Brief regering : Gelijktijdige uitvoering van werkzaamheden RWS en ProRail in Zuidwest Nederland
29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur
Nr. 136
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 31 mei 2023
Recent hebben wij u op verschillende momenten geïnformeerd over de renovatie van de
Haringvlietbrug en de aanpak van de hinder als gevolg daarvan1. Graag informeren wij u met deze brief over aanvullende2 werkzaamheden van ProRail aan de Zeeuwse spoorlijn, die voor een deel in de tijd
overlappen met de afsluiting van de Haringvlietbrug en consequenties hebben voor het
wegverkeer en de treinreiziger. Wij vinden het erg vervelend dat deze situatie van
extra samenloop is ontstaan en nemen maatregelen naar de toekomst om ongeplande samenloop
zoveel mogelijk te voorkomen.
De vervangings- en onderhoudsopgave van het Nederlandse wegen- en spoorwegennet is
groot en complex. Rijkswaterstaat en ProRail spannen zich in om deze opgave uit te
voeren terwijl de hinder voor gebruikers zoveel mogelijk wordt beperkt. Werkzaamheden
op parallelle trajecten aan weg en spoor worden met elkaar afgestemd om alternatieve
reismogelijkheden open te houden. Ondanks deze inzet is er voor een periode van 9
dagen in juni 2023 extra samenloop van werkzaamheden, die zorgt voor extra verkeershinder.
In de periode tussen 9 juni en 4 augustus is de Haringvlietbrug afgesloten vanwege
de renovatie van deze brug. Tussen 9 en 18 juni is ook het spoor tussen Goes en Roosendaal
afgesloten. Over de aard van de werkzaamheden aan de Haringvlietbrug hebben wij u
eerder geïnformeerd. Het werk van ProRail betreft met name de sanering en vernieuwing
van oude wissels en de aanpassing van de treinbeveiligingstechniek. Deze werkzaamheden
zorgen er voor dat storingen in de treindienst worden voorkomen, maar ook dat een
nieuwe hoogspanningsroute van TenneT in gebruik kan worden genomen. Het is hiervoor
randvoorwaardelijk dat de beveiliging in het spoor over 15 km wordt vervangen door
een techniek die niet gevoelig is voor de interferentie met de hoogspanningsroute.
De werkzaamheden van ProRail liggen op het kritieke pad en zijn niet meer naar een
ander moment te herplannen. Dit is uitgebreid onderzocht.
De extra verkeershinder die voortkomt uit de samenloop van werkzaamheden van RWS en
ProRail wordt hieronder samengevat:
– Er worden extra bussen ingezet (circa 10 per uur) als vervanging van de trein. Dit
leidt ten eerste tot beperkte extra drukte op de weg. Daarnaast krijgen deze bussen
in de spits te maken met vertraging op het traject Goes – Roosendaal waarbij de reistijd
zal toenemen met circa 15–30 minuten.
– De verwachting is dat een deel van de (reguliere) treinreizigers gaat overstappen
op de auto omdat de treinreis deels per bus zal moeten worden afgelegd, daardoor langer
duurt en minder aantrekkelijk wordt. Hierdoor wordt het drukker op de weg.
– Buslijn 395 wordt tijdens de afsluiting van de Haringvlietbrug omgeleid naar station
Goes. Zonder samenloop van werkzaamheden zouden deze reizigers hun reis met de trein
kunnen voortzetten. Zij moeten in deze periode hun reis per bus voortzetten. Dit leidt
tot een extra vertraging van 30–60 minuten.
– Rijkswaterstaat stimuleert tijdens de gehele afsluiting van de Haringvlietbrug reizigers
gebruik te maken van het OV onder andere door communicatie en inzet van langere treinen
in de spits. Tijdens de spoorwerkzaamheden vervalt dit alternatief voor een deel van
de reizigers. Dit kan leiden tot extra drukte op de weg.
De extra hinder zal zich met name voordoen tijdens de ochtend- en avondspits in de
periode van maandag 12 juni tot en met vrijdag 16 juni. De ervaring met de werkzaamheden
aan de Heinenoordtunnel tot nu toe laat daarbij zien dat vooral de avondspits fors
langer duurt dan normaal. Naar verwachting zal de extra drukte op de weg niet leiden
tot problemen met betrekking tot bereikbaarheid van de hulpdiensten in Zeeland en
de noodzaak van extra maatregelen. ProRail voert samen met Rijkswaterstaat overleg
met de Veiligheidsregio Zeeland, GGD Zeeland en de ROAZ Zuidwest Nederland over de
samenloop.
Tijdens de renovatie van de Haringvlietbrug zet Rijkswaterstaat een uitgebreid pakket
maatregelen in om de hinder te beperken en de bereikbaarheid van de hulpdiensten op
peil te houden. Wij verwijzen u hiervoor graag naar de brief van 5 april 2023 3.
NS zet veel extra bussen in en er worden extra acties uitgevoerd, zoals een korting
bij een volgende reis. Op Roze Zaterdag in Goes zal NS extra bussen inzetten bovenop
de bussen die al rijden in verband met de werkzaamheden. Deze bussen zullen langer
doorrijden dan de reguliere treindienst en de laatste bussen zullen doorrijden naar
Rotterdam als extra service. De extra reistijd is hierdoor beperkt. Op basis van de
informatie over het evenement en op basis van de ervaring met grootschalige werkzaamheden,
verwacht NS dat dit voldoende zal zijn om het evenement goed bereikbaar te houden.
Rijkswaterstaat, ProRail en NS zorgen ervoor dat tijdens de periode van samenloop
alle reizigers tijdig worden geïnformeerd over de impact op hun voorgenomen reis.
Dit met als doel mensen in staat te stellen het reizen zo te organiseren dat de extra
reistijd goed te plannen is of de reis kan worden voorkomen, met name in de periode
van maandag tot en met vrijdag tussen 15.00–19.00u.
Met het oog op de samenloop werken de communicatieafdelingen van Rijkswaterstaat,
NS, Zuid-Holland-Bereikbaar en ProRail nauw samen. Er is een communicatiewerkgroep
samengesteld, die in de aanloop naar en tijdens de werkzaamheden toeziet op een juiste
uitvoering van het communicatieplan. Er wordt gebruik gemaakt van bestaande kanalen
en middelen van de partners en er worden nieuwe middelen ingezet, zoals een kaart
met hinder en reisadvies. Daarnaast worden de vaste publieksloketten van NS en Rijkswaterstaat
ingezet, die zowel proactief als reactief reisinformatie verschaffen.
Uiteraard vinden wij het vervelend dat, bij het inplannen van de werkzaamheden aan
het spoor, deze situatie van extra samenloop van werkzaamheden is ontstaan. De reden
hiervan ligt in het feit dat de werkzaamheden aan het spoor en aan de Haringvlietbrug
niet op een parallel traject liggen waardoor ten onrechte is aangenomen dat dit niet
tot samenloop zou leiden. ProRail en Rijkswaterstaat trekken daar lering uit. De ervaring
nu leert dat bij de afstemming en het identificeren van mogelijke samenloop een nog
groter gebied betrokken had moeten worden dan nu is gehanteerd. Daarnaast moeten wijzigingen
in de planning tijdig worden gedeeld en besproken. Er zullen de komende jaren meer
projecten volgen die impact hebben op een zeer groot gebied. Wij hebben ProRail en
Rijkswaterstaat gevraagd het proces van afstemming op deze punten aan te passen, om
ongeplande situaties van samenloop zoveel mogelijk te voorkomen.
Tot slot wil ik benadrukken dat het hier gaat om aanvullende werkzaamheden in de betreffende
regio. Er wordt komende maanden op meer plekken aan het spoor gewerkt. Deze waren
eerder reeds ingepland en afgestemd. Bij een van deze werkzaamheden (op het traject
Roosendaal – Lage Zwaluwe) kan vertraging ontstaan die ook aanvullende hinder kan
geven. Dit is helaas niet uit te sluiten. RWS en ProRail zetten zich gezamenlijk in
om eventuele hinder voor weg- en spoorgebruikers zoveel mogelijk te mitigeren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat -
Mede ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat