Brief regering : Rode Draden Notitie 2023 over circulaire ketensamenwerking van Het Versnellingshuis Nederland
32 852 Grondstoffenvoorzieningszekerheid
Nr. 226 BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
            
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 3 februari 2023
Op 3 februari heeft uw Kamer met een aparte brief het Nationaal Programma Circulaire
                  Economie 2023–2030 (NPCE) ontvangen. Hierin staat «Een circulaire economie komt alleen
                  tot stand door circulaire ketensamenwerkingen». Vandaag wordt ook de Rode Draden Notitie
                  van het Versnellingshuis Nederland Circulair! gepubliceerd. Deze notitie beschrijft
                  de belangrijkste drijfveren en belemmeringen die bedrijven tegenkomen als ze circulair
                  willen samenwerken in ketens. Hierbij bied ik u de Roden Draden Notitie aan en informeer
                  ik uw Kamer over de nieuwe ondersteuningsmogelijkheid voor circulaire ketendoorbraakprojecten.
                  Met deze aanvullende ondersteuning draag ik bij aan het oplossen van een deel van
                  de belemmeringen in de Rode Draden Notitie.
               
Wat is Het Versnellingshuis Nederland Circulair!
Het Versnellingshuis Nederland Circulair!1is een samenwerkingsverband van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, VNO-NCW/MKB-Nederland,
                     Het Groene Brein, en MVO Nederland.
                  
Samen met meer dan honderd Versnellingspartners2 helpt het Versnellingshuis sinds 2019 ondernemers in de circulaire economie. Het
                     Versnellingshuis helpt aan de ene kant individuele ondernemers met antwoorden op vragen
                     over kennis, netwerken, financiering en bij vragen over wet- en regelgeving, en stimuleert
                     aan de andere kant samenwerking tussen ondernemers in circulaire ketens. Het Versnellingshuis
                     kan deze ondersteuning bieden tot en met 2025.
                  
De Rode Draden notitie 2023: belemmeringen bij ketensamenwerking
Met de Versnellingspartners stelt het Versnellingshuis jaarlijks de Rode Draden Notitie
                     op met daarin de belemmeringen die bedrijven ervaren die circulair (willen) ondernemen.
                     In de Rode Draden Notitie 2023 is specifiek gekeken welke belemmeringen en drijfveren
                     spelen bij circulaire ketensamenwerkingen, en welke initiatieven er zijn die belemmeringen
                     wegnemen. Dit gezien het belang van circulaire ketensamenwerkingen om tot een circulaire
                     economie te kunnen komen. Het rapport geeft in zes rode draden aan dat er drijfveren
                     zijn voor ketensamenwerking (Rode Draad 1) maar ook nog veel belemmeringen zijn (Rode
                     Draad 2–6). Zo zijn de drijfveren: dalende leveringszekerheid van grondstoffen, stijgende
                     grondstoffenprijzen, maatschappelijke druk om te verduurzamen, de invoer van bindende
                     maatregelen en kansen voor nieuwe businesscases. De belemmeringen voor ondernemers
                     zijn het ontbreken van ketentransparantie, zorgen over het mededingingsrecht en het
                     verdelen van de lusten en lasten over de keten. Ook vraagt het circulair maken van
                     ketens om sociale innovatie: er moet geïnvesteerd worden in een gezamenlijke visie,
                     onderling vertrouwen en heldere afspraken. Een ketenregisseur kan hier een belangrijke
                     faciliterende rol in vervullen. Bedrijven zien dan ook graag dat de ondersteuning
                     voor ketensamenwerking hierop wordt uitgebreid.
                  
Het Versnellingshuis nodigt beleidsmakers, adviseurs, programmamakers, financiers,
                     etc. uit om de bevindingen een plek te geven in eigen beleid en activiteiten.
                  
Ondersteuning voor circulaire ketensamenwerking: bestaand en nieuw
Het Versnellingshuis ondersteunt circulaire ketensamenwerking sinds de oprichting.
                  Die ondersteuning bestaat uit 1) de subsidieregeling circulaire ketenprojecten3 voor 3 tot 6 mkb-ondernemers en 2) ondersteuning bij het starten van een ketensamenwerking
                  in een materiaal of productketen. De ondersteuning voor materiaal of productketens
                  wordt vanaf 2023 uitgebreid, zodat meerjarige ketenregie wordt ondersteund. Hiermee
                  geef ik concreet invulling aan de roep om ketenregie uit de Rode Draden notitie. De
                  Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) gaat deze ondersteuningsaanpak uitvoeren
                  onder de vlag van het Versnellingshuis. Dit wordt gefinancierd door het Ministerie
                  van IenW met extra middelen uit het Coalitieakkoord (Bijlage bij Kamerstuk 35 788, nr. 77).
               
Bedrijven die een samenwerking zijn gestart om hun keten circulair te maken, kunnen
                  meerjarige ketenondersteuning krijgen onder de noemer van circulair ketendoorbraakproject.
                  In afstemming met de transitieteams worden alleen projecten ondersteund die daadwerkelijk
                  bijdragen aan de doelen in het NPCE. De ondersteuning behelst het aanstellen van een
                  ketenregisseur. De consortia van bedrijven die in aanmerking komen hebben een vastgestelde
                  ambitie, en een gezamenlijk plan voor het realiseren van een circulaire keten. Naar
                  verwachting kunnen er in 2023 acht tot tien ketendoorbraakprojecten starten.
               
Op de website van het Versnellingshuis4 staat vanaf vandaag meer informatie over de ondersteuning voor circulaire ketendoorbraakprojecten
                  en de voorwaarden. Ook zal er in de Week van de Circulaire Economie5 (maandag 6–zaterdag 11 februari 2023) aandacht zijn voor deze ondersteuning6. Op deze manier helpt het Versnelllingshuis circulaire ketensamenwerkingen en haalt
                  het de lessen op die in deze projecten worden opgedaan voor toekomstige ketensamenwerking.
               
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, V.L.W.A. Heijnen
Ondertekenaars
- 
              
                  Eerste ondertekenaar
 V.L.W.A. Heijnen, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
