en de naburige rechten is primair een privaatrechtelijke
aangelegenheid. Het strafrecht dient als ultimum remedium. Rechthebbenden en aanbieders
van tussenhandeldiensten hebben al goed functionerende notice and take down procedures opgezet. Daarnaast hebben rechthebbenden en nagenoeg alle internetserviceproviders
in november 2021, onder begeleiding van de Rijksoverheid, een convenant gesloten.
In dit convenant wordt geregeld dat een rechter na een door de Stichting Brein4 geïnitieerde en op tegenspraak gevoerde procedure heeft geoordeeld dat een bij het
convenant aangesloten internet provider is gehouden tot het blokkeren van (een) website(s)
die inbreuk maakt op het auteursrecht en/of de naburige rechten, alle andere bij het
convenant aangesloten internet access providers daaraan op grond van het convenant eveneens gevolg zullen geven (hoewel zij dus niet
in de procedure betrokken waren).5
Verder bestaan er al rechtsmiddelen om online piraterij te bestrijden. Op grond van
de omzetting van de handhavingsrichtlijn kunnen rechthebbenden na rechterlijke tussenkomst
dynamische verbodsmaatregelen verkrijgen, waarbij tussenhandeldiensten op het internet
worden gelast de toegang tot ongeoorloofde inhoud te blokkeren of deze te verwijderen.
Deze verbodsmaatregel, op vordering van eiser, geldt dan ook voor eigenaren van mirror sites. Nederlandse rechters passen in dit verband onder andere het arrest UPC Telekabel
Wien van het Europese Hof van Justitie toe.6
Tot slot heeft het kabinet in het BNC-fiche over het Actieplan inzake intellectuele
eigendom aangegeven dat doeltreffende handhaving een onderdeel vormt van een goed
functionerend stelsel voor intellectuele eigendomsrechten en dat in het kader hiervan
doeltreffende, maar zeker ook evenredige, maatregelen tegen illegale (online) activiteiten
nodig zijn. Juist samenwerking tussen alle betrokken spelers (rechthebbenden, leveranciers,
diverse groepen tussenliggende partijen en openbare handhavingsinstanties) wordt gesteund.
b) Beoordeling + inzet ten aanzien van dit voorstel
Het kabinet verwelkomt deze aanbeveling die ertoe strekt online piraterij van sport-
en andere live-evenementen te bestrijden. De aanbeveling sluit grotendeels aan bij
staand goeddeels Europeesrechtelijk gegrondvest beleid. Dit geldt ook voor de snellere
behandeling van meldingen dat sport- en andere live-evenementen zonder de benodigde
toestemmingen worden doorgegeven. De DSA stroomlijnt de verwerking van kennisgevingen
aan aanbieders van hostingdiensten in geval van illegale inhoud. Uitvoeringswetgeving
van de DSA is momenteel in voorbereiding. In het kader van de uitvoering van de DSA
zullen tussenhandeldiensten in samenwerking met alle betrokken stakeholders moeten
bezien of daarbij ook aan de inhoud en strekking van de aanbeveling gevolg kan worden
gegeven, met name waar het gaat om de snelle behandeling van meldingen en het ontwikkelen
en gebruiken van technische oplossingen om de verwerking van meldingen te vergemakkelijken.7 Een en ander uiteraard met inachtneming van alle betrokken, op grondrechten terug
te voeren belangen, zoals de vrijheid van meningsuiting en informatie.
Daarnaast is het eerder genoemde convenant een treffend voorbeeld van de door de aanbeveling
gepropageerde samenwerking tussen alle betrokken stakeholders bij de bestrijding van
online piraterij die ook bij sport- en andere live-evenementen zou kunnen worden toegepast.
De aanbeveling leidt er verder niet toe dat de handhaving van het auteursrecht en/of
naburige rechten aan (een orgaan van) de Staat wordt opgedragen. Het beginsel dat
de uitoefening en handhaving van het auteursrecht en/of naburige rechten het prerogatief
is van rechthebbenden, blijft daarmee behouden.
Ten tweede spoort de Commissie de lidstaten aan om gebruik te maken van dynamische
rechterlijke bevelen. Met betrekking tot het verkrijgen van dynamische verbodsmaatregelen
sluit de Nederlandse praktijk aan op de aanbeveling. Ditzelfde geldt voor de promotie
van legaal materiaal.
c) Eerste inschatting van krachtenveld
De Commissie heeft de aanbeveling gepresenteerd in de Raadswerkgroep Auteursrecht
en het Contactcomité Auteursrecht in de Digitale eengemaakte markt. Op het moment
van schrijven is nog niet duidelijk welke standpunten het EP en andere lidstaten zullen
innemen ten opzichte van de aanbeveling.
4. Grondhouding ten aanzien van bevoegdheid, subsidiariteit, proportionaliteit, financiële
gevolgen en gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
a) Bevoegdheid
De grondhouding van het kabinet ten aanzien van de bevoegdheid is positief. De aanbeveling
ziet op de interne markt. Op dit terrein is sprake van een gedeelde bevoegdheid tussen
de EU en de lidstaten (artikel 4, tweede lid, onder a, VWEU). Op grond van artikel
292 VWEU is de Commissie bevoegd om aanbevelingen vast te stellen op de gebieden waarop
de EU bevoegd is. De Commissie is dus bevoegd om deze aanbeveling uit te vaardigen.
b) Subsidiariteit
De grondhouding van het kabinet ten aanzien van de subsidiariteit is positief. De
aanbeveling heeft tot doel de bescherming van uitvoerende kunstenaars, organisatoren
van live- en sportevenementen en omroeporganisaties tegen commerciële online piraterij
van online evenementen. Gezien de grensoverschrijdende en digitale aard van commerciële
online piraterij van dergelijke online evenementen, kan dit onvoldoende door de lidstaten
op centraal, regionaal of lokaal niveau worden bestreden, waardoor er een EU-aanpak
nodig is.
c) Proportionaliteit
De grondhouding van het kabinet ten aanzien van de proportionaliteit is positief.
Het kabinet acht de aanbevelingen geschikt om het gewenste doel, namelijk het beschermen
van uitvoerende kunstenaars, organisatoren van live- en sportevenementen en omroeporganisaties
tegen commerciële online piraterij van live evenementen, te bereiken. De Commissie
benadrukt het belang van bescherming op nationaal niveau en de aanbeveling dient vooral
ter ondersteuning van het nationaal beleid. De Commissie laat daarbij voldoende ruimte
aan de lidstaten voor eigen invulling en gaat niet verder dan noodzakelijk om het
doel te bereiken, doordat het enkel vrijwillige aanbevelingen betreft. Ook de informatiedeling
van lidstaten met de Commissie met betrekking tot het bereiken van de doelstellingen
is geschikt om het doel te bereiken en gaat niet verder dan noodzakelijk om online
piraterij van online evenementen te bestrijden, omdat lidstaten slechts worden aangemoedigd
de Commissie op de hoogte te houden. Deze aanbeveling gaat daarmee niet verder dan
noodzakelijk, qua controle, noch qua ruimte om nationaal beleid te vormen.
d) Financiële gevolgen
Er zijn nagenoeg geen gevolgen voor de Rijksbegroting voorzien uit de navolging van
deze aanbevelingen. Het kabinet is van mening dat eventueel benodigde EU-middelen
gevonden dienen te worden binnen de in de Raad afgesproken financiële kaders van de
EU-begroting 2021–2027 en dat deze moeten passen bij een prudente ontwikkeling van
de jaarbegroting. Eventuele budgettaire gevolgen voor de Rijksbegroting worden ingepast
op de begroting van het beleidsverantwoordelijke departement, conform de regels van
de budgetdiscipline.
e) Gevolgen voor regeldruk, concurrentiekracht en geopolitieke aspecten
De aanbeveling heeft geen effect op regeldruk en concurrentiekracht. De aanbeveling
heeft evenmin gevolgen voor geopolitieke aspecten.
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
W.B. Hoekstra, minister van Buitenlandse Zaken