Brief regering : Reactie op verzoek commissie inzake de brief van het Lerarencollectief ‘De Noodklok luidt’ d.d. 8 maart 2023
27 923 Werken in het onderwijs
Nr. 455
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR PRIMAIR EN VOORTGEZET ONDERWIJS
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 maart 2023
Hierbij stuur ik u de reactie op het verzoek van de commissie naar aanleiding van
de vergadering van 23 maart 2023 inzake de brief van het Lerarencollectief «De Noodklok
luidt» d.d. 8 maart jl.
Verzoek Lerarencollectief
Op 21 december 2022 is er door het Lerarencollectief VO verlenging van de subsidie
aangevraagd. Deze aanvraag bestaat naast het continueren van de activiteiten van de
kwartiermakers voor het oprichten van een afdeling vo, ook uit het continueren van
activiteiten door de afdeling po, en het schrijven van een strategisch plan voor de
toekomst van het Lerarencollectief.
In maart 2020 is de vereniging Lerarencollectief po van start gegaan. Uw Kamer is
hierover ingelicht op 12 juni 2019.1 Tot 1 augustus 2022 is tijdelijk subsidie verstrekt. Naar voorbeeld van het lerarencollectief
po, en met hun hulp, is ook in het vo een initiatief ontstaan. Het Lerarencollectief
is uitgebreid met een VO-tak. De kwartiermakers vo ontvingen in februari 2022 tijdelijke
financiële steun gericht op een uitbreiding van de organisatie van het Lerarencollectief
met een afdeling voor het voortgezet onderwijs. De Kamer is hier op 20 december 2022
over geïnformeerd.2
De organisatieontwikkeling van het Lerarencollectief blijft achter bij de eerder geformuleerde
ambities. Dit vind ik problematisch. De afgelopen maanden is gebleken dat het aantal
(betalende) leden achterblijft bij de verwachting. De organisatie van het Lerarencollectief
is klein en wordt door een klein groepje leraren gedragen; dit maakt de organisatie
(en continuïteit ervan) kwetsbaar. De beperkte capaciteit van het Lerarencollectief
dwingt de organisatie scherpe keuzes te maken. Het Lerarencollectief PO&VO wil daarom
een breed strategisch plan uitwerken met een groeimodel naar een professionele en
toekomstbestendige beroepsorganisatie voor leraren in het funderend onderwijs. Er
zijn zowel redenen om daarin te voorzien als redenen om daaraan te twijfelen.
Inhoudelijk levert het Lerarencollectief een bijdrage aan het gesprek over de inhoud
van het beroep leraar. In de gesprekken binnen het onderwijsveld zijn er positieve
ervaringen met de werkwijze van het Lerarencollectief, onder meer bij de uitwerking
van het Masterplan Basisvaardigheden, het beroepsbeeld en de kenniscommunity van het
NP Onderwijs. Daarnaast neemt het Lerarencollectief deel aan verschillende gesprekstafels
over het verbeteren van de onderwijskwaliteit en was het partner in het Onderwijsakkoord.
Tegelijkertijd heb ik serieuze zorgen ten aanzien van het draagvlak van het Lerarencollectief
en de kwetsbaarheid van de organisatie. Ik hoor echter een roep vanuit de Tweede Kamer
om tegemoet te komen aan de noodklok die werd geluid.
Vanuit deze overwegingen heb ik besloten van de drie onderdelen van hun subsidieaanvraag
(een verlenging van het VO-kwartiermakerschap, een versteviging van de PO-tak, en
een aanvullende subsidie om een strategisch plan PO&VO te maken), alleen de eerste
en derde te honoreren. De po-tak heeft 2,5 jaar subsidie ontvangen voor de oprichting
van de organisatie en diverse activiteiten voor leraren in het po. Deze subsidie is
per 1 augustus 2022 gestopt. Voor de PO-tak van het collectief is al eerder afgesproken
dat dit van eigen inkomsten zal moeten worden gefinancierd. Datzelfde geldt wat mij
betreft ook voor de VO-tak. Dit doel moet glashelder zijn en vraagt om een ultieme
inspanning van het Lerarencollectief. Ik zal dit ook opnemen met het Lerarencollectief.
Het belang van een verdere versterking van het vak van leraar
Graag maak ik in deze brief gebruik van de gelegenheid om het belang van een sterke
beroepsgroepsorganisatie voor leraren te onderstrepen. Om de kwaliteit van de eigen
professie, en daarmee de kwaliteit van het onderwijs hoog te houden is het belangrijk
dat leraren zelf meepraten en actief werken aan hun eigen ontwikkeling. Een beroepsgroepsorganisatie
heeft daarmee een belangrijke rol in de professionele ontwikkeling van het vak en
het verbeteren van het imago van het beroep. Ik ben alle leraren, vertegenwoordigers
van leraren en andere belanghebbenden dankbaar voor de verschillende pogingen in het
verleden en ik daag iedereen uit om duurzaam te werken aan een beroepsgroeporganisatie
voor leraren, met groot draagvlak binnen de eigen beroepsgroep.
Daarom roep ik alle leraren, vertegenwoordigers van leraren en andere belanghebbenden
na te denk over het belang, de rol, de financiering, de positionering van een beroepsgroeporganisatie
voor leraren in het funderend onderwijs. Partijen moeten samen krachtig een vuist
maken. In dit licht krijgt het Lerarencollectief een beperkte bijdrage om hier ook
over na te denken met de voorwaarde gesteld dat het Lerarencollectief samenwerking
zal moeten zoeken met anderen vanuit gedachte dat beroepsgroepvorming alleen kan werken
als het op draagvlak breed vanuit de sector kan rekenen.
Indien nodig zal OCW daar een faciliterende rol in willen spelen. Echter bij het ondersteunen
van initiatieven tot beroepsgroepsvorming past terughoudendheid vanuit de overheid,
omdat initiatieven krachtiger zijn indien zij gedragen worden door de beroepsgroep
zelf. Tegelijkertijd weten we dat maatschappelijke initiatieven soms een steuntje
in de rug nodig hebben om uit te groeien tot een volwaardige organisatie.
Voor de zomer na oplevering van het strategisch plan voor een duurzame voorzetting
van het Lerarencollectief en andere plannen voor beroepgroepsvorming van andere leraren
of vertegenwoordigers van leraren zal ik mij – samen met u – beraden op vervolgstappen
om te komen tot een sterke beroepsgroepsorganisatie voor leraren.
De Minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, A.D. Wiersma
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
A.D. Wiersma, minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs