Brief regering : Voornemen tot gunning A27 Houten-Hooipolder contract Noord
29 385 Aanleg en de aanpassing van hoofdinfrastructuur
Nr. 118
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 maart 2023
Op 1 december jl. heb ik uw Kamer geïnformeerd1 over de aanbesteding van het zuidelijke deel van de A27 Houten – Hooipolder (A27HH).
Met het project A27HH wordt de A27 tussen Houten en Hooipolder over een lengte van
47 kilometer de komende jaren flink opgeknapt. Ik ben blij te kunnen meedelen dat
de aanbesteding van het noordelijk deel tussen Houten en Everdingen nu ook tot een
beoogd winnaar heeft geleid. Het belang hiervan is groot gezien de verouderde bruggen
en de filedruk op het tracé. Het fileknelpunt waarbij de A27 al jaren in de top 10
staat, wordt hiermee grotendeels aangepakt. Voor dit project hebben we meerdere biedingen
ontvangen waarbij geen van de biedingen binnen het budget viel. Het projectbudget
dient te worden aangevuld met de benodigde € 54 miljoen om de aanbesteding te kunnen
afronden.
De urgentie van het voornemen tot gunning van dit contract is groot vanwege de noodzaak
van het vervangen van de Hagesteinsebrug die einde levensduur is. Tevens draagt dit
project bij aan de bereikbaarheid en doorstroming op de A27 en is dit project één
van de weinige grote projecten met een onherroepelijk Tracébesluit dat wél met de
realisatie kan starten.
De aanbestedingstegenvaller komt voort uit een betere inschatting van de onzekerheden
en risico’s op basis van de dialoog met de gegadigden en marktontwikkelingen. Gezien
de zeer beperkte beschikbare investeringsruimte op het Mobiliteitsfonds zullen deze
budgettaire consequenties meelopen in de noodzakelijke herprioritering op het aanlegprogramma.
De afweging en verwerking hiervan binnen het gehele Mobiliteitsfonds wordt aan u voorgelegd.
Middels deze begrotingsstukken zal ik u tevens informeren over het effect van de prijsontwikkeling
op het beschikbare projectbudget en eventuele inpassing daarvan binnen het Mobiliteitsfonds.
Het noordelijk contract van A27HH is, evenals het zuidelijke deel, grotendeels door
middel van de twee-fasen aanpak vormgegeven. Deze aanpak is een belangrijke onderdeel
van de transitieaanpak naar een vitale infrasector die IenW samen met de markpartijen
in 2020 hebben ingezet.2 In een twee-fasen aanpak worden de risico’s en inherente onzekerheden gefaseerd en
meer in gezamenlijkheid tussen opdrachtgever en opdrachtnemer geadresseerd. Hiermee
draagt de aanpak bij aan een betere beheersing en een voorspelbaarder realisatiefase
voor dit type complexe projecten.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat