Brief regering : Tussenbalans IenW-project Omgang met burgers en bedrijven (inclusief hardvochtige wetgeving)
35 510 Parlementaire ondervraging kinderopvangtoeslag
Nr. 119
                   BRIEF VAN DE MINISTER EN STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 april 2023
Het Ministerie van IenW werkt met alle departementen mee aan de uitvoering van het
                  regeerakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) rond het versterken van de democratische rechtsorde. De toeslagenaffaire is ook
                  voor IenW reden onze relatie met burgers en bedrijven opnieuw te bekijken. Wat leren
                  wij ervan? Het ministerie kijkt kritisch naar zijn eigen handelen: komen burgers en
                  bedrijven in de knel door IenW-beleid, uitvoering of inspectie?
               
Via verschillende brieven1 bent u door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties geïnformeerd
                  over de stand van zaken van de inventarisatie van hardvochtige wetgeving ter uitvoering
                  van de motie Ploumen/Jetten.2 In deze brieven wordt ook verwezen naar de initiatieven die binnen het Ministerie
                  van Infrastructuur en Waterstaat zijn genomen. Via deze brief wordt u geïnformeerd
                  over het project Omgang met burgers en bedrijven binnen het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat onder meer invulling
                  geeft aan die motie.
               
Na de toeslagenaffaire is in 2021 binnen het ministerie een quickscan uitgevoerd of
                  zich bij IenW vergelijkbare situaties voordoen. Uit deze quickscan en verdiepende
                  interne gesprekken kwamen binnen het IenW domein geen situaties naar voren met een
                  omvang, scope en impact op burgers zoals bij de toeslagenaffaire. Ook een onderzoek
                  op basis van de reacties op de internetconsultatie «knellende wetten en regels», zoals
                  uitgezet door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties in 2022, heeft
                  niet geleid tot de vaststelling dat er sprake is van hardvochtige wetgeving op terrein
                  van IenW.
               
Toch heeft ook IenW een opgave. Dagelijks worden in het fysieke domein belangenafwegingen
                  gemaakt tussen meerdere partijen en tussen efficiency en de menselijke maat. Dagelijks
                  werkt IenW aan een balans tussen mobiliteit, duurzaamheid en gezondheid. Hier zijn
                  taaie vraagstukken aan de orde die niet altijd snel kunnen worden opgelost. Door overlast
                  van geluid, geur, trillingen en stoffen bijvoorbeeld kan het welzijn van burgers in
                  het geding komen. Complexe besluitvorming kan er bijvoorbeeld toe leiden dat besluiten
                  lang uitblijven, tot onvrede van betrokkenen.
               
Hoewel de uitdagingen in het fysieke domein verschillen van de beleidsterreinen waar
                  op grote schaal toeslagen en uitkeringen worden verstrekt aan individuele burgers,
                  kan ook IenW leren van de toeslagenaffaire. Vertrouwen in de overheid groeit als burgers
                  en bedrijven in Nederland verbeteringen zien, als we oog hebben voor de menselijke
                  maat en begrijpelijk, bereikbaar en aanspreekbaar zijn voor inwoners. In het afgelopen
                  jaar is daarom binnen IenW een extra impuls gegeven aan het programma Werk aan Uitvoering,
                  waar verbetering van de omgang met burgers en bedrijven deel van uitmaakt.
               
Op allerlei manieren werkt het Ministerie van IenW nu al aan verbeteringen voor burgers
                  en bedrijven, zoals rond de luchtvaart, Tata Steel en het traject diepe plassen (granuliet).
                  Ook in de uitvoering worden goede stappen gezet, soms al jaren zoals bij de RDW (handhaven
                  met menselijke maat) en bij Rijkswaterstaat (omgevingsmanagement). Momenteel worden
                  nieuwe initiatieven ontplooid bij het CBR (knelpuntenbrief 2022), bij ProRail (omgevingsmanagement
                  trillingen met beleid), RWS (maatwerkplaats), ILT (prominente plek voor burgers en
                  bedrijven in het strategische plan). Verder heeft het gesprek over uitvoerbaarheid
                  van onze ambities en het versterken van de relatie tussen beleid en uitvoering nadrukkelijker
                  de aandacht.
               
De inventarisatie en onderzoekingen die binnen IenW hebben plaatsgevonden vormen de
                  input voor een intern verbeterproces gericht op versteviging van het contact van het
                  ministerie met burgers en bedrijven in het fysieke domein. De tussenbalans van het
                  project Omgang met burgers en bedrijven die binnen IenW is opgesteld, is bijgesloten bij deze brief.
               
Betere omgang met burgers en bedrijven is onderdeel van het ambtelijk vakmanschap.
                  Hier kan het ministerie nog leren en verbeteren. Zo kan het ministerie meer ruimte
                  te creëren voor reflectie: zich verplaatsen in burgers en bedrijven en beleidsafwegingen
                  inzichtelijk maken. Structurele oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken in
                  het fysieke domein kunnen alleen gevonden in samenwerking met burgers en bedrijven.
                  Het ministerie kan vaker en sneller burgers bellen en beter bereikbaar zijn. We kunnen
                  onze inzet op participatie vergroten en versterkt inzetten op het gebruik van het
                  beleidskompas (voorheen IAK) bij de totstandkoming van beleid. Ook kunnen we met ons
                  beleid nog beter aansluiten bij de maatschappelijke opgaven/duurzaamheidstransities
                  (energie, landbouw, mobiliteit, circulaire economie, klimaatadaptatie) en luisteren
                  naar signalen uit de uitvoering en de samenleving.
               
Deze inzet op verbetering zal niet altijd kunnen voorkomen dat inwoners en ondernemers
                  na belangenafwegingen door beleidsbeslissingen in het fysieke domein worden geraakt.
                  Door beter te kijken naar de gevolgen van het IenW-beleid voor burgers en bedrijven
                  en door het contact met burgers en bedrijven te verbeteren, wil het ministerie zijn
                  werk maatschappelijk relevanter maken en werken aan meer draagvlak in de samenleving.
               
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
                  M.G.J. Harbers
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
                  V.L.W.A. Heijnen
Indieners
- 
              
                  Indiener
 M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
- 
              
                  Medeindiener
 V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
