Brief regering : Voortgang introductie Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) op de HSL
29 984 Spoor: vervoer- en beheerplan
Nr. 1097
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 18 april 2023
De Intercity Nieuwe Generatie (hierna: ICNG) is een snelle trein die de reizigers
tijdswinst zal bieden op de HSL-Zuid. De trein kan 200 kilometer per uur rijden en
vervangt de IC-direct, die 160 kilometer per uur rijdt. Sinds juni 20201 is uw Kamer regelmatig geïnformeerd over de vertraging van de introductie van de
ICNG op de HSL-Zuid. In december 20212 is uw Kamer geïnformeerd over de toenmalige planning van NS en de uitkomsten van
de eerste externe toets die hierop is uitgevoerd. Uit deze externe toets kwam naar
voren dat de door NS afgegeven planning niet meer haalbaar was en dat het op dat moment
niet mogelijk was om een concrete datum af te geven vanwege de vele risico’s in de
planning. Afgesproken is toen dat NS uiterlijk in het vierde kwartaal van 2022 een
nieuwe instroomplanning af zou geven.
Ik heb uw Kamer eind november 2022 geïnformeerd3 over de nieuwe planning, die NS in september 2022 met mij heeft gedeeld. Volgens
het toenmalige planningsscenario bleef het haalbaar om de volledige instroom van de
ICNG tussen Amsterdam en Breda in 2023 te voltooien en zou de start in de reizigersdienst
in het eerste kwartaal van 2023 plaatsvinden. Ik heb daarnaast met uw Kamer gedeeld
dat ik wederom een externe toets hierop zou laten uitvoeren. NS heeft in de brief
die ik eind november 2022 met uw Kamer gedeeld heb al aangegeven dat deze planning
niet meer gehaald zou worden, maar dat de verwachting was dat de start van de reizigersdienst
in het tweede kwartaal van 2023 plaats zal vinden. In deze brief en bijlagen leest
u over de voortgang van de introductie en de uitkomsten van deze externe toets.
Zoals ik in november 2022 heb gemeld heeft NS met de introductie van de ICNG op diverse
vlakken vooruitgang geboekt. Zo zijn de eerste drie treinen, die bestemd zijn voor
de reizigersdienst, aangekomen in Nederland. Deze treinen maken nu, zonder reizigers,
testritten op het hoofdrailnet en de HSL om de nieuwste software en hardware te testen.
Ook heeft de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) eind december toelating
verleend voor het gebruik van de ICNG voor het reizigersvervoer, waarmee een belangrijke
stap is gezet richting de start van de reizigersdienst.
Ondanks deze voortgang blijkt uit de externe toets (bijgevoegd bij deze brief) dat
de door NS afgegeven planning in september 2022 voor de introductie van de ICNG niet
meer haalbaar is. Dit wordt bevestigd door NS in haar brief. Er is een vertraging
van enkele maanden opgetreden. De verwachting is nu dat NS in het tweede kwartaal
van 2023 kan starten met de reizigersdienst en dat zij de introductie op het traject
Amsterdam–Breda in 2023 zal afronden. NS heeft met mij een planning gedeeld die dit
bevestigt: de ambitie is om in de tweede helft van april 2023 te starten in de reizigersdienst
en deze in het vierde kwartaal van 2023 af te ronden. Naar verwachting start aansluitend
op de afronding van de instroom op Amsterdam–Breda de instroom op het traject Den
Haag–Eindhoven. De opschaling naar 200 km/u op het gehele traject Amsterdam–Breda
wordt verwacht in december 2024, aan het einde van de huidige concessieperiode. Tussen
Amsterdam en Rotterdam wordt verwacht dat deze opschaling per 2024 ingaat. Dit is
helaas later dan verwacht, maar gegeven de overstaprelaties voor de reiziger de beste
keuze.
In het rapport van Railistics wordt een aantal risico’s voor de planning benoemd.
Deze zitten niet zozeer op de instroom op de HSL. Er wordt geconcludeerd dat er in
het bijzonder een risico bestaat voor de introductie van de treinen op de verbindingen
naar Groningen/ Leeuwarden en Enschede, waar NS voornemens is de treinen vanaf 2025
in te zetten. Dit risico wordt veroorzaakt door de laskwaliteit bij een deel van de
al geproduceerde treinen. In maart 2022 is vastgesteld dat de laskwaliteit bij deze
treinen niet voldoet aan de eisen van NS4. Bij de drie treinen die al geleverd zijn en de treinen die vanaf nu geleverd worden,
speelt dit probleem niet. Alle treinen die daarvoor gebouwd zijn, zullen nog een keer
terug de fabriek in gaan voor een retrofit. De retrofit houdt in dat de treinen worden
aangepast om aan de eisen van NS te voldoen, waarbij (onder)delen worden vervangen,
gerepareerd of aangepast. Deze hersteloperatie kost veel tijd en de verwachting is
dat de laatste treinen pas in 2025 van de band rollen.
Concluderend is de introductie van de ICNG helaas opnieuw met een aantal maanden vertraagd,
maar de ambitie van NS blijft staan om in 2023 de ICNG volledig in te laten stromen
op de HSL. Zowel NS als ik hopen dat het proces verder voorspoedig zal verlopen en
dat als het goed is zeer binnenkort al de eerste reizigers kunnen worden verwelkomd
in de ICNG op de HSL.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Indieners
-
Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat