Brief regering : Lening Sif Group
36 304 Wijziging van de begrotingsstaat van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (XIII) voor het jaar 2023 (Tweede incidentele suppletoire begroting inzake lening Invest-NL in verband met SIF)
Nr. 3
BRIEF VAN DE MINISTERS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT EN VOOR KLIMAAT EN ENERGIE
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 13 februari 2023
In het licht van de energiecrisis en de noodzaak ons energiesysteem en de industrie
versneld te verduurzamen, is een verdere uitbreiding van de duurzame energieopwekking
uit windparken op zee cruciaal. De Nederlandse onderneming Sif is daarbij leidende
markpartij voor de benodigde funderingen voor de windturbines op zee in Nederland.
Deze onderneming staat nu voor een grote uitbreiding die de productiecapaciteit voor
deze funderingen aanzienlijk doet toenemen en aansluit bij de grotere windturbines
die later dit decennium verwacht worden. In dat kader is er zowel additioneel risicodragend
vermogen als vreemd vermogen nodig. Sif heeft daartoe een financieringsronde met private
financiers weten te bewerkstelligen.
Het feit dat het bedrijf, vanwege het wegvallen van het PAS op grond waarvan het bedrijf
een melding had gedaan, geen geldende natuurvergunning heeft voor de huidige werkzaamheden
op de Tweede Maasvlakte bleek onvoldoende comfort te geven aan de partijen die de
uitbreiding wilden financieren. Dit feit bracht de gehele financieringsronde in gevaar.
Zonder deze financieringsronde kan Sif de noodzakelijke uitbreidingsinvesteringen
in de productiecapaciteit niet realiseren. Hiermee komt de noodzakelijke uitbreiding
van de duurzame energieopwekking door middel van het tijdig plaatsen van windparken
op zee mogelijk in het gedrang. Het is ook onwaarschijnlijk dat Sif op korte termijn
een nieuwe financieringsronde kan realiseren gelet op de moeite om de initiële financieringsronde
met de private investeerders te realiseren.
In samenspraak met het bevoegd gezag en het havenbedrijf is er zicht op een oplossing
doordat het bedrijf op korte termijn een natuurvergunning aanvraagt waarbij voldoende
concreet mitigerende maatregelen in beeld zijn. In het licht van deze situatie en
de noodzaak ons energiesysteem en de industrie versneld te verduurzamen, is Invest-NL
bereid om een lening van € 65 miljoen met een looptijd van ongeveer 6 jaar te verstrekken
aan Sif. Invest-NL zal deze lening onder gelijke voorwaarden verstrekken als een participerend
bankensyndicaat. Gelet op de dreiging van het niet doorgaan van de financieringsronde
en de urgentie om de financiering snel tot afronding te brengen, heb ik Invest-NL
verzocht om terstond te participeren. Het bleek voor Invest-NL niet mogelijk om alle
processtappen met de vereiste zorgvuldigheid te doorlopen. Invest-NL heeft aangegeven
daarmee een risico te nemen dat niet past binnen haar investeringsbeleid. Teneinde
dit risico voor Invest-NL weg te nemen is er voor gekozen om een lening aan Invest-NL
te geven die gespiegeld wordt aan de lening die Invest-NL aan Sif verstrekt. Dit impliceert
dat zowel de baten als de lasten van deze lening voor rekening van het Ministerie
van Economische Zaken en Klimaat (EZK) komen. Invest-NL ontvangt een gepaste beheersvergoeding
voor het verstrekken van de lening.
Het is uiteindelijk aan Invest-NL om te beoordelen of positief op het verzoek van
Sif wordt ingegaan en of dit past binnen het eigen KYC-beleid, de MVO-criteria die
Invest-NL hanteert en het eigen investeringsbeleid.
Gelet op het cruciale belang van het faciliteren van de voorgenomen uitbreidingsinvesteringen
en de urgentie om Invest-NL op zeer korte termijn zekerheid te kunnen geven over de
lening die gespiegeld wordt aan de lening die Invest-NL aan Sif verstrekt, doe ik
een beroep op het tweede lid van artikel 2.27 van de Comptabiliteitswet. Gelet op
de aangehaalde urgentie zal Invest-NL op 13 februari 2023 geïnformeerd worden over
de te verstrekken lening. Mede gelet op het feit dat pas recent is komen vast te staan
dat het verstrekken van de lening via de rijksbegroting een onmisbaar element vormt
in de financiering van de voorgenomen uitbreidingsinvesteringen van Sif, bestond er
geen mogelijkheid om de budgettaire verwerking in een eerder begrotingsstuk op te
nemen en is gekozen voor verwerking in een Incidentele Suppletoire Begroting (Kamerstuk
36 304).
Beleidskeuzes uitgelegd
Onderbouwing doeltreffendheid, doelmatigheid en evaluatie (CW 3.1)
1. Doel(en)
Het doorgang laten vinden van de uitbreidingsinvestering van Sif Group. Sif Group
NL is een bedrijf dat monopiles (funderingen) maakt voor wind-op-zeeprojecten en heeft
een marktaandeel van 90% in Nederland. Zonder de geplande uitbreiding van Sif zal
het voor Sif heel lastig zijn om nog fundaties te leveren voor windparken later dit
decennium. Hiermee raakt de tijdige verduurzaming van de Nederlandse samenleving en
in het bijzonder de industrie verder uit zicht.
2. Beleidsinstrument(en)
Gelet op de korte termijn waarop Invest-NL de lening dient te verstrekken aan Sif
ontbreekt de tijd om het normale due diligence van Invest-NL te doorlopen. Hierdoor,
en door het vooralsnog ontbreken van zekerheid over de natuurvergunning, is Invest-NL
niet in staat dit risico ten laste van de eigen balans te nemen.
EZK zal hiertoe een lening van 65 miljoen Euro verstrekken aan Invest-NL, Invest-NL
zal op haar beurt de lening onder de zelfde voorwaarden vertrekken aan Sif. De beprijzing
en randvoorwaarden van de lening zijn gebaseerd op het model en de beprijzing van
bovengenoemd bankenconsortium en daarom is te verdedigen dat de lening van Invest-nl
marktconform is. Zodra Sif aflost aan Invest-NL zal ook de lening aan EZK afgelost
worden.
3. A. Financiële gevolgen voor het Rijk
Het totaal bedrag van de lening is € 65 miljoen van EZK aan Invest-NL.
De upside (premie minus uitvoeringskosten) en de downside (eventueel lening gedeelte
dat Sif niet kan terugbetalen) zijn voor EZK. Afhankelijk van het tijdig verkrijgen
van de juiste natuurvergunning, de realisatie en het succes van het project zal de
lening worden terugbetaald.
B. Financiële gevolgen voor maatschappelijke sectoren
Geen. De lening wordt verstrekt met een rente waarvan te verdedigen valt dat de lening
van Invest-nl marktconform is.
4. Nagestreefde doeltreffendheid
De financieringsconstructie voor de investering staat volledig klaar en wacht alleen
op dit laatste puzzelstuk. Er is nauw contact met Sif Group en externe financiers.
Die geven aan dat met het beschreven instrument de investering voor de uitbreiding
doorgang kan vinden. Het instrument leidt dus direct tot het beoogde doel.
5. Nagestreefde doelmatigheid
Er zijn alternatieven bekeken. Zo is bekeken of Invest-NL de lening niet op eigen
boek kan verstrekken. Gelet op de korte termijn waarop Invest-NL de lening dient te
verstrekken aan Sif ontbreekt de tijd om het normale due diligence van Invest-NL te
doorlopen.
Een directe subsidie is geen passend instrument omdat het project als zodanig geen
onrendabele top heeft en er derhalve sprake zou zijn van staatssteun.
6. Evaluatieparagraaf
Invest-NL zal de uitvoering van de lening aan Sif doen. Hiermee monitoren ze de uitvoering
van het project en of de lening tijdig en volledig wordt afgelost. Het Rijk heeft
reguliere monitoring voor Invest-NL waar dit project in zal meelopen.
De Minister van Economische Zaken en Klimaat,
M.A.M. Adriaansens
De Minister voor Klimaat en Energie, R.A.A. Jetten
Indieners
-
Indiener
M.A.M. Adriaansens, minister van Economische Zaken en Klimaat -
Medeindiener
R.A.A. Jetten, minister voor Klimaat en Energie