Brief regering : Geannoteerde agenda informele Milieuraad 18 en 19 april 2023
21 501-08 Milieuraad
Nr. 896
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 27 maart 2023
Hierbij doe ik u, mede namens de Minister voor Klimaat en Energie, de geannoteerde
agenda toekomen van de informele Milieuraad op 18 en 19 april 2023 in Stockholm.
Er is nog geen agenda gepubliceerd voor de informele bijeenkomst. De inhoud van deze
geannoteerde agenda geeft daarom de meest recente stand van zaken weer, die is gebaseerd
op de eerste informatie die van het Zweeds voorzitterschap is ontvangen. Mocht de
formele agenda op belangrijke punten afwijken, dan zal ik u hierover via het schriftelijk
overleg informeren. Het kabinet is voornemens deel te nemen aan deze informele Milieuraad.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
GEANNOTEERDE AGENDA INFORMELE MILIEURAAD
Het Zweeds voorzitterschap organiseert op 18 en 19 april 2023 een informele bijeenkomst
van klimaat- en milieuministers te Stockholm, Zweden. Het Zweeds voorzitterschap zet
in op een discussie over het versterken van de samenwerking met het bedrijfsleven
om de groene transitie te versnellen. Tijdens deze informele Milieuraad zal geen besluitvorming
plaatsvinden.
Op 18 april vindt een gezamenlijke bijeenkomst plaats van Europese klimaat- en milieuministers
met koplopers in de groene transitie uit het bedrijfsleven. De formele agenda en de
stukken die duiding geven over de inhoud van de discussies ontbreken momenteel nog.
Op basis van de eerste informatie die op ambtelijk niveau is ontvangen, zet het Zweeds
voorzitterschap in op diverse informele besprekingen en zoveel mogelijk dialoog tussen
Ministers en het bedrijfsleven. Op 19 april vindt een werkbezoek plaats.
De groene transitie en Europees concurrentievermogen
Het voorzitterschap zal naar verwachting willen bespreken hoe de Green Deal met het
Fit-for-55 pakket1, de Strategie voor Biodiversiteit2, het Circulaire Economie Actieplan3, de Strategie voor Duurzame Chemie4 en diverse andere aanverwante wetgeving, kan bijdragen aan de versterking van het
Europees concurrentievermogen. De discussie zal mogelijk gaan over het Europese beleid
dat nodig is om de groene transitie te versnellen en het Europees concurrentievermogen
te verbeteren. Naar verwachting zal gesproken worden over het versterken van de samenwerking
tussen de publieke en de private sector op het gebied van milieu- en klimaatbeleid.
Het kabinet verwelkomt de Europese ambitie om koploper te blijven in de klimaattransitie
en onderschrijft de recente aandacht voor schone technologieën in de Unie, zoals onder
meer met het Green Deal Industrial Plan
5 en de Net Zero Industry Act
6. Het kabinet verwelkomt dan ook de dialoog hierover met de private sector tijdens
de informele bijeenkomst. Het versterken van het lange termijn concurrentievermogen
begint bij een sterk economisch fundament, zoals een sterke en eerlijke interne markt,
het waarborgen van een gelijk speelveld, een open economie en internationale samenwerking,
een dynamische en wendbare beroepsbevolking en EU-lidstaten met gezonde overheidsfinanciën.
Het verminderen van regeldruk en administratieve lasten is hierbij een belangrijk
aandachtspunt. Eén van de aandachtspunten van het kabinet is hierbij de afstemming
en interactie tussen de diverse Europese initiatieven, zoals de Green Deal
7
, REPowerEU
8, de Net Zero Industry Act
9, de Critical Raw Materials Act
10, en het Circulaire Economie Actieplan11. Om de groene transitie te versnellen en het concurrentievermogen te versterken,
is duidelijkheid over de samenhang tussen deze initiatieven noodzakelijk.
Circulaire economie
Ministers en deelnemers uit het bedrijfsleven worden gevraagd hun eigen ervaringen
te delen op het gebied van het versnellen van de groene transitie. In dit kader zal
het kabinet zich focussen op de groene transitie in relatie tot de overgang naar een
ecologisch duurzame, circulaire economie. Nederland heeft de ambitie om tot een volledig
circulaire economie te komen in 2050, en zet zich via verschillende wegen in om dit
doel te bereiken.12 Hierbij is het van belang om zowel publieke, als private partijen bij elkaar te brengen
om de benodigde stappen te zetten naar een volledig circulaire keten, met een gelijk
speelveld op de Europese interne markt voor groene producten.
Voor een effectieve transitie naar een circulaire economie, is het van belang om die
benodigde stappen samen met de innovatieve bedrijven vorm te geven. Hierbij focust
het kabinet zich op diverse deelgebieden, zoals de textielsector. Het kabinet heeft
voor de verduurzaming van de textielsector een eigen beleidsprogramma circulair textiel
2020–202513 opgesteld. Dit programma is in de eerste plaats gericht op de Nederlandse markt.
Er zijn echter zaken die simpelweg niet op nationaal niveau geregeld kunnen worden,
en Nederland verwelkomt dan ook de Europese Textielstrategie die door de Europese
Commissie op 30 maart 2022 is gepubliceerd.14 Nederland heeft zich actief ingezet voor een ambitieuze Europese Textielstrategie.15 Momenteel worden de verschillende wetgevingsvoorstellen onder de textielstrategie
uitgewerkt en het is van belang dat deze elkaar versterken en gezamenlijk bijdragen
aan het circulair maken van de textielsector. Naar verwachting zal het voorzitterschap
dan ook willen ingaan op de relatie tussen de verschillende wetgevingsinitiatieven
onder de paraplu van de EU Textielstrategie, de implementatie in de private sector
van dit soort initiatieven, en eventuele barrières die op Europees niveau spelen.
Nederland blijft inzetten op een breed palet aan ambitieuze EU-maatregelen binnen
de verschillende onderdelen van de textielketen in zowel de ontwerp en productiefase,
aanschaf- en gebruiksfase en afdanking- en afvalfase. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht
worden aan de onderhandelingen over de Kaderverordening Ecodesign voor duurzame producten
waarbij het op productniveau mogelijk wordt om eisen te stellen aan bijvoorbeeld de
recyclebaarheid van textielproducten.16
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.