Brief regering : Evaluatie-aanpak corona steunpakketten
35 420 Noodpakket banen en economie
Nr. 521
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN FINANCIËN, VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN VAN SOCIALE
ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 maart 2023
Naar aanleiding van een toezegging aan de leden Snels en Bruins stuurden wij op 18 december
2020 een eerste uitwerking van de beoogde evaluatieaanpak van de sociaaleconomische
steunpakketten in verband met de coronacrisis.1 In de update van de evaluatieaanpak die wij op 26 november 2021 naar uw Kamer stuurden
(Kamerstuk 35 420, nr. 453) deden wij de toezegging om eind 2022 wederom een actualisatie te sturen. In deze
brief informeren wij uw Kamer over de verdere stappen en de geactualiseerde evaluatieprogrammering.
Daarbij kondigen we in deze brief ook een aanvullende synthesestudie aan, waarin we
op basis van individuele evaluaties de belangrijkste overkoepelende lessen identificeren
voor de vormgeving van steunpakketten in geval van toekomstige crises.
Deze aanpak richt zich op de budgettair meest omvangrijke regelingen op het terrein
van SZW, EZK en FIN. Deze regelingen hadden tot doel ondernemers die buitengewoon
hard getroffen werden door de coronamaatregelen te steunen, én banen te behouden.
De evaluatieaanpak is opgebouwd uit monitoring- en evaluatieactiviteiten van de steunpakketten
en een evaluatieplanning van de meest omvangrijke steunmaatregelen van SZW, EZK en
Financiën.
Monitoring- en evaluatieactiviteiten
We ondernemen sinds de start van de crisis doorlopend monitoringsactiviteiten om zoveel
mogelijk tijdig inzichten te vergaren in het gebruik van de verschillende maatregelen.
Ook dit jaar zijn er meerdere monitoringsbrieven naar de Kamer gestuurd met informatie
over het beroep op de steunmaatregelen op het terrein van het Ministerie van SZW,
EZK en Financiën.2 Voor de uitkomsten van deze monitoringsactiviteiten verwijzen wij u naar deze brieven.
Dit najaar verscheen tevens een gezamenlijke brief van de departementen over de laatste
stand van zaken van de grootste steunmaatregelen.3 Tot slot verscheen medio oktober in opdracht van het Ministerie van EZK het CBS rapport
«Twee jaar Coronasteun: een terugblik».4 In dit rapport staat de deelname van bedrijven aan het pakket met steunmaatregelen
centraal.
Overkoepelende lessen
Naast lessen uit individuele steunpakketten willen we waar mogelijk overkoepelende
lessen trekken over de inzet en vormgeving van de coronasteunpakketten als geheel.
De macro-economische analyse van het Centraal Planbureau (CPB) gericht op het jaar
2020 was daarvoor de eerste stap.5 Voor de volgende stap is het kabinet voornemens om een overkoepelende synthesestudie
uit te voeren. De individuele evaluaties vormen hiervoor de basis. Centraal bij deze
synthese staat de vraag hoe doeltreffend en doelmatig de opeenvolgende steunpakketten
als geheel zijn geweest. Tevens kijken we wat de belangrijkste lessen en eventuele
onbedoelde neveneffecten zijn op basis van de individuele evaluaties. De synthese
zal zich richten op de grootste steunmaatregelen (TVL/TOGS, NOW, TOZO, belastinguitstel).
In de tussentijd wordt er niet stilgezeten. Zo wordt de Kamer begin dit jaar geïnformeerd
over het eerder aangekondigde onderzoek naar manieren om coronasteun gerichter vorm
te geven.6 Daarnaast is er aandacht voor vergelijking met andere landen. In het hiervoor genoemde
onderzoek naar gerichte coronasteun wordt een internationale vergelijking gedaan.
Voorts heeft het CPB in 2020 een internationale vergelijking uitgevoerd.7
Afhankelijk van de tijdige totstandkoming van de onderliggende evaluaties, is het
kabinet voornemens om uw Kamer op zijn vroegst eind 2024, en uiterlijk eind 2025 een
synthesestudie toe te sturen op basis van de tot dan toe beschikbare evaluaties van
de afzonderlijke steunpakketten. Hier zullen onafhankelijke experts bij worden betrokken.
De synthesestudie wordt opgenomen in de Strategische Evaluatie Agenda’s van EZK, SZW
en Financiën.
Evaluatieplanning
In de brieven van 18 december 2020 en 26 november 2021 presenteerden wij een overzicht
van de beoogde individuele evaluaties van de belangrijkste financiële maatregelen.
In de bijlage treft u een geactualiseerde versie van de tabel met daarin een overzicht
van de monitoringsactiviteiten en geplande evaluaties per maatregel. Een actueel overzicht
per departement is tevens te vinden in de departementale Strategische Evaluatie Agenda’s
(SEA’s) die met de departementale begrotingen voor 2023 zijn meegestuurd. Via deze
departementale SEA’s zal uw Kamer ook in de toekomst jaarlijks geïnformeerd worden
over eventuele aanpassingen van individuele evaluaties.
De Minister van Financiën,
S.A.M. Kaag
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
C.E.G. van Gennip
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
S.A.M. Kaag, minister van Financiën -
Mede ondertekenaar
C.E.G. van Gennip, minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid -
Mede ondertekenaar
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat