Brief regering : Systeemmonitor Luchtvaartveiligheid (peildatum 1 januari 2022)
24 804 Veiligheidsbeleid Burgerluchtvaart
Nr. 195
BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN WATERSTAAT
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 19 december 2022
Hierbij ontvangt u de tweede editie1 van de Systeemmonitor Luchtvaartveiligheid. Het bijgevoegde rapport beschrijft het
functioneren van het luchtvaartveiligheidssysteem op peildatum 1 januari 2022. Zoals
eerder aangegeven, wordt deze systeemmonitor jaarlijks met de Kamer gedeeld om meer
inzicht te geven in trends op het gebied van het veiligheidssysteem.2 Hierbij is de ambitie uitgesproken om aantoonbare verbeteringen van het veiligheidssysteem
te laten zien.
Aanpak IenW van belangrijkste verbeterpunten
De resultaten van deze systeemmonitor tonen aan dat er ruimte is voor verdere verbeteringen
van het veiligheidssysteem. Hieronder wordt aangegeven hoe ik vanuit mijn regierol
invulling geef aan de belangrijkste verbeterpunten, in willekeurige volgorde:
1. het ontwikkelen van een methodiek voor het bepalen van de hoeveelheid benodigde fte
voor vergunningverlening en toezicht;
2. het implementeren van internationale kaders met betrekking tot het oplossen van veiligheidsproblemen;
3. het monitoren en stimuleren van het volgens planning uitvoeren van de maatregelen
uit de roadmap veiligheidsverbetering Schiphol door het Integral Safety Management
System (ISMS).
Op 1 januari 2022 beschikte de ILT niet over een methodiek om de hoeveelheid benodigde
fte’s voor vergunningverlening en toezicht te berekenen op basis van de omvang en
complexiteit van de Nederlandse luchtvaartsector. De inzet bij de ILT voor luchtvaart
is momenteel gebaseerd op een ILT brede risico analyse. Om tot een methodiek te komen
die aan de internationale eisen voldoet, zal de luchtvaartautoriteit volgend jaar
op basis van een verkennend onderzoek bezien welke aanpassingen hiertoe nodig zijn.
Het blijkt in bredere zin dat bij de ILT een verbetering van de implementatie van
internationale kaders met betrekking tot het oplossen van veiligheidsproblemen uit
voorvallenanalyses en inspecties mogelijk is. Daarbij is het belangrijk dat er aantoonbare
procedures zijn waarmee de opvolging van bevindingen naar aanleiding van de inspecties
worden bijgehouden. De ILT zorgt dat deze procedures scherper worden vastgelegd.
Voor het ISMS blijkt uit de systeemmonitor dat er door de samenwerking van de sectorpartijen
op Schiphol voor de beheersing van gezamenlijke veiligheidsrisico’s met de roadmap
veiligheidsverbetering Schiphol voortgang is in de uitvoering van de maatregelen.
Echter, de uitvoering van enkele van deze maatregelen loopt achter ten opzichte van
de planning in de roadmap ISMS. In dit kader houdt de ILT actief toezicht op de voortgang
van de implementatie van deze maatregelen en de werking van het ISMS systeem. De ILT
signaleert binnen de reikwijdte van het besturingstoezicht in dialoog met de sectorpartijen
waar verbetering mogelijk is.
Vervolgstappen systeemmonitor en continue verbetering van de luchtvaartveiligheid
Met de inzichten over de werking van de systeemmonitor, worden volgend jaar enkele
aanpassingen aan de indicatoren doorgevoerd. Dit is onder andere nodig omdat het systeem
van ICAO dat voor bepaalde indicatoren in de systeemmonitor gebruikt wordt, in 2021
sterk gewijzigd is. Daarnaast moeten de aanpassingen waarborgen dat in de toekomst
nog beter inzichtelijk wordt waar actief op continue verbetering van het luchtvaartveiligheidssysteem
kan worden gestuurd. Deze aangepaste systeemmonitor wordt volgend jaar wederom met
de Kamer gedeeld.
Daarnaast werkt het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samen met de sector
hard aan de continue verbetering van de luchtvaartveiligheid. In dit kader is eerder
het Nederlands Actieplan voor Luchtvaartveiligheid (NALV) aangekondigd, waarmee veiligheidsinitiatieven
geprioriteerd worden om risico’s te beheersen3. Daarbij is aangegeven dat dit plan naar verwachting eind dit jaar aan de Kamer kan
worden aangeboden. Dit wordt de eerste helft van volgend jaar. Er worden extra stappen
genomen om passende beheersmaatregelen te formuleren bij de geïdentificeerde risico’s
in samenwerking met de sectorpartijen. Zo zal dit plan de komende jaren meteen de
solide basis kunnen bieden voor de effectieve beheersmaatregelen om de luchtvaartveiligheid
nog verder te verbeteren.
De Minister van Infrastructuur en Waterstaat,
M.G.J. Harbers
Indieners
-
Indiener
M.G.J. Harbers, minister van Infrastructuur en Waterstaat
Bijlagen
Gerelateerde documenten
Hier vindt u documenten die gerelateerd zijn aan bovenstaand Kamerstuk.