Brief regering : Advies van de Commissie m.e.r. over de reikwijdte en detailniveau van het milieueffectrapport Luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1057
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 24 april 2023
Met deze brief wordt de Kamer geïnformeerd over het advies van de Commissie voor de
milieueffectrapportage (hierna: Commissie) voor de inhoud van het milieueffectrapport
(hierna: MER) onderliggend aan het luchthavenbesluit Rotterdam The Hague Airport (hierna:
RTHA). De Commissie heeft ook de uitkomsten van het eerder doorlopen participatietraject1 en de zienswijzen bij haar advies betrokken. Het advies van de Commissie is als bijlage
opgenomen in deze brief.
Ik dank de Commissie voor het deskundige advies. Naast een overzicht van de relevante
beleidsstukken, de gebiedsopgaven in de omgeving van de luchthaven, de uitkomsten
van het participatietraject, adviseert de Commissie inzicht te geven in de milieueffecten
van het voorgenomen besluit en de alternatieven. Met het oog op verbetering van de
leefomgeving adviseert de Commissie ook in te gaan op alternatieven met gelijkblijvende
passagiersaantallen en minder ontwikkelruimte. Daarnaast wordt geadviseerd aanvullende
maatregelenpakketten te onderzoeken om de hinder te beperken, en aandacht gevraagd
voor de onderbouwing van de referentiesituatie. De Commissie beschouwt deze punten
als essentiële informatie voor het MER.
Vervolg
In de rol van bevoegd gezag voor deze m.e.r.-procedure zal ik de reactie op het advies
van de Commissie voor de m.e.r. tezamen met de beantwoording van de ingediende zienswijzen
verwerken in een reactienota. De verwachting is dat de reactienota voor de zomer wordt
gepubliceerd. Daarover wordt de Kamer geïnformeerd. Met de publicatie van de reactienota
wordt de notitie reikwijdte en detailniveau voor het milieueffectrapport definitief
vastgesteld.
Een onderdeel van de aanvraagprocedure voor een luchthavenbesluit is de economische
onderbouwing. Deze onderbouwing wordt separaat door de luchthaven opgeleverd om bij
de besluitvorming te worden betrokken en staat verder los van de m.e.r.-procedure.
De vereisten voor de economische onderbouwing staan beschreven in de luchtvaartnota.
De reactienota zal een beschrijving bevatten van de verder te volgen procedure en
wat er nodig is om tot een aanvraag voor een luchthavenbesluit te komen dat eind 2024
vastgesteld kan worden.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat