Brief regering : Resultaten Regeling Bevordering Schone Wegvoertuigen
31 305 Mobiliteitsbeleid
32 813
Kabinetsaanpak Klimaatbeleid
Nr. 386
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 7 maart 2023
Sinds 2 augustus 2021 is de Europese richtlijn voor schone voertuigen, de «Clean Vehicles Directive» (hierna: CVD) van kracht. In Nederland is deze geïmplementeerd in de Regeling Bevordering
Schone Wegvoertuigen (hierna: RBSW) binnen de Wet Milieubeheer. De RBSW bevat eisen
die betrekking hebben op de inkoop van schone- en emissievrije voertuigen door aanbestedende
diensten, zoals gemeenten, provincies, het Rijk en publiekrechtelijke instellingen.
In deze brief informeer ik uw Kamer over de resultaten die Nederland sinds de invoering
van deze regeling heeft behaald. Ik vind het van groot belang dat de overheid het
juiste voorbeeld geeft als het gaat om de inkoop van schone voertuigen.
Er zijn sinds de start van de regeling tot eind 2022 in totaal ongeveer 5.800 voertuigen
aanbesteed door alle aanbestedende diensten. Ik ben verheugd uw Kamer te kunnen mededelen
dat de resultaten in Nederland de eisen binnen de RBSW tot nu toe overtreffen.
• Over het totaal bezien, is 57 procent van de ingekochte lichte voertuigen schoon,
waarvan 89 procent emissievrij is. De regeling schrijft voor dat minimaal 38,5 procent
van de lichte ingekochte voertuigen schoon moet zijn.
• Het percentage ingekochte schone zware voertuigen ligt op 49 procent, waarvan een
kwart ongeveer emissievrij is. De regeling schrijft voor dat minimaal 10 procent van
deze zware voertuigen schoon ingekocht moet worden.
• Voor bussen is er 59 procent emissievrij ingekocht en dit overtreft de eis van de
regeling, waarin staat dat 45 procent schoon moet worden ingekocht, waarvan de helft
emissievrij.
Daarmee voldoet Nederland ruimschoots aan de gestelde norm. In bijlage 1 bij deze
brief vindt u de resultaten grafisch weergegeven.
Ik vind het goed om te zien dat een groot deel van de voertuigen die door middelgrote-
en grote gemeenten aangeschaft worden schoon en emissievrij zijn. Dat laat zien dat
ook binnen de lokale overheden de transitie naar emissievrije mobiliteit flink op
gang is. Ook de waterschappen springen er met 100 procent schone inkoop van voertuigen
uit.
Het Rijk zelf voldoet weliswaar aan de regeling, maar scoort met ongeveer de helft
schoon- en emissievrij ingekochte voertuigen middelmatig. Tussen de departementen
is het percentage niet gelijk verdeeld. Dit heeft te maken met de verschillen in (financiële)
aard en omvang van de opgave en het beleid. Zo heeft het Ministerie van Defensie een
groot aantal voertuigen, waarvan er een aantal operationeel worden ingezet, en is
er pas sinds 2020 budget voor 400 emissievrije voertuigen. Door schaarste op de markt
en achterblijvende laadinfrastructuur op haar eigen terreinen heeft Defensie nog niet
de gewenste aantallen voertuigen kunnen aanschaffen. Defensie heeft mij laten weten
dat ze de komende jaren met de «Uitvoeringsagenda duurzaamheid Defensie»1 extra financiële ruimte heeft vrijgemaakt om haar zakelijke mobiliteit te verduurzamen.
Tot slot valt op dat de categorie «Provincie» met 21% schone voertuigen relatief laag
scoort. In dit geval betreft het één aanbesteding voor openbaar vervoer bij de provincie
Fryslân. Om het ov in Fryslân op peil te houden ten tijde van de onzekerheid van de
covidpandemie en leveringstekorten, moest de provincie een noodconcessie doen met
dieselbussen. Ook speelt mee dat de laadinfrastructuur op de busstations nog niet
op orde is. De provincie Fryslân geeft aan zich te houden aan het Bestuursakkoord
Zero Emissie Bus (BAZEB), waarbij zij vanaf 2025 alleen nog nieuwe emissievrije bussen
inkoopt, en brengt de laadinfrastructuur op orde.
De RBSW bestaat uit twee perioden. Voor de tweede periode van de regeling, van 1 januari
2026 tot en met 31 december 2030, zullen de minimale percentages voor schone- en emissievrije
inkoop worden aangescherpt. In de Voortgangsbrief Duurzaam Vervoer van 13 januari
jongstleden2 heb ik aangekondigd dat dit om een extra aanscherping zal gaan, bovenop de aanscherping
die standaard al in de CVD is voorzien. Deze aanscherping moet de RBSW in lijn brengen
met andere doelstellingen die de overheid heeft gesteld op het gebied van duurzame
mobiliteit. Ik zal uw Kamer hierover bij nieuwe ontwikkelingen op de hoogte houden.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat,
V.L.W.A. Heijnen
Bijlage 1 Resultaten RBSW van 2 augustus 2021 tot eind 2022
Indieners
-
Indiener
V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat