Brief regering : Openbaarmaking rapporten herstelonderzoek kwaliteit Cornelius Haga Lyceum
29 614 Grondrechten in een pluriforme samenleving
               31 289
                Voortgezet Onderwijs
         
Nr. 168
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 23 mei 2023
Hierbij informeer ik uw Kamer over de laatste ontwikkelingen rondom de Stichting Islamitisch
                  Onderwijs (SIO), het bevoegd gezag van het Cornelius Haga Lyceum (CHL).
               
Aanleiding
Vandaag zijn twee rapporten openbaar gemaakt van herstelonderzoek dat de Inspectie
                  van het Onderwijs (hierna: de inspectie) in het eerste kwartaal van 2023 heeft uitgevoerd
                  bij het schoolbestuur en op de school. Dit onderzoek had als doel om na te gaan of
                  het bestuur en de school hebben voldaan aan de herstelopdrachten die voortkwamen uit
                  het vorige onderzoek. Dat onderzoek, gepubliceerd in januari 2022, concludeerde dat
                  het onderwijs op de drie afdelingen van CHL zeer zwak is. De inspectie heeft daarom
                  onderzocht of de onderwijskwaliteit in het afgelopen jaar verbeterd is.
               
Toelichting
In het herstelonderzoek worden de afdelingen mavo en vwo van CHL voor de tweede keer
                  als zeer zwak beoordeeld. De afdeling havo van CHL wordt als onvoldoende beoordeeld.
                  De inspectie komt voor de havo tot een ander oordeel, omdat voor die afdeling voldoende
                  gegevens beschikbaar waren om een oordeel te vellen over de onderwijsresultaten, hetgeen
                  gunstig meeweegt in het eindoordeel. Voor de andere afdelingen waren – ook na aanvullend
                  onderzoek – onvoldoende data beschikbaar om de onderwijsresultaten te kunnen beoordelen,
                  waardoor deze niet mee kunnen wegen bij totstandkoming van het eindoordeel.
               
De inspectie constateert onder meer dat de begeleiding van leerlingen tekort schiet,
                  dat er veel lessen uitvallen, dat er geen functionerend stelsel van kwaliteitszorg
                  is en dat de schoolleiding de kwaliteit van het onderwijs onvoldoende bewaakt en bevordert.
                  Op punten waar ditmaal lichte verbetering zichtbaar is, zoals het veiligheidsbeleid,
                  zijn alsnog tekortkomingen geconstateerd.
               
Samenvattend concludeert de inspectie dat het bestuur en school in het afgelopen jaar
                  niet is gelukt de onderwijskwaliteit substantieel te verbeteren, ondanks de extra
                  bekostiging die SIO hiervoor eerder ontvangen heeft. Dit signaal vergroot de zorgen
                  die ik al had over de onderwijskwaliteit bij CHL en de bestuurlijke vaardigheden bij
                  SIO. Daar komt bij dat de leerlingaantallen teruglopen en de financiële situatie van
                  het bestuur onverminderd zorgelijk is.
               
De inspectie gaat nu in gesprek met het bestuur om te bezien hoe voldaan kan worden
                  aan de herstelopdrachten en hoe de CHL-leerlingen een duurzame toekomst geboden kan
                  worden. Want de absolute prioriteit moet liggen bij de leerlingen. In hun belang wil
                  ik mij ervoor inspannen dat zij op de kortst mogelijke termijn goed onderwijs krijgen.
                  Ik zal zelf ook contact opnemen met het bestuur. Samen met de Inspectie zal ik bekijken
                  welke interventies noodzakelijk zijn.
               
In het eerste kwartaal van 2024 zal wederom een herstelonderzoek plaatsvinden. In
                  de tussenliggende tijd monitort de inspectie het in te zetten verbetertraject nauwgezet
                  aan de hand van een toezichtplan en periodieke voortgangsgesprekken met het bestuur.
               
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
