Brief regering : Certificeringen en ramingstoelichtingen maatregelen april 2023
36 202 Wijziging van enkele belastingwetten en enige andere wetten (Belastingplan 2023)
Nr. 138
BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 21 april 2023
U vindt bijgevoegd de ramingstoelichtingen en bijbehorende certificeringsnota door
het Centraal Planbureau (CPB) van twee maatregelen uit het Belastingplan 2023 (Kamerstuk
36 202) en de 5e nota van wijziging (Kamerstuk 36 202, nr. 38). Idealiter is de certificering van de ramingen afgerond bij indiening van het wetsvoorstel.
In dit geval zouden de ramingstoelichtingen en de certificering dus kort na de publicatie
van het Belastingplan en de latere nota’s van wijziging zijn opgeleverd. Afgelopen
najaar bleek dat niet in alle gevallen mogelijk, deels door late besluitvorming en
deels door opgelopen vertraging.
Bij het certificeringsproces beziet het CPB als onafhankelijke instantie de budgettaire
effecten van belastingmaatregelen, inclusief de inschatting van de gedragseffecten.
De basis hiervoor ligt in empirisch onderzoek, voor zover dit beschikbaar is. Dit
houdt in dat het CPB toetst of de ramingen «neutraal en redelijk» zijn. Ook geeft
het CPB de mate van onzekerheid van een raming weer, wat de kwaliteit en transparantie
van de ramingen bevordert.
Het CPB heeft de raming voor het aanpassen van de wettelijke forfaits in de BPM gecertificeerd.
De raming is aangepast gedurende het certificeringsproces. De budgettaire gevolgen
van deze herijking worden meegenomen in de voorjaarbesluitvorming 2023.
De budgettaire effecten van het beëindigen van de vrijstelling van Belasting van Personenauto’s
en Motorrijwielen (BPM) voor bestelauto’s ondernemers zijn berekend met het zogeheten
«bestelautomodel», dat ontwikkeld is door het adviesbureau Revnext. Aan deze modeluitkomsten
zijn gedurende het certificeringsproces extra anticipatie-effecten toegevoegd, met
een aanvullende derving tot gevolg.
Het CPB heeft deze raming uiteindelijk niet kunnen certificeren. Het CPB stelt dat
het te weinig zicht heeft op de invulling van de precieze modelstructuur van het gehanteerde
bestelautomodel en de empirische onderbouwing van de parameters in het bestelautomodel.
Ook acht het CPB de anticipatie-effecten van onvoldoende omvang. De raming is wel
aangepast gedurende het certificeringsproces. Deze aanpassing wordt in de tabel hieronder
weergegeven.
De budgettaire gevolgen van deze herijking worden niet meegenomen in de voorjaarsbesluitvorming
2023. Conform de begrotingsregels is deze maatregel herijkt op moment dat het in wetgeving
werd omgezet in de augustusbesluitvorming 2022. Het budgettair effect is toen verwerkt
in het inkomstenkader. In onderstaande tabel opgenomen aanpassing van de raming beschouwen
we als «endogeen», wat betekent dat deze budgettaire effecten niet relevant zijn voor
het inkomstenkader.
Tabel 1: aanpassingen naar aanleiding van certificeringsproces (in miljoenen euro)
Maatregel
2023
2024
2025
2026
2027
2028
Structureel
Raming aanpassing wettelijke forfaits in de BPM, 5e nota van wijziging Belastingplan 2023
62
62
62
62
62
62
62
Raming na certificering
64
38
38
38
38
38
38
Budgettair effect aanpassing
2
– 24
– 24
– 24
– 24
– 24
– 24
Raming beëindiging vrijstelling BPM bestelauto’s ondernemers Belastingplan 2023
0
0
510
407
341
246
– 111
Aangepaste raming
0
0
416
407
341
246
– 111
Budgettair effect aanpassing
0
0
– 94
0
0
0
0
De Minister van Financiën, S.A.M. Kaag
De Staatssecretaris van Financiën,
M.L.A. van Rij
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Mede ondertekenaar
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën