Brief regering : Handhavingsrapportages 2022 van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) en Maastricht Aachen Airport (MAA)
31 936 Luchtvaartbeleid
Nr. 1029 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 6 februari 2023
Hierbij doe ik u de Handhavingsrapportages 2022 van Rotterdam The Hague Airport (RTHA)
en Maastricht Aachen Airport (MAA) toekomen. In deze brief wordt kort de kern van
de bevindingen voor RTHA en MAA weergegeven. Daarnaast vindt u in deze brief een overzicht
van de bevindingen voor Lelystad Airport (LA). De handhavingsrapportage voor Groningen
Airport Eelde wordt niet bij deze brief aangeboden, omdat dit een andere gebruiksperiode
betreft (van april tot april).
Gebruiksjaar 2022
Wettelijk is bepaald dat elk jaar door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT)
een verslag moet worden uitgebracht over de naleving van de milieuregels en de geluidsnormen
door de exploitant en de gebruikers van luchthavens van nationale betekenis (alternatief:
regionale luchthavens) over de periode van een gebruiksjaar. Voor LA, RTHA en MAA
geldt als gebruiksjaar, de periode van 1 november tot en met 31 oktober van het daaropvolgende
jaar. De ILT stelt vervolgens een handhavingsrapportage op waarin de resultaten van
het toezicht staan.
Lelystad Airport
Omdat LA nog niet open is gesteld voor commercieel verkeer volstaat een overzicht
van de bevindingen in alleen deze brief, waarmee verslag wordt gedaan over het gebruiksjaar
2022. De belangrijkste bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar
2022 zijn:
1. De geluidsnormen zijn in het gebruiksjaar 2022 niet overschreden.
2. Ook heeft Lelystad Airport zich aan de regels voor de nacht gehouden.
Rotterdam The Hague Airport
De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2022 zijn:
1. De geluidsnormen zijn niet overschreden.
2. Per 31 oktober 2022 heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een update
gepubliceerd van de bijlagen met de invoergegevens (appendices) die gebruikt worden
bij het verplichte rekenmodel voor geluidberekeningen voor regionale luchthavens.
Deze wijziging geldt met terugwerkende kracht voor het berekenen van de geluidbelasting
vanaf 1 november 2021, dus voor het gehele gebruiksjaar 2022. Hierdoor wordt het geluidsniveau
van nieuwere types vliegtuigen beter meegenomen in de berekening en wijzigt het geluidniveau
voor bestaande types niet. U bent hier eerder over geïnformeerd op 23 december 20221.
3. Vóór 31 oktober 2022 werd de tussentijdse geluidbelasting in de handhavingspunten
berekend met een eerdere versie van de appendices. Dit zorgde bij RTHA voor een hogere
berekende geluidbelasting. Omdat er in die periode een overschrijding van de grenswaarde
dreigde, heeft de ILT op 12 september 2022 een waarschuwingsbrief gestuurd aan RTHA.
De berekening van het gehele gebruiksjaar valt voor RTHA nu lager uit door de nieuwe
appendices. Hierdoor blijkt er uiteindelijk, na 1 november, geen sprake te zijn van
een overschrijding.
4. Er zijn 1.308 nachtvluchten op de luchthaven uitgevoerd. Dat zijn er 454 meer dan
in het gebruiksjaar 2021. Van de 1308 nachtvluchten hadden 744 vluchten betrekking
spoedeisende hulpverlening. Van de 1308 nachtvluchten heeft de ILT 41 vluchten gecontroleerd
op rechtmatigheid.
5. Drie landingen tussen 0:00 en 1:00 uur hebben niet hebben voldaan aan de uitzonderingsbepalingen
van de regels voor de openingstijden. De ILT heeft hiervoor 2 waarschuwingsbrieven
gestuurd aan zowel de luchtvaartmaatschappij als de luchthaven.
6. Eén start na 23:00 heeft niet voldaan aan de uitzonderingsbepalingen van de regels
voor de openingstijden. De ILT beoordeelde dit als een uitzonderlijke situatie en
heeft om die reden geen nader onderzoek ingesteld.
7. Er hebben 127 militaire vluchten op de luchthaven plaatsgevonden, waarvan 3 in de
nacht. Op de luchthaven is incidenteel gebruik door militaire luchtvaartuigen toegestaan.
8. ILT heeft 112 afwijkingen van vertrekroutes onderzocht. In alle onderzochte gevallen
waren de routeafwijkingen het gevolg van instructies van de luchtverkeersleiding voor
een veilige vluchtuitvoering.
Maastricht Aachen Airport
De kern van de bevindingen en acties van de inspectie over het gebruiksjaar 2022 zijn:
1. De grenswaarden voor de geluidbelasting in de handhavingspunten zijn niet overschreden.
2. Dit jaar hebben minder vrachtvliegtuigen de luchthaven aangedaan dan in het vorige
gebruiksjaar.
3. Op de luchthaven waren in totaal 5 vliegtuigbewegingen na 23:00 uur. Onderzoek hiervan
heeft uitgewezen dat deze vluchten vielen onder de uitzonderingscategorieën van de
Omzettingsregeling. Hierdoor was er voor de ILT geen aanleiding om handhavend op te
treden tegen overtreding hiervan.
4. Toezicht op circuitvluchten is in dit gebruiksjaar niet uitgevoerd. Reden hiervoor
is het feit dat de ILT al een aantal jaren geen onrechtmatigheden aantreft bij het
toezicht op circuitvluchten en dat er geen klachten over zijn. Hierdoor is de prioriteit
op dit toezicht laag.
5. ILT onderzocht 13 vluchten die van de vertrekroutes afweken. Deze vluchten weken slechts
marginaal af van de vertrekroute of ze weken af door aanvullende instructies van de
luchtverkeersleiding.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat, M.G.J. Harbers
Ondertekenaars
-
Eerste ondertekenaar
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat