Brief regering : Analyse NLsportraad topsport en media
30 234 Toekomstig sportbeleid
Nr. 337
BRIEF VAN DE MINISTER VOOR LANGDURIGE ZORG EN SPORT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 16 maart 2023
De NLsportraad (hierna: raad) heeft mij op 8 maart jl. een analyse aangeboden van
de belangrijkste ontwikkelingen in de topsport en media en mogelijke dilemma’s die
hieruit voortkomen1. Middels deze brief reageer ik hierop en wil ik u informeren over de inhoud van de
analyse en de acties die uit de bevindingen van de raad voort zullen komen.
Adviesvraag
Op 8 februari 2022 heb ik advies gevraagd aan de raad over de rol die media kunnen
spelen bij het vergroten van de maatschappelijke waarde van topsport. Ik informeerde
uw Kamer middels een brief2 over de omslag die gemaakt wordt vanuit deelakkoord 6 van het sportakkoord naar een
strategisch kader topsport 2032. Het strategisch kader topsport wordt uitgewerkt langs
de drie sporen waarop we de maatschappelijke waarde van topsport willen vergroten:
de waarde van topsportprestaties, het organiseren van topsport op een verantwoorde
manier (fundament) en het benutten van het platform van de topsport door publieke
en private organisaties. In het proces van uitwerken en invulling geven aan de maatschappelijke
waarde van topsport lopen de betrokken partijen tegen verschillende vraagstukken aan.
Eén van deze vraagstukken is de verhouding tussen media en topsport.
Ik heb de raad verzocht om een aantal scenario’s te schetsen met betrekking tot de
invloed van media op de maatschappelijke waarde van topsport. In mijn verzoek heb
ik benadrukt dat het essentieel is dat niet enkel wordt stilgestaan in het nu, maar
specifiek interesse is in waarheen de huidige ontwikkelingen zullen bewegen. Verder
heb ik de raad gevraagd om bijkomstige dilemma’s te schetsen die van invloed kunnen
zijn op de maatschappelijke waarde van topsport. Mijn verzoek tot een analyse van
best practices in het buitenland is wegens beperkte middelen en capaciteit bij de
raad niet in het advies behandeld. Hiervoor zal ik een separaat onderzoek uitzetten.
Aanbieding analyse topsport en media
De raad benadrukt dat hij met dit document geen advies geeft over topsport en media.
Het gaat om een analyse van ontwikkelingen in de topsport wat als basis dient voor
een aantal mogelijke toekomstscenario’s.
De raad onderscheidt in zijn analyse vier belangrijke ontwikkelingen:
1. Een toename van topsporters die hun verhaal vertellen op verscheidene kanalen.
2. Social media speelt een steeds belangrijkere rol in de sport. Topsporters maken gebruik
van social media om hun verhaal te vertellen, maar ook om als influencer extra inkomsten
te genereren.
3. Data worden steeds belangrijker voor topsporters (data-analyse voor sport) en fans
(verrijken van kijkervaring). Tegelijkertijd lijken technologische ontwikkelingen
grote impact te maken op de wijze waarop sport wordt geconsumeerd.
4. Uitbreiding en verandering van het sportmedialandschap waarbij streamingdiensten en
on demand kijken steeds populairder worden.
De raad heeft een aantal dilemma’s opgemerkt in de relatie tussen topsport en media,
als gevolg van deze ontwikkelingen. Ten eerste is er een spanning tussen de commerciële
waarde van sport en de beschikbaarheid ervan voor het grote publiek via openbare netwerken.
Ten tweede benoemt de raad de kans op meer fanbeleving met risico op beïnvloeding
en verslaving enerzijds en sportorganisaties die minder geld verdienen anderzijds.
Tot slot beschrijft de raad het dilemma van het interveniëren op de markt door aanbod
te stimuleren voor minder populaire, kleinere sporten, of het vergroten van de kloof
tussen populaire en minder populaire sporten.
De raad omschrijft ook een drietal beleidskeuzes die de overheid kan maken over de
evenementenlijst.
1. Sportmedia zónder evenementenlijst: In dit scenario verdwijnen de populaire topsportevenementen
achter betaalmuren. Marktwerking heeft daarmee naar verwachting een negatief effect
op de maatschappelijke waarde van topsport. Ook de platformfunctie, zichtbaarheid
en het bereik van topsport zullen allemaal lijden onder marktwerking.
2. Evenementenlijst status quo: In dit scenario zijn topsportprestaties (live) te zien
op het open net voor een breed publiek. Dit heeft naar verwachting een positief effect
op de maatschappelijke waarde van topsport. Gelijktijdig zullen commerciële populaire
sporten in dit scenario minder inkomsten verwerven.
3. Evenementenlijst actualiseren met populaire sporten: Een evenementenlijst met populaire
sporten zal de zichtbaarheid en bereik van die sporten naar verwachting vergroten.
Als gevolg van de grote zichtbaarheid zullen eventuele misstanden sneller kritiek
ontvangen. Hierdoor is er meer aandacht voor het maatschappelijk verantwoord organiseren
van topsport. De commerciële waarde van populaire sporten neemt wel af.
Reactie
Graag wil ik de raad bedanken voor hun toewijding bij het opstellen van een interessante
en uitgebreide analyse, die van waarde zal zijn voor de ontwikkeling van ons beleid.
De raad benoemt dat de analyse als basis dient voor het gesprek dat de overheid, sportbranche
en mediapartijen kunnen voeren om samen te kijken hoe die maatschappelijke waarde
van topsport verder kan worden vergroot. Ik deel en erken deze bevinding en zal de
analyse meenemen in toekomstige gesprekken die gevoerd gaan worden ten behoeve van
de uitwerking van het strategisch kader topsport 2032. De zichtbaarheid en betekenis
van topsport fungeert daarin als een overkoepelend element. Immers, om zoveel mogelijk
mensen de kracht van topsport te laten ervaren is het belangrijk dat we gaan werken
aan een betere zichtbaarheid en een groter bereik. De uitwerking van het strategisch
kader topsport 2032 wordt medio eind van deze zomer naar uw Kamer verstuurd.
De raad benadrukt bovendien dat de overheid geen of zeer beperkt invloed heeft op
de autonome, grotendeels internationale, ontwikkelingen die spelen in de topsport
en media. Ik deel deze bevinding, omdat ik herken dat mijn invloed op het medialandschap
minimaal is. Middels de evenementenlijst in de Mediawet zijn er wél mogelijkheden
om in te grijpen in het sportmedialandschap in Nederland. Daarom is het waardevol
dat de raad in zijn analyse drie beleidskeuzes beschrijft betreffende de evenementenlijst
die door de overheid gemaakt kunnen worden. OCW richt momenteel een proces in waar
de evenementenlijst in de Mediawet geëvalueerd zal worden. Ik heb met OCW afgestemd
dat de analyse van de raad omtrent topsport en media hierin mee genomen zal worden
als input. Dit blijf ik uiteraard nauwgezet volgen.
De Minister voor Langdurige Zorg en Sport, C. Helder
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
C. Helder, minister voor Langdurige Zorg en Sport