Brief regering : Aanpak wooncoöperaties
29 453 Woningcorporaties
Nr. 556
                   BRIEF VAN DE MINISTER VOOR VOLKSHUISVESTING EN RUIMTELIJKE ORDENING
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 8 februari 2023
Iedereen in Nederland moet prettig kunnen wonen in een fijne leefomgeving. Voor sommige
                  mensen betekent dit een gemeenschappelijke woonvorm in de vorm van een wooncoöperatie1 of een andere coöperatieve of geclusterde woonvorm. De wooncoöperatie is er vele
                  verschillende soorten en vormen, maar centraal staat de wens van een groep mensen
                  om gezamenlijk hun woningen en de direct daaraan grenzende omgeving te beheren en
                  te onderhouden. Dit kan zowel in de vorm van koop- als huurwoningen.
               
In het coalitieakkoord (bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77) is afgesproken om meer ruimte te bieden voor alternatieve woonvormen en coöperatieve
                  woonprojecten die door bewoners zelf worden ontwikkeld. Dergelijke initiatieven en
                  projecten zijn belangrijk omdat ze bijdragen de leefbaarheid: via wooncoöperaties
                  worden niet alleen woningen maar vooral ook gemeenschappen gebouwd, en dat vind ik
                  zeer belangrijk.
               
Er bestaan verschillende succesvolle voorbeelden van wooncoöperaties, maar de verscheidenheid
                  tussen projecten is ook groot. Succesvolle voorbeelden van wooncoöperaties zien we
                  bij woningcorporaties waar al veel gewerkt wordt met zogenaamde «beheercoöperaties»,
                  waarbij een collectief van huurders de ruimte krijgt om zelf het gebruik en de verdeling
                  van woningen te bepalen maar de corporatie eigenaar blijft. Ook zijn er in de huisvesting
                  van ouderen mooie voorbeelden van woonvormen waarin samenleven centraal staat, zoals
                  geclusterde woningen en de zogenaamde knarrenhofjes.2
Tegelijkertijd zijn wooncoöperaties door hun grote verscheidenheid voor gemeenten,
                  financiers en andere relevante partijen in de volkshuisvesting vaak onbekend en daarmee
                  is het bieden van goede ondersteuning van deze initiatieven vaak lastig. Bovendien
                  is de groep mensen die een sterke voorkeur heeft om in een coöperatief project te
                  wonen relatief beperkt, waardoor er maar beperkt ervaring is bij gemeenten, banken
                  en andere betrokken partijen met het succesvol realiseren van geheel nieuwe initiatieven.
                  Een stimulans vanuit het Rijk was en blijft dus nodig om initiatieven te helpen om
                  te komen tot een succesvol project.
               
In deze brief schets ik wat de afgelopen jaren is gedaan om wooncoöperaties te stimuleren
                  en ondersteunen, welke lessen daaruit geleerd zijn en welke stappen ik de komende
                  tijd wil ondernemen. Ik geef u hieronder een overzicht van o.a. pilots met coöperatieve
                  initiatieven en de evaluatie ervan, en onderzoeken en ondersteuning ten behoeve van
                  kennisnetwerken. Met deze brief geef ik uitvoering aan de motie van de leden Beckerman
                  en Boulakjar3 en de motie van de leden Geurts en Grinwis4, en schets ik hoe ik het amendement van het lid Boulakjar c.s.5 de komende periode zal uitwerken.
               
Beleidsinitiatieven wooncoöperaties
De afgelopen jaren is vanuit verschillende perspectieven ruimte gecreëerd voor ondersteuning
                  van wooncoöperaties. Daarbij is onder andere ingezet op het ondersteunen van wooncoöperaties
                  om (sociale) huurwoningen over te nemen van corporaties en soms van gemeenten. De
                  afgelopen jaren heeft Platform31 hiertoe in samenwerking met mijn ministerie een tweetal
                  actieprogramma’s geïnitieerd. De eerste fase was vooral gericht op het vergroten van
                  de bekendheid van wooncoöperaties bij huurders, gemeenten en corporaties. De tweede
                  fase was gericht op realisatie en ondersteuning daarbij, zoals overname van bezit
                  van een woningcorporatie maar ook van nieuwbouwprojecten waarbij corporaties geen
                  rol spelen.
               
Naar aanleiding van een internationaal vergelijkend onderzoek dat in 2021 is uitgevoerd,
                  is besloten om in januari van dit jaar ook pilots te starten specifiek gericht op
                  wooncoöperaties voor middeninkomens. Uw Kamer is hierover op 21 juni 2021 geïnformeerd.6 De reden om deze nieuwe pilots vooral te richten op middeninkomens is dat in het
                  internationaal vergelijkend onderzoek is geconcludeerd dat in de Nederlandse context,
                  vanwege de grote rol die woningcorporaties bij de huisvesting van de lagere inkomens
                  spelen, wooncoöperaties een relatief bescheiden positie hebben en er ook een beperkte
                  bijdrage van wooncoöperaties te verwachten valt bij het oplossen van de grote vraagstukken
                  in de volkshuisvesting voor de laagste inkomens. Tegelijkertijd werd geconcludeerd
                  dat de meeste bewoners van wooncoöperaties in het buitenland een middeninkomen hebben.
                  De wooncoöperatie wordt in andere Europese landen dikwijls gebruikt als een tussenmodel
                  tussen huur en koop, waarbij leden van de wooncoöperatie eigen vermogen inbrengen
                  en er daarnaast huur betalen. Een dergelijke constructie zou ook in Nederland uitkomst
                  kunnen bieden voor middeninkomens. Hiertoe heb ik apart onderzoek laten uitvoeren,
                  waar ik later in deze brief nader op in ga.
               
Tot slot heeft mijn ministerie vanaf 2020 ondersteuning geboden bij de oprichting
                  van Cooplink. Cooplink is een kennisnetwerk van en voor wooncoöperaties dat initiatieven
                  ondersteunt door middel van het delen van kennis en ervaringen, en de belangen van
                  wooncoöperaties behartigt, bijvoorbeeld bij gemeenten. Cooplink vervult daarmee een
                  rol om initiatieven met raad en daad te helpen, synergie tussen initiatieven te creëren
                  en breed meer bekendheid voor wooncoöperaties te genereren. Met Cooplink is in 2021
                  afgesproken dat zij vanaf 2023 volledig zelfstandig gefinancierd moesten worden. Dat
                  is echter vooralsnog niet mogelijk gebleken. In lijn met de motie van de leden Beckerman
                  en Boulakjar zal ik daarom, uit de extra middelen die zijn vrijgemaakt met het amendement
                  van het lid Boulakjar c.s., voor de stimulering in 2023 opnieuw subsidie aan Cooplink
                  toekennen zodat zij hun belangrijke rol kunnen continueren, met het doel dat Cooplink
                  in 2024 op eigen benen kan staan.
               
Evaluatie pilots Platform31
Samen met Platform31 heeft mijn ministerie in 2020 en 2021 vijftien pilots van wooncoöperaties
                  begeleid, met als doel om inzicht te krijgen in de specifieke kansen en knelpunten
                  waar wooncoöperaties in oprichting mee te maken krijgen. Daarbij hebben de pilot-initiatieven
                  gerichte professionele begeleiding gehad met als doel hen verder in het proces van realisatie c.q. aankoop
                  te helpen. De pilot-initiatieven bevinden zich in heel Nederland. De evaluatie is
                  bijgevoegd bij deze brief.
               
Platform31 constateert na twee jaar intensieve begeleiding van de pilots dat het oprichten
                  en realiseren van een wooncoöperatie een lange adem vergt. Veel initiatieven zitten
                  op dit moment ondanks de ondersteuning die zij hebben ontvangen nog altijd in de fase
                  voorafgaand aan definitieve stappen naar realisatie van het project. Elke initiatief
                  ervaart daarbij zijn eigen moeilijkheden, maar ten algemene signaleert Platform 31
                  drie knelpunten die bijna alle initiatieven op enigerlei wijze (hebben) ervaren:
               
− Financiering: Dit wordt algemeen ervaren als zeer grote hobbel voor initiatieven. Deels heeft dit
                        te maken met het feit dat financiers weinig ervaring hebben met wooncoöperaties. Daarbij
                        komt dat wooncoöperaties worden gezien als zakelijke partij, en daardoor minder gunstige
                        financieringsvoorwaarden krijgen dan particulieren. Ik ga hier nader op in bij de
                        toelichting op het onderzoek naar financiering voor wooncoöperaties voor middeninkomens.
                     
− Gemeentelijke prioriteit: Gemeenten dragen wooncoöperaties vaak een warm hart toe, maar in veel gevallen blijkt
                        de ondersteuning in de praktijk lastig. Daarbij speelt dat gemeenten vaak voor grote
                        opgaven staan, en daarbij ook keuzes moeten maken. Die vallen niet altijd goed uit
                        voor wooncoöperaties.
                     
− Onbekendheid: Dit knelpunt uit zich in het feit dat er weinig voorbeelden zijn waar initiatiefnemers
                        uit kunnen putten bij het opzetten van een (bouw)plan. Hoewel er inmiddels wel modellen
                        zijn ontwikkeld voor het opzetten van een wooncoöperatie en Cooplink een rol speelt
                        bij het ondersteunen van initiatieven, leidt ieder project, mede als gevolg van specifieke
                        (woon)wensen, tot maatwerk. De behoefte aan maatwerk gekoppeld aan de relatieve onbekendheid
                        van anderen met wooncoöperaties (gemeenten, financiers, adviseurs) maakt het realiseren
                        van een wooncoöperatie lastig.
                     
Onderzoek naar financiering wooncoöperaties voor middeninkomens
Zoals eerder in deze brief beschreven, heb ik extra onderzoek laten doen naar de wooncoöperatie
                  als mogelijke tussenweg tussen huren en kopen voor middeninkomens. Finance Ideas heeft
                  dit onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is bijgevoegd bij deze brief.
               
Uitgangspunt van het onderzoek is dat een wooncoöperatie door een bank gezien wordt
                  als zakelijke klant en zodoende een zakelijke financiering van 70% procent van de
                  benodigde lening met bijbehorende rente en looptijd (korter dan 30 jaar) kan krijgen.
                  De overige 30% dienen de leden van de wooncoöperatie uit eigen middelen te financieren.
                  In het onderzoek worden verschillende manieren geschetst waarop dit zou kunnen. Hiervoor
                  is onder andere gekeken naar oplossingen in de praktijk, zoals een Amsterdamse erfpachtregeling
                  en de voorstellen van Operatie wooncoöperatie.
               
Omdat een sluitende exploitatie vaak moeilijk is, concludeert het onderzoek dat wooncoöperaties
                  financiële ondersteuning nodig hebben in de initiatief- en planfase, in de grondprijs
                  en in de daadwerkelijke financiering om tot sluitende exploitatie te komen. Dit kan
                  op verschillende manieren volgens het onderzoek, zoals een lagere grondprijs7, grond uitgeven in erfpacht met een lage canon en overheidsgarantie op de aanvullende
                  financiering8 c.q. een overheidsgarantie op het eigen vermogen dat een wooncoöperatie naast een
                  zakelijk lening in moet brengen.9 Maar ook met dergelijke ondersteuning stelt het onderzoek dat het lastig zal zijn
                  om een sluitende exploitatie te realiseren, zeker in tijden van stijgende bouwkosten
                  en stijgende rente. Als voorbeeld van deze constatering wordt in het onderzoek verwezen
                  naar pilots in Amsterdam, waarbij de gemeente via een lening de aanvullende financiering
                  naast de bancaire financiering verstrekt, maar desondanks tot op heden slechts één
                  van de initiatieven de financiering rond heeft gekregen.
               
Het onderzoek biedt een gedetailleerd inzicht in de financiële knelpunten waar coöperatieve
                  projecten tegenaan lopen. De inzichten uit dit onderzoek zijn daarom van grote waarde
                  bij de verkenning die ik de komende maanden zal doen om te komen tot effectieve stimulering
                  van wooncooperaties.
               
Vervolgaanpak
De afgelopen jaren is er met de beschreven beleidsinitiatieven en projecten een stevig
                  inzet geweest om wooncoöperaties te stimuleren en te ondersteunen, en hoewel dit niet
                  in alle gevallen succesvol is geweest hebben we hier ook veel van geleerd. De geleerde
                  lessen wil ik benutten om de komende periode nieuwe initiatieven te starten waarmee
                  ik hoop wooncoöperaties en andere vormen van geclusterd wonen effectief te kunnen
                  ondersteunen.
               
Op basis van de pilots van Platform31 en het onderzoek van Finance Ideas herken ik
                  dat het rondkrijgen van de financiering voor veel wooncoöperaties het grootste knelpunt
                  is. Ik herken ook dat juist de veelvormigheid van wooncoöperaties een reden is dat
                  het rondkrijgen van financiering moeilijk is. Een simpele oplossing voor deze problemen
                  is ook niet voorhanden, blijkt uit de pilots, onderzoeken en beleidsinitiatieven van
                  de afgelopen jaren. Dat neemt niet weg dat ik ook het belang zie om wooncoöperaties
                  te blijven stimuleren, en te blijven zoeken naar manieren om die stimulering zo effectief
                  mogelijk te maken.
               
Op basis van de pilots en onderzoeken die ik heb laten uitvoeren zal ik de komende
                  maanden een aanpak uitwerken om invulling te geven aan het amendement Boulakjar c.s.
                  waarmee € 10 mln. is vrijgemaakt om wooncoöperaties financieel te stimuleren. Daarbij
                  wil ik zoveel als mogelijk aansluiten bij het soort initiatieven dat het meeste kansrijk
                  is gebleken de afgelopen jaren en waar ik breder in mijn beleid ook op inzet. Ik wil
                  daarom bij de inzet van de extra middelen vooral bekijken hoe we initiatieven voor
                  middeninkomens en voor ouderen kunnen ondersteunen, gezien de grote opgave die er
                  specifiek ligt voor deze groepen. Ook wil ik bezien of deze middelen bij kunnen dragen
                  aan het stimuleren van projecten met «collectief particulier opdrachtgeverschap» (CPO),
                  waarbij mensen gezamenlijk richting kunnen geven aan een bouwproject vanaf de start.
                  Mijn streven is om voor het zomerreces van 2023 met een nadere invulling van de extra
                  financiële middelen te komen.
               
Dat ik mijn focus wil leggen op het stimuleren op het wooncooperaties specifiek voor
                  middeninkomens en ouderen, betekent niet dat ik geen meerwaarde zie voor wooncooperaties
                  die zich richten op het sociale huursegment. Ik vind het belangrijk dat woningcorporaties
                  in staat worden gesteld het oprichten van een wooncooperatie te ondersteunen. We zien
                  hiervan al goede voorbeelden in de vorm van beheercooperaties, maar ik blijf het voor
                  woningcorporaties ook mogelijk maken om met korting bezit te verkopen aan wooncoöperaties
                  en zo ook huurders van corporaties de mogelijkheid te bieden een wooncoöperatie te
                  starten. Dat doe ik door middel van een ministeriële regeling onder de nieuwe experimenteerbepaling
                  uit de Woningwet. Deze regeling is per 1 januari 2023 van kracht geworden. Met deze
                  regeling geef ik invulling aan de motie Geurts/Grinwis waarin mij onder andere is
                  gevraagd belemmeringen in de Woningwet voor wooncoöperaties weg te nemen.
               
Tot slot
De grote opgaven in de volkshuisvesting vragen om meer regie van overheden en heldere
                  sturing op wat er gebouwd wordt, waar en voor wie. Daar is mijn beleid in sterke mate
                  op gericht en dat vraagt vaak om relatief grootschalige gebiedsontwikkelingen en standaardisatie
                  en industrialisatie van de bouw.
               
Gezien het woningtekort waar we mee kampen is dat onvermijdelijk. Dat neemt niet weg
                  dat ik waar het maar enigszins kan de ruimte wil laten aan mensen om het heft in eigen
                  hand te nemen en zelf de ontwikkeling van hun ideale woning en woonvorm op te pakken.
                  Dat is vaak lastig en een proces van de lange adem, maar ook een vorm van actief burgerschap
                  die ik met volle overtuiging wil steunen en versterken. Het gouden ei hoe we dit het
                  beste doen hebben we nog niet gevonden, maar ik zal hier samen met iedereen die coöperatieve
                  projecten een warm hart toedraagt de komende jaren vol toewijding aan blijven werken.
               
De Minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, H.M. de Jonge
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
H.M. de Jonge, minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening