Brief regering : Hoofdlijnen over de voortgang van de verduurzaming van het mkb
32 637 Bedrijfslevenbeleid
               32 813 Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
         
Nr. 562
                   BRIEF VAN DE MINISTER VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 april 2023
Met deze brief informeer ik u op hoofdlijnen over de voortgang van de verduurzaming
                  van het mkb. In deze brief besteed ik aandacht aan de aangepaste coördinatie die op
                  het onderwerp verduurzaming mkb is afgesproken in het kabinet. Daarnaast informeer
                  ik u, mede namens de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, de Minister
                  voor Klimaat en Energie en de Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
                  over de programma’s ter ondersteuning van de verduurzaming van het mkb.
               
Aanleiding
«We helpen het mkb met verduurzamen» is een van de doelstellingen uit het coalitieakkoord
                     (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77). Zowel de hoge energieprijzen als onze klimaatambities zorgen ervoor dat de noodzaak
                     hiertoe groter is dan ooit. Dit moet niet alleen gebeuren in de grote industriële
                     bedrijven maar ook in het mkb. Door te verduurzamen besparen mkb’ers op energiekosten,
                     dragen ze bij aan het halen van onze klimaat-, milieu en circulaire doelen en verminderen
                     we de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en zeldzame materialen uit derde landen
                     zoals Rusland en China.
                  
Het mkb is verantwoordelijk voor een belangrijk deel van ons nationale verdienvermogen
                     én voor een groot aantal arbeidsplaatsen. Mkb’ers worden hard geraakt door de hoge
                     energieprijzen. Op de korte termijn verlichten we deze pijn met een gerichte ingreep
                     via de Tegemoetkoming Energie Kosten (zie Kamerstuk 32 637 nr. 507). Dit is geen duurzame oplossing, terwijl verduurzaming dat wel is. Door energiebesparing,
                     overstap naar (zelf geproduceerde) duurzame energie en circulair produceren kan het
                     mkb zijn CO2 uitstoot verlagen en de blootstelling aan snel wisselende energie- en grondstofprijzen
                     verminderen. Om de verduurzaming van het mkb te versnellen wordt gebruik gemaakt van
                     een mix van programma’s en regelingen gericht op informeren, inspireren, innoveren,
                     stimuleren en normeren. In deze brief informeer ik u over de nieuwe coördinatie op
                     dit onderwerp en geef ik u een overzicht van de ondersteuningsmix die wij aan het
                     mkb bieden.
                  
Motie Romke de Jong en Amhaouch (Kamerstuk 36 200 XIII, nr. 45)
Deze motie verzoekt de regering te onderzoeken wat ondernemers zelf kunnen doen en
                  waar zij kunnen worden geholpen inzicht te krijgen in het verduurzamen van het productieproces
                  van hun bedrijf. In deze brief geef ik u, in lijn met de motie, een overzicht van
                  de verschillende regelingen en programma’s die het kabinet aanbiedt om ondernemers
                  te ondersteunen bij het verduurzamen van het productieproces. Daarnaast kondig ik
                  een interdepartementale werkwijze aan om beter overzicht te creëren in de ondersteuning
                  aan mkb ondernemers als het gaat om verduurzamen. Hiermee beschouw ik het verzoek
                  uit uw motie als beantwoord.
               
Motie Grinwis en Peter de Groot en Erkens en Boucke
De motie van de leden Grinwis en Peter de Groot (Kamerstuk 36 200 VII, nr. 100) verzoekt de regering om, onder andere, te bezien of het reeds bestaande Warmtefonds
                  en/of financiële regelingen beschikbaar kunnen komen voor het doorvoeren van energiebesparende
                  maatregelen bij het mkb en maatschappelijk vastgoed. De motie van de leden Erkens
                  en Boucke (Kamerstuk 32 813, nr. 1073) vraagt om het kleine MKB toegang te geven tot het Warmtefonds. De financieringsmogelijkheden
                  voor maatschappelijk vastgoed worden momenteel verkend. In deze brief beschrijf ik
                  kredietregelingen die de afgelopen tijd zijn vastgesteld om de financiering van de
                  verduurzaming van het mkb te versoepelen en te versnellen. Onder deze regelingen vallen
                  ook isolatie- en andere energiebesparende maatregelen. De belangrijkste kredietregeling
                  voor verduurzaming in het mkb is het groenluik in de BMKB (BMKB-Groen). De BMKB-Groen
                  wordt gemonitord en zal meelopen in de evaluatie 2021–2025 van de gehele BMKB-regeling1. De effectiviteit van de BMKB-Groen valt nu nog niet te beoordelen omdat door de
                  alternatieve financiers recent, en door de banken vanaf februari dit jaar, pas mogelijk
                  wordt gemaakt om gebruik te maken van deze borgstelling. Wel is deze kredietregeling
                  precies gericht op de behoefte aan krediet zoals die zijn opgehaald bij het mkb en
                  kredietverstrekkers. Hiermee verwacht ik dat er voldoende specifiek op het mkb gerichte
                  instrumenten zijn. Het Warmtefonds is gericht op particulieren en voor de helderheid
                  en uitvoerbaarheid van de regeling wil het kabinet dit ook zo houden. In het programma
                  verduurzaming gebouwde omgeving is dit ook aangegeven. Ik houd blijvend aandacht voor
                  het aansluiten van de toegankelijkheid van de BMKB-Groen en de andere kredietmaatregelen
                  bij de behoefte van het mkb. Mochten daar in toekomst toch aanvullende maatregelen
                  nodig zijn dan houd ik u daarvan op de hoogte. Daarmee beschouw ik dit deel van het
                  verzoek uit de moties als beantwoord. Het overige deel van de motie Grinwis en De
                  Groot wordt door mijn collega van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening op een
                  andere plek beantwoord.
               
Overige moties
Er zijn twee moties ingediend die de regering vragen (1) te onderzoeken of er een
                  fonds beschikbaar kan worden gemaakt met duurzaamheidsleningen voor kleinbedrijf tegen
                  een lage rente via Qredits (Motie van de leden Grinwis en Romke de Jong; Kamerstuk
                  36 200 XIII, nr. 64) én (2) duidelijkheid te geven of de BMKB groenregeling toegankelijk genoeg is voor
                  kleine ondernemers en als de regeling kleine ondernemers onvoldoende bereikt naar
                  aanvullend instrumentarium te kijken (Motie van het lid Boucke c.s.; Kamerstuk 36 200, nr. 157).
               
Ik wil eerst de resultaten van de benutting van de BMKB groen afwachten. Zo kan ik
                  vaststellen of de BMKB groen ook voldoende benut wordt voor kleinere investeringen
                  in verduurzaming. Ik zal uw Kamer hier voor het einde van het derde kwartaal van 2023
                  over informeren. Dan heb ik ook meer data van de banken, die sinds het eerste kwartaal
                  van 2023 de BMKB groen ingezet hebben.
               
Coördinerend Minister verduurzaming mkb: Creëren van meer overzicht en afstemming
Het mkb is een groot begrip. Onder deze noemer vallen zowel eenmansbedrijven als industriële
                     bedrijven tot 250 medewerkers en een jaaromzet tot maximaal € 50 mln én/óf een jaarbalans
                     tot met € 43 mln. Mkb bedrijven zijn daarnaast actief in de volle breedte van de Nederlandse
                     economie. Door de omvang van het begrip mkb zijn verschillende bewindspersonen deels
                     verantwoordelijk voor de verduurzaming van het mkb (zie overzicht pagina 3). De afgelopen
                     jaren is hard gewerkt aan een breed scala aan programma’s en regelingen om het mkb
                     te ondersteunen bij de verduurzaming. In oktober 2022 heb ik met u de Stand van RVO
                     gedeeld (zie kamerstuk 29 362, nr. 312). Hierin wordt geschetst hoe RVO als publieke dienstverlener ziet dat stapeling van
                     programma’s en regelingen bij ondernemers leidt tot een complex geheel. Daarnaast
                     zijn er soms ook regelingen die, onbedoeld, met elkaar conflicteren of concurreren.
                     Dit werkt belemmerend voor ondernemers. Ik wil zorgen dat programma’s en regelingen
                     toegankelijk zijn, voorzien in de behoeften en goed op elkaar aansluiten.
                  
Om dit te bereiken, is meer overzicht nodig van de verschillende programma’s en regelingen
                     en hoe deze het mkb ondersteunen. Daarnaast is meer afstemming nodig tussen de departementen,
                     zodat programma’s en regelingen beter op elkaar aansluiten en mogelijk kunnen worden
                     geïntegreerd. In samenspraak met de betrokken bewindspersonen is daarom besloten dat
                     ik de rol van coordinator verduurzaming mkb op mij neem. Doel van deze rol is om te
                     zorgen voor overzicht en afstemming als het gaat om het geheel van ondersteuning vanuit
                     het Rijk voor mkb ondernemers bij de verduurzaming van hun bedrijf. De verantwoordelijkheid
                     voor specifieke programma’s en regelingen blijft liggen bij de bewindspersonen die
                     daar nu ook al voor verantwoordelijk zijn.
                  
Dit betekent dat mijn ministerie in samenspraak met alle andere betrokken ministeries
                     inventariseert welke programma’s en regelingen er Rijksbreed zijn én welk specifiek
                     doel deze dienen. Dit overzicht analyseren we, waarbij we zoeken naar overlap, conflicten,
                     concurrentie en blinde vlekken. Deze analyse bespreken we interdepartementaal. Hierin
                     worden ook de conclusies van de gedragsanalyses van mkb-subdoelgroepen betrokken die
                     opgesteld worden conform de toezegging om meer kennis over het mkb te verzamelen.
                     2
In een Kamerbrief informeer ik u over de uitkomsten van dit interdepartementale proces
                  en de conclusies die mijn collega bewindspersonen en ik hieraan verbinden. Doel daarbij
                  is om de ondersteuning aan de verduurzaming van het mkb efficiënter en effectiever
                  te maken en daarnaast te zorgen dat er voor het gehele mkb een dekkend aanbod is van
                  ondersteuning. We zijn al gestart met deze werkwijze.
               
Taak verduurzaming mkb
Bewindspersoon
Kennis & coördinatie
Minister van Economische Zaken en Klimaat
Industrieel mkb
Minister van Economische Zaken en Klimaat
Reductie procesemissies niet-industrieel mkb
Minister van Economische Zaken en Klimaat
Energiebesparing
Minister voor Klimaat en Energie
Productie hernieuwbare energie
Minister voor Klimaat en Energie
Energie infrastructuur (elektriciteit en waterstof)
Minister voor Klimaat en Energie
Gebouw gerelateerde CO2 reductie
Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
Verduurzaming zakelijke mobiliteit
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Milieu
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Circulaire economie
Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bedrijfsprocessen land- en tuinbouw, veeteelt en visserij mkb
Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
Bedrijfsprocessen zorg mkb
Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Opbouw verduurzaming mkb
Zoals al geconstateerd, is mkb een breed begrip waaronder bedrijven vallen van verschillende
                  groottes uit een breed scala van sectoren. Onder verduurzaming van het mkb vallen
                  dan ook uiteenlopende zaken, van het overschakelen naar elektrisch vervoer tot het
                  isoleren van een kantoor, van het aanschaffen van een inductiekookplaat of een industriële
                  warmtepomp tot het gebruik van andere materialen in het bedrijfsproces. Om overzicht
                  te creëren in de ondersteuning die het Rijk aan het mkb bij de verduurzaming helpt
                  het om zowel het begrip «verduurzaming» als het begrip «mkb» op te delen.
               
Indeling verduurzaming
Binnen de verduurzaming van het mkb onderscheid ik drie grote domeinen:
1. Verduurzaming van productieprocessen, faciliteiten en dienstverlening. Bedrijven kunnen hun bedrijfsprocessen verduurzamen door verbetering van proces-/energie-efficiëntie,
                        omschakeling naar schonere energiedragers (bijv. elektrificatie) en andere grondstofkeuze,
                        grondstofbesparing of substitutie door circulair werken als onderdeel van de circulaire
                        transitie maar ook door betere duurzamere materialen, apparatuur of energie in te
                        kopen. Verduurzaming leidt niet alleen tot vermindering van CO2-uitstoot en andere milieubelasting, maar biedt ook een kans om kosten te drukken
                        en klanten een duurzamer product te bieden als onderdeel van maatschappelijk verantwoord
                        ondernemen. Daarnaast vallen veel mkb’ers ook onder de energiebesparingsplicht om
                        maatregelen met een terugverdientijd van vijf jaar of minder te nemen.
                     
2. Verduurzaming van zakelijke mobiliteit. Bij veel mkb’ers is sprake van een vorm van bevoorrading en levering van producten
                        met bedrijfswagens. Met de introductie van milieuzones en «nul-emissiezones» in binnensteden
                        wordt het mkb al aangemoedigd om zijn wagenpark te verduurzamen of andere transportmiddelen
                        in te zetten. Verder is er bij het mkb ook sprake van uitstoot door personenvervoer
                        voor woon-werkverkeer of voor dienstverlening. Daarom wordt ook gewerkt aan de CO2-reductie van de zakelijke personenmobiliteit.
                     
3. Verduurzaming van bedrijfsruimtes. Veel mkb’ers bezitten eigen bedrijfsruimtes voor productie, opslag en/of kantoor.
                        Implementatie van energiebesparende maatregelen op het gebied van verwarming, koeling
                        en verlichting van bedrijfsruimtes scheelt direct kosten. Daarnaast kunnen bedrijfsruimten
                        bijdragen aan de opwek van duurzame energie voor eigen gebruik of levering aan het
                        net. En ook voor bedrijfsruimtes geldt dat hier de energiebesparingsplicht kan gelden.
                     
In samenwerking met MKB-Nederland is een opdeling gemaakt van het mkb naar primair
                  energiegebruik. Gezien de klimaatambities en de hoge energieprijzen is dit, zeker
                  op de korte termijn, een zinvolle indeling om te zien of verschillende onderdelen
                  van het mkb voldoende worden ondersteund. Tegelijkertijd heeft deze indeling ook zijn
                  beperkingen, omdat niet alle emissies verbonden zijn aan primair energieverbruik.
                  En ook de circulaire transitie niet in deze indeling te vatten valt. Daarom onderzoeken
                  we ook andere indelingen om onze ondersteuning te richten.
               
Indeling mkb naar eigen energieverbruik
1. Vergelijkbaar met een huishouden. Onderneming die minder dan 10.000 kWh per jaar verbruikt en 5.000 m3 aardgas. Denk hierbij aan schoenmakers, kleine detailhandel, kleine kantoren.
2. Enige energieprocessen, geen energiebesparingsplicht. Onderneming met een energieverbruik van 10.000 tot 50.000 kWh of 5.000 m3 tot 25.000 m3 aardgas of equivalent daarvan per jaar.
3. Meerdere energie-intensieve processen, wel energiebesparingsplicht. Onderneming met een energiegebruik van 50.000 kWh tot 10.000 MWh of 25.000 tot 170.000
                        m3 aardgas of equivalent daarvan per jaar. Denk hierbij aan een grote bakkerij, supermarkt,
                        garage of hotel.
                     
4. Veel energie-intensieve processen, grootverbruiker energie. Onderneming met een energieverbruik van meer dan 10.000 MWh of 170.000 m3 aardgas of equivalent daaraan per jaar.
Op basis van deze twee indelingen geef ik een overzicht van de bestaande maatregelen
                  en nieuwe maatregelen die wij inzetten om het mkb te ondersteunen bij de verduurzaming.
                  Die ondersteuning is nodig. Uit recente onderzoeken blijkt dat voornamelijk bij kleine
                  mkb’ers er beperkte kennis is over de mogelijkheden om hun bedrijf te verduurzamen
                  en de terugverdientijd van de investering.3, 4  Door achtereenvolgens de coronamaatregelen en de hoge energieprijzen hebben ondernemingen
                  in het mkb bovendien niet altijd de middelen om investeringen te doen in duurzame
                  technieken met een langere terugverdientijd. De onderstaande maatregelen hebben tot
                  doel obstakels weg te nemen en de verduurzaming te versnellen.
               
Wat doen we nu?
In dit deel geef ik een korte beschrijving van de ondersteuning die wij het mkb bieden
                  bij het verduurzamen. In bijlage 1 van deze brief vindt u een uitgebreidere beschrijving
                  per domein (productieproces, mobiliteit en bedrijfsruimte) van de verschillende programma’s
                  en reglingen. In bijlage 2 vindt u een overzicht van diezelfde programma’s en regelingen
                  met daarin voor welk type mkb de regeling of programma is én een link naar meer informatie.
               
Informatie, inspiratie en kennisontsluiting
Weten hoe te verduurzamen is de eerste stap naar duurzame bedrijfvoering. Daarom hebben
                  we rijksbreed een pallet aan programma’s en regelingen voor kennisbevordering over
                  duurzaamheid. Dat gaat van algemene programma’s gericht op onderwerpen zoals energiebesparing
                  of elektrisch rijden tot hele specifieke regelingen waarmee een bedrijf een gericht
                  verduurzamingsadvies kan krijgen.
               
Onderzoek en ontwikkeling
Voor lang niet elke verduurzaming is de juiste kennis of techniek al beschikbaar of
                  is de techniek al toepasbaar. Daarom bieden we programma’s en regelingen die het mkb
                  ondersteunen om wel tot deze kennis en/of technieken en toepassingen te komen. Dat
                  gebeurt door bedrijven belastingaftrek te bieden voor investeringen in onderzoek en
                  innovatie maar ook met directe subsidies om circulaire ketensamenwerking, innovatie
                  en onderzoek te financieren.
               
Stimulering
De afgelopen jaren zijn veel technieken op de markt gekomen waarmee bedrijven duurzamer
                  kunnen worden. Om deze technieken toe te passen, moet vaak geïnvesteerd worden. Soms
                  hebben ondernemers geen investeringsruimte. In andere gevallen zorgen de extra investeringen
                  ervoor dat duurzame productie (nog) niet competitief is op de (internationale) markt.
                  Om bedrijven te stimuleren deze investeringen in verduurzaming te nemen, is een breed
                  pakket aan maatregelen beschikbaar. Hierin zitten fiscale maatregelen die het mogelijk
                  maken om energie- en/of milieu-investeringen af te trekken en om financiering van
                  duurzame voorbeeldprojecten te stimuleren, directe subsidies om duurzame businesscases
                  rendabeler te maken, en kredietmaatregelen om het voor het mkb gemakkelijker te maken
                  om financiering aan te trekken. We verkennen hoe we de mkb’er hier nog verder bij
                  moeten ondersteunen.
               
Normering
Door het opstellen van heldere normen ondersteunen we onze klimaat en circulaire ambities
                  en geven we ondernemers duidelijkheid over wanneer welke stappen genomen moeten worden.
                  Voor grote uitstoters geldt dat emissiereductie voor een belangrijk deel is geborgd
                  door het Europese Emissions Trading System (ETS) en de nationale CO2 heffing industrie. Maar ook voor (delen van) het mkb zijn er heldere normen zodat
                  ook deze ondernemers weten wat er wanneer verwacht wordt. Dit geldt o.a. voor energiebesparing,
                  emissieloze logistiek en energie labels.
               
Vervolg
De komende maanden wordt in een interdepartementale werkgroep verduurzaming mkb (IWVM)
                  gewerkt aan een analyse van de verschillende programma’s en regelingen zoals beschreven
                  in deze brief. Ik verwacht voor het einde van het jaar u te informeren over onze analyse
                  en mogelijke verbeterstappen. In het vervolg hiervan monitort de IWVM de eerder geformuleerde
                  verbeterstappen, werkt eventuele nieuwe verbeterstappen uit en rapporteert hierover
                  aan mij. Jaarlijks zal ik u een brief sturen over de stand van de verduurzaming van
                  het mkb op basis van het werk van de IWVM.
               
De Minister van Economische Zaken en Klimaat, M.A.M. Adriaansens
Indieners
- 
              
                  Indiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.