Brief regering : Reactie op verzoek commissie over de brief van de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) en FNV Cabine over behoud van werkgelegenheid in een duurzame luchtvaart
31 936 Luchtvaartbeleid
30 196
Duurzame ontwikkeling en beleid
Nr. 1060
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 17 mei 2023
De vaste commissie voor Infrastructuur en Waterstaat heeft op 19 april 2023 verzocht
om een reactie op de brief die de commissie heeft ontvangen van de Vereniging Nederlands
Cabinepersoneel (VNC) en FNV Cabine over behoud van werkgelegenheid in een duurzame
luchtvaart. U ontvangt deze brief naar aanleiding van dat verzoek.
De VNC en FNV Cabine verwijzen in de brief naar het kabinetsbesluit over vermindering
van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol naar 440.000 vluchten.1 Zij stellen dat de voorgenomen maatregelen zullen leiden tot een vertraging van een
constructieve bijdrage aan een stillere en zuinigere vloot en een duurzame luchtvaart
in Nederland. Bovendien maken zij zich zorgen dat de voorgenomen maatregelen van de
Nederlandse overheid zullen leiden tot verlies van werkgelegenheid. Wij begrijpen
dat cabinepersoneel passie voor hun werk heeft. Minder vliegtuigbewegingen op Schiphol
zullen leiden tot minder activiteit op de luchthaven. Wat dat doet met de directe
en indirecte werkgelegenheid is niet precies uit te drukken. Er is geen één-op-één-relatie
tussen het aantal vluchten en het aantal banen op en rondom Schiphol. Daarnaast bestaat
er een ongekende krapte op de arbeidsmarkt die langdurig van aard lijkt. In deze situatie
ligt het niet voor de hand dat mensen die direct of indirect afhankelijk zijn van
Schiphol voor hun baan moeten vrezen.
Met het hoofdlijnenbesluit is een grote stap gezet om een nieuwe balans te creëren
tussen de belangen van omwonenden van Schiphol en het belang van de internationale
bereikbaarheid van Nederland. Hierbij zijn ook de effecten van dit besluit voor de
luchtvaartsector en voor de werkgelegenheid meegenomen. De impactanalyse2 die is uitgevoerd geeft aan dat er in de nieuwe evenwichtssituatie geen effect op
de netto werkgelegenheid optreedt. In de transitie naar een nieuwe evenwichtssituatie
kan er wel frictiewerkloosheid ontstaan. Of zich dit daadwerkelijk voordoet is ook
afhankelijk van bredere arbeidsmarktontwikkelingen. Een uitgebreidere reactie op de
werkgelegenheidseffecten vindt u in het Verslag van het schriftelijk overleg over
het hoofdlijnenbesluit Schiphol.3
Het kabinet heeft een aantal doelen gesteld om de luchtvaart zelf te verduurzamen.
Ook Europees en mondiaal worden er belangrijke stappen gezet. Onder andere via het
Groeifondsprogramma Luchtvaart in Transitie stimuleert het kabinet de noodzakelijke
verduurzaming. Onderdeel hiervan is het introduceren van alternatieve energiedragers,
waaronder waterstof. Nederland heeft op mondiaal niveau een leidende positie in de
ontwikkeling van technologieën voor ultra-efficiënte vliegtuigen. Deze technologieën
worden gebruikt voor het ombouwen van bestaande vliegtuigen en het bouwen van nieuwe
vliegtuigen.
Met dit soort programma’s en via intensief contact met Schiphol, luchtvaartmaatschappijen
en andere belanghebbenden is het mogelijk om, tegen de achtergrond van het hoofdlijnbesluit
Schiphol, te werken aan het verder ontwikkelen van een duurzame luchtvaart.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat