Brief regering : Vijfde voortgangsbrief Foreign Account Tax Compliance Act (FATCA)
25 087 Internationaal fiscaal (verdrags)beleid
Nr. 315
                   BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 20 maart 2023
Eerder heb ik aangegeven uw Kamer te informeren zodra er nieuwe ontwikkelingen zijn
                  op het gebied van FATCA en mij in te spannen om meer duidelijkheid te verkrijgen van
                  de VS omtrent het voldoen aan de inspanningsverplichting voor banken onder de FATCA-regelgeving.1 Naar aanleiding van alle inspanningen hebben de VS2 nu nadere richtlijnen uitgebracht over de verplichting van banken om een US TIN te
                  rapporteren van rekeninghouders met (ook) de Amerikaanse nationaliteit. Bestaande
                  bankrekeningen die vóór 1 juli 2014 zijn geopend zijn uitgezonderd van deze verplichting
                  tot en met 2024. De VS hebben aangegeven toe te werken naar permanente richtlijnen
                  voor de periode ná 2024. Hiermee wordt duidelijkheid geboden aan zowel banken als
                  (toeval-)Amerikanen. In mijn contacten met de VS blijf ik het belang van een structurele oplossing
                  benadrukken. Daarnaast hebben de VS aangegeven voornemens te zijn de kosten voor de
                  procedure om afstand te doen van de Amerikaanse nationaliteit (CLN) aanzienlijk te
                  verlagen. Ik zie dit als twee belangrijke en positieve ontwikkelingen. In deze brief
                  ga ik in op deze ontwikkelingen en informeer ik uw Kamer over wat dit betekent voor
                  (toeval-) Amerikanen.
               
Verplichting banken onder Amerikaanse FATCA-wetgeving
Onder de Amerikaanse FATCA-wetgeving hebben financiële instellingen wereldwijd de
                  verplichting om informatie te verstrekken over Amerikaanse personen die een rekening
                  bij hen hebben met een rekeningsaldo van 50.000 dollar of meer.3 Daarbij geldt een inspanningsverplichting voor financiële instellingen om een US
                  TIN (dit is vergelijkbaar met het Nederlandse BSN) te rapporteren van rekeninghouders
                  met (ook) de Amerikaanse nationaliteit. Wanneer banken niet aan de FATCA-verplichtingen
                  voldoen lopen zij het risico om door de Amerikaanse autoriteiten aangemerkt te worden
                  als significant non-compliant. Omdat banken een risico zien op Amerikaanse sancties bij het ontbreken van US TINs
                  in de rapportage, zijn er in 2020 rekeningen gesloten van Nederlanders met (ook) de
                  Amerikaanse nationaliteit die geen US TIN hadden aangeleverd. Mijn voorgangers en
                  ik zijn daarop in gesprek gegaan met de banken en hebben tijdelijke afspraken gemaakt
                  om het verder sluiten van rekeningen voorlopig te voorkomen. De sleutel tot een definitieve
                  oplossing ligt echter bij de VS. Daarom heb ik mij ingespannen, zowel bilateraal als
                  in EU-verband, om meer duidelijkheid te krijgen van de VS over de rapportageverplichting
                  van banken.
               
Nadere richtlijnen voor banken
In de Notice 2023-11 geven de VS nadere richtlijnen over de verplichting van banken om op grond van de
                  FATCA-wetgeving US TINs te rapporteren. Deze richtlijnen voorzien in een tijdelijke
                  uitzondering op de verplichting voor banken om een US TIN te rapporteren, maar alleen
                  voor rekeningen die reeds vóór 1 juli 2014 zijn geopend.4 Wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden uit de richtlijnen, kan een bank voorkomen
                  te worden aangemerkt als significant non-compliant, ook als deze niet voor al deze
                  bankrekeningen van Amerikanen een US TIN rapporteert. De Amerikaanse IRS heeft specifieke
                  codes ontwikkeld die banken bij deze rekeningen dienen te rapporteren in het geval
                  een US TIN ontbreekt. Aan de hand van de codes kan de IRS zien wat de achtergrond
                  is van een ontbrekende TIN. Het gaat om een tijdelijke uitzondering voor de jaren
                  2022 tot en met 2024. Gedurende deze periode wil de Amerikaanse Treasury de benodigde
                  informatie vergaren om uiteindelijk tot een definitieve aanpak te komen. In de Notice
                  geeft de Amerikaanse Treasury aan dat – mocht er een permanente vrijstelling komen
                  in de toekomst – zij verwachten dat zo’n vrijstelling beperkter zal zijn dan de in
                  deze Notice beschreven vrijstelling.
               
Overleg banken
Naar aanleiding van de uitgebrachte richtlijnen heb ik contact gehad met de Nederlandse
                  Vereniging van Banken (NVB) over wat de richtlijnen betekenen voor banken en voor
                  hun klanten met (ook) de Amerikaanse nationaliteit.
               
Zoals gemeld in mijn brief van 9 september 20225, heeft de NVB toegezegd dat banken geen rekeningen zullen sluiten van Nederlanders
                  met (ook) de Amerikaanse nationaliteit bij het enkel ontbreken van een US TIN of CLN,
                  tot de publicatie van nadere richtlijnen door de VS. Nu de Amerikaanse richtlijnen
                  zijn gepubliceerd ontstaat er een nieuwe situatie. Hieronder ga ik in op de reactie
                  van de NVB, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende categorieën bankrekeningen
                  van rekeninghouders met (ook) de Amerikaanse nationaliteit.
               
Bestaande bankrekeningen van voor 1 juli 2014
De nadere richtlijnen van de VS bieden voldoende duidelijkheid over de rapportageverplichtingen
                  ten aanzien van bestaande rekeningen die geopend zijn vóór 1 juli 2014. De NVB heeft
                  aangegeven dat banken bestaande bankrekeningen, geopend vóór 1 juli 2014, met een
                  saldo boven de 50.000 dollar op basis van de nieuwe richtlijnen niet zullen sluiten
                  bij het enkel ontbreken van een US TIN of CLN. Dit geldt gedurende de gehele periode
                  dat deze richtlijnen gelden. Daarbij geldt wel dat de banken, om aan de voorwaarden
                  van de richtlijnen te voldoen, hun klanten moeten blijven benaderen om te vragen om
                  een US TIN of CLN. Daarbij schrijven de richtlijnen voor dat de bank de klant ook
                  moet wijzen op de vindplaats van de beschrijving van vereenvoudigde Amerikaanse belastingaangifte
                  bij het afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit voor personen met een vermogen
                  van minder dan $ 2.000.000. Ook dienen de banken de juiste code te gebruiken.
               
Bankrekeningen geopend ná 30 juni 2014
De NVB geeft aan dat voor alle rekeninghouders van een rekening die is geopend na
                  30 juni 2014, die een tegoed hebben op hun betaal- en spaarrekeningen van meer dan
                  50.000 dollar, geldt dat zij hun rekening kunnen behouden als zij kunnen aantonen
                  de procedure voor een US TIN of CLN in gang te hebben gezet. Het blijft dus van belang
                  dat toeval-Amerikanen die in de aanvraagprocedure zitten maar hun TIN of CLN nog niet
                  hebben ontvangen, dit doorgeven aan hun bank om ervoor te zorgen dat zij ook gebruik
                  kunnen (blijven) maken van hun bankrekening. De NVB geeft aan dat voor het overige
                  geldt dat het aan de bank zelf is om een beoordeling te maken over het wel of niet
                  starten van de procedure om een rekening te sluiten die is geopend ná 30 juni 2014
                  en een saldo heeft van meer dan 50.000 dollar, waarvoor de uitzondering van de IRS
                  niet geldt.
               
Nieuwe klanten
Zoals gemeld in de vorige voortgangsbrief over FATCA, heeft de NVB aangegeven dat
                  een nieuwe klant die nog geen TIN of CLN heeft in veel gevallen zal worden geweigerd
                  bij het reguliere proces van het openen van een rekening. De klant zal in dat geval
                  worden verzocht om de aanvraag voor het openen van een rekening in te dienen zodra
                  een CLN of TIN beschikbaar is. De NVB heeft aangegeven dat zij ook met de komst van
                  de nieuwe richtlijnen hier geen algemene uitspraken over kunnen doen, aangezien de
                  richtlijnen niet voorzien in een uitzondering voor nieuwe klanten. Klanten kunnen
                  volgens de NVB bij sommige banken wel via een separate procedure een bankrekening
                  krijgen als zij aantonen de procedure voor een CLN of TIN in gang te hebben gezet.
                  Volgens de NVB zijn er ook banken die daarbij aanvullende toetsen doen om te beoordelen
                  of een klant in aanmerking komt voor een rekening.
               
Verlaging kosten voor het afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit
Naast de gepubliceerde richtlijnen is een andere positieve ontwikkeling dat het Amerikaanse
                  State Department begin januari 2023 heeft aangekondigd de kosten voor de procedure
                  om afstand te doen van het Amerikaanse staatsburgerschap (CLN) aanzienlijk te willen
                  verlagen van 2.350 dollar naar 450 dollar.6 Dit is goed nieuws. Daarnaast hoop ik dat het eerdergenoemde voorstel uit het Greenbook
                  van Treasury7 ook zal leiden tot een vereenvoudiging van de procedure. Zoals ik aangaf in mijn
                  vorige voortgangsbrief over FATCA8, blijft de Nederlandse Ambassade in Washington zich hiervoor inspannen door op ambtelijk
                  niveau nauw in contact te blijven met Treasury en de IRS. Ook blijft de ambassade
                  zich inspannen door deze voorstellen onder de aandacht te brengen bij leden van het
                  Amerikaanse Congres.
               
Tot slot
Ik ben verheugd dat alle inspanningen die bilateraal en vanuit de EU zijn gedaan,
                  ertoe hebben geleid dat de VS nu nadere richtlijnen hebben gepubliceerd. Dit betekent
                  meer duidelijkheid voor banken en toeval-Amerikanen, terwijl er wordt toegewerkt naar
                  een structurele oplossing. Tegelijkertijd betreur ik dat de richtlijnen niet voor
                  alle toeval-Amerikanen een oplossing bieden. De richtlijnen voorzien namelijk niet
                  in een uitzonderingen ten aanzien van rekeningen die zijn geopend ná 30 juni 2014,
                  en ze zijn slechts tijdelijk. In mijn contacten met de VS zal ik hiervoor aandacht
                  vragen en blijf ik het belang van een structurele oplossing benadrukken. Met andere
                  EU-lidstaten wordt samengewerkt in EU-verband om aandachtspunten bij de VS aan te
                  kaarten voor een definitieve oplossing van de bankrekeningproblemen van toeval-Amerikanen.
                  Mijn inschatting daarbij is echter dat de VS de net uitgebrachte tijdelijke richtlijnen
                  niet substantieel zullen versoepelen en door de VS is al aangegeven dat definitieve
                  richtlijnen strikter zullen zijn. Naast mijn inspanningen blijft er daarom een verantwoordelijkheid
                  bestaan voor toeval-Amerikanen om zelf in actie te komen door een TIN aan te vragen
                  of afstand te doen van de Amerikaanse nationaliteit (CLN). Zoals gezegd hebben de
                  VS aangekondigd de kosten voor het afstand doen van de Amerikaanse nationaliteit te
                  willen verlagen. Aan de toeval-Amerikanen die nog geen US TIN of CLN hebben aangevraagd
                  herhaal ik mijn eerdere oproep om dit alsnog op korte termijn te doen.
               
De Staatssecretaris van Financiën,
                  M.L.A. van Rij
Indieners
- 
              
                  Indiener
M.L.A. van Rij, staatssecretaris van Financiën 
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.